Toon posts:

Home Cinema systeem samenstelling: 1500-2000euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een ?
Volledig 5.1 systeem: receiver, 2 fronts, een center, 2 rears + (eventueel) een sub
Liefst geen kant en klaar systeem, maar losse onderdelen
Witte speakers zouden het best in ons interieur passen.
Ruimte van de zithoek is ongeveer 3,5m op 4,5m maar is aan beide kanten open naar bureau en eetplaats toe..

Wat is je budget?
1500-2000euro , minder mag altijd ;-) , bedoeling is wel dat ik alles ineens aankoop.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb momenteel een asrock ion die als HTPC dient (ism openelec), maar ik wil terug een 5.1 systeem, klinkt maar niets zo als je vroeger een 5.1 gehad hebt..
Muziek moet ik er niet op kunnen luisteren, dat doe ik wel met mijn sonos, dus enkel bedoeld voor films..

Wat heb je zelf al gevonden?
ik heb lang geleden een philips hts 9800W gehad, maar is tijdens de verhuis blijven staan en heb ik de deur uit gestuurd omdat deze draadloze speakers mijn wifi netwerk verstoorden.
Na aankoop van ons nieuwe huis is het qua budgettaire redenen uitgesteld, maar hier ben ik nu.

Ik heb al eens rondgekeken bij Marantz, Onkyo en Denon maar ken er eigenlijk te weinig van.
(ik denk dat ik bvb met een SR5011 of en X1200W moet toekomen, ik heb geen 7.1 nodig dus geen 7010 of dergelijke nodig lijkt mij?)

Bijkomen belangrijk punt is dat de wederhelft er wel voor open staat, maar ik ga niet met mega grote speakers moeten afkomen, was onlangs enkele setups aan het bekijken en ze vroeg me al meteen of er zo'n grote sub nodig was, vandaar mijn vraag van de sub hieronder.

Welke vragen heb je hier nog over?
Als je deftige fronts en rears hebt, heb je dan nog een woofer nodig, als de speakers vol genoeg klinken, of ga ik die extra bass missen??

Alvast dank voor jullie reacties, weet dat audio en speakers soms een beetje persoonlijk is van smaak, maar toch zou ik graag jullie raad hebben voor een setup van 1500-2000euro, misschien kan ik van daaruit enkel speakers gaan beluisteren bij een hifi zaak? Maar deze kunnen thuis weer wat anders klinken?

Kwestie van wat voorbereid zijn als ik op zoek ga naar mijn speakers en receiver..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Aangezien je het enkel voor films gaat gebruiken, heb je voor de beste ervaring idd een subwoofer nodig. Speakers met een goed laagbereik kunnen goed genoeg zijn, maar zijn niet te vergelijken met een goede subwoofer. Bij toevoeging van een subwoofer, moet je hier niet op bezuinigen.

De tweede belangrijke speaker is in veel gevallen de center speaker. Hierbij geldt het vooral hoe ver de twee front speakers uit elkaar staan. In mijn geval staan de speakers zelf ongeveer 2,5 meter uit elkaar t.o.v. een afstand van 4 - 4,5 meter tot de luisterpositie. Ik heb lang zonder center gezeten en nooit het gevoel gehad dat het geluid niet uit het midden kwam. De center voegde wel wat meer helderheid toe (spraak was duidelijker te verstaan). Wanneer speakers verder uit elkaar staan t.o.v. de luisterpositie is het een ander verhaal. Ook op de center speaker zou je niet teveel moeten bezuinigen.

Wat de overige surroundspeakers betreft (bij een center speaker, gedragen de fronts zich ook als surround), is formaat minder belangrijk. Deze speakers worden vrijwel uitsluitend voor effecten gebruikt, waardoor je er niet perse vloerstaanders voor nodig hebt. boekenplank speakers van een kleiner formaat zullen zeker ook volstaan.

Dus; zonder center speaker hebben de fronts een belangrijkere functie dan met center. Zonder subwoofer moet je zeker investeren in goede fronts, maar het resultaat zal nooit zo goed zijn dan kleinere fronts met een goede subwoofer.

Voor film zou zomaar een simpel kant-en-klaar setje kunnen volstaan.

Wat 7.1 betreft op een receiver. De kanalen zijn optioneel en doorgaans betaal je daar niet extra voor. Kijk dus naar de functionaliteit van de receiver en evt de looks. De rest is van ondergeschikt belang.

