Ik zou graag advies willen ontvangen mbt mijn thuis netwerk situatie.
Problemen:
D-Link DIR-855 (nu niet meer in gebruik)
Deze router/ap heb ik verplaats vanuit meterkast ivm wifi bereik (muurmontage trapkast woonkamer). Probleem daar was dat deze vaak reboot door overhitting. Veel gehoorde klacht. Het is ook al wel een oud beestje en heeft geen 802.11ac.
TP-Link TL-WR1043ND
Deze stond als 2e wireless acces point (DD-WRT) op de 1e verdieping, maar is nu ingezet als router/ap in de trapkast. Deze kent geen oververhitting, maar wifi sigaal verdwijnt soms en heeft geen 802.11n (5GHz). Is ook een oud beestje.

Ik heb voor de duidelijkheid een schets gemaakt met alle netwerk devices en zoals je ziet is het best wel druk. Op wireless gebied verwacht ik nog uitbreiding. In huis heb ik gelukkig voldoende CAT5e kabels. Ik lees dat als je verbetering wil doorvoeren dat Ubiquiti professionele HW heeft en je beter zaken kan scheiden zoals modem, router en accespoints.
Vragen:
Problemen:
D-Link DIR-855 (nu niet meer in gebruik)
Deze router/ap heb ik verplaats vanuit meterkast ivm wifi bereik (muurmontage trapkast woonkamer). Probleem daar was dat deze vaak reboot door overhitting. Veel gehoorde klacht. Het is ook al wel een oud beestje en heeft geen 802.11ac.
TP-Link TL-WR1043ND
Deze stond als 2e wireless acces point (DD-WRT) op de 1e verdieping, maar is nu ingezet als router/ap in de trapkast. Deze kent geen oververhitting, maar wifi sigaal verdwijnt soms en heeft geen 802.11n (5GHz). Is ook een oud beestje.

Ik heb voor de duidelijkheid een schets gemaakt met alle netwerk devices en zoals je ziet is het best wel druk. Op wireless gebied verwacht ik nog uitbreiding. In huis heb ik gelukkig voldoende CAT5e kabels. Ik lees dat als je verbetering wil doorvoeren dat Ubiquiti professionele HW heeft en je beter zaken kan scheiden zoals modem, router en accespoints.
Vragen:
- Heeft iemand advies voor de aanschaf van een nieuwe router en accespoints, denk ook aan 802.11ac?
- Het configureren van DD-WRT was voor mij een aardige klus. Hoe zit het met Ubiquiti en zaken zoals bijv. firewall, gast netwerk e.d.?
- Ik heb nu een 100mb switch (ALL8085) met 4 POE poorten (max 15,4 watts per port), maar is dit wel handig voor bijv. 2x een Ubiquiti AP met 802.11ac?
- Kan ik OpenVPN verplaatsen van NAS naar de nieuwe router?
- Wel Guest Wifi
- Wel VOIP met CheapConnect
- Wel OpenDNS met content filter
- Wel OpenVPN
- Wel NetFlix en IPTV
- Geen QoS ingeregeld
- Geen VLANS in gebruik
- Geen DNLA in gebruik