Te veel opties, te weinig keuzes -- playbar/receiver/pc/tv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delaitinho
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-05-2024

delaitinho

PSN: Delaitinho

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Op zoek naar een ultieme oplossing voor onze woonkamer. Wat ik zoek is een manier om goed geluid te krijgen voor alle devices die ik nu heb opgesteld. We kijken nu films via een pc die is aangesloten via HDMI naar mijn nogal brakke oude tv (wil een KS8000 bestellen). Alleen geluid via brakke pc speakersetje. Belangrijkste is dat nieuwe home cinema of playbar het geluid van mijn pc kan doorvoeren en uiteraard verbeteren.

Daarnaast;
-receiver kan, maar bank staat midden in de kamer dus beperkt tot een 2.1 set. Vandaar dat ik dacht met een sonos playbar er makkelijk mee weg te komen. Echter lees ik vanalles over HDMI switches en het niet doorvoeren van 5.1 van een PS4 device. Die ik ook nog heb staan.
-Oplossing dacht ik met een geluidskaart te krijgen. Hierdoor zou ik optisch het geluid van PC kunnen verbinden naar playbar? Maar dan heb je toch weer een switch nodig.

Wat is je budget?
Maakt me echt niet zo heel veel uit. Dacht aan sonos playbar + woofer dus rond de 1500. Zolang het maar de perfecte oplossing biedt.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
receiver zou dus de beste optie zijn. Helemaal omdat je gewoon makkelijk alles kan verbinden. Maar kan het ook kabelloos? En nogmaals, is het niet zonde als je maar 2 Dali 1 zensors er naast heb staan bijvoorbeeld.

Wat heb je zelf al gevonden?

opties waar ik zelf aan dacht staan hierboven al wel beschreven. Komt er eigenlijk op neer dat de vrouw gewoon geen speakers naast de bank wil hebben. Alhoewel de Fidelio van Phlips dit wel draadloos zou kunnen, maar of ik dan weer alles geconnected krijgt is de volgende vraag. Al met al; ik word er maar gek van...

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie input.. 8) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10 20:47
Waarom niet alles gewoon op de nieuwe tv aansluiten? De Sonos heeft alleen optical input en die sluit je dan weer aan op de optical out van je tv (uitgaande dat de Samsung KS8000 die heeft)

Zo blijf je dus bij 1 remote ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Steefph op 06-08-2016 11:18 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delaitinho

delaitinho

Topicstarter
Steefph schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:11:
Waarom niet alles gewoon op de nieuwe tv aansluiten? De Sonos heeft alleen optical input en die sluit je dan weer aan op de optical out van je tv (uitgaande dat de Samsung KS8000 die heeft)
Klopt. Daar zat ik ook aan te denken. Maar hoe krijg ik mijn geluid dan van mijn PC naar de sonos? Want ik heb nu alleen het beeld doorgevoerd via HDMI kabel. Dus dan zou ik een aparte geluidskaart moeten kopen (net nieuwe pc samengesteld, maar moederbord ;Z170 heeft geen optisch uitgang) en die weer moeten verbinden met de switch?

En daarbij lees ik online veel over dat samsung geen 5.1 via HDMI naar optisch doorvoerd;

https://en.community.sono...-need-suggestions-6580123

En wat als ik een
pricewatch: Onkyo TX-NR646 Zwart
haal en twee dali zensor 1 speakers. Zou dit mooi geluid opleveren?

[ Voor 25% gewijzigd door delaitinho op 06-08-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10 20:47
delaitinho schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:20:
[...]

Klopt. Daar zat ik ook aan te denken. Maar hoe krijg ik mijn geluid dan van mijn PC naar de sonos? Want ik heb nu alleen het beeld doorgevoerd via HDMI kabel. Dus dan zou ik een aparte geluidskaart moeten kopen (net nieuwe pc samengesteld, maar moederbord ;Z170 heeft geen optisch uitgang) en die weer moeten verbinden met de switch?

En daarbij lees ik online veel over dat samsung geen 5.1 via HDMI naar optisch doorvoerd;

https://en.community.sono...-need-suggestions-6580123

En wat als ik een
pricewatch: Onkyo TX-NR646 Zwart
haal en twee dali zensor 1 speakers. Zou dit mooi geluid opleveren?
Het niet doorvoeren van 5.1 over optisch, dan heeft de playbar (met eventueel 2x play1) in jouw situatie dus geen nut ;)
Of zoals je aangeeft, dan moet je weer een aparte hdmi selector/splitter ertussen plaatsen. Ik zou dan voor een losse receiver gaan.

