Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuis netwerk advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MiZtraL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-11 08:59
Ik zou graag advies willen ontvangen mbt mijn thuis netwerk situatie.

Problemen:
D-Link DIR-855 (nu niet meer in gebruik)
Deze router/ap heb ik verplaats vanuit meterkast ivm wifi bereik (muurmontage trapkast woonkamer). Probleem daar was dat deze vaak reboot door overhitting. Veel gehoorde klacht. Het is ook al wel een oud beestje en heeft geen 802.11ac.

TP-Link TL-WR1043ND
Deze stond als 2e wireless acces point (DD-WRT) op de 1e verdieping, maar is nu ingezet als router/ap in de trapkast. Deze kent geen oververhitting, maar wifi sigaal verdwijnt soms en heeft geen 802.11n (5GHz). Is ook een oud beestje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TzgQwNH.png

Ik heb voor de duidelijkheid een schets gemaakt met alle netwerk devices en zoals je ziet is het best wel druk. Op wireless gebied verwacht ik nog uitbreiding. In huis heb ik gelukkig voldoende CAT5e kabels. Ik lees dat als je verbetering wil doorvoeren dat Ubiquiti professionele HW heeft en je beter zaken kan scheiden zoals modem, router en accespoints.

Vragen:
  • Heeft iemand advies voor de aanschaf van een nieuwe router en accespoints, denk ook aan 802.11ac?
  • Het configureren van DD-WRT was voor mij een aardige klus. Hoe zit het met Ubiquiti en zaken zoals bijv. firewall, gast netwerk e.d.?
  • Ik heb nu een 100mb switch (ALL8085) met 4 POE poorten (max 15,4 watts per port), maar is dit wel handig voor bijv. 2x een Ubiquiti AP met 802.11ac?
  • Kan ik OpenVPN verplaatsen van NAS naar de nieuwe router?
Opmerkingen:
  • Wel Guest Wifi
  • Wel VOIP met CheapConnect
  • Wel OpenDNS met content filter
  • Wel OpenVPN
  • Wel NetFlix en IPTV
  • Geen QoS ingeregeld
  • Geen VLANS in gebruik
  • Geen DNLA in gebruik

Beste antwoord (via MiZtraL op 07-08-2016 17:30)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Tja wat bij de een werkt, is onwerkbaar bij de ander.
Wifi is nu eenmaal erg afhankelijk van welke materialen er in het huis gebruikt zijn, als je bijvoorbeeld op de bovenverdieping laminaat met zo'n zilver(of goud) achtige ondervloer hebt komt er geen spat wifi doorheen.

Verder moet je niet vergeten dat niet het accesspoint (of router) het belangrijkste is maar de clients.
Je kunt nog zoveel vermogen versturen, maar als de client te weinig vermogen heeft om terug te praten heb je nog steeds een slechte verbinding.

@MiZtraL
Kijk eens naar deze pagina (wel als acesspoint gebruiken en niet als repeater(versterker)).
https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

Is een hele topic aan gewijd hier zie:
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:44
Alles laten zoals het is, en de Wifi van de router uitschakelen.
Je schaft dan een setje met 2 of 3 Ubiquiti aan, hierop kun je ook een gast netwerk aanmaken met beperkte snelheid e.d.
Die kun je direct aansluiten op je PoE switch, vervolgens eenmalig instellen en het werkt.
De Ubiquiti accespoints lopen wel tegen de bottleneck aan van de 100mb PoE switch, deze zou ik dan ook vervangen voor een 1gb PoE switch.

De router hoef je niet te vervangen als hij zn werk verder prima doet, ik ga er vanuit dat dit gewoon een 1gb router is.

Zucht...

• MiZtraL
Dank voor de snelle reactie. Ik ben de log van de router nog eens nagegaan en zie o.a. Failed to stop TX DMA. Als ik deze foutmelding Google zie ik dat deze de wifi volledig plat legt. Is er een eenvoudige fix voer ik hem door en laat ik alles zo als het is, maar ik heb het gevoel dat de oude apparatuur vervangen zou moeten worden voor wat nieuwers en me dat wat performance boost geeft.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:44
MiZtraL schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 23:02:
Dank voor de snelle reactie. Ik ben de log van de router nog eens nagegaan en zie o.a. Failed to stop TX DMA. Als ik deze foutmelding Google zie ik dat deze de wifi volledig plat legt. Is er een eenvoudige fix voer ik hem door en laat ik alles zo als het is, maar ik heb het gevoel dat de oude apparatuur vervangen zou moeten worden voor wat nieuwers en me dat wat performance boost geeft.
Dan zou je de router inderdaad ook nog kunnen vervangen, ik ben daar verder niet echt in thuis maar de wifi is in ieder geval op de nieuwe router van minder belang als je Ubiquiti aanschaft.
Op je router zitten ook meer dan 10 wifi apparaten aangesloten, iets wat samen met alle bedrade apparatuur best een belasting voor je 'oude' routertje op kan leveren.

Zucht...

• MiZtraL
SgtElPotato schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 23:07:
[...]

Dan zou je de router inderdaad ook nog kunnen vervangen, ik ben daar verder niet echt in thuis maar de wifi is in ieder geval op de nieuwe router van minder belang als je Ubiquiti aanschaft.
Op je router zitten ook meer dan 10 wifi apparaten aangesloten, iets wat samen met alle bedrade apparatuur best een belasting voor je 'oude' routertje op kan leveren.
Daar denk ik ook aan, maar door wat? Mogelijkheden zijn er legio, wat is wijsheid. Zie ook mijn vragen.

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 12:42
Je kunt eens kijken voor een Ubiquiti Security Gateway. Deze is vanuit de zelfde controller software te beheren als de Access Points.Ondersteunt ook VLANS voor als het ooit nodig mocht zijn.

