Defecte HDD in raidset, vervangen of nieuwe RAID set?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DrDoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05-2025
Goedenavond,

Ik zoek even wat wijsheid...

Vandaag is er 1 disk van mijn 4 disk raidz (ZFS) array defect geraakt. Dit zijn (waren) 4x 4TB Seagate Desktop HDDs. Ik kan nu 2 dingen doen;

1) Nieuwe 4TB Seagate Desktop kopen en deze er weer in stoppen en resilveren. Kosten ongeveer 130 Euro
2) Nieuwe schijven kopen 3x 6TB. Kosten ongeveer 650 euro.
Verschil rond de 500 Euro.

Waarom twijfel ik tussen deze 2 opties;
De resterende 3 schijven hebben op dit moment 25352 power on hours. Wat ik uit een ver verleden weet, is dit best veel voor "Desktop" schijven. Kan ik op korte termijn verwachten dat deze ook de geest gaan geven?

Mocht het inderdaad tricky zijn omdat het inderdaad al erg veel uren zijn, koop ik liever uit voorzorg direct grotere en nieuwere schijven.

Al met al hou ik uiteraard liever de 500 Euro in mijn zak, echter als dit een meer verstandige keus is, geef ik dat liever wel uit, ipv goed is duurkoop.

Wie brengt mij wat wijsheid?
Alvast bedankt!

Gr
Michiel

Alle reacties

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02 10:06
Waarom zfs draaien is een andere raid vorm als je altijd heel de set gaat vervangen bij problemen.

Het is juist ervoor gemaakt dat je alle schijven kapot ziet gaan en weer vervangt.
Voor hetzelfde geld draaien die nog 2 jaar zonder problemen. Het is inderdaad wel zo dat schijven uit dezelfde batche dicht bij elkaar sterven.

• DrDoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05-2025
Hoi Belrpr,

Uiteraard draai ik geen ZFS om elke keer mijn hele raid set te vervangen. Maar als het einde van de levensduur van de hele set reeds in zicht is 1 schijf te vervangen en dit om de maand weer te doen, vind ik ook wat zonde.

Als de schijven pas anderhalf of 2 jaar oud waren geweest zou het een no brainer zijn.
Echter na 3 jaar 24/7 draaien twijfel ik wat wijsheid is.

In ieder geval bedankt voor je reactie en mening!

Gr
Michiel

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 21:59
Levensduur is wel echt een gemiddelde.
Dus er zijn ook schijven die > 5 jaar zonder problemen draaien.

Ik heb zelf al > 5 jaar 8 x 2Tb WD green's in mijn NAS draaien, die overigens niet 7x24 maar toch wel 5 x12 plus 2 x 18 uur staan te draaien.

Ik zou, wetende dat een individuele crash nu juist geen probleem is, het niet zo zwaar zien en rustig schijven een voor een vervangen wanneer nodig.

Maar als jij daar rustiger van slaapt dan gewoon allemaal nieuwe schijven erin stoppen.
Kost wat maar dan slaap je misschien wel lekkerder.