Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tele2 met eigen modem en eigen router

Pagina: 1
Acties:
  • 2.350 views

• sparticle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Vroeger was de wereld simpel; je had een modem (wat gewoon een modem was) en je had een router die je zelf in kon stellen.

Er is al jarenlang een trend naar modem/router combo's en dan specifiek die door de ISP worden geleverd waar ik niet zo blij mee ben. De modem/router combo's worden bij sommige ISPs zo geconfigureerd dat je er geen arbitrair internetverkeer over kunt gooien zonder in te leveren op veiligheid (denk aan symmetrische NAT). Dit is uiteindelijk gewoon om te ontmoedigen dat je je verbinding ook daadwerkelijk verbruikt.

Voordelen van het vervangen van de modem/router combinatie zouden zijn:
- wifi via 5GHz band
- minder energieverbuik
- betere veiligheid
- makkelijker switchen tussen providers
- geen firmware updates die je verbinding ongepland resetten wanneer je dat niet wilt
- geen rare beperkingen zoals symmetrische NAT.

Een apparaat als http://datainterfaces.com/vdtu2-b110.aspx zou je in moeten kunnen aansluiten op het VDSL2 signaal van Tele2 (of van elke andere provider) en die dan op een eigen router met OpenWrt waarbij telefonie en iptv nog steeds functioneren.

Ik ben me er bewust van dat er topics zijn over het gebruiken van een router achter de modem/router combo van Tele2; dat is niet waar dit topic over gaat.

Ik vroeg me af of iemand dit daadwerkelijk heeft gedaan. Ik zie op internet nl. wel veel mensen die opscheppen dat ze iets dergelijks hebben gedaan (terwijl het volgens de klantenservice onmogelijk is), maar niet dat er constructieve bijdragen zijn zoals deze voor het KPN netwerk wel bestaan bijvoorbeeld.

Ben je zo'n held dat je dit al hebt gedaan? Kun je dan alsjeblieft uitleggen wat je precies hebt gedaan?

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-11 01:21
En wat heb je zelf al gevonden op het internet of dit forum?
Want er is genoeg informatie over te vinden.

De zoekfunctie zal je behulpzaam zijn.

Begin eerst maar eens met het type modem dat je nu hebt van Tele2 en welk type verbinding daar bij zit.

• sparticle
cornfed99111 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 14:17:
En wat heb je zelf al gevonden op het internet of dit forum?
Want er is genoeg informatie over te vinden.

De zoekfunctie zal je behulpzaam zijn.

Begin eerst maar eens met het type modem dat je nu hebt van Tele2 en welk type verbinding daar bij zit.
assume = to make an 'ass' out of 'u' and 'me'.

Ik zit niet eens bij Tele2. Goh, wat moet je je nu dom voelen.

Die zoekfunctie heeft wel wat oudere resultaten en ik heb al genoeg gezocht. Ik wil je wel een paar honderd URLs opsturen. Antwoorden zijn bovendien afhankelijk van de tijd en zo heb ik o.a. gelezen dat de methode die veel mensen gebruiken voor een gerelateerd probleem een half jaar geleden is gewijzigd. Dit gerelateerde probleem is dus niet hetzelfde probleem, maar blijkbaar snapte je dat nog niet helemaal.

Het enige wat ik heb gezien in jouw reacties zijn ondermijnende reacties waarbij je nooit toegevoegde waarde levert. Ik zou je van het forum afgooien. Wat doe je hier eigenlijk?

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:59
Op het moment dat je het de hele tijd over tele2 hebt en je vervolgens dit zegt.
Ik vroeg me af of iemand dit daadwerkelijk heeft gedaan.
Dan word er natuurlijk gedacht dat je bij tele2 zit.

Op deze manier gaat niemand je helpen overigens dus ik raad je aan om je posts op een andere toon te schrijven maar daar sta je vrij in.

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb dit twee jaar geleden uitgezocht en het bleek mogelijk via OpenWRT, echter zonder digitale televisie.

Aangezien dat niet werkt (geen optie voor mij) worden alle poorten nu doorgestuurd naar een tweede router: op die manier kun je alles wat je wilt, volgens mij.

• sparticle
OpenWrt is alleen software. Welke hardware gebruikte je dan? Die van Tele2 (daar is wel een artikel over op de OpenWrt wiki).

Ik ben overigens totaal niet geïnteresseerd in de situatie twee jaar geleden van iets wat niet werkte, maar dit puur om een idee te geven van wat voor soort antwoorden ik verwacht. Compleet vage verhalen ben ik niet in geïnteresseerd, hoewel het wellicht goed is bedoeld.

