Van digital out naar XLR

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-02-2021
Hallo,

Voor bij mijn PC heb ik een geluidssetje wat met XLR pluggen aangesloten moet worden.
(Zo'n ding: plaatje)
Nu zit daar een kabel tussen die van een jack plug (die in de geluidskaart gaat) splitst naar 2 van die XLR pluggen. Maar, dit levert ruis op. Als ik aan die jack plug zit, dan komt er gekraak uit de speakers, en als ik die plug dan weer zo goed mogelijk (paar pogingen nodig) in plug en met rust laat dan gaat het wel, maar als er ook maar iets tegen die kabel stoot dan ruist het weer. Daar wil ik dus vanaf.

De geluidskaart heeft ook een optical output (SPDIF), en ik vraag me af hoe ik het best van die uitgang naar de andere kant kan komen. Het lijkt me niet iets wat direct gekoppeld kan worden. Maar misschien weet iemand iets over een handig kastje/converter/connectorje?

Vast bedankt voor de tips!
Groeten, Tjz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:13

FeaR

In GoT we trust

XLR is (gebalanceerd) analoog, Optical is digitaal. Je zal dus een convertor nodig hebben. Oftewel een DAC (Digital to Analoge Converteren).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjz
Precies, dat vermoeden had ik al.
Maar, wat is een handig kastje om van deze SPDIF naar XLR te komen?
Of nog makkelijker, bestaan er kabels, waar een converter al in/tussen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:41
Een DAC met XLR-uitgangen zul je niet in het lage segment gaan vinden. Dit betekent dat je een DAC kunt/moet hebben van optical S/PDIF (of evt USB) naar 2 x RCA out, welke je dan met een verloopkabel om kunt zetten naar XLR (RCA naar XLR). Met zoiets.

Waar je dan aan zou kunnen denken is de Behringer UCA222.

Als je echt iets kleins/inline wilt, kun je kijken naar de AudioQuest DragonFly DAC icm een TRS naar 2 x XLR-kabel. (plaatje). Wel een stukje duurder.

[ Voor 45% gewijzigd door HarmoniousVibe op 06-08-2016 20:29 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 14:02
Wat je het beste kan doen in jouw geval is een (simpele) zogeheten interface kopen. Oftewel, een semiprofessionele geluidskaart. Zijn er tientallen van te krijgen met 2in 2uit t/m 20in/uitgangen.

Aan 2 in 2 uit heb je voor deze speakers meer dan voldoende. Bovendien zal je ruis een heel stuk minder worden door de sterk verbeterde SN ratio.

Persoonlijk (klein professioneel gebruik) heb ik goeie ervaringen met de:

RME UFX (€600)
Steinberg UR22 (€150)
Roland (yamaha) Duo Capture NX (€100). Die laatste bevalt me misschien nog wel het beste qua betrouwbaarheid en de lage prijs.

Kijk vooral ook eens op http://www.bax-shop.nl/ex...nterfaces?o=product_price

Oja! Wat jij nodig hebt is een GEBALANCEERDE uitgang. Dat kan zowel XLR als eem (grote) Jack zijn. Wanneer gebalanceerd ontworpen maakt de aansluiting niks uit, en is niet te vergelijken met je huidige jack aansluiting (die er hetzelfde uitziet maar totaal anders werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 05-06 17:41
Je kunt prima audio ontbalanceren met zo'n verloopje. Zo'n probleem is dat niet.

@Tjz, ik denk trouwens dat je verloopkabel gewoon slecht is geworden. Waarschijnlijk als je een nieuwe koopt is het probleem ook al opgelost.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjz
Okay, thanks! Nu snap ik in welke richting ik moet zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik zou eerst inderdaad het verloopkabeltje uitsluiten. Mocht dat niet de oplossing bieden, dan een sound card met balanced outputs. Dit kan jack zijn, per kanaal "stereo" jack in dat geval.

Ik weet niet of je intern of extern interfaces zoekt. De ESI Juli@ heeft (afhankelijk hoe je het bordje monteert) balanced outputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjz
Het zal zeker zo zijn dat de kabel/jack plug wat verouderd is, en daardoor voor die mindere kwaliteit zorgt. Maar, ik dacht dus, als ik toch wat ga vervangen/nieuwe dingen bestellen, dan kan ik net zo goed kijken of ik nog wat kwalitatief betere componenten kan toevoegen.
Ik denk dat ik maar eens zo'n DAC + een paar goede nieuwe kabels ga proberen.
Bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb nog nooit één kastje gezien wat van spdif optisch naar 2x xlr gaat, maar je hebt natuurlijk wel kastjes die optical -> analoog en analoog -> xlr doen.

Voor dat eerste: https://www.kabeldirect.n...he-toslink-omvormers.html
Voor dat tweede: https://www.new-line.nl/n...tage-cube-sc-13-11445.htm

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1