Toon posts:

Nieuwe stille gaming desktop ~1500E

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem stamt uit november 2011, en begint nu echt zijn leeftijd te tonen.
Ik wil mijn nieuwe systeem gebruiken om films/youtube te kijken en internetten, en ook regelmatig te gamen.
Mijn hoofdidee achter het nieuwe systeem is dat het goed moet performen als ik wil gamen, dan mag de geluidsproductie ook wel meer zijn, maar dat het weinig geluid mag maken (CPU/GPU/voeding fans) als het niet zwaar belast word.
Het systeem moet over een jaar of 3 nog steeds de games die dan nieuw uitkomen op zijn minst op redelijke (niet hoge/maximale) settings kan draaien. De games die nu uit zijn moet het geen moeite mee hebben.
Ik heb op dit moment nog geen plannen om op resoluties hoger dan 1920x1080 te gamen.
Het systeem zal niet gebruikt worden voor videobewerking/streaming/twitch etc.
Ook heb ik een hekel aan laadtijden, dus een grote M.2 SSD is een wenspunt.
Ik heb geen plannen om het systeem te gaan overklokken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil niet echt meer dan 1500 euro uit te geven aan dit systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis, toetsenbord en dergelijke.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
500Gb SSD (M.2)
16Gb RAM 3.2G
i5-6600 CPU
GTX 1070 GPU
Voeding ~500W
Behuizing (ATX)
CPU Koeling
Windows 10

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De onderdelen van be Quiet lijken goed te staan betreffende geluidsproductie bij goede prestaties.
De ATX kast van be Quiet ziet er ook niet slecht uit, en lijkt me netjes te organiseren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Weinig geluidsproductie onder lichte belasting.
Snel laden van programma's.
Goede prestaties van huidige games, redelijke prestaties over 3 jaar.

Ga je overklokken?

Wat verwacht je van ons?
Wat zijn de verschillen in prestaties en futureproofness van 16Gb @ 3.2G werkgeheugen tegen 32Gb @ 2.4G aangezien deze ongeveer hetzelfde kosten?
Is een betere (stiller) CPU koeler die goed zal passen in dit systeem? Ik zie zelf als hoofdconcurrent de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Wat is het verschil in verwachtte prestaties van een Z170 versus een H170 moederbord voor het verwachtte systeem betreffende toegang geheugen/persistente opslag (zal dit merkbaar zijn, of moet ik een benchmark draaien om dit te zien)?
De keuze van de videokaart. Ik ben erg lang uit dit wereldje geweest. Is er een merk dat wat betreft prijs/prestatie verhouding significant beter is dan de rest, en kunnen jullie een goede suggereren?

Ik kwam na het onderzoeken op het volgende systeem uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 227,-€ 227,-
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 132,50€ 132,50
1Palit GeForce GTX 1070 Super JetStream 8GB€ 484,-€ 484,-
1be quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver€ 97,01€ 97,01
1Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM€ 30,99€ 30,99
1be quiet! Pure Rock€ 29,43€ 29,43
1GeIL Dragon RAM GWW416GB3200C15DC€ 83,68€ 83,68
1be quiet! Pure Power L8 530W CM€ 74,95€ 74,95
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.398,56

• iChris
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-06 15:28
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 00:39:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem stamt uit november 2011, en begint nu echt zijn leeftijd te tonen.
Ik wil mijn nieuwe systeem gebruiken om films/youtube te kijken en internetten, en ook regelmatig te gamen.
Mijn hoofdidee achter het nieuwe systeem is dat het goed moet performen als ik wil gamen, dan mag de geluidsproductie ook wel meer zijn, maar dat het weinig geluid mag maken (CPU/GPU/voeding fans) als het niet zwaar belast word.
Het systeem moet over een jaar of 3 nog steeds de games die dan nieuw uitkomen op zijn minst op redelijke (niet hoge/maximale) settings kan draaien. De games die nu uit zijn moet het geen moeite mee hebben.
Ik heb op dit moment nog geen plannen om op resoluties hoger dan 1920x1080 te gamen.
Het systeem zal niet gebruikt worden voor videobewerking/streaming/twitch etc.
Ook heb ik een hekel aan laadtijden, dus een grote M.2 SSD is een wenspunt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil niet echt meer dan 1500 euro uit te geven aan dit systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis, toetsenbord en dergelijke.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
500Gb SSD (M.2)
16Gb RAM 3.2G
i5-6600 CPU
GTX 1070 GPU
Voeding ~500W
Behuizing (ATX)
CPU Koeling
Windows 10

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De onderdelen van be Quiet lijken goed te staan betreffende geluidsproductie bij goede prestaties.
De ATX kast van be Quiet ziet er ook niet slecht uit, en lijkt me netjes te organiseren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Weinig geluidsproductie onder lichte belasting.
Snel laden van programma's.
Goede prestaties van huidige games, redelijke prestaties over 3 jaar.