Je gaf het zelf al aan, maar je zal echt moeten gaan luisteren voor de beste vergelijking. Ik heb mijn speakers blind gekocht en heb er geen spijt van, maar ik kan het nooit iemand aanraden, omdat het altijd een kwestie is van hit or miss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor je reactie!
LA-384 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:17:
Aangezien je het enkel voor films gaat gebruiken, heb je voor de beste ervaring idd een subwoofer nodig. Speakers met een goed laagbereik kunnen goed genoeg zijn, maar zijn niet te vergelijken met een goede subwoofer. Bij toevoeging van een subwoofer, moet je hier niet op bezuinigen.
Ok bedankt ik ga op zoek naar een sub, die niet teveel ruimte in neemt (wederhelft) en toch een goede bass geeft, ik hoop dat dit samen gaat??
De tweede belangrijke speaker is in veel gevallen de center speaker. Hierbij geldt het vooral hoe ver de twee front speakers uit elkaar staan. In mijn geval staan de speakers zelf ongeveer 2,5 meter uit elkaar t.o.v. een afstand van 4 - 4,5 meter tot de luisterpositie. Ik heb lang zonder center gezeten en nooit het gevoel gehad dat het geluid niet uit het midden kwam. De center voegde wel wat meer helderheid toe (spraak was duidelijker te verstaan). Wanneer speakers verder uit elkaar staan t.o.v. de luisterpositie is het een ander verhaal. Ook op de center speaker zou je niet teveel moeten bezuinigen.

Wat de overige surroundspeakers betreft (bij een center speaker, gedragen de fronts zich ook als surround), is formaat minder belangrijk. Deze speakers worden vrijwel uitsluitend voor effecten gebruikt, waardoor je er niet perse vloerstaanders voor nodig hebt. boekenplank speakers van een kleiner formaat zullen zeker ook volstaan.

Dus; zonder center speaker hebben de fronts een belangrijkere functie dan met center. Zonder subwoofer moet je zeker investeren in goede fronts, maar het resultaat zal nooit zo goed zijn dan kleinere fronts met een goede subwoofer.
Mijn Tv meubel is een hangmodel van ikea , 1m80 breed, de front zouden naast de kast kunnen staan, of eventueel bookshelf op de rand van het meubel.

De sofa die voor het meubel staat is breder, maar word meestal niet in de volledige breedte benut ;-)
Ik heb vroeger een 5.1 gehad en zou toch voor een center gaan, zoals u aangeeft.
Voor film zou zomaar een simpel kant-en-klaar setje kunnen volstaan.
Wat zou je bvb aanraden als ik niet voor een kant en klaar setje ga
Wat 7.1 betreft op een receiver. De kanalen zijn optioneel en doorgaans betaal je daar niet extra voor. Kijk dus naar de functionaliteit van de receiver en evt de looks. De rest is van ondergeschikt belang.
7.1 is misschien interessant als de meerprijs niet te hoog is, maar airplay en die toestanden heb ik niets aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet onbelangrijk: hoe diep is het meubel? Veelal zijn de meubels slechts 40 cm diep en dat is wat weinig en een beperkende factor voor de keuze, daar je bij de afmetingen nog minimaal 5cm moet optellen voor stekkers aan de achterzijde (hdmi, stroom...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Ok bedankt ik ga op zoek naar een sub, die niet teveel ruimte in neemt (wederhelft) en toch een goede bass geeft, ik hoop dat dit samen gaat??
Weinig ruimte innemen en goede bass lijkt me de svs sb1000 wel geschikt, de pb1000 is wel beter voor films maar wel een stuk groter.

Een kant en klaar setje voor films is bijvoorbeeld de teufel system 4 thx, al is die bijgeleverde subwoofer niet dezelfde klasse als die van svs.

http://www.teufelaudio.nl.../system-4-thx-p13489.html

[ Voor 27% gewijzigd door Goofy1978 op 06-08-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:26:
Niet onbelangrijk: hoe diep is het meubel? Veelal zijn de meubels slechts 40 cm diep en dat is wat weinig en een beperkende factor voor de keuze, daar je bij de afmetingen nog minimaal 5cm moet optellen voor stekkers aan de achterzijde (hdmi, stroom...)
is vanuit de muur tot aan de deur inderdaad 42cm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goofy1978 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:54:
[...]

Weinig ruimte innemen en goede bass lijkt me de svs sb1000 wel geschikt, de pb1000 is wel beter voor films maar wel een stuk groter.

Een kant en klaar setje voor films is bijvoorbeeld de teufel system 4 thx, al is die bijgeleverde subwoofer niet dezelfde klasse als die van svs.

http://www.teufelaudio.nl.../system-4-thx-p13489.html
Ik zet m bij op de lijst ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:00:
[...]

is vanuit de muur tot aan de deur inderdaad 42cm..
Er zijn receivers die 'ikea proof' zijn van onder andere Yamaha en (net al genoemd) Teufel. Rond de 35/36 cm diepte moet passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:30:
[...]

