Vraag

• Eruklaw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
Hallo allemaal,

Probleem 1:
Ik heb sinds gisteren een nieuw moederbord aangeschaft.
Dit is de Asus strix x99 gaming moederbord met een Intel I7 6800k 3,4 GHz processor.
Daarbij heb ik een Corsair Dominator 32 GB 2800 MHz geheugen gehaald. Tevens heb ik een nieuwe voeding geplaatst namelijk de Corsair HX1000i.

Ik draai W7 ultimate en kreeg na installatie de melding dat er een nieuwe processor geïnstalleerd was.
Hierna starte hij, zonder herinstalleren, gewoon op met mijn oude bureaublad.

Nu zie ik alleen in de bios en in Windows dat hij maar 16 van de 32 GB herkend en op een lagere MHz namelijk 2133 Mhz. CPU-z ziet wel de volledige 32 GB.
Ik heb de nieuwste bios, 0801, draaien voor dit moederbord. De XMP switch staat om op het moederbord.

Probleem 2:
Ik heb mijn systeem 2x proberen te overclocken. De 1ste keer in de bios om van optimaal naar extreem te gaan. Gewoon lekker makkelijk de bios alles laten doen. Dit zorgde voor dat hij in een cirkel bleef op starten. Na reboot kom ik telkens weer automatisch in de bios terecht.

Als ik het middels de bijgeleverde software doe krijg ik het zelfs probleem.

Probleem 3:
Dit is de kleinste van alle. Wanneer ik kies bij afsluiten voor opnieuw opstarten dan loopt het systeem vast. Na een reset doet hij het weer.

Wie o wie kan mij hiermee helpen.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je gaat van een ouder systeem met oud besturingssysteem naar een state of the art moederbord met gigantisch veel functies,

en dan gebruik je gewoon je oude HDD (SSD mag ik hopen) met dezelfde oude windows 7 ? Niet eens een verse installatie?

Dan vraag je om problemen. Ten eerste is de ondersteuning van win7 voor je hardware niet optimaal, ten tweede is een verse install van win10 optimaal.

• Eruklaw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
Thnx reepje voor je reactie.
Maar waarom ziet mij bios dan maar 16GB ipv de 32GB

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:33
2133 Mhz is toevallig niet het maximum wat het moederbord ondersteund?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Tens schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 09:39:
2133 Mhz is toevallig niet het maximum wat het moederbord ondersteund?
Broadwell-E ondersteund DDR4-2400 van zichzelf. De rest is OC of XMP.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Orac

Ik mis je papa.

8 x DIMM, Max. 128GB, DDR4 3333(O.C.)/3300(O.C.)/3000(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2400(O.C.)/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered

Zitten de DIMM's in de juiste slots?
Check of je geheugen ondersteund wordt:
STRIX X99 GAMING DRAM Report

Aangezien je BIOS / UEFI je geheugen niet helemaal herkent ligt de oorzaak niet bij je OS, maar een OS overzetten van een andere PC is vragen om problemen. Een verse installatie met bijbehorende drivers voor je moederbord (chipset, audio, enz.) is het beste.

Ik heb ook jaren geleden een "premium"-uitvoering van een ASUS moederbord gekocht en daar had ik ook veel problemen met dat automatische OC. Ik heb alles op manual ingesteld en dat werkt wel goed.

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
heb je echt wel windows 7 Ultimate ? Home premium kan maar max 16GB

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:00
Hoeveel reepjes zijn het eigenlijk? Want wellicht dat 1 reepje van 32GB maar gezien wordt als de helft omdat wellicht dat het max is per slot. Even los staand of er wel reepjes zijn met zoveel geheugen.
Pagina: 1