Experia v10 (bonding VDSL) vervangen voor een Fritzbox 7369

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutertM
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-03 13:00
Weet iemand of de Experiabox v10 (in KPN bonding VDSL modus) te vervangen is voor een Fritzbox 7369? Zijn er issues waar ik rekening mee moet houden? Inlogcodes? Andere instellingen? Ik heb geen VOIP of andere telefonie van KPN.

Door bandbreedte beperkingen heb ik mijn XS4all VDSL vervangen voor KPN bonding VDSL, zonder IPTV.
Ik heb een aardig netwerk, het lijkt alsof de Experiabox v10 instabiel wordt wanneer ik al mijn devices weer aansluit. Met mijn huidige Fritzbox 7390 (op de KPN VDSL lijn) werkt alles al een zonnetje, maar deze is niet geschikt voor bonding..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Dat kan.let even op de kpn instellingen.maar het werkt gewoon. Heb het bij een klant gebruikt icm kpn zakelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door vincedd op 06-08-2016 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:56
Als ik op internet leest ondersteunt Fritzbox 7369 VDSL bonding. Je kunt bij "Het grote xDSL-topic" navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:08
dat zou moeten werken, xs4all biedt deze aan voor hun netwerk. dat is niet anders dan het kpn netwerk.

zelf wacht ik op het pairbonding modem van draytek, ook deze zou niet over al te lange tijd tekoop moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutertM
@Vincedd: nog een vraagje: Ik weet dat de instellingen van de Experiabox v10 al zijn voorgeprogrammeerd, heb ik inloggegevens nodig om de Fritzbox werkend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plizz
PPPoE naam en wachtwoord kan je gewoon kpn gebruiken. Je moet zorgen dat je de juiste vlans koppelt aan de VDSL interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:08
wat eigenlijk altijd werkt, er zit in de fritzbox standaarsd instellingen voor xs4all, kies deze en het zou moeten werken. (hier iig met een fritzbox 7360)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutertM
@plizz, @akatar:
Fritzbox 7369 nu in huis, maar krijg hem niet werkend op mijn KPN bonding vdsl aansluiting. Vooringestelde XS4all instellingen werken niet. Heeft één van jullie de juiste instellingen en de benodigde Vlans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
WoutertM schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:25:
@plizz, @akatar:
Fritzbox 7369 nu in huis, maar krijg hem niet werkend op mijn KPN bonding vdsl aansluiting. Vooringestelde XS4all instellingen werken niet. Heeft één van jullie de juiste instellingen en de benodigde Vlans?
Helaas niet. Zo'n luxe had ik toen niet. Je kunt bij "Het grote xDSL-topic" navragen voor bondig. Daar zijn meer tweakers die bezig zijn met Bonding VDSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 15:01
Is dit "gewoon" VDSL, of Bonded Vectoring VDSL? Want verschillende modems kunnen of Vectoring of Bonding maar sommigen kunnen niet beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Je kan googlen op de vlans van kpn.die staan gewoon online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Je hebt geen VLANs nodig toch? Alleen VPI/VCI e.d. maar dat gaat automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutertM
Inmiddels heb ik het werkend.
Instellingen zijn simpel:
De FB 7369 op advanced instellingen zetten; daarna "other provider" kiezen; Vlan 6 instellen en werken. VPI/VCI inderdaad op automatisch.
2 aparte kabeltjes rechtstreeks van de router naar het IS/RA punt.
Bij opstart van de DSL verbindingen verschenen wat time-outs, de DSL lijnen worden na elkaar aktief. Ook duurde het wat langer om een IP adres te krijgen.
Wat wel opvalt is de snelheid; de Experia kwam met de splitkabel tot 89 Mb down en 12 up; de FB komt tot 80 Mb down en 11 up. Heeft mogelijk te maken met de kabels tussen het IS/RA punt en de router, dat zoek ik nog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308980

Dag,

Pratend over de ExperiaBox V10 het volgende:

Ook NLEx heeft deze box in gebruik.
Zij zeggen dat alles is afgesloten.
Inmiddels weet ik dat ook zij het netwerk van KPN gebruiken.
Ik heb nu Telfort, maar vanwege de hickups (plots wegvallende telefonades), kan overigens ook aan de VoIP van de derde partij liggen, denk ik er over NLEx of Vodafoon te gaan nemen.
Zijn hiervoor al instellingen bekend?
Ikzelf heb een FritzBox 7360.

dutch1

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 308980 op 13-12-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Anoniem: 308980 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:06:
Dag,

Pratend over de ExperiaBox V10 het volgende:

Ook NLEx heeft deze box in gebruik.
Zij zeggen dat alles is afgesloten.
Inmiddels weet ik dat ook zij het netwerk van KPN gebruiken.
Ik heb nu Telfort, maar vanwege de hickups (plots wegvallende telefonades), kan overigens ook aan de VoIP van de derde partij liggen, denk ik er over NLEx of Vodafoon te gaan nemen.
Zijn hiervoor al instellingen bekend?
Ikzelf heb een FritzBox 7360.

dutch1
Is het niet slim om eerst uit te zoeken of het probleem bij Telfort, of in het netwerk of bij jezelf ligt? Anders blijf je namelijk het probleem houden en schiet je er niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat bedoel je met 2 kabeltjes?

dank overigens voor datgene wat er alstaat

ducth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@wouter sorry, wat bedoel je met de 2 kabels?