Er zijn receivers die 'ikea proof' zijn van onder andere Yamaha en (net al genoemd) Teufel. Rond de 35/36 cm diepte moet passen
Ik zoek nu even snel een marantz op: SR 5010: 346mm diep, dus moet lukken zou ik denken?
denon AVR-x1200W: 33,9cm diep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk het wel ja. Die Marantz is wel mooier voor muziek imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:48:
Is enkel voor film, dus die marantz is overkill?? (is pak duurder ook denk ik?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een hele klasse hoger. Vergelijk de 5010 met de Denon 2200. Dat is dan een hele mooie set samen met die Teufel System 4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:48:
Waar tap je die onzin vandaan? Al die rommel die Audyssey toevoegt aan de sinus, hoort er gewoon niet in thuis.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lip schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 17:12:
[...]

Waar tap je die onzin vandaan? Al die rommel die Audyssey toevoegt aan de sinus, hoort er gewoon niet in thuis.
Onzin?
Ik doel meer op de eindversterker schakeling.
Daarnaast is de 5010 zoals gezegd het broertje van de 2020 en dus een klasse hoger.
Betreffende de kunstgrepen van Audyssey ben ik het met je eens en die kunnen gelukkig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lip schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 17:12:
[...]

Wat stel jij me dan voor? alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eens naar het kijken geweest naar receivers en heb jullie raad hierboven gevolgd om toch proberen voor 7.1 te gaan en kom op deze modellen uit: (sommigen hebben al wel airplay, dat was niet nodig, maar dat nemen we er wel bij)

Onkyo TX-SR444
Denon AVR-X2200W
Yamaha RX-V 581
Marantz SR5010
(al lijkt deze laatste wel een stapje duurder)

Iemand die me nog kan helpen bij deze selectie, mijn eerste voorkeur gaat momenteel uit naar de Denon.
Als ik een receiver heb gekozen kunnen we misschien van daaruit verder bouwen aan de speakers..
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 17:12:
Is een hele klasse hoger. Vergelijk de 5010 met de Denon 2200. Dat is dan een hele mooie set samen met die Teufel System 4...
Die teufel set zegt me niks, ik vind die horizontale speaker op de staander niet echt mooi ogen, en het oog wil ook wat, verder ook niet in 100% wit verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je moet op z'n minst trouw zijn aan je sinus, En wanneer je dat niet kan zijn, moet je zorgen dat 'm z'n minst afmaakt. Wanneer je een goede waarheidsweergave na jaagt. Dat zorgt er ook gelijk voor dat wanneer je overlast bezorgt (bijv. bij je buren) dat die overlast minder ergerlijk is voor een ander.

Dus gesloten hoofd luidsprekers nemen, en het liefst ook een gesloten subwoofer. Dan je akoestiek grondig aanpakken, een reflectie vrije zone creëren, bas vangers (basstraps) plaatsen in de hoeken.

Maar wat ik bovenal zou doen, is je eerst inlezen. De review in mijn sig gaat vooral de diepte in, en moet je vooral zien als een inleiding die de diepte in gaat.
Ik heb een 2e review opstapel staan die de breedte uitlicht, waarin aan de hand van scopes laat zien. Dat warm geluid niet bestaat, en subwoofer niet muzikaal kunnen zijn! Mensen zijn muzikaal, je receiver en je luidsprekers zijn dat niet. Die apparaten hebben simpel gezegd de taak om de sinus zo goed mogelijk op te volgen als het maar kan.

Suggesties van luidsprekers heeft niemand, je kan immers niet zijn of haar oren lenen, of de akoestiek uit zijn of haar luisterruimte.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-10 12:56

allstarted1

WTRFTS

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:58:
Ik ben eens naar het kijken geweest naar receivers en heb jullie raad hierboven gevolgd om toch proberen voor 7.1 te gaan en kom op deze modellen uit: (sommigen hebben al wel airplay, dat was niet nodig, maar dat nemen we er wel bij)

Onkyo TX-SR444
Denon AVR-X2200W
Yamaha RX-V 581
Marantz SR5010

Iemand die me nog kan helpen bij deze selectie, mijn eerste voorkeur gaat momenteel uit naar de Denon.
Als ik een receiver heb gekozen kunnen we misschien van daaruit verder bouwen aan de speakers..

[...]

Die teufel set zegt me niks, ik vind die horizontale speaker op de staander niet echt mooi ogen, en het oog wil ook wat, verder ook niet in 100% wit verkrijgbaar?
Mij persoonlijk lijkt het niet handig om van een versterker vooraf uit te gaan en dan pas naar speakers te kijken.

Zo had ik bij onze Scandyna speakers nooit een Denon of Marantz versterker gekozen, omdat ik persoonlijk vond dat die de speakers teniet deden. Daar dacht mijn vriendin net zo over. Het klonk allemaal stukken minder vol. Een versterker van NAD deed de speakers veel meer recht en geeft het geluid wat wij voor ogen hadden.

