Overzetten van HDD gegevens naar SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-09-2021
Mijn vraag
Ik heb 2 partities met bestanden, op 1 van die partities staat Windows, maar er staan ook bestanden op. Ik wil een SSD gaan kopen, maar kan ik Windows verwijderen van mijn huidige harde schijf en kan ik mijn bestanden dan ik ook behouden? Ik heb gehoord dat sommige SSD's cloning software hebben, kan ik die makkelijk gebruiken om een deel van mijn bestanden + Windows over te zetten? Windows opnieuw installeren is beter, maar ik ben bang dat ik dan mijn bestanden kwijt raak. Of ik moet ergens een backup maken, maar op mijn backup schijf heb ik niet genoeg ruimte om alles erop kwijt te kunnen. Ik wil een Crucial SSD kopen, omdat Samsung je gegevens wil als je je firmware wilt updaten, zit er ook (goede) cloning software op de Crucial SSD's zoals de MX200? Ik ben er nog niet uit over welke SSD ik neem, dat moet ik nog beslissen, het kan mogelijk alsnog een Samsung worden, maar dat van die cloning software is toch handig om te weten.

Vorige keer toen ik mijn oude harde schijf in mijn nieuwe PC stopte, heb ik alle bestanden gekopieerd naar de 2e partitie en Windows op de eerste gezet, maar nu is er niet genoeg ruimte meer op die 2e partitie om de bestanden daarop te zetten.

Daarnaast wil ik als ik mijn bestanden over zet (als ik dat ga doen) dat ook mijn bladwijzers, geopende tabbladen en opgeslagen spel bestanden van games, etc (dus echt bijna alle bestanden die op mijn computer staan, behalve Windows en onnodige bestanden zoals tijdelijke bestanden) ook bewaard blijven. Vorige keer tijdens het over zetten was ik mijn bladwijzers en opgeslagen spel bestanden van games wel kwijt. Daarnaast moest ik sommige programma's vorige keer tijdens het overzetten opnieuw installeren, omdat ik een foutmelding kreeg bij het opstarten van die programma's, mogelijk omdat ik ingelogd was op die programma's op mijn oude computer. Die programma's zijn bijvoorbeeld verschillende PC games, Origin, etc.

Dus wat is de makkelijkste methode om mijn bestanden over te zetten of te behouden zonder externe harde schijf met genoeg ruimte nodig te hebben? Kan ik Windows gewoon verwijderen van mijn harde schijf en de rest van mijn bestanden behouden of werkt dat niet?

Als het niet gaat lukken met het behouden van alle bestanden of als het te veel gedoe is (en dan bedoel ik als het echt heel veel moeite gaat kosten, niet een beetje veel, ik verwacht niet dat het heel veel moeite gaat kosten.) dan koop ik voorlopig geen SSD.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10, 1TB HDD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Klonen heb ik gevonden, maar dat gaat niet werken omdat het aantal GB in bestanden wat ik op mijn PC heb meer is dan het aantal GB wat op de SSD past. De HDD extern aansluiten op mijn PC is geen optie, omdat ik direct bij de bestanden moet kunnen en ze moet kunnen openen en gebruik op mijn PC. Ik moet bijvoorbeeld games kunnen spelen via een harde schijf die in mijn PC zit, via een externe harde schijf gaat het niet werken, denk ik. Daarnaast neemt die externe harde schijf extra ruimte in op mijn bureau, terwijl ik al weinig bureauruimte over heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

essentials9002 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 00:45:
Ik heb gehoord dat sommige SSD's cloning software hebben, kan ik die makkelijk gebruiken om een deel van mijn bestanden + Windows over te zetten?
Nee, een clone is een bit for bit kopie, dus je kunt niet een deel klonen van je data.
Windows opnieuw installeren is beter, maar ik ben bang dat ik dan mijn bestanden kwijt raak. Of ik moet ergens een backup maken,
Het lijkt me sowieso verstandig om een backup te maken van bestanden die je niet kwijt wil raken. Als je schijf nu doodgaat ben je 't immers ook kwijt[/quote]
[/quote]

