Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Ik heb een Precision M5510 laptop met daarin een Quadro M1000M videokaart. Ik zat eens te kijken welke drivers ik kan installeren en ik zag dat er meerdere drivers zijn:In mijn Device Manager zie ik dus een driver versie die ik nergens terug kan vinden. Er is ook een nVidia programma geinstalleerd en daar krijg ik v369.09 te zien (1 augustus 2016). Ik heb het vermoeden dat de versienummers (zoals 369.09) die door nVidia gecommuniceerd worden in Windows in Device Manager anders weergegeven worden. Ik heb een update gedaan naar 369.09 en eigenlijk is alles bij hetzelfde gebleven.

Toch zijn er nog wat vragen over gebleven:
  1. Waarom biedt Dell een dergelijk oude driver aan? Testen die gewoon bij het releasen van de laptop de driver en zijn ze er verder zo laks in?
  2. Waarom is de "Optimized for Desktop en Enterprise" nieuwer dan een "Performance/VR" release? Is deze dan langzamer?
  3. Klopt het dat nVidia een andere versienummering hanteert dan wordt weergegeven in Device Manager (en zo ja, dan ben ik benieuwd waarom)
Zomaar wat vraagjes dus. Ik snap niet waarom ze het zo verwarrend maken :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Beste antwoord (via BugBoy op 06-08-2016 13:02)

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 13:08

Dawn

..Sworn to the Dark..

1. Mogelijk dat de fabrikant besluit geen nieuwe drivers meer te testen op de laptop, al dan het verwachten dat de eindgebruiker de driver rechtstreeks bij de videokaartfabrikant haalt. De driver op de site van Dell is wel altijd een goede 'om naar terug te gaan na herinstallatie' (alleen bij installatie fabriek af OS).

2. VR heeft andere optimalisaties nodig dat 'standaard desktop' applicaties, derhalve dat er twee drivers gemaakt worden. Kies de driver die het dichtst in de buurt komt van je gebruiksdoeleinden. Ik durf niet te zeggen of de driver per definitie langzamer is; eerder anders geoptimaliseerd.

3. Dit is correct en al sinds eeuwen zo. nVidia hanteerd altijd xxx.xx nummers. Voor het hoe en wat kan ik je niet verder helpen, persoonlijk ben ik niks anders gewend.

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 13:08

Dawn

..Sworn to the Dark..

1. Mogelijk dat de fabrikant besluit geen nieuwe drivers meer te testen op de laptop, al dan het verwachten dat de eindgebruiker de driver rechtstreeks bij de videokaartfabrikant haalt. De driver op de site van Dell is wel altijd een goede 'om naar terug te gaan na herinstallatie' (alleen bij installatie fabriek af OS).

2. VR heeft andere optimalisaties nodig dat 'standaard desktop' applicaties, derhalve dat er twee drivers gemaakt worden. Kies de driver die het dichtst in de buurt komt van je gebruiksdoeleinden. Ik durf niet te zeggen of de driver per definitie langzamer is; eerder anders geoptimaliseerd.

3. Dit is correct en al sinds eeuwen zo. nVidia hanteerd altijd xxx.xx nummers. Voor het hoe en wat kan ik je niet verder helpen, persoonlijk ben ik niks anders gewend.

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Quadro's zijn workstation kaarten. De drivers ervoor moeten worden gecertificeerd om optimale werking in workstation software zoals CAD software e.d. te kunnen garanderen.

Fabrikanten updaten hun drivers vrijwel nooit omdat na installatie van de OEM driver (hier Dell) de reguliere retail drivers ook gewoon functioneren. Er is simpelweg geen noodzaak om te blijven updaten en het is alleen maar enorm veel extra werk voor het bijwerken van de paden op alle webpagina's voor betrokken laptops.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Duidelijk verhaal. Ik kan me voorstellen dat je in productie niet elke maand nieuwe drivers wil installeren (als alles goed werkt). Ik heb nu maar geupgradet naar 369.09. Ik speel hooguit af en toe een spelletje en verder is het redelijk beperkt tot wat Visual Studio.

Het zou alleen wel handig zijn als nVidia ook de interne versienummers zou publiceren op de website. Dat zou het al wat minder verwarrend maken.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:17

F.West98

Alweer 16 jaar hier

nelizmastr schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 12:45:
...
Fabrikanten updaten hun drivers vrijwel nooit omdat na installatie van de OEM driver (hier Dell) de reguliere retail drivers ook gewoon functioneren. Er is simpelweg geen noodzaak om te blijven updaten en het is alleen maar enorm veel extra werk voor het bijwerken van de paden op alle webpagina's voor betrokken laptops.
Niet altijd trouwens. Bijvoorbeeld op mijn laptop werken de reguliere iGPU drivers van Intel niet, alleen die van Dell. Zelfde geldt voor touchpad en audio.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

F.West98 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:12:
[...]

Niet altijd trouwens. Bijvoorbeeld op mijn laptop werken de reguliere iGPU drivers van Intel niet, alleen die van Dell. Zelfde geldt voor touchpad en audio.
Dat heeft vooral te maken met specifieke aanpassingen die Dell heeft aangebracht in die drivers. Sommige functies zijn wel of niet ingeschakeld.

Bedrijven als Realtek en Synaptics leveren feitelijk alleen generieke drivers. Bij video ligt het wat anders. Daar wordt gekeken naar de device string, waar in dit geval Dell tussen staat. In eerste instantie accepteert die chip alleen de Dell driver, maar hierna werkt meestal Nvidia's eigen driver ook omdat hij alleen hoeft te updaten wat er al aanwezig is.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1