Eerste build, budget +- €700

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contraski
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-01-2024
Na 15 jaar gaming op consoles en werken met een Macbook, leek het mij plots een betere investering om de opvolger van beide toestellen in een deftige PC te verwerken. Ik heb wel wat IT-kennis, maar omdat het toch de eerste keer is dat ik zoiets zelf samenstel, pols ik toch graag even bij de kenners (jullie dus).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Uiteraard zullen daar wel wat games op komen staan (een BF1 bijvoorbeeld, maar ook Firewatch en Inside), maar daarnaast zal hij ook algemeen gebruikt worden voor mails, browsen, programmeren (allemaal licht), plus wat Photoshop, Lightroom, videobewerking (zwaarder).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Met wat ik nu samenstel kom ik net boven € 700. Maar laten we het houden op een € 700 à € 800 zodat er ruimte is voor feedback!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, toetsenbord, muis, Windows licentie, enzovoorts zijn al in orde. HDD's heb ik ook nog wel voldoende liggen (1TB), dus voor opslag is dat voldoende.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een SSD om snel te booten en te werken, grotere HDD's voor games te installeren en bestanden op te slaan, een deftige grafische kaart voor gamen en renderen, 16GB RAM mag er toch ook wel in, en voor de case had ik graag USB poorten waar ik niet voor moet bukken (dus bovenaan de case).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Euh... Een Intel processor lijkt mij een betere optie mocht ik plots zin hebben om voor een Hackintosh te gaan... Verder niet meteen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij mag uiteraard stil, zuinig, snel en futureproof zijn... maar geen van die factoren springt er echt uit.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Vooral eens aftoetsen of ik wel goed bezig ben. Is die voeding voldoende om alles te trekken of loop ik daar ooit tegen problemen? Is 4GB VRAM op een grafische kaart nog wel voldoende? Loop ik ergens kantjes vanaf waar ik beter nog wat hoger ga? Ik denk dat alle onderdelen wel braaf samenwerken, maar als ik domweg ergens 2 dingen heb gekozen die dat niet doen, is daar ook alle feedback welkom bij.

Alvast bedankt, nu al helden! _/-\o_

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 206,99€ 206,99
1Asus H110M-PLUS€ 70,05€ 70,05
1XFX Radeon RX 480 Core Edition 4GB€ 245,50€ 245,50
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 65,95€ 65,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 69,95€ 69,95
1Corsair VS450€ 38,45€ 38,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 696,89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:30
Wil je zo lang mogelijk op een zo'n hoog mogelijke kwaliteit spelen? Dan kan de 8 GB versie van de 480 wat beter zijn. Als je de graphics wat omlaag zet kom je met de 4GB ook uit de voeten. Het scheelt ongeveer ook 50 euro.

Voor de rest lijkt mij dit een aardig lijstje.

[ Voor 10% gewijzigd door dogtagz op 06-08-2016 09:09 ]

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contraski
dogtagz schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 09:08:
Wil je zo lang mogelijk op een zo'n hoog mogelijke kwaliteit spelen? Dan kan de 8 GB versie van de 480 wat beter zijn. Als je de graphics wat omlaag zet kom je met de 4GB ook uit de voeten. Het scheelt ongeveer ook 50 euro.

Voor de rest lijkt mij dit een aardig lijstje.
Ik vind dat nog wat moeilijk in te schatten. Als ik over 5 jaar de laatste games nog kan spelen boven de 30 fps (mag dan gerust wat lagere kwaliteit zijn) ben ik al tevreden. Wat denk je, komt 4GB dan toe of toch beter 8GB gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dogtagz
Die extra VRAM wordt voornamelijk gebruikt bij AA en heavy texture loading. Als je bijvoorbeeld de AA wat lager zet in plaats van op ultra zou je best een goeie fps kunnen behalen.

Games zoals Assassins creed, call of duty, mirrors edge en heavy texture mods van Skyrim vragen enorm veel VRAM. Dat betekent niet dat je met een 4GB versie deze spellen niet kunt spelen maar wel een merkbaar verschil in FPS t.o.v de 8 GB.

Conclusie: als je bepaalde settings naar beneden wilt zetten en niet alles op ultra, is de 4 GB genoeg.

Edit: buiten dit verhaaltje om scheelt het ook maar 50/60 euro, ik zou persoonlijk voor die prijs wel voor de 8 GB gaan als ik eerlijk ben.

[ Voor 11% gewijzigd door dogtagz op 06-08-2016 09:35 ]

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAssGoblin
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-03 10:03
Ik ben ook bezig met voor het eerst upgraden al dan niet een compleet nieuw systeem samenstellen.
Wat ik vaak zie is dat een: pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
aangeraden word boven een i5 6500 omdat het bijna geen perfermence verschil maakt maar wel weer een paar tientjes scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de S340 case kun je goed naar binnen kijken. Een klein MicroATX moederbord ziet er dan niet echt mooi uit. Deze kun je wisselen voor een pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P welke er een stuk beter uit zal zien en ook meteen flink meer uitbreidingssloten heeft.