Ga je overklokken?

Wat verwacht je van ons?
Wat zijn de verschillen in prestaties en futureproofness van 16Gb @ 3.2G werkgeheugen tegen 32Gb @ 2.4G aangezien deze ongeveer hetzelfde kosten?
Is een betere (stiller) CPU koeler die goed zal passen in dit systeem? Ik zie zelf als hoofdconcurrent de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Wat is het verschil in verwachtte prestaties van een Z170 versus een H170 moederbord voor het verwachtte systeem betreffende toegang geheugen/persistente opslag (zal dit merkbaar zijn, of moet ik een benchmark draaien om dit te zien)?
De keuze van de videokaart. Ik ben erg lang uit dit wereldje geweest. Is er een merk dat wat betreft prijs/prestatie verhouding significant beter is dan de rest, en kunnen jullie een goede suggereren?

Ik kwam na het onderzoeken op het volgende systeem uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 132,50€ 132,50
1Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM€ 30,99€ 30,99
1GeIL Dragon RAM GWW416GB3200C15DC€ 83,68€ 83,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.398,56
Ik denk zelf dat een i5 6600 verspilling is. Want je gaat niet video editen ofzo. Dus ik zou gewoon een i5 6400 nemen. pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed

Overclock moederborden zijn de "Z170" moederborden. H170 is hetzelfde alleen zonder overklokken en Nvidia SLI. Als ik jou was zou ik een Gigabyte GA-B150-HD3P nemen. pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P. Je gaat namelijk niet overklokken dus een Z170 moederbord is verspilling van je geld ;)

Voor je behuizing ken ik ook nog wel iets met ongeveer dezelfde specs. Maar het is ookgoedkoper en ook over het algemeen stil: pricewatch: Fractal Design Define S
Of:
pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Zwart

Je voeding is goed. Maar misschien is een RM550X een betere optie? Je hebt daar namelijk 10 jaar garantie op. Wel duurder: pricewatch: Corsair RM550x
Of je kan gaan voor een CX450M wat goedkoper is en je ook meer dan zat aan hebt: pricewatch: Corsair CX450M

Waarom heb je een engelse versie van windows?

Geheugen kan goedkoper: pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213

Ssd kan goedkoper, verschil merk je toch amper: pricewatch: Sandisk X400 M.2 512GB

Jou vragen:
1. Vraag heeft geen nut. Als je niet gaat overklokken heeft een Z170 geen nut. Alle H110, B150, H170 zitten met max 2133ghz. Als je erboven wilt komen moet je een Z170 moederbord nemen en het overklokken dus ik zou het laten liggen.

2. Scythe staat bekend omdat het inderdaad stil is. Maar omdat je niet gaat overklokken is de be quiet meer dan zat. En verspild geld is mijn mening

3. Z170 = overklok
H170 = Geen overklok, geen Nvidia SLI

4. Je videokaart is wat overkill op 1080p. GTX 1070 is meer voor 1440p. Maar omdat je er zo lang mee door wilt weet ik niet of een GTX 1070 een slecht idee is. Toch zou ik even kijken naar een RX 480 of GTX 1060

