Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-03 10:54
Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn oude harman kardon 5.1 set die de geest heeft gegeven. Ik heb mijn oog laten vallen op de Bose SoundTouch 520. Ik vond het erg mooi klinken, zeker in verhouding met mijn oude Harman Kardon.

Nu ben ik totaal geen audiofiel en weet ik dat de audiofielen onder jullie nu denken "koop toch een custom set voor het geld wat je straks aan die Bose kwijt bent".
Ik heb al het e.e.a. gelezen over diverse samengestelde setjes waaronder Sonos en Klipsch etc. Is het nu echt zo'n wereld van verschil tussen een goede samengestelde set van 1500,- euro of een Bose set van 1500,-? Ik heb geen tijd om heel veel energie in het uitzoeken en samenstellen van een custom set te steken, maar als het echt zo'n wereld van verschil is dan vindt ik het zonde van mijn geld om een Bose set te kopen terwijl ik voor hetzelfde geld een veel betere kwaliteit kan kopen.

Kan iemand mij in de juiste richting helpen gezien mijn bovenstaande verhaal?

Beste antwoord (via jojoba007 op 07-08-2016 09:20)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:17

FeaR

In GoT we trust

Je had het topic geplaatst in Audio en HiFi (AUD), maar is verplaatst (>) naar Consumentenelektronica Aankoopadvies (CEA). Dit omdat het een aankoopadvies betreft en daar is binnen sommige fora een speciaal subforum voor.

Om op de vraag terug te komen. Bose wordt veelal gezien als overpriced en daarmee niet het beste qua prijs kwaliteit en ook het geluid is niet ieder zijn ding. Met de Bose SoundTouch 520 haal je voor nog geen 1500 euro wel een redelijk complete set in huis. Wel een set met beperkingen door het kleine formaat van de speakers. Denk aan dat de subwoofer de mid-lage tonen al op moet vangen omdat de kleine speakers niet zo laag gaan. Gevolg is een onnatuurlijk geluid, een subwoofer die op gehoor is te plaatsen en ook een subwoofer die actiever is dan eigenlijk hoort. Moet wel bij worden gezegd dat niet alleen Bose daar last van heeft, het is inherent aan het desing van de speakers. Grote kans dat je oude Harman Kardon dat ook had (aangezien ik Harman Kardon alleen ken van de kant-en-klare 5.1 systemen). Overigens zijn die nadelen met films soms al een stuk minder, met films en games is een actievere subwoofer soms wel vet. Maar klanktechnisch klopt het gewoon niet.

Voor 1500 euro kan je bijvoorbeeld ook speakers neerzetten met wat meer body. Een Dali Zensor 1 of Q Acoustics 3010/3020 om maar een voorbeeld te noemen. Een merk als Jamo, JBL of Klipsch hebben zelfs misschien wel vloerstaanders om met 1500 euro een 5.1 set neer te zetten. Al moet je je niet verkijken op een losse subwoofer, een beetje subwoofer kost je al snel 500 euro. Goedkopere subwoofers zijn vaak meer aanwezig omdat ze minder subtiel spelen. Vooral de gepoorte modellen. Wederom is dat met puur film een stuk minder erg en het is natuurlijk ook persoonlijk.

Kijk eerst wat je wilt qua speakers. Als je weer relatief kleine speakers wilt net zoals de Harman Kardon en je vindt de Bose goed dan maakt het mijn inziens eigenlijk niet veel uit. Zoals gezegd is alles in dat formaat niet super ten opzichte van een los samengestelde set. Een losse set zal het zeker beter doen en is ook makkelijker te voorzien van upgrades in de toekomst. Je moet er echter wel tijd voor vrijmaken omdat er alleen qua aansturing (receiver) al tientallen merken zijn met ook nog verschillende types.Al kan je een receiver wel behoorlijk op specs uitkiezen. Qua speakers is het nog meer aangezien je alles los koopt zou je in een 5.0 set drie merken kwijt kunnen als je dat zou willen (front, center, rear). Er zijn merken die kant en klare 5.0 (soms 5.1) setjes verkopen die uit speakers bestaan met wat meer body (dus monitoren/boekenplank of vloerstaanders). Speakers hebben allemaal een eigen klank dus luisteren voor aanschaf is wel aan te raden (kost je wederom tijd en energie). Nu hangt het geluid ook af van de ruimte (akoestiek!) en zal Speaker X thuis anders klinken als bij de winkel maar je krijgt wel een idee wat een speaker doet. Een speaker met schelle hoorn tweeter zal thuis niet zijdezacht klinken.