Volgens cornfed99111 was er "genoeg te vinden". Het enige wat ik nu tegenkom zijn reacties van mensen die:
- niet in staat zijn een vraag te lezen
- niets nuttigs hebben vermeld

Ik vind het best als nog iemand het probeert, aangezien er wel degelijk mensen rondlopen op dit forum (misschien niet dit subforum) die *wel* iets weten, maar doe het alsjeblieft niet als je niet in staat bent om deze vraag te begrijpen of het antwoord niet weet.

Ik ben overigens alleen geïnteresseerd in reacties van mensen die specificeren welk modem ze exact gebruiken met gespecificeerde instellingen, welk abonnement ze hebben lopen bij Tele2, etc., zodat ik of anderen het kunnen reproduceren. Ik dacht dat dit in mijn startpost ook wel duidelijk was.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Euhm, gewoon een Vigor130?
Bij de klantenservice kun je de VPI/VCI instellingen krijgen.

• cornfed99111
sparticle schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 20:12:
[...]

assume = to make an 'ass' out of 'u' and 'me'.

Die zoekfunctie heeft wel wat oudere resultaten en ik heb al genoeg gezocht. Ik wil je wel een paar honderd URLs opsturen. Antwoorden zijn bovendien afhankelijk van de tijd en zo heb ik o.a. gelezen dat de methode die veel mensen gebruiken voor een gerelateerd probleem een half jaar geleden is gewijzigd. Dit gerelateerde probleem is dus niet hetzelfde probleem, maar blijkbaar snapte je dat nog niet helemaal.

Het enige wat ik heb gezien in jouw reacties zijn ondermijnende reacties waarbij je nooit toegevoegde waarde levert. Ik zou je van het forum afgooien. Wat doe je hier eigenlijk?
Maak je niet dik, dun is de mode, zou ik tegen je zeggen.

Als ik je plannetje verijdelt heb, dan moet je niet boos worden...

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
sparticle schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 20:12:
[...]

:? vandaar je topictitel.: "Tele2 met eigen modem en eigen router".

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• sparticle
Trommelrem schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 08:55:
Euhm, gewoon een Vigor130?
Bij de klantenservice kun je de VPI/VCI instellingen krijgen.
Dat is weer het vervangen van een modem/router combo door een andere modem/router combo, wat *niet* de vraag was. Bovendien zeg je niets over telefonie/iptv.

Het lijkt me geen antwoord op de vraag.

• cornfed99111
Nou ja, waarom doe je niet eens normaal?

https://nl.hardware.info/...m-en-eigen-router.287116/

Hier ben je ook al bezig...

En hier ook al:

http://tele2.gebruikers.e...3069&pid=27193#post_27193
:w Komt die gast jou niet bekend voor?
Je wilt graag dat andere users alle info bij jou aanleveren op een zilveren tablet, zonder zelf een poot uit te steken. Niet bepaald erg community-like gedrag.

P.S.
Hier ben je nog niet geweest, dacht ik. Probeer het daar eens.. https://forum.tele2.nl
Daar zitten genoeg gasten die zich graag inspannen voor jou.

[ Voor 13% gewijzigd door cornfed99111 op 08-08-2016 13:10 ]

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-11 09:26
sparticle schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:42:
[...]

Dat is weer het vervangen van een modem/router combo door een andere modem/router combo, wat *niet* de vraag was. Bovendien zeg je niets over telefonie/iptv.

ZOals ook al op een ander forum is aangegeven, je start post is compleet onduidelijk.

Er is wat gewauwel over Tele 2 (achteraf compleet irrelevant dus) en een hoop beledigingen in andere posts.

Je wil zelf 0 moeite doen, en verwacht dan dat iedereen alles voor je doet. Zo werkt dit (en veel andere) forums niet.

En als Tele 2 niet van belang is, en je zelf al aangeeft dat het op het KPN forum wel wordt besproken, waarom heb je je antwoord dan nog niet?

[ Voor 10% gewijzigd door corset op 08-08-2016 13:16 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Trommelrem
sparticle schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:42:
[...]

De Vigor130 is geen router maar een modem. Het spuugt PPPoE uit, zodat je er zelf een router achter kunt zetten.