• MiZtraL
Dat ziet er interessant uit en heb even snel de handleiding v5 doorgenomen. Maak ik het niet te lastig? Heb maar beperkte netwerk skills ;-). Nu is het redelijk statisch zodra het werkt. Beheren met deze mate lijkt me met een thuis netwerk iets te veel.

Ik kan de huidige router bijv. ook vervangen door een Netgear R7000 of R8000.

Wat zijn nu de grote voordelen van het scheiden van router en access points (Ubiquiti)?

Ik ga er vanuit dat ik toch kosten ga maken, maar wel het liefste toekomst gericht de juiste keuze maken.

• Ben(V)
  • Nu online
Je hebt een prima router in de vorm van die Cisco 3925, die is veel beter dan die TP-link.
Je hebt waarschijnlijk zoals zo velen gedacht het wifi te verbeteren door een eigen router te gebruiken, maar het wifi verbeter je alleen door hem elders te plaatsen.
Routeren en wifi zijn twee verschillende dingen en de meterkast is nu eenmaal niet de beste plak voor wifi.

Advies:
Haal die Cisco uit bridge mode en gebruik hem gewoon als router en misschien alleen wifi op de 2,4 band voor clients die geen 5Ghz hebben.

Koop een acesspoint ( of misschien twee ) en plaats die op geschikte locaties om beter bereik en meer snelheid te krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MiZtraL
Ben(V) schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 08:52:
Je hebt een prima router in de vorm van die Cisco 3925, die is veel beter dan die TP-link.
Je hebt waarschijnlijk zoals zo velen gedacht het wifi te verbeteren door een eigen router te gebruiken, maar het wifi verbeter je alleen door hem elders te plaatsen.
Routeren en wifi zijn twee verschillende dingen en de meterkast is nu eenmaal niet de beste plak voor wifi.

Advies:
Haal die Cisco uit bridge mode en gebruik hem gewoon als router en misschien alleen wifi op de 2,4 band voor clients die geen 5Ghz hebben.

Koop een acesspoint ( of misschien twee ) en plaats die op geschikte locaties om beter bereik en meer snelheid te krijgen.
Interessant advies. Nooit aangedacht, die Cisco heeft niet eens antennes. Nog specifieke adviezen betreffende acces points. Kan ik die bijv. zo inrichten dat ik 1wifi ssid heb?

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 18:29
Mja, ik heb met een Asus RT68u bovenin de meterkast, prima 5GHz bereik op zolder en zelfs ook op straat. Dit dan wel met een kleine wifi-boost en de antennes in verschillende standen. Voordeel vind ik zelf dat je maar 1 router/wifi punt hebt. Dus ook geen gedoe met handovers als je naar boven loopt.
Heb je vloeren met bewapening? Probeer dan de router/accespoint op de 1e verdieping te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door connos op 07-08-2016 09:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ben(V)
  • Nu online
Wifi is nu eenmaal erg afhankelijk van welke materialen er in het huis gebruikt zijn, als je bijvoorbeeld op de bovenverdieping laminaat met zo'n zilver(of goud) achtige ondervloer hebt komt er geen spat wifi doorheen.

Verder moet je niet vergeten dat niet het accesspoint (of router) het belangrijkste is maar de clients.
Je kunt nog zoveel vermogen versturen, maar als de client te weinig vermogen heeft om terug te praten heb je nog steeds een slechte verbinding.

@MiZtraL
Kijk eens naar deze pagina (wel als acesspoint gebruiken en niet als repeater(versterker)).

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of de Ubiquti AP op je POE switch gaat werken is afhankelijk of deze ook 24v geeft kwestie van controleren kijk eerst eens hoe druk het is op de wifi kanalen als deze al redelijk vol zitten heeft mijn inziens AC niet de verwachte meerwaarde los van het feit dat de rest het ook moet ondersteunen. Ben zelf voor stander van meerdere AP voor een goed bereik. Als je ook met een gastnetwerk wil werken is de Ubiquti Edgerouter erg interessant en prima in te stellen met de how to.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MiZtraL
Ben(V) schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 10:30:

@MiZtraL

Heel erg bedankt voor de info. Ik heb het topic doorgenomen. Het KPN kastje (€ 49) kan je blijkbaar ook provider onafhankelijk gebruiken. Daarnaast er zitten ook nog eens 4 extra porten op, altijd handig.

Plan wat ik ga doorvoeren: Ziggo Cisco router activeren. (D-link en TP-link uit het netwerk) 2x het KPN accespoint aanschaffen.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
MiZtraL schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:30:

Plan wat ik ga doorvoeren: Ziggo Cisco router activeren. (D-link en TP-link uit het netwerk) 2x het KPN accespoint aanschaffen.
Let wel even goed op met je gast netwerk, want dat mis je in je huidige plan. Dat zit namelijk niet in de ziggo router en ook niet op het KPN kastje.

Vind je het gastwerk niet nodig, ga dan vooral door met je plan, maar mocht je toch een gast netwerk willen dan moet je daar dus nog iets voor doen.

Mocht je alleen een gast netwerk nodig hebben in de buurt van je router, dan zou je een router/ap met ingebouwd gastnetwerk kunnen overwegen (bijvoorbeeld asus pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart voor als je AC snelheid wil of de 66N variant (goedkoper, maar geen AC). Deze doet dan dienst als router (ziggo dus in bridge laten) en zal ook een gastnetwerk aanbieden. Extra accespoints voor het uitgebreiden van WiFi dekking kun je dan inderdaad de KPN kastjes voor gebruiken (maar deze zenden dan dus GEEN gast netwerk uit)

Wil je een gastnetwerk op alle accespoints dan wordt het nog wat lastiger
Pagina: 1