Er is een redelijke kans dat 2400Mhz niet gaat werken op zowel het door jou gekozen bord als op de Gigabyte, hiervoor heb je een moederbord met Z170 chipset nodig. En als het al werkt loopt het toch niet sneller dan 2133Mhz. Kun je net zo goed gelijk 2133Mhz nemen, bijvoorbeeld:
pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16

Of minder mooi:
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213

Daarnaast is de voeding een slechte keuze, met wat geluk gaat hij 4-5 jaar goed mee, maar daarna zullen de condensatoren gaan lekken waardoor de stroompieken minder goed weggefilterd worden en worden doorgegeven aan de andere componenten. Dit is niet bevorderlijk voor de levensduur. Een paar goede keuzes die niet al te duur zijn:
pricewatch: Corsair CX450M
pricewatch: Cooler Master GM G450M

Of iets duurder, maar gaan wel langer mee en zijn zuiniger:
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W
pricewatch: Corsair RM550x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dogtagz
Alleen het verschil tussen de 4/8 GB VRAM versie en de i5-6400/6500 is dat er bij de GPU's ook wat futureproof bij zit. Misschien zijn de games in de toekomst meer afhankelijk van de VRAM en is die 50 euro wel goed besteed. Dat blijft alleen lastig om te zeggen.

TS: het is natuurlijk jouw keuze.ik zou wel voor bijvoorbeeld een MSI versie gaan i.p.v deze 480

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
dogtagz schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 09:47:
Misschien zijn de games in de toekomst meer afhankelijk van de VRAM en is die 50 euro wel goed besteed. Dat blijft alleen lastig om te zeggen.
Maar het kan ook zijn dat een game in de future wel 8 GB wil hebben, maar verder slecht loopt op een RX480, zodat je dan -over enkele jaren- beter de RX695 (ik verzin maar een naam) kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
Reepje schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:55:
[...]

Maar het kan ook zijn dat een game in de future wel 8 GB wil hebben, maar verder slecht loopt op een RX480, zodat je dan -over enkele jaren- beter de RX695 (ik verzin maar een naam) kan nemen.
haha ja dat kan natuurlijk ook. Ik ben niet al te experienced maar mijn redenering is niet fout toch?

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contraski
Heel goede tips allemaal, als ik al die feedback verwerk komt m'n lijstje ook maar 30 euro duurder uit. Als de PC daarmee beter wordt, is het natuurlijk een snel uitgemaakte zaak.

Dus, eindverdict, dit wordt m:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,50€ 183,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,95€ 87,95
1XFX Radeon RX 480 XXX Edition 8GB€ 269,-€ 269,-
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 65,95€ 65,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 73,99€ 73,99
1Cooler Master GM G450M€ 52,01€ 52,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 732,40

Bedankt voor de feedback! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Geen ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 21:11

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Als ik jou was zal je SSD erin zetten.
Dat maakt je pc zoo snel.

Misschien kan je ook de RX 470 nemen als de prijzen bekent zijn.
Prestaties is iets langzamer

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contraski
Dutchredgaming schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:01:
Als ik jou was zal je SSD erin zetten.
Dat maakt je pc zoo snel.

Misschien kan je ook de RX 470 nemen als de prijzen bekent zijn.
Prestaties is iets langzamer
No worries, heb nog een Crucial SSD van 500GB en 2 Seagate HDDs van 500GB, die komen er alle 3 in.

RX 470 had ik inderdaad ook bekeken, maar verschil in prijs is blijkbaar erg minimaal. Mocht ie aan 150 euro te krijgen zijn, meteen, maar nu komt zie ik de goedkoopste op 220 euro? En dat is dan nog maar pre-order. Voor iets meer bestel je een RX480 8GB op Amazon.fr (linkje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 21:11

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Contraski schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 00:12:
[...]

[...]

No worries, heb nog een Crucial SSD van 500GB en 2 Seagate HDDs van 500GB, die komen er alle 3 in.

RX 470 had ik inderdaad ook bekeken, maar verschil in prijs is blijkbaar erg minimaal. Mocht ie aan 150 euro te krijgen zijn, meteen, maar nu komt zie ik de goedkoopste op 220 euro? En dat is dan nog maar pre-order. Voor iets meer bestel je een RX480 8GB op Amazon.fr (linkje).
Ik zal die koeling van AMD (zoals in 't linkje mijden, als ik jou was neem ik 'custom coolers'

bijvoorbeeld Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001171475.jpeg

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contraski
Dutchredgaming schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 15:23:
[...]

Ik zal die koeling van AMD (zoals in 't linkje mijden, als ik jou was neem ik 'custom coolers'

bijvoorbeeld [afbeelding]
Is dat niet vooral relevant als je wilt gaan overklokken? Alleszins, ik lees dat die van de Nitro dan ook weer niet goed is... Zo gaan we uiteindelijk bij een kaart van 500 euro uitkomen vrees ik :)

Nuja, binnenkort zullen de prijzen wel wat normaal worden en kunnen we wel wat kiezen, gok ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De kaarten met aftermarket koeler zijn niet persé voor overklokken bedoeld. Ze zijn veelal veel stiller en koeler. De fans staan bij de meeste modellen ook gewoon stil onder een bepaalde temperatuur en gaan automatisch aan boven die bepaalde temperatuur. IDLE zullen ze vrijwel altijd stil staan.

De koeler van de Sapphire Nitro is prima. Lekker stil en koelt gewoon aardig. Ligt er ook aan hoe je het fan profiel ingesteld hebt staan.

Het verschil tussen de 4GB en 8GB versie is trouwens niet alleen het geheugen. De kloksnelheid van de 8GB versies is ook hoger, +-7Ghz vs +- 8Ghz, afhankelijk van welk model. Over het algemeen is de 8GB 5-10% sneller.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2016 20:18 ]

Pagina: 1