Met losse componenten heb je veel meer vrijheid voor nu en in de toekomst, maar je moet er wel op uit. Waarmee je eigenlijk wel ziet dat een kant en klare set vooral voor luie mensen is :+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aud > cea

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
??

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Je had het topic geplaatst in Audio en HiFi (AUD), maar is verplaatst (>) naar Consumentenelektronica Aankoopadvies (CEA). Dit omdat het een aankoopadvies betreft en daar is binnen sommige fora een speciaal subforum voor.

Om op de vraag terug te komen. Bose wordt veelal gezien als overpriced en daarmee niet het beste qua prijs kwaliteit en ook het geluid is niet ieder zijn ding. Met de Bose SoundTouch 520 haal je voor nog geen 1500 euro wel een redelijk complete set in huis. Wel een set met beperkingen door het kleine formaat van de speakers. Denk aan dat de subwoofer de mid-lage tonen al op moet vangen omdat de kleine speakers niet zo laag gaan. Gevolg is een onnatuurlijk geluid, een subwoofer die op gehoor is te plaatsen en ook een subwoofer die actiever is dan eigenlijk hoort. Moet wel bij worden gezegd dat niet alleen Bose daar last van heeft, het is inherent aan het desing van de speakers. Grote kans dat je oude Harman Kardon dat ook had (aangezien ik Harman Kardon alleen ken van de kant-en-klare 5.1 systemen). Overigens zijn die nadelen met films soms al een stuk minder, met films en games is een actievere subwoofer soms wel vet. Maar klanktechnisch klopt het gewoon niet.

Voor 1500 euro kan je bijvoorbeeld ook speakers neerzetten met wat meer body. Een Dali Zensor 1 of Q Acoustics 3010/3020 om maar een voorbeeld te noemen. Een merk als Jamo, JBL of Klipsch hebben zelfs misschien wel vloerstaanders om met 1500 euro een 5.1 set neer te zetten. Al moet je je niet verkijken op een losse subwoofer, een beetje subwoofer kost je al snel 500 euro. Goedkopere subwoofers zijn vaak meer aanwezig omdat ze minder subtiel spelen. Vooral de gepoorte modellen. Wederom is dat met puur film een stuk minder erg en het is natuurlijk ook persoonlijk.

Kijk eerst wat je wilt qua speakers. Als je weer relatief kleine speakers wilt net zoals de Harman Kardon en je vindt de Bose goed dan maakt het mijn inziens eigenlijk niet veel uit. Zoals gezegd is alles in dat formaat niet super ten opzichte van een los samengestelde set. Een losse set zal het zeker beter doen en is ook makkelijker te voorzien van upgrades in de toekomst. Je moet er echter wel tijd voor vrijmaken omdat er alleen qua aansturing (receiver) al tientallen merken zijn met ook nog verschillende types.Al kan je een receiver wel behoorlijk op specs uitkiezen. Qua speakers is het nog meer aangezien je alles los koopt zou je in een 5.0 set drie merken kwijt kunnen als je dat zou willen (front, center, rear). Er zijn merken die kant en klare 5.0 (soms 5.1) setjes verkopen die uit speakers bestaan met wat meer body (dus monitoren/boekenplank of vloerstaanders). Speakers hebben allemaal een eigen klank dus luisteren voor aanschaf is wel aan te raden (kost je wederom tijd en energie). Nu hangt het geluid ook af van de ruimte (akoestiek!) en zal Speaker X thuis anders klinken als bij de winkel maar je krijgt wel een idee wat een speaker doet. Een speaker met schelle hoorn tweeter zal thuis niet zijdezacht klinken.

Met losse componenten heb je veel meer vrijheid voor nu en in de toekomst, maar je moet er wel op uit. Waarmee je eigenlijk wel ziet dat een kant en klare set vooral voor luie mensen is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:22
Inderdaad, wat fear schrijft.

Voor film is het wat minder van belang, maar voor muziek wil je speakers hebben die een groot frequentiespectrum zuiver kunnen weergeven. De lagere frequenties hebben een (aanzienlijk) grotere conus nodig dan de hogere frequenties om de noodzakelijke hoeveelheid lucht in beweging te brengen.

Daardoor maak je eigenlijk een onