Vraag over nut aanschaf DisplayPort > DVI-D kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerox1991
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-11-2017
Excuses als dit het verkeerde forum is, maar wie niet waagt wie niet wint. Mijn vraag gaat over een DisplayPort naar DVI-D kabel. Ik heb op dit moment drie beeldschermen, waarvan twee monitors en één TV. Mijn hoofdmonitor (1, 144hz) is aangesloten via een DisplayPort kabel op een GTX 1080 (3 DisplayPort, 1 HDMI, 1 DVI). Mijn zijmonitor (2, 120hz) is aangesloten via een DVI-D Dual Link kabel en mijn TV (3) is aangesloten via een HDMI kabel.

Helaas voor mij heeft DisplayPort bedacht dat als je een monitor uitzet, het signaal moet wegvallen op de PC. Dat is nogal zuur omdat dit ervoor zorgt dat ik, als ik monitor 1 & 2 uitzet om op 3 een film/TV-serie of iets dergelijks te kijken, VLC moeilijk gaat doen (denk aan stilstaand beeld als je niet op de OpenGL video decoder kijkt, etc). Ook mijn bureaublad moet het ontgelden omdat het steeds gaat switchen.

Mijn idee was als volgt: als ik een DisplayPort naar DVI-D kabel koop en deze op monitor 2 zet (deze is wat ouder en heeft slechts een DVI ingang) en monitor 1 via een DVI-D kabel aansluit, dan zou mijn hoofdmonitor in ieder geval geen problemen moeten ondervinden van geen signaal. Mijn vraag is: klopt deze aanname en wat zal het effect zijn van een tweede monitor die afgesloten is. Zal dat ook problemen opwerpen met VLC?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Het kan ook puur aan Windows liggen, de GPU driver instellingen of hoe je TV reageert.

DP naar DVI-D maakt voor de monitor niet uit, voor de DP poort op je videokaart zou het uit kunnen maken als die daadwerkelijk onderscheid maakt tussen heads op DP of non-DP poorten, maar dan zou je dat dus uit moeten proberen.

Een kabel is niet zo duur, en als het meteen werkt is het leuk, maar eigenlijk is het een beetje gokken en zou het net zo goed een hardware bug, firmware bug of een instelling kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:31
Waarschijnlijk heb je voor het aansturen van monitor 1) op 144 Hz wel een DP naar Dual-link DVI-converter nodig. Dit is volstrekt iets anders dan even een goedkoop adaptertje/kabeltje.

pricewatch: Club 3D DisplayPort to active DVI-D Dual Link 330MHz Stereo 3D Ga...

€ 103,-

Als je zelf gaat zoeken naar zo'n converter, houdt er dan rekening mee dat er bijna overal wordt aangegeven dat ze 24 pinnen hebben, maar dat is puur de fysieke aansluiting die nodig is voor Dual link. (alle pinnetjes zijn fysiek aanwezig, maar niet alles is aangesloten). Zie: Wikipedia: Digital Visual Interface

De adapter die je zoekt, moet in ieder geval 2560x1440 op 60 hz. kunnen aansturen, dat kan een single-link namelijk niet en dan weet je dus dat de adapter voor dual link is.

Ik zou wel even nakijken of je 1e scherm wel op 144 kan draaien op DVI. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat als het kan op Displayport, het ook kan op DVI.

Ik heb sowieso het idee dat de drivers van Nvidea voor de 10x0-reeks nog niet helemaal bugvrij zijn (zomaar zwarte schermen, windows niet meer inkomen etc). Dus wie weet lost het zich zelf op.