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jouw inzichten iChris!
Ik denk zelf dat een i5 6600 verspilling is. Want je gaat niet video editen ofzo. Dus ik zou gewoon een i5 6400 nemen. pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
Volgens jou is zelfs de 6600 overkill?
Ik ben erg lang uit het systeem bouwen voor gaming wereldje geweest, dus ik weet op dit moment niet echt hoe zwaar de invloed van de CPU op de totale prestaties is. Het prijsverschil tussen de 6500 en de 6400 (rond de 15 euro) vind ik persoonlijk niet genoeg om het verschil in prestaties voor mij te kunnen verantwoorden. De 6500 is inderdaad een goed alternatief.
Overclock moederborden zijn de "Z170" moederborden. H170 is hetzelfde alleen zonder overklokken en Nvidia SLI. Als ik jou was zou ik een Gigabyte GA-B150-HD3P nemen. pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P. Je gaat namelijk niet overklokken dus een Z170 moederbord is verspilling van je geld ;)
Naar aanleiding van jouw suggestie ben ik afgestapt van de Z170 en H170 serie moederborden, en toch maar een B150. Wel van Gigabyte, want die hebben in mijn ogen een goede reputatie.
Voor je behuizing ken ik ook nog wel iets met ongeveer dezelfde specs. Maar het is ookgoedkoper en ook over het algemeen stil: pricewatch: Fractal Design Define S
Of:
pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Zwart
Je hebt inderdaad gelijk dat de Fractal Design er ook goed uit ziet, en het feit dat er geen ruimte "verspild" is aan gaten voor optische drives vind ik ook een voordeel (:)). De geluidsisolatie ziet er ook goed uit, maar ik vind het niet erg duidelijk of de sidepanel van de kast standaard degene met een window is, of geen window, maar geisoleerd met schuimrubber. Raampjes e.d. hoeven van mij namelijk echt niet.
De voorkant van de Phantek kast is niet echt mijn ding, en deze is zo te zien erg moeilijk leverbaar, dus die valt in mijn ogen af.
Je voeding is goed. Maar misschien is een RM550X een betere optie? Je hebt daar namelijk 10 jaar garantie op. Wel duurder: pricewatch: Corsair RM550x
Of je kan gaan voor een CX450M wat goedkoper is en je ook meer dan zat aan hebt: pricewatch: Corsair CX450M
De voeding zal ik nog even verder onder de loep nemen. De 10 jaar garantie van de RMX550 lijkt mij geen realistische tijdsspanne, maar 3 jaar van de be Quiet is weer net aan de korte kant.
Waarom heb je een engelse versie van windows?
Ik heb een hekel aan nederlandse windows versies. Just because :).

Ik ben verder afgestapt van de 3.2GHz geheugen reepjes, omdat die zonder overklokken geen enkele betere prestaties leveren dan 2.133GHz. 16 GB lijkt me wel voldoende om games tot een jaar of 3 in de toekomst te kunnen spelen.
Ik ben wel van plan om de snelle M.2 SSD te houden, vooral omdat ik met 16GB werkgeheugen wel ga swappen als ik tussen games en desktop moet switchen, en de snellere laadtijden zijn ook erg leuk.

Ik heb ook gekeken naar de RX480 als een alternatief, en wat ik van die hardware zie is indrukwekkend. Dit is een van de grote twijfelpunten van mijn systeem.
Ga ik voor een kaart die in de toekomst met betere drivers meer functionaliteit ondersteund en mogelijk beter presteert, namelijk de RX480.
Of ga ik voor de betere prestaties op dit moment (de GTX1070).

Na de wijzigingingen kom ik op het volgende systeem uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM€ 30,98€ 30,98
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.333,22

• iChris
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-06 15:28
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 12:51:
[...]

Heel erg bedankt voor jouw inzichten iChris!

[...]

Volgens jou is zelfs de 6600 overkill?
Ik ben erg lang uit het systeem bouwen voor gaming wereldje geweest, dus ik weet op dit moment niet echt hoe zwaar de invloed van de CPU op de totale prestaties is. Het prijsverschil tussen de 6500 en de 6400 (rond de 15 euro) vind ik persoonlijk niet genoeg om het verschil in prestaties voor mij te kunnen verantwoorden. De 6500 is inderdaad een goed alternatief.

[...]

Naar aanleiding van jouw suggestie ben ik afgestapt van de Z170 en H170 serie moederborden, en toch maar een B150. Wel van Gigabyte, want die hebben in mijn ogen een goede reputatie.

[...]

Je hebt inderdaad gelijk dat de Fractal Design er ook goed uit ziet, en het feit dat er geen ruimte "verspild" is aan gaten voor optische drives vind ik ook een voordeel (:)). De geluidsisolatie ziet er ook goed uit, maar ik vind het niet erg duidelijk of de sidepanel van de kast standaard degene met een window is, of geen window, maar geisoleerd met schuimrubber. Raampjes e.d. hoeven van mij namelijk echt niet.
De voorkant van de Phantek kast is niet echt mijn ding, en deze is zo te zien erg moeilijk leverbaar, dus die valt in mijn ogen af.