Maar, die pc van jou kan geen audio over de HDMI doorvoeren? Dacht dat merendeel van de videokaarten tegenwoordig dat wel standaard hadden?

[ Voor 5% gewijzigd door Steefph op 06-08-2016 11:40 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delaitinho

delaitinho

Topicstarter
Heb al zitten kijken. En met een switch en de juiste instelling krijg je wel het geluid doorgevoerd.
Echter snap ik je tweede punt niet helemaal. Dat zou betekenen, dat wanneer ik wel via HDMI het geluid van pc zou kunnen doorvoeren (geen idee hoe ik dit check), het toch eigenlijk allemaal opgelost is?? :)

Oke.. ik moet nog veel leren.
Het geluid en beeld lopen nu idd via HDMI.

Nu zou ik via een switch dus alles kunnen opzetten met sonos playbar.

[ Voor 19% gewijzigd door delaitinho op 06-08-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga lekker luisteren naar wat je wilt.
Waarom Sonos?
Als het om het geluid van je pc en tv gaat heb je geen streaming systeem nodig. Daarnaast zijn er als je wilt streamen genoeg concurrenten die hun eigen kwaliteiten hebben. Betereffende het 5.1 doorgeven: de meeste surround signalen snapt de playbar niet. Geen DTS, geen HD varianten, geen Atmos en derlgelijke. Is dat erg? Nee, want een soundbar is altijd een compromis.

Niks tegen Sonos, briljant systeem.
Maar of het het juiste systeem is weet ik niet aan de hand van je info.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2016 15:12 . Reden: Toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delaitinho

delaitinho

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:08:
Ga lekker luisteren naar wat je wilt.
Waarom Sonos?
Als het om het geluid van je pc en tv gaat heb je geen streaming systeem nodig. Daarnaast zijn er als je wilt streamen genoeg concurrenten die hun eigen kwaliteiten hebben. Betereffende het 5.1 doorgeven: de meeste surround signalen snapt de playbar niet. Geen DTS, geen HD varianten, geen Atmos en derlgelijke. Is dat erg? Nee, want een soundbar is altijd een compromis.

Niks tegen Sonos, briljant systeem.
Maar of het het juiste systeem is weet ik niet aan de hand van je info.
Nou omdat ik dacht dat dat wel een beetje HET highend systeem is. Maar je hebt gelijk, geen atmos e.d. Maar van de andere kant heb ik ook niet de ruimte (heb ik wel, vrouw wil het gewoon niet) om veel speakers te plaatsen. Dus dan heeft een receiver toch weinig nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sonos heeft een heel gebruiksvriendelijke app en was het eerste goed en stabiel functionerende multi room systeem. Die twee punten hebben Sonos marktleider gemaakt, een ijzersterke naam... Daar betaal je voor.

Met highend heeft het niks te maken.

Ook heeft de playbar maar 1 aansluiting, dus voor computer geluid moet je door de tv naar de bar, zeg maar... Misschien is een extra aansluiting wenselijk? Ga je streaming diensten gebruiken? Wil je multiroom gaan gebruiken?

Nogmaals, het is een mooi systeem maar er bestaat geen universeel ultiem systeem vandaar mijn vragen naar de wensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delaitinho

delaitinho

Topicstarter
-multiroom niet
-streaming alles via PC. netflix, youtube etc. Mijn pc 'hangt' gewoon aan mijn tv
-films stream ik direct naar tv via HDMI kabel, niet eens streaming dus.

Zojuist, door jouw post.. maar weer gaan kijken voor receiver optie. Maar het probleem is echt de speakers. De vrouw vind de dali 5 echt lelijke dingen. Dus hierdoor wordt het wel heel lastig allemaal.

Ik hoorde verhalen dat Bose volgende maand met iets nieuws komt a la sonos?
En zou je met twee dali 1 speakers dezelfde kwaliteit krijgen als met een soundbar?

De connectiviteit is het issue niet. In principe kan ik alles met HDMI aansluiten op tv en dan via optisch uit naar een playbar. Dan is het toch opgelost?