Maar goed, reden voor paniek is er niet. Installeer gewoon Windows op je SSD, prik je HDD er daarna pas bij, dan heb je ook geen issues met data die je kwijt raakt door per ongeluk iets te overschrivjen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
TERW_DAN schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 00:51:

Het lijkt me sowieso verstandig om een backup te maken van bestanden die je niet kwijt wil raken. Als je schijf nu doodgaat ben je 't immers ook kwijt[/quote]
[/quote]
Ik heb een backup gemaakt van een deel van mijn bestanden, maar er zijn nieuwe bestanden bij gekomen waarvan ik geen backup heb gemaakt. Ik had virussen op mijn PC, die zijn wel verwijdert maar er zijn mensen op dit forum die zeggen dat er nog virussen kunnen zijn zonder dat mijn virusscanner die heeft gevonden, daarom hou ik voor de zekerheid die oude backup zonder virussen. Ik kan wel een nieuwe backup schijf kopen om als nieuwe backup te gebruiken, ik heb toch nog 50 - 60 euro liggen waar ik niks mee doe dus ik kan het wel kwijt. Of denk je dat dat van die virussen onzin is en ik toch wel mijn bestanden op die oude backup kan zetten (exclusief geïnstalleerde games, die installeer ik opnieuw, maar ik kan wel de save files van die spellen opslaan.)

De meeste games die ik geïnstalleerd heb zijn van Origin, Origin slaat online dingen op, maar soms gaat er iets fout bij het synchroniseren en moet ik de online versie vervangen met een offline versie omdat die achter loopt. Denk je dat die bestanden sowieso allemaal online bewaard blijven en ik alleen de overige games op moet slaan als backup? Want de overige games passen denk ik wel op een SSD van rond de 500 GB + op de backup schijf.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een harde schijf van mij kapot ging, dus ik ben er niet echt bang voor. Mijn huidige harde schijf heb ik nog geen anderhalf jaar denk ik, dus die gaat er niet zo gauw aan.
Maar goed, reden voor paniek is er niet. Installeer gewoon Windows op je SSD, prik je HDD er daarna pas bij, dan heb je ook geen issues met data die je kwijt raakt door per ongeluk iets te overschrivjen.
EDIT: Ik heb blijkbaar over het laatste stukje van je post heen gelezen. Als ik Windows op mijn SSD installeer en mijn HDD er dus tijdelijk uithaal en later weer toevoeg aan mijn PC, werkt alles dan gewoon goed? Want dan heb ik toch Windows meerdere keren op mijn PC staan?

Of kan ik Windows van mijn HDD verwijderen zonder bestanden kwijt te raken?

Windows staat nu 2 keer op mijn PC, ik heb hem meerdere keren opnieuw geïnstalleerd en dacht ik ook de partitie waar alleen Windows op stond geformatteerd, maar dat werkte niet. Misschien komt het doordat er op 1 van de partities al Windows met bestanden op stond. Ik vind het niet erg, die extra seconden die het kosten om te klikken op de juiste Windows installatie. Maar als er een oplossing is zonder mijn harde schijf te formatteren, dan lees ik daar graag over. Want als ik doe wat jij zei, dan heb ik straks 3 Windows installaties en dat kost extra ruimte en Windows start daardoor minder snel op, dat is wel een probleem.

1 van de Windows installaties die ik er nu op heb staan is waarschijnlijk de Windows 7 die op partitie 2 stond, want ik kan hem niet opstarten (ik gebruik nu een bepaalde file systeem die niet werkt met Windows 7.) Toch had ik voor het opnieuw installeren van Windows maar 1 Windows 10 erop staan, misschien staat de oude Windows 10 er nu op.

