Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Enige tijd heb ik dit board in gebruik en is inmiddels verhuist naar een grotere kast ivm. extra hardeschijven.

In de oude kast is het moederboard 'aangepast', bepaalde system FANs laat dit moederbord niet meer zien in FAN overzicht.

Echter in de nieuwe kast krijg ik de extra fans in deze kast niet te zien. Kan hiervan geen fan-speed uitlezen.

Er draait een server-OS (Ubuntu 14.04 LTS) welke netjes de FAN laat zien welke 'aan' staat. Hiervan kan ik de draaisnelheid uitlezen. Maar een extra FAN welke aanwezig is en draait, word niet getoond. Ergens in de instellingen staat deze 'uit'.

Helaas kan ik geen IASC tools installeren, vanwege het gebruikte server OS. Hiervoor heb ik de diverse Linux .rpm installers geconverteerd, maar alle geven aan dat deze niet 'compatible' zijn. Als dit toch de tool is zal ik downtime plannen om deze server tijdelijk met een Windows variant installeren en deze voorzien van IASC om het aan te passen.

Wat ik heb geprobeerd:
  • Instellingen BIOS nagelopen
  • Intel Deployment Assistant
  • IMPI tool gebruikt
Details: Intel server board: S3420GPLC, laatste BIOS, BMC etc.

Weet iemand het tooltje waar de system FANs weer mee 'aan' kan zetten?

Of is er een andere methode (IPMI bv.)?

Beste antwoord (via Gillie op 06-08-2016 19:02)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

je verteld helaas niet welke fans je probeert aan te sluiten.
Eerst hit op Google leert dat dit bord blijkbaar gevoelig is voor het juiste type fan.
https://communities.intel.com/thread/18853

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 11:32
Bord al op Default instellingen gezet?
CMOS geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
dus in het system status overzicht (of hoe het ook heet, met temps en volts en rpms) staan de fan's niet op "ignore" oid? En geen jumpers toevallig hiervoor?

specs

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eerst hit op Google leert dat dit bord blijkbaar gevoelig is voor het juiste type fan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Birdy D schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:03:
Bord al op Default instellingen gezet?
CMOS geprobeerd?
BIOS/CMOS in default instellingen niet geprobeerd, aangezien het niet in de BIOS/CMOS instellingen zit.
maratropa schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:48:
dus in het system status overzicht (of hoe het ook heet, met temps en volts en rpms) staan de fan's niet op "ignore" oid? En geen jumpers toevallig hiervoor?
Ja, de extra system FAN is niet te zien. Geen toerental. Nee, het zijn geen jumpers. In het verleden, 1,5 jaar geleden is het me gelukt aan te passen om FANs uit te schakelen. Maar helaas is mij ontglipt hoe dit is gedaan.
Microkid schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:52:
Er zijn twee identieke FANs in deze systeemkast. Waar er eentje werkt, hier kan ik de snelheid zien. De tweede, waarvan ik weet dat deze uitgeschakeld is, daar zie ik het toerental niet van.

UPDATE: Gelukt! Dankzij de link van Microkid. FRUSDR update gedaan middels de EFI shell. Hierna kon ik na de vragen in het script de juiste curve en fans 'aanzetten'.

[ Voor 6% gewijzigd door Gillie op 06-08-2016 19:04 ]