Je mist het sarcasme van Baserk. Hij denkt dat je aan het trollen bent. Is niet belangrijk.
essentials9002 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:55:
[...]
Ik heb wel eens een snelle scan uitgevoerd die geen virussen vond maar bij de volledige systeemscan vond die wel virussen, dus het maakt volgens mij wel uit. Ik zal ook maar een opstart scan uitvoeren voor het geval dat er rootkits verborgen op mijn PC zitten.
Als je scanner een virus vindt dan kan het zijn dat het een aktief virus is; d.w.z. dat het virus in werkgeheugen is en dus wordt uitgevoerd.
Een scan kan ook virussen vinden die op je hard disk staan opgeslagen zonder dat ze aktief zijn. Een typisch geval daarvan is een virus in een zip archief dat van een verdachte bron (bv een p2p netwerk komt). Denk aan een game of andere applicatie met crack.
Met een snelle scan vind je natuurlijk de virussen die aktief zijn ervan uitgaande dat de scanner daarvoor definities heeft. Omdat een snelle scan een beperkt aantal locaties scant zal het waarschijnlijk niet de download map van je p2p programma scannen die de volledige scan wel zal scannen.
essentials9002 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 21:12:
Kan ik naast een Antivirus scanner en Anti Malware scanner ook een anti-ransomware programma installeren, of gaat dat net als 2 virusscanners problemen veroorzaken?
[...]
Waarom is het zeer onverstandig om naar rootkits te scannen? Ik heb het al gedaan, gaat mijn PC nu kapot? Er zijn geen rootkits gevonden.
Ik heb de ongewenste bestanden verwijdert, het waren gelukkig geen virussen, malware of spyware en het waren er 3.
Als vuistregel in beveiliging geldt dat je van een soort beveiligingsprogramma maar een programma draait. Dus een AV, een netwerk Firewall, een HIPS, een sandbox... Het is mogelijk bijvoorbeeld twee AV's naast elkaar te draaien maar mileage varies. Een AV en AM is in mijn ogen net zoiets als twee AV's draaien. Je moet het uitproberen. Als dit pad gaat voeg dan de installatiemappen van de ene AV toe aan de uitzonderingen van de andere AV en omgekeerd.
Maar het is beter om gelaagd te werken. Hierbij gebruik je verschillend beveiligingstechnieken naast elkaar; hierbij is er minder kans op compatibiliteitsproblemen. Dus naast je AV een sandbox, netwerk firewall en een ad blocker in je browsers. Ik lees goede dingen over SandboxIE. Ik gebruik het gratis Comodo Internet Security die heeft een firewall, sandbox, AV en een HIPS als je die aanzet.