• sparticle
@Trommelrem:

Alle referenties naar dat apparaat noemen het een modem/router. Er zit allerlei functionaliteit op wat het tot een router maakt, ook al heeft het maar 1 ethernet port als output. Ik vind het nog steeds een modem/router (en dus ook alle marketinguitingen), niet een modem, maar daar kun je zelf een andere mening over hebben. Volgens mij is het dan echter zo dat de wereld het met jou oneens is. (Maar hier hoeven we verder geen discussie over te hebben.)

Begrijp ik goed dat je dan daadwerkelijk op dit moment gebruiker bent van deze apparatuur op het Tele 2 netwerk en met welk abonnement is dat? De rest van mijn opmerkingen staan overigens nog overeind (over iptv en telefonie).

@corset
corset schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:15:
[...]

ZOals ook al op een ander forum is aangegeven, je start post is compleet onduidelijk.
Dat is anders niet het eerste commentaar wat hier werd gegeven. Bovendien kun je niet zeggen dat iets onduidelijk is zonder aan te geven wat er dan incorrect is geformuleerd. Antwoord geven op een vraag is sowieso niet al te slim. Iemand die wel goed kan communiceren kan dan vragen wat iemand bedoelt of vragen "bedoel je dit"?
Er is wat gewauwel over Tele 2 (achteraf compleet irrelevant dus) en een hoop beledigingen in andere posts.
Ah, nog steeds verkeerd gelezen. Lezen blijkt lastig te zijn voor de gemiddelde persoon die hier reageert.
Je wil zelf 0 moeite doen, en verwacht dan dat iedereen alles voor je doet. Zo werkt dit (en veel andere) forums niet.
De logica dat ik hier was, is zeer eenvoudig. Er was de verwachting dat ik niet de eerste persoon op deze planeet zou zijn met een dergelijke configuratie en op basis daarvan zou je dan kunnen verwachten dat iemand gewoon even een copy-paste doet van zijn instellingen voor device X wat sneller zou zijn geweest dan met allemaal mensen die niet zo veel van de wereld begrijpen om te gaan. Dat is niet onredelijk.

De fout die ik heb gemaakt is aangenomen dat er enige intelligentie aanwezig was op dit subforum, maar het is duidelijk dat de mensen die wel iets weten op vakantie zijn.
En als Tele 2 niet van belang is, en je zelf al aangeeft dat het op het KPN forum wel wordt besproken, waarom heb je je antwoord dan nog niet?
Tja, dat heb je mij toch echt niet horen zeggen. Vind u zelf niet dat u functioneel analfabeet bent als u een dergelijk slecht leesvermogen heeft?

• corset
sparticle schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:04:
@Trommelrem:

Alle referenties naar dat apparaat noemen het een modem/router. Er zit allerlei functionaliteit op wat het tot een router maakt, ook al heeft het maar 1 ethernet port als output. Ik vind het nog steeds een modem/router (en dus ook alle marketinguitingen), niet een modem, maar daar kun je zelf een andere mening over hebben. Volgens mij is het dan echter zo dat de wereld het met jou oneens is. (Maar hier hoeven we verder geen discussie over te hebben.)

Begrijp ik goed dat je dan daadwerkelijk op dit moment gebruiker bent van deze apparatuur op het Tele 2 netwerk en met welk abonnement is dat?

@corset

[...]

Dat is anders niet het eerste commentaar wat hier werd gegeven. Bovendien kun je niet zeggen dat iets onduidelijk is zonder aan te geven wat er dan incorrect is geformuleerd. Antwoord geven op een vraag is sowieso niet al te slim. Iemand die wel goed kan communiceren kan dan vragen wat iemand bedoelt of vragen "bedoel je dit"?

[...]

Ah, nog steeds verkeerd gelezen. Lezen blijkt lastig te zijn voor de gemiddelde persoon die hier reageert.

[...]

De logica dat ik hier was is zeer eenvoudig. Er was de verwachting dat ik niet de eerste persoon op deze planeet zou zijn met een dergelijke configuratie en op basis daarvan zou je dan kunnen verwachten dat iemand gewoon even een copy-paste doet van zijn instellingen voor device X wat sneller zou zijn geweest dan met allemaal mensen die niet zo veel van de wereld begrijpen om te gaan. Dat is niet onredelijk.

De fout die ik heb gemaakt is aangenomen dat er enige intelligentie aanwezig was op dit subforum, maar het is duidelijk dat de mensen die wel iets weten op vakantie zijn.

[...]