@RobinF:
Je hebt natuurlijk gelijk.
Inmiddels dit al met Telfort overlegd.
Ik heb een oud internetabonnement en de inkomende verbinding is vanaf de telefooncentrale.
Bovendien herinnerde ik me dat bij een kabelbreuk de monteur iets mompelde van een reserve ader.

Echter tegenwoordig is vanwege de snelheid de verbinding vanuit de kast in de straat.
En daar moet bij Telfort extra worden betaald (30 euro)
Dit wordt mij na bijna 10 jaar telfortklant verteld.
Daarom ben ik op zoek naar een andere provider waarbij ik mijn eigen Fritzbox kan blijven gebruiken.

dutch1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Niet om het een of ander maar Telfort=KPN, NLE verkoopt een KPN internet en Vodafone (binnenkort overigens T-Mobile) maakt gebruik van het KPN netwerk. Het lijkt mij daarom onnodig complex om over te stappen naar een andere aanbieder zonder eerst uit te zoeken waar het probleem zit.

Dat gezegd hebbende, het is mij volledig onduidelijk hoe de prijsstelling van de verschillende pakketten is bij Telfort en ik kan alleen meer informatie bekijken als ik een postcode/huisnummer invul. Persoonlijk heeft mij dat geen goed gevoel. Overstappen is volgens mij daarom een goed idee.

Wat betreft de 2 kabels, veel ISRA punten zijn voorzien van 2 koperparen. Aangezien je voor xDSL maar een paar nodig hebt is KPN begonnen met het leveren van twee xDSL verbindingen per adres om zo de snelheid op te schroeven. Het is echter wel noodzakelijk om beide verbindingen je modem in te leiden. Bij de FritzBox 7369 doe je dit door twee apparte RJ-11 stekkers in je modem te prikken. Vandaar het twee kabels verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@luxan
dank voor je reactie.
ik ben een leek en begrijp dat van de 2 koperdraden niet.
ik steek hier de telefoonstekker in het stopcontact en de andere kant in de FritzBox-aansluiting.
Bij de 7360 is dat echter 1 lijn voor zover ik begrijp.
De telefoon gaat naar derden.(budget e.d.)
De reden voor dit alles is het feit dat de kinderen in Australië en de VS wonen en mijn vrouw uit China komt. Er wordt dus veel lange afstand gebeld.
Of doel je op de telefoonlijn met de 2 uiteinden dus, de y-lijn
excuus voor de vragen maar beter stom dan dom, of was het nu net andersom.
wat betreft dat gedoe met die maatschappijen dat heb ik onderweg geleerd.
Een van de redenen om als het daar een beetje rustig is te denken aan een switch naar NLEx

dutch

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 308980 op 13-12-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Nederlandse telefoonstekkers hebben 4 pootjes. Dit correspondeerd met 4 draden of aders. Omdat internet (xDSL) er maar 2 gebruikt, houd je er dus 2 over.

xDSL heeft een beperkte snelheid over langere afstanden (meer dan zeg 100 tot 200 meter). De koperkabels naar veel huishoudens zijn langer. Daarom levert KPN nu internet vanuit kasten in de straat (daar betaal je bij telfort blijkbaar 30 euro meer voor.)

In sommige situaties is het echter (nog) niet mogelijk om xDSL vanuit een straatkast te leveren. Voor deze situaties heeft KPN bonded VDSL in de markt gezet.

Dit topic is gestart door iemand die een dergelijke verbinding heeft. De gestelde vraag is of je een Experiabox v10 kunt vervangen voor een FritzBox 7369. Dat kan echter dien je erop te letten dat je dan twee DSL poorten op het modem hebt en dat je dus twee telefoon aanslutingen dient te hebben.

Indien er DSL over 1 aderpaar geleverd word, kan de 7360 gebruikt worden. De instellingen zijn te vinden op internet.

Indien er DSL over 2 aderparen geleverd word, is het aan te raden om het megeleverde modem te gebruiken. Doe je dit niet, dan krijg je in het beste geval de helft van de beloofde snelheid. In het ergste geval komt er geen verbinding tot stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@luxan
dank , geweldig, weer wat geleerd.
En ja, de fritz van mij heeft 1 dsl-poort, maar zou in ieder geval Vdsl moeten aankunnen.
Mede gezien de opmerkingen van gisteren wacht ik nog even met de overstap.
We zijn ook bezig met het zoeken naar een andere woning.
Denk dan overigens wel dat het dan mogelijk NLEx gaat worden.
Hoorde gisteren dat als je Vodafoon all in neemt en na 6 maanden zegt ik wil alleen internet dat dan de rijs iets lager wordt.