[...]

De voeding zal ik nog even verder onder de loep nemen. De 10 jaar garantie van de RMX550 lijkt mij geen realistische tijdsspanne, maar 3 jaar van de be Quiet is weer net aan de korte kant.

[...]

Ik heb een hekel aan nederlandse windows versies. Just because :).

Ik ben verder afgestapt van de 3.2GHz geheugen reepjes, omdat die zonder overklokken geen enkele betere prestaties leveren dan 2.133GHz. 16 GB lijkt me wel voldoende om games tot een jaar of 3 in de toekomst te kunnen spelen.
Ik ben wel van plan om de snelle M.2 SSD te houden, vooral omdat ik met 16GB werkgeheugen wel ga swappen als ik tussen games en desktop moet switchen, en de snellere laadtijden zijn ook erg leuk.

Ik heb ook gekeken naar de RX480 als een alternatief, en wat ik van die hardware zie is indrukwekkend. Dit is een van de grote twijfelpunten van mijn systeem.
Ga ik voor een kaart die in de toekomst met betere drivers meer functionaliteit ondersteund en mogelijk beter presteert, namelijk de RX480.
Of ga ik voor de betere prestaties op dit moment (de GTX1070).

Na de wijzigingingen kom ik op het volgende systeem uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM€ 30,98€ 30,98
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.333,22
Ik zou toch een i5 6400 nemen. Verspild geld vanwege dat je toch in games vooral je videokaart gebruikt.
Die fractal die ik had aangegeven is zonder window.
Verder zou je ook naar de volgende SSD kunnen kijken: Crucial MX300. Vanwege dat hij ~€100 goedkoper is met 10GB meer geheugen: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

Verwijderd

Topicstarter
iChris schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:20:
[...]

Ik zou toch een i5 6400 nemen. Verspild geld vanwege dat je toch in games vooral je videokaart gebruikt.
Die fractal die ik had aangegeven is zonder window.
Verder zou je ook naar de volgende SSD kunnen kijken: Crucial MX300. Vanwege dat hij ~€100 goedkoper is met 10GB meer geheugen: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB
Misschien dat ik dan een stapje processor een stapje lager neem, maar ik vind de stap tussen de 6500 en 6400 te groot in vergelijking met het verschil in kosten om de 6400 te nemen. Dus als ik niet de 6500 neem, dan ga ik voor de 6500.

Die fractal kast ziet er van de buitenkant erg "schoon" uit, daarom trekt hij mij. En de laatste keer dat ik een optische drive heb gebruikt in mijn huidige systeem is meer dan een jaar geleden, dus die denk ik ook niet echt nodig te hebben. Dus die heeft wel mijn voorkeur boven de be Quiet. Dat hij goedkoper is is natuurlijk ook lekker.

De reden waarom ik voor die dure M.2. SSD ga is de extreem hoge lees/schrijfsnelheden.
De ~500Gb SSD's die rond de 100 euro kosten halen SATA snelheden, dus rond de 500-600 MB/s.
De SSD's die 2 keer zo duur zijn voor dezelfde capaciteit halen snelheden van lezen/schrijven 2000+ MB/s / 1000+ MB/s.
Ook het aantal ops/seconde voor random 4k reads en writes ligt enorm hoger.
En hoewel mijn huidige systeem een SSD heeft (80 GB maar) en echt snel is, merk ik af en toe nog wel wat van het laden van programma's. En met nieuwere en dus grotere games zal dit natuurlijk alleen maar meer merkbaar worden.
Omdat ik laadtijden HAAT, trekt de hogere snelheid mij enorm.

Ik zal nog even rondkijken wat betreft de voeding, zo te zien zal ik echt nooit meer dan 450W nodig gaan hebben, maar ik wil wel een lekker stille voeding. Eens zien wat er te krijgen valt...

In ieder geval heel erg bedankt voor jouw inzichten, je hebt een aantal dingen voor me opgehelderd, en als ik het zo inschat, ruim 100 euro bespaard op vergelijkbare prestaties. _/-\o_ O+ _/-\o_