Tja, dat heb je mij toch echt niet horen zeggen. Vind u zelf niet dat u functioneel analfabeet bent als u een dergelijk slecht leesvermogen heeft?
Ok, op deze, en andere fora geef je zelf aan dat Tele 2 er los van staat:
Dus leesvermogen? Misschien even zelf nalezen?

De rest ga ik niet eens op in 8)7

1 tip: Als je hulp wil, gedraag je dan eerst als een persoon die hulp wil hebben ipv de standaard "ik ben de consument en ik eis geholpen te worden door dit gepeupel! Want zo kom je nu aardig over. Als dat je doel was? Geslaagd!

[ Voor 5% gewijzigd door corset op 08-08-2016 14:15 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• sparticle
@corset: Ik zeg niet dat Tele 2 er los van staat, maar je zult wel een of andere ziekte hebben waardoor je niet kunt lezen wat er daadwerkelijk staat. Die ziekte kan ook gewoon domheid, luiheid, het hebben van een korte attentiespanne, of weet ik veel wat heten.

Ik vind het jammer om mensen de waarheid te zeggen, maar op een bepaald moment moet ik voor mijn eigen bescherming toch aangeven dat je bepaalde gebreken hebt waardoor ik niet door kan gaan met naar jou te communiceren.

Ik heb al medelijden met de volgende persoon met wie je praat.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 19:28
Ik dacht 'Goh, interessant topic kan dit zijn'. Ik heb zelf ook Tele2 over VDSL en zit met dezelfde vraag, maar als je je zo opstelt als TS dan verdient dit topic zsm een slotje 8)7 ik rapporteer je laatste post dan ook. Je bent gewoon een troll. Veel succes met je vraag, want antwoord ga je op deze manier alleen zelf vinden. Mafkees.

• sparticle
@spokje: Ik ben blij dat je het onderwerp interessant vind. Volgens de regels is het niet de bedoeling om te zeggen dat je iemand rapporteert.

Ook jammer dat je me voor mafkees uitmaakt. Ik denk dat dat ook niet de bedoeling is.

• corset
sparticle schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:36:
@spokje: Ik ben blij dat je het onderwerp interessant vind. Volgens de regels is het niet de bedoeling om te zeggen dat je iemand rapporteert.

Ook jammer dat je me voor mafkees uitmaakt. Ik denk dat dat ook niet de bedoeling is.
ACh, mensen geestelijk gestoord noemen (via insinuatie, google dat woord maar) ook niet, maar dat doe je zelf toch ook? Pot, ketel, verwijt etc? ;w :F

Maar om je vraag samen te vatten (ik doe het wel voor je)

Geen apparatuur van een ISP, maar compleet eigen apparatuur. Geweldig idee! Wat zei je ISP toen je het aan ze vroeg? Wat zei google? Wat heb je zelf al geprobeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door corset op 08-08-2016 14:40 ]

• Trommelrem
sparticle schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:04:
@Trommelrem:

Vigor130 is een modem. Als je vindt dat dat niet zo is, prima. Zeg dat maar tegen de tientallen Vigor130's die ik in het veld heb. Het spuugt PPPoE uit en je zet er een eigen router achter.

En dan nog, al zou het een router zijn. Is dat erg? Een router achter een router is de normaalste zaak van de wereld, zolang er maar geen NAT tussen zit. Of is je doel om zo weinig mogelijk hops te hebben?
Begrijp ik goed dat je dan daadwerkelijk op dit moment gebruiker bent van deze apparatuur op het Tele 2 netwerk en met welk abonnement is dat? De rest van mijn opmerkingen staan overigens nog overeind (over iptv en telefonie).
Ja. Tele2 levert gewoon een switch af en configureert je internet op poort 5. Voice gaat over poort 6. Je dient zelf een PPPoE endpoint neer te zetten, bijvoorbeeld een eigen router.

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 08-08-2016 16:40 ]

• sparticle
Trommelrem schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:30:
[...]

Vigor130 is een modem. Als je vindt dat dat niet zo is, prima. Zeg dat maar tegen de tientallen Vigor130's die ik in het veld heb. Het spuugt PPPoE uit en je zet er een eigen router achter.

En dan nog, al zou het een router zijn. Is dat erg? Een router achter een router is de normaalste zaak van de wereld, zolang er maar geen NAT tussen zit. Of is je doel om zo weinig mogelijk hops te hebben?

[...]