[ Voor 5% gewijzigd door delaitinho op 06-08-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:32
neem je vrouw mee naar een korte luistersessie. ga met z'n tweetjes naar een paar opties luisteren:
- melkpakjes
- soundbar
- boekenplankspeakers (2.0 of 5.0 evt met sub)
- vloerstaanders (2.0 of 5.0 evt met sub)

geheid dat de eerste twee opties afvallen. Ze gaat echt niet akkoord met het uitgeven van 1500 euro voor die flutkwaliteit t.o.v. betere speakers.

Feit: Vrouwen hebben een beter gehoor dan mannen.
De technische prietpraat over speakers interesseert ze wat minder, tenzij ze bij de keuze betrokken worden, en dan komt het meestal wel goed (ik spreek uit eigen ervaring!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Systemen als Sonos, Heos etcetera zijn dus overbodig. Als je alleen met een auto 15 km naar je werk rijdt, koop je toch geen camper?

Een 'gewone' soundbar kan nog een optie zijn. Mijn advies:
107mb schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:20:
neem je vrouw mee naar een korte luistersessie. ga met z'n tweetjes naar een paar opties luisteren:
- melkpakjes
- soundbar
- boekenplankspeakers (2.0 of 5.0 evt met sub)
- vloerstaanders (2.0 of 5.0 evt met sub)

geheid dat de eerste twee opties afvallen. Ze gaat echt niet akkoord met het uitgeven van 1500 euro voor die flutkwaliteit t.o.v. betere speakers.

Feit: Vrouwen hebben een beter gehoor dan mannen.
De technische prietpraat over speakers interesseert ze wat minder, tenzij ze bij de keuze betrokken worden, en dan komt het meestal wel goed (ik spreek uit eigen ervaring!).
8)

Ik ga wel een kleine nuance toevoegen: misschien zijn kleine speakers of een bar wel 'genoeg' maar je zult merken dat het echt een compromis oplossing is...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2016 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
juist, maar om dan een premium prijs te betalen voor een compromis? Daar kom je dan achter met z'n tweeën of dit de bedoeling is.

[ Voor 10% gewijzigd door 107mb op 07-08-2016 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delaitinho

delaitinho

Topicstarter
Dan lijkt me de dali zensor 1 (x2) wit... met een sub de beste oplossing.
Zuilspeakers gaat hem echt niet worden.

Weet zeker dat ik dan een stuk beter geluid heb. De vraag is of ik dan nog verder moet kijken voor een draadloos 5.1 setje. Iemand een suggestie voor een set met slanke zuilspeakers (liefst wit)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
draadloos bestaat niet. Er zit altijd een voedingskabel aan, tenzij je een philipssetje met rears met ingebouwde accu's hebt... Ik snap het probleem van kabels nooit. Het is 1 zaterdag werk, en alle kabels zitten keurig achter de plinten.

wat betreft zilveren slanke zuilspeakers:

http://www.teufelaudio.nl...mk2-5.1-set-l-p9474.html#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Mijn inziens is de beste oplossing qua het in zicht hebben van speakers en lastige plaatsing voor 5.1 gewoon 2 leuke boekenplank speakers incl versterker die je in de vensterbanken zet, of als het niet anders kan op stands (maar dan kan je net zo goed zuiltjes nemen). En een goede gesloten (geen baspoort en stuk kleiner) 10" sub naast het tv meubel. neem een downfiring model zodat de woofer / rooster niet in het zicht is en het minder vanzelfsprekend op een sub lijkt, maar een mooi kastje waarop je eventueel een mooie vaas bloemen kan neerzetten of iets dergelijks. Geen surround dus, maar wel goede kwaliteit geluid voor muziek, games en films. De boekenplank speakers kan je eventueel ook ophangen met beugels op oorhoogte of in de hoge hoeken van de kamer (wel iets naar luisterpositie gericht) om ze iets aan het zicht te onttrekken. Zet ze ook niet te dicht naast de tv (of met andere woorden te dicht bij elkaar, voor een duidelijker stereo beeld). Qua geluidsbeleving, stereo en kwaliteit zou ik al dat soort soundsbars ten zeerste afraden. Melkpakjes (die vaak als surround speakers worden gebruikt) als boekenplank speakers zou ik bijvoorbeeld ook niet aanbevelen, gewoon standaard formaat geven een stuk beter geluid.