Overigens de ene checker geeft aan dat glasvezel wel aanwezig is , de andere weer niet, maar misschien is het verschil ""aanwezig in de straat/niet aanwezig in de flat""
Nogmaals dank voor je bericht.
dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Anoniem: 308980 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 09:16:
@luxan
dank , geweldig, weer wat geleerd.
En ja, de fritz van mij heeft 1 dsl-poort, maar zou in ieder geval Vdsl moeten aankunnen.
Mede gezien de opmerkingen van gisteren wacht ik nog even met de overstap.
We zijn ook bezig met het zoeken naar een andere woning.
Denk dan overigens wel dat het dan mogelijk NLEx gaat worden.
Hoorde gisteren dat als je Vodafoon all in neemt en na 6 maanden zegt ik wil alleen internet dat dan de rijs iets lager wordt.

Overigens de ene checker geeft aan dat glasvezel wel aanwezig is , de andere weer niet, maar misschien is het verschil ""aanwezig in de straat/niet aanwezig in de flat""
Nogmaals dank voor je bericht.
dutch
Misschien een verschil tussen glasvezelnetwerken. De ene is de andere andere niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:48
Het verhaal van die 2 aderparen gaat trouwens niet (altijd) op in een flatgebouw. Ik ken de kopersituatie in NL niet, maar ik vermoed dat die vergelijkbaar is met BE.

Eigenlijk moet je het netwerk als volgend bekijken. Er wordt een telefoonkabel in je straat gelegd van, laat ons zeggen, 100 paar. 1 uiteinde wordt gekableerd in de centrale/wijkkast. Aan het losse einde wordt elk paar gelast op een ander paar. Dus nu heb je een lus van 50 paar. Als er iemand telefoon vraagt, wordt er dus een vrij paar gekozen in die straatkabel, en wordt er dus geknipt. Nu heb je 2 kabeltjes (1 paar) die rechtstreeks naar de centrale/wijkkast gaan, en 2 kabeltjes die over het uiteinde naar de centrale gaan. (Soms hoort men wel eens het korte paar en het lange paar, voila).
Voor de kabel naar je huis gebruikt men meestal een kabel met 2 paar. Men kan er dus voor opteren om zowel het lange paar als korte (directe) paar aan te sluiten en binnen te brengen. Dan kan men dus die bonding toepassen. Of men kan er voor kiezen om het lange paar niet aan te sluiten, en dit nogmaals te knippen (bij een andere woning) en zo terug een kort paar te maken. Wil wel zeggen dat de koperaders op het uiteinde niet meer zijn aangesloten op de centrale/wijkkast, en deze dus "dood" liggen. Kunnen niet meer gebruikt worden. De 2de situatie werd/wordt toegepast in straten waar er veel huizen staan en de koperkabel ontoereikend is voor het aantal woningen.
Nu om een flatgebouw aan te sluiten, gaat men kijken hoeveel flats er zijn. 2, dan komt men toe met de standaard aansluitkabel, en krijgt elke flat een paar. 10, dan steekt men 10 paar. 12, 20 paar en de rest valt dood (wordt niet aangesloten op de straatkabel). Het aansluitpunt (isra punt) voor de telefoonmaatschappij zit bij een flatgebouw meestal in een technische ruimte. Vandaar uit vertrekken dan de stijglijnen naar de flats. Stel dat men toch genoeg paar binnenbrengt vanuit het straat, hangt het dan van stijglijnen af in het gebouw vooraleer je aan bonding kan doen. M.a.w. komen er 2 paar stijglijnen binnen in je flat? Als men spreekt van de straatkast, dan wordt het koper tussen wijkkast en centrale vervangen door glasvezel. De situatie in de straat blijft hetzelfde, het is pas in die straatkast dat er iets wijzigt. Een korte situatieschets van het koper.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Q Aratot en @roningF

beide dank voor de toelichting
als niet techneut wordt er geregeld met jargon gewerkt (deed ik vroeger ook) en men realiseert zich meestal niet dat de luisteraar steeds meer waterige ogen krijgt, hij snapt en nog de ballen van.
Mijn opmerking overigens over de Experiabox v10 heb ik dacht ik van Tweakers, daar spreekt men van niet altijd even stabiele verbinding. Het kan overigens ook een andere site zijn geweest want ik ben echt op zoek naar hoe en wat (eigenwijs) om mijn vertrouwde fritz te verbinden
nogmaals dank

dutch1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutertM
@hans2710:
Hans, de 2 kabeltjes kan ook 1 met 4 aders zijn, je hebt 2 aderparen nodig. De Fritzbox heeft 2 RJ11 aansluitingen, vandaar de 2 kabeltjes. Hou de kabel tussen het IS/RA punt en de FB zo kort mogelijk, dat scheelt Mb's snelheid.
Pagina: 1