Ja. Tele2 levert gewoon een switch af en configureert je internet op poort 5. Voice gaat over poort 6. Je dient zelf een PPPoE endpoint neer te zetten, bijvoorbeeld een eigen router.
Welke apparaten zijn er door Tele2 geleverd in de gevallen waar jij over spreekt en wat was de achterliggende infrastructuur (KPN of Tele2)?

Ik heb nl. ook gelezen dat er ook nog onderscheid zit in of er gebruik wordt gemaakt van het KPN netwerk (door Tele2) of niet qua mogelijkheden van het gebruik van eigen hardware.

Bij veel providers zit er wel degelijk NAT tussen. Een beetje jammer dat ze niet adverteren met zulke misfeatures (als je zoekt op het aantal mensen met een niet werkende XBox bijv. zonder het in een DMZ te zetten en daarbij zijn er ook toepassingen zoals inkomende VPN die niet werken met dubbel NAT). Als klant moet je maar de gok nemen dat je zogenaamde Internet werkt.

Misschien zou iemand een keer contact op moeten nemen met de de reclame code commissie.

• Trommelrem
sparticle schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:28:
[...]

Welke apparaten zijn er door Tele2 geleverd in de gevallen waar jij over spreekt en wat was de achterliggende infrastructuur (KPN of Tele2)?
Tele2 heeft ons een Nokia Siemens A-1200-x geleverd. Dat is een switch. Onze eigen router hangt daar achter en doet PPPoE. Daarachter staan nog enkele routers en die doen NAT.
Ik heb nl. ook gelezen dat er ook nog onderscheid zit in of er gebruik wordt gemaakt van het KPN netwerk (door Tele2) of niet qua mogelijkheden van het gebruik van eigen hardware.

Bij veel providers zit er wel degelijk NAT tussen. Een beetje jammer dat ze niet adverteren met zulke misfeatures (als je zoekt op het aantal mensen met een niet werkende XBox bijv. zonder het in een DMZ te zetten en daarbij zijn er ook toepassingen zoals inkomende VPN die niet werken met dubbel NAT). Als klant moet je maar de gok nemen dat je zogenaamde Internet werkt.

Misschien zou iemand een keer contact op moeten nemen met de de reclame code commissie.
Het staat je toch vrij een eigen router te plaatsen? Het staat je ook vrij om wel/niet (dubbel)-NAT te doen en om een eigen modem te plaatsen.

• sparticle
@Trommelrem: Moet dit een slechte grap zijn, aangezien je het nu hoogstwaarschijnlijk over zakelijke verbindingen hebt?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
sparticle schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:07:
@Trommelrem: Moet dit een slechte grap zijn, aangezien je het nu hoogstwaarschijnlijk over zakelijke verbindingen hebt?
Waarom doe je zo vijandig? Ken je het gezegde dat je meer vliegen vangt met stroop dan met azijn? Stel je eens wat positiever en constructiever op... grote kans dat er al aardig wat personen die willen helpen het topic aan zich voorbij laten gaan puur vanwege de rare en zelfs beledigende reacties.

Sowieso zal je echt wat concreter moeten zijn, je begint over Tele2 maar daar vraag je dus eigenlijk niet naar? Ook verschilt het per ISP of je een eigen modem/router mag gebruiken, dat is informatie die je zelf kan opzoeken... Tele2 staat het niet toe, maar Telfort bijvoorbeeld weer wel. Het is hier ook geen helpdesk, je zal zelf toch ook wat moeite moeten doen om aan de juiste informatie te komen.

Je hebt het erover dat je hebt gelezen dat 'veel mensen' het wel voor elkaar hebben gekregen, waar heb je dat dan precies gelezen? Enige direct gerelateerde topic die ik hierover kan vinden is (toevallig?) van Tele2 maar dat betreft een topic uit 2009... dat mag je geen relevante informatie meer noemen. Deel eens wat van die gevonden informatie, dat zal dan alvast een begin zijn.

Kortom, niemand heeft een glazenbol hier en als je geholpen wil worden zal je ook wat tegemoet moeten komen aan de vragen... zelfs als je die vragen 'dom' vind of dat ze je simpelweg niet aan staan.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Goed, op deze manier heeft een topic geen zin. Als je een topic opent wordt er verwacht dat je zelf wat uitzoekt en probeert.

Als er vervolgens wat vragen gesteld worden (post relevante info) en de reactie hierop is dat je iemand aan gaat vallen... Tja, dan mag je het ook zelf uitzoeken. Op die manier creeer je absoluut geen bereidwilligheid tot verder helpen.

Met deze houding zal het topic alleen maar verder escaleren, en gaat het dus dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.