Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor Forensich ict

Pagina: 1
Acties:

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:17
Beste allemaal, ik ben aan het kijken voor een laptop voor school. Ik ga de opleiding Informatica op hogeschool leiden doen. In het 2e jaar wil ik me gaan specialeren in forensich ict. Dit is een richting die ze daar geven. De eisen die school stelt zijn minimaal (1GB Ram en dergelijke). Ik ga dus ook niet van deze specs uit en verwacht dus dat ik een zwaardere nodig heb.

Wat ga je met je laptop doen?
In het 1e jaar is het puur een basisjaar. Hierna wil ik dus forensich ict doen. Hier zijn geen exacte eisen van behalve de hierboven genoemde. Ik weet ook nog niet wat voor programma's ik moet gaan draaien. Op de open dag lieten ze wel programma's zien die recovery en dat soort dingen had open staan. Hiernaast wil ik op de laptop ook nog andere dingen doen. Misschien dat ik een keer een spel zal doen maar naast de laptop heb ik ook mijn pc nog staan waar ik prima spellen op kan spelen.

Wat is je budget?
Ik heb geen bepaald budget in gedachten. Ik kijk eerst wat ik nodig heb voordat ik naar het budget kijk. Dus het budget is zoveel als nodig. Het liefst wil ik dat de laptop wel weer gemiddeld 6 jaar meegaat. Misschien dat ik dan eventuele upgrades moet doen maar dat is geen probleem.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik moet hem dagelijks mee naar school nemen. Ik moet eerst met de fiets of bus 8km. Hierna kan ik met de trein vanuit alphen naar leiden. Vanuit leiden centraal is het nog 5 min lopen en dan ben ik er ook. De laptop moet wel tegen een stootje kunnen ivm de fiets en de trein en andere (mede) studenten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn voorkeur gaat meer uit naar hp, dell en dat soort merken. Merken die ik absoluut niet wil zijn: Acer en medion. Dit is vanwege mijn slechte ervaringen met die merken. Misschien dat ze wel wat goedkoper uitvallen maar dat maakt niet uit. Ik vind voornamelijk de zakelijke laptops erg mooi.

Speciale eisen
De eisen die ik zelf stel aan de laptop zijn
-Skylake I7 (Dacht zelf iets aan de 6820)
-16GB Geheugen (Als er minder in zit kan ik dit altijd er zelf in prikken. Dit lijkt mij niet het moeilijkste)
-Plek voor een HDD en een M.2 SSD. (Ik had in gedachten voor de M.2 ssd een samsung 950 pro 512GB. Dit vanwege de snelheden en ik toch wil dat de laptop een paar jaar meegaat)
-2GB GPU
-4K scherm
-DDR4
-Het zou mooi zijn als ik eventuele studentenkorting op de laptop kan gebruiken. Indien dit niet mogelijk is is het jammer :P

Zelf al gevonden
-Ik had zelf al zitten kijken naar een dell precision of een dell xps. Deze vond ik erg mooi omdat je ze bij aanschaf nog wat kan aanpassen zoald gpu en dergelijke. Mocht er al een laptop zijn waar het bij wijze van spreke al klaar is hoeft dit natuurlijk niet.

-Hiernaast heb ik altijd nog die pc waar ik ook eventuele dingen op kan doen. Het liefst heb ik wel dat alles van school apart staat van mijn prive gebruik op de pc. Voor backup's en dergelijke heb ik altijd nog een nas staat met 2 Keer 2tb wd red. Hier maak hij ook nog automatisch naar een externe hdd. Dit baart mij dus geen zorgen. *O*

Specs van de PC
AMD FX-8350
16GB DDR3
2TB HDD+ 250GB SSD+ 160GB SSD
Crossfire R9-270X (2 Keer 2GB)

Bij voorbaat al bedankt voor jullie hulp! Excuus voor eventuele spelfouten (dyslextie). :r

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:30
Ik denk dat de volgende laptop een goed idee is. Hij heeft goede specificaties en opzich is het merk ook niet heel slecht.
pricewatch: Asus Zenbook Pro UX501VW-FJ067T-BE

De vorige laptop heeft echter wel een Azerty toetsenbord, dus misschien is dat niet heel fijn werken voor jou. Dan is de volgende laptop misschien een goed idee:
pricewatch: HP Pavilion 17-ab040nd

Die laptop heeft echter een 17" scherm. Dat kan te groot zijn, dus dan zou ik op de volgende laptop uitkomen:
pricewatch: MSI GS60 6QE-241NL (Ghost Pro)

Deze heeft wel grote bezels, maar als je dat niet wilt moet je óf gewoon een Acer nemen óf kiezen voor een scherm met een lagere resolutie of andere eisen zetten.

[ Voor 56% gewijzigd door Jantje2000 op 08-08-2016 07:22 ]

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als budget echt geen rol speelt dan zou ik eens kijken naar een aantal Lenovo's op hun website, net zoals Dell kan je ze daar gewoon configureren zoals je wil, bijvoorbeeld het Type: P70 of P50. Daarnaast hebben BTO en Xnotebooks ook genoeg mogelijkheden om een laptop exact naar wens samen te stellen.

Om het draagbaar te houden (15"6) en iets goedkoper uit te zijn zou je kunnen kijken bij BTO bij de 15CL76 of bij Xnotebooks bij de Mediator of Hurricane. De laatste heeft opties tot een resolutie van 3840 x 2160 terwijl de Mediator maar tot 2880 x 1660 gaat.

Persoonlijk zou ik de aanschaf nog zo lang mogelijk uitstellen als je daar mee weg kan komen. Het is namelijk de verwachting dat Nvidia op de korte termijn (Aug-Sept) zijn nieuwe mobiele GPU's uit zal brengen, de 1070m en 1080m. Alhoewel dit niet direct relevant is voor je opleiding, zullen deze GPU's de huidige GPU's (970m en 980m) in de top modellen bij BTO en Xnotebooks zeer waarschijnlijk vervangen voor praktisch dezelfde prijzen met significant meer performance.

Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat je soms geen extra geheugen meer in je laptop kan stoppen. Het komt redelijk vaak voor dat het geheugen gesoldeerd is op het moederboord. Dit is weer afhankelijk van merk en type. Dit is minder vaak het geval bij leveranciers die je de laptop zelf laten samenstellen, maar ook daar kan het voorkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door Lukin op 08-08-2016 09:29 ]

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:17
Beste, Bedankt voor jullie reactie!

Jantje2000 -> Die laptops kunnen inderdaad een goeie optie zijn. De 17'' is inderdaad te groot om telkens mee te nemen. Daarom zat ik zelf ook max 15''. Ik ga ze nog is even onder de loep nemen.

Lukin -> Die lenovo's had ik inderdaad ook gezien. Ik vond ze zelf wel mooi maar ik kwam zelf duurder uit dan bij bijvoorbeeld dell. Die zelfbouw laptops van bto of xnotebooks heb ik zelf slechte ervaringen mee. Ik hoor die verhalen ook van klanten bij mij in de winkel dus daar wil ik liever niet aan beginnen.

Aanvulling:
Ik dacht zelf aan een 4k scherm omdat ik met deze laptop toch wel weer een paar jaar wil doen. Hiernaast is 15'' wel het maximale kwa schermgroote omdat hij anders te groot en te zwaar wordt om elke dag mee te nemen. Ik had zelf ook nog even zitten kijken bij de hp zbook's. Wat vinden jullie daarvan? Ik hoor goeie verhalen maar ook soms slechte.