Je moet de set echt als combinatie gaan luisteren (maar wel rekening houden met wat je uiterlijk mooi vindt). Het is natuurlijk zonde om een set uit te kiezen op looks, terwijl de apparatuur niet het beste uit speakers haalt of andersom.

[ Voor 11% gewijzigd door allstarted1 op 06-08-2016 19:18 ]

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:30
Aan de andere kant denk ik ook dat als je een set uitzoekt met een goed merk, waarvan de reviews ook goed zijn, je voor de gemiddelde luisteraar nooit heel slecht uitkomt. De meeste mensen gaan in hun woonkamer geen bass traps en dergelijke installeren. Ik heb zelf redelijk blind een set met een Denon versterker en wat B&W speakers uitgekozen. Ben ontzettend tevreden met het geluid. Misschien kan het beter, maar in dat opzicht is ignorance bliss. Loop gewoon eens bij een goede winkel naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AgeOfPanic schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:28:
Aan de andere kant denk ik ook dat als je een set uitzoekt met een goed merk, waarvan de reviews ook goed zijn, je voor de gemiddelde luisteraar nooit heel slecht uitkomt. De meeste mensen gaan in hun woonkamer geen bass traps en dergelijke installeren. Ik heb zelf redelijk blind een set met een Denon versterker en wat B&W speakers uitgekozen. Ben ontzettend tevreden met het geluid. Misschien kan het beter, maar in dat opzicht is ignorance bliss. Loop gewoon eens bij een goede winkel naar binnen.
thanks! ik ben inderdaad maar een gemiddelde luisteraar
welke b&w's heb je als ik vragen mag??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2016 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10 11:04
Ik heb een beetje een vergelijkbare, zoektocht op een paar details na en ik speel meer muziek af. Mijn focus ligt nu op de denon 2200 met de teufel ultima 40 5.1 opstelling. Zelf ben ik gecharmeerd van vloerstaande-luidsprekers en mijn vriendin is gelukkig ook over. De subwoofer is wel redelijk fors, ongeveer een halve meter hoog. Teufel biedt 8 weken uitproberen dus je kan er eigenlijk geen buil aan vallen. Mocht het geluid of het formaat tegenstaan kan je ze altijd nog terugsturen. In Amsterdam kan je ze beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:58:

Onkyo TX-SR444
Denon AVR-X2200W
Yamaha RX-V 581
Marantz SR5010

[...]

De Onkyo is in dit geval niet gelijkwaardig, minder kwa versterker deel en de digitale verwerking is ook een stap minder... De Denon heeft de beste prijs kwaliteit verhouding.
Teufel System 4 is alleen wit aan de zijkanten. Ik denk dat je met 'horizontale speaker op de staanders'de optionele stands bedoeld? Ik zou ze lekker ophangen, daar zijn ze voor gemaakt...

Overigens zijn bij de meeste witte speakers die ik ken de voorkantjes (grilles) zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:35:
Wat zou je bvb aanraden als ik niet voor een kant en klaar setje ga
Zelf heb ik
- 2x Dali zensor 5
- 2x Dali zensor 1
- Dynaudio Excite x24
- Bk xxls400
- op een Denon 2113

Ik heb het blind gekocht en ben er heel tevreden mee. Maar dat geldt eigenlijk voor alle speakers. Er zal altijd iemand zijn die ze geweldig vindt en ook iemand die het helemaal niets vindt. Elke speaker heeft een eigen klank die je wel of niet aanspreekt. Er is niet 1 speaker die iedereen aanspreekt. Daarom is zelf gaan luisteren zo belangrijk.

Dan hoor je ook het verschil tussen losse (vaak betere kwaliteit) speakers tov kant-en-klaar setjes en kun je zelf bepalen of de ene receiver beter past dan de andere.

Met dit budget doe je qua kwaliteit vrijwel nooit een miskoop, wel mogelijk qua klank, hoewel je daar waarschijnlijk pas na lange tijd achter komt, of misschien wel helemaal nooit, omdat je geen muziek gaat luisteren. Ik ben er van overtuigd dat je makkelijk went aan een bepaalde klank en eventuele tekortkomingen pas opmerkt wanneer je kritisch gaat luisteren. Bij film doe je dat zelden.

Oh, als je gaat luisteren, doe je dat in dit geval wellicht beter met enkele filmtrailers of scènes van een film. Muziek heeft andere eisen en dan zou het wel eens tegen kunnen vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 06-08-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:30
Ik heb zelf een set met een x1200w, twee b&w 686s2 en de kleinste center uit dezelfde range. Ik heb ook een stereoset met twee 685 s2. Uiteindelijk hoop ik deze samen te voegen tot één 5.1 set.
Zelfs met de opstelling die ik nu hebben, vind ik ook concerten enorm goed klinken. Voor films zou een subwoofer wel goed zijn, maar voor nu vind ik de bas voldoende.
Pagina: 1