Je kan alles op je receiver aansluiten en dan is slechts 1 hdmi kabel naar je tv nodig) via HDMI ARC krijg je ook geluid terug van je tv over de boxen mocht je dat fijn vinden (ook uit te schakelen).

[ Voor 8% gewijzigd door ToFast op 07-08-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delaitinho

delaitinho

Topicstarter
Thanks voor de feedback guys.

Ik denk dat de teufel 300 nog wel te verkopen valt hier in huus.
Maar een andere optie blijft dali zensor 1 (x2) met een sub. Zou ik eventueel later nog kunnen uitbreiden. Maar denk dat de conclusie is dat een soundbar hem niet gaat worden. Zat nog te kijken naar de dali kubik one (met eventueel sub), maar dan ga je lopen klooien met een apparaat wat (of is het dat) eigenlijk bedoeld is voor goed muziek luisteren/streamen. Belangrijkste blijft een bioscoop/film ervaring.

Die YSP 5600 is dus ook niet goed?

En laatste vraag; hoe doet KEF (205) het ten opzichte van Teufel?
Want die speakers zijn weer goed naast de tv op te hangen, zijn dun... en wit!

YouTube: Kef T205 Speakerset Productvideo (NL/BE)

Of gaat de kwaliteit verloren omdat je weinig "ruimte" in je speakers hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Gewoon een nette receiver waar je tenminste ook fatsoenlijke frontspeakers aan kan hangen en tzt (indien aangevraagd en goedgekeurd door jouw regering) aanvullen met rear speakers.
En de achterspeakers hoeven geen zuilen te zijn, natuurlijk kan je er flinke zuilen neerzetten maar als je nette (kleine???) boekenkast speakers voor neemt zal je echt wel een heel goede 5.1 beleving hebben en in mijn ogen/oren een heel stuk beter dan een soundbar.

Mijn opstelling:
pc -> HDMI -> receiver
Chromecast rechtstreeks in de receiver
Receiver -> HDMI -> tv
En dan nog een zooi HDMI aansluitingen over op de receiver

[ Voor 4% gewijzigd door Ad de Jong op 07-08-2016 19:25 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:18

DjVe

Hatsaflats!

Sonis Sub + Bar zijn prijstechnisch ook gewoon waardeloos. Voor €1500 heb je ook een Arcam Solo Bar + Sub en dat klinkt al 10 keer beter. Ik ben juist van een 5.1 set terug gegaan naar een soundbar wegens het formaat (en een kleine huiskamer) en heb daar nog geen minuut spijt van. Ik heb wel verschillende soundbars beluisterd en er zit enorm veel verschil tussen de merken en types. Samsung/Sony/Philips klinken allemaal nergens naar. Sonos was erg dof qua geluid. De Yamaha 5100 (is nu de 5600) klonk qua films met surround bijzonder goed, maar qua muziek weer iets minder. Teufel Cinebar 52THX klonk redelijk, maar is een kreng qua bediening en HDMI support. De Arcam is voor mij perfect. je kan er prima een lekker muziekje op luisteren en weet zijn mannetje wel te staan bij een film.

De Arcam voldoet ook aan je eisen overigens, meerdere HDMI inputs en als je er een Chromecast/AppleTv aan hangt heb je ook een prima streaming apparaat (geldt natuurlijk ook voor een losse receiver met speakers).

Uiteraard klinken losse speakers met een receiver wel beter, maar de Arcam is een zeer goed compromis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooiste aangedragen oplossing is de receiver met de niet helemaal witte Teufel System 4. Dan kwa film de Yamaha YSP 5600, met sub wat mij betreft een echte aanrader en de beste soundbar die ik ken voor wat betreft film.
Kwa klank balans is de Arcam erg mooi, muzikaler...

Beiden mooier voor film dan twee (erg kleine) Zensor 1 boekenplank speakers...

Althans, dat is mijn mening.

Een goede receiver met goede boekenplank speakers en een sub is vooral met muziek veel beter uitgebalanceerd. En uitbreidbaar tot een 'echte' surroundset...

Volgens mij is er nu wat luisterwerk te verrichten....
Goede bar + sub of een 2.1/receiver set up....
Pagina: 1