[ Voor 35% gewijzigd door essentials9002 op 06-08-2016 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

essentials9002 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:47:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een harde schijf van mij kapot ging, dus ik ben er niet echt bang voor. Mijn huidige harde schijf heb ik nog geen anderhalf jaar denk ik, dus die gaat er niet zo gauw aan.
Ik hoop voor je dat dat zo blijft, ik heb het meerdere keren meegemaakt, en dan is het hebben van een backup wel erg prettig.
EDIT: Ik heb blijkbaar over het laatste stukje van je post heen gelezen. Als ik Windows op mijn SSD installeer en mijn HDD er dus tijdelijk uithaal en later weer toevoeg aan mijn PC, werkt alles dan gewoon goed? Want dan heb ik toch Windows meerdere keren op mijn PC staan?
Als er virussen inzitten is dat misschien nog een beetje tricky, maar over het algemeen kan dat gewoon.

Je kunt prima meerdere disks hebben met een OS, zolang je maar van de juiste start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
TERW_DAN schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 17:12:
[...]

Ik hoop voor je dat dat zo blijft, ik heb het meerdere keren meegemaakt, en dan is het hebben van een backup wel erg prettig.

[...]

Als er virussen inzitten is dat misschien nog een beetje tricky, maar over het algemeen kan dat gewoon.

Je kunt prima meerdere disks hebben met een OS, zolang je maar van de juiste start.
Het kan zo zijn dat mijn virusscanner (Avast! free) niet alle virussen gevonden heeft dus er kunnen nog virussen overgebleven zijn, want ik heb virussen gehad. Maar op mijn oude laptop zaten ook enkele virussen die de virusscanner verwijdert heeft en de harde schijf die ik nu als backup schijf gebruik zat daarin, dus in elk geval zou ik wel een kans hebben dat er nog virussen overgebleven zijn. Wel heb ik een hogere kans dat er nog virussen overgebleven zijn en dat die ook op mijn backup schijf komen als ik de backup daar vernieuw met bestanden die later toegevoegd zijn aan de schijf die in mijn huidige PC zit, zou jij ondanks dat alsnog een backup maken van de nieuwe bestanden? De nieuwe bestanden die zijn toegevoegd zijn belangrijke bestanden die ik liever niet kwijt raak.

Bedankt voor je reactie, ik had niet verwacht dat het zo simpel zou zijn dat ik gewoon meerdere disks met een OS zou kunnen hebben, ik dacht dat ik wel moeite zou moeten doen om die te verwijderen zonder bestanden kwijt te raken. Maar ik denk dat ik toen ik Windows 10 op een andere partitie op mijn harde schijf installeerde dat Windows 7 er ook nog op stond.

Ik was eerder een reactie aan het schrijven die een beetje anders was, maar omdat ik veel tabbladen tegelijk open heb staan, kon ik die niet vinden, er stond in de titel alleen een (1`) en geen T logo van Tweakers. Dit is een deel van de reactie die ik ging schrijven:
Er zitten volgens de gratis versie van Avast! geen virussen meer op mijn PC. Dus zou je me aanraden om alsnog van de bestanden die op mijn backup schijf passen een backup te maken of niet? Ook al heb ik virussen gehad en kan de virus scanner ze misschien niet allemaal vinden?

[ Voor 15% gewijzigd door essentials9002 op 06-08-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

ik wil geen reclame maken maar zag laatst bij conrad een appraatje voorbijschuiven waar je 2 disks in zet. Dan clone en even later staat alles van de ene op de andere.

Wel goed oppassen voor de 'richting' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
boner schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:33:
ik wil geen reclame maken maar zag laatst bij conrad een appraatje voorbijschuiven waar je 2 disks in zet. Dan clone en even later staat alles van de ene op de andere.

Wel goed oppassen voor de 'richting' :)
Maar het is niet de bedoeling alles te kopiëren, want de SSD is te klein om alle bestanden op te zetten. Ik wil alleen Windows overzetten en vervolgens de bestanden op de harde schijf behouden, maar dat is dus niet nodig. TERW_DAN zei al dat je Windows op meerdere disks zonder problemen kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klonen klinkt leuk, maar dat werkt alleen als de doelschrijf even groot of groter is.

TS kan gewoon Windows installeren op de SSD, heeft-ie ook gelijk de optimalisaties te pakken ervoor. Enige wat er daarna gedaan moet worden, is de Windows data van de HDD af halen. Dat is dus de extra partities ervan (EFI partitie, W10 recovery) en voor de volledigheid de andere mappen. Of als de HDD al in 2'en is gesplitst om data en OS te scheiden, de OS partitie ook verwijderen om dan de data partitie te vergroten. Let wel dat alle data op het OS deel dan weg is. Haal dus eerst alles uit je profiel van de HDD naar de SSD. Je wilt tenslotte niet dat je save games opeens weg zijn. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

succes dan maar. Maar weet wel dat windows op heel veel plekjes data neerzet, en op heel veel plekjes in de registry bijhoudt waar alles zou moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
Hero of Time schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:40:
Klonen klinkt leuk, maar dat werkt alleen als de doelschrijf even groot of groter is.

TS kan gewoon Windows installeren op de SSD, heeft-ie ook gelijk de optimalisaties te pakken ervoor. Enige wat er daarna gedaan moet worden, is de Windows data van de HDD af halen. Dat is dus de extra partities ervan (EFI partitie, W10 recovery) en voor de volledigheid de andere mappen. Of als de HDD al in 2'en is gesplitst om data en OS te scheiden, de OS partitie ook verwijderen om dan de data partitie te vergroten. Let wel dat alle data op het OS deel dan weg is. Haal dus eerst alles uit je profiel van de HDD naar de SSD. Je wilt tenslotte niet dat je save games opeens weg zijn. ;)
Hoe weet ik zeker dat de bestanden die ik dan verwijder bestanden van Windows zijn en niet mijn eigen bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

essentials9002 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:47:
[...]

Hoe weet ik zeker dat de bestanden die ik dan verwijder bestanden van Windows zijn en niet mijn eigen bestanden?
Omdat de eerste paar partities die ik noem door Windows worden aangemaakt en die straks ook op je SSD staan. Verders heb je je HDD opgedeeld in een OS deel en een data deel toch? Dan hoef je alleen maar in \Gebruikers\jouwgebruiker te kijken en alles overzetten wat je nodig vindt en dat is 't.

Heb je er een grote bende van gemaakt en staat er eigen data in Program Files e.d., tja, eigen schuld en succes met opruimen dan. ;) Ik mag hopen dat je zelf weet wat jouw data is en wat 'troep' van het OS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
Hero of Time schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:51:
[...]

Omdat de eerste paar partities die ik noem door Windows worden aangemaakt en die straks ook op je SSD staan. Verders heb je je HDD opgedeeld in een OS deel en een data deel toch? Dan hoef je alleen maar in \Gebruikers\jouwgebruiker te kijken en alles overzetten wat je nodig vindt en dat is 't.

Heb je er een grote bende van gemaakt en staat er eigen data in Program Files e.d., tja, eigen schuld en succes met opruimen dan. ;) Ik mag hopen dat je zelf weet wat jouw data is en wat 'troep' van het OS is.
Ik heb bij het gedeelte waar mijn OS staat ook bestanden staan, maar die staan wel in mappen. Bij Program Files heb ik alleen geïnstalleerde programma's staan, maar die kan ik ook opnieuw installeren. Maar er kunnen dus ook spellen staan waar opgeslagen data is opgeslagen en die wil ik niet kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die data van games staat niet in Program Files of waar het spel ook is neergezet, maar in je profiel wat ik eerder noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
Hero of Time schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:54:
Die data van games staat niet in Program Files of waar het spel ook is neergezet, maar in je profiel wat ik eerder noemde.
Dus het is makkelijk om alle data die niet van Windows is te vinden als ze maar niet in systeem mappen of mappen zoals Program Files staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Doe lekker waar jij je prettig bij voelt. Een beetje nadenken kan in dit geval geen kwaad. Zoeken naar wat waar opslaat ook niet.

Pagina: 1