Toon posts:

DOS cdrom op apple?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien verkeerde forum (correct me if I'm wrong) maar ik zit met 't volgende:

Ik heb een cdrom gemaakt vol met jpg-tjes en PowerPointpresentaties.. (Onder Win98 dus) Nu kwam er iemand naar me toe die de cdrom ook wel graag zou willen hebben, maar ze heeft een Apple-computer. Kan ze de cdrom dan gebruiken :?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als het goed is wel.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 09:26

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ja dat kan. Alleen kan een apple niet overweg met de lange bestandsnamen die je onder wind98 gebruikt, dus krijg je alleen maar korte bestandsnamen te zien.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 juni 2001 09:21 schreef Onno het volgende:
Als het goed is wel.
LOL, en als 't niet goed is niet ;)
Maar kan je 't niet met zekerheid zeggen? :?

Verwijderd

JA de mac kan met DOS cd's overweg. MAAR ik weet niet hoe powerpoint de bestandsnamen in zichzelf opslaat. dus als 8.3 of als lange bestandsnamen, als t lang is dan gaat je powerpoint presentatie misschien niet werken...

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

met Joliet kan een mac ook met lange bestandsnamen omgaan

fik de cd gewoon als iso-9660 joliet, en download de joliet extension (zie http://www.tempel.org/joliet/)

hopsa!

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Laatst online: 14-08 13:14

peace, love & linux

standaard kan een mac idd maar iets van 31 of 32 tekens aan in de bestandsnaam. extensies hebben ze op de mac niet (of je moet de 'dll-etjes' bedoelen) maar een mac kijkt in het begin van het bestand naar een creator code.

Cd's op een mac gebrand kun je btw vaak niet lezen op een pc (als je cdformaat gewoon op standaard laat staan)

• Onno
  • Niet online
Op woensdag 27 juni 2001 20:49 schreef avatar het volgende:
standaard kan een mac idd maar iets van 31 of 32 tekens aan in de bestandsnaam.
Netjes zoals de ISO9660 standaard dat voorschrijft dus. :)
extensies hebben ze op de mac niet (of je moet de 'dll-etjes' bedoelen)
HFS?
Cd's op een mac gebrand kun je btw vaak niet lezen op een pc (als je cdformaat gewoon op standaard laat staan)
Dan doet dat mac brandproggie iets fout. Het hele idee van ISO9660+extensies is nou juist dat elk OS de standaard ISO9660 zooi ondersteunt, en daarnaast z'n eigen extensies. Maar ISO9660 compliant hoort het te blijven. (en is het ook bij alle proggies die ik gezien heb)

• Laatst online: 14-08 13:14

peace, love & linux

Ik heb nog maar ff voor je nagekeken.

Als je bestandjes vage iconen krijgen met een 'pc'-logootje erin moet je eens even naar het regelpaneel Bestandsuitwisseling gaan.
Door de optie 'Koppel pc-extensies aan Mac OS-bestandstypen op pc-schijven' te activeren worden bestanden op pc schijven automatisch gekoppeld aan een Macintosh applicatie op basis van hun extensie.

Je hebt natuurlijk nog wel steeds een Powerpoint op je mac nodig. (8>

Met Resedit kun je ook handmatig de Type en Creator code aanpassen (type & creator = info waardoor het macOS weet om wat voor soort documenten het gaat en door welk programma ze gemaakt zijn)

Type code van een word 98 doc op de mac is bv MSWD
Creator code van Word als applicatie is bv M8WD

Die type en creator kun je zelf ook nog wel eenvoudig aanpassen met het volgende appelscriptje.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
on open selection
     tell application "Finder"
          activate
          set theList to selection
          repeat with x in theList
          set file type of x to "SLD8"
          set creator type of x to "PPT3"
          end repeat
     end tell
end open

scriptje bewaren in scriptmaker als applet. Sleep je powerpoint doc op het applet, en voila, Macpowerpoint kent em ook :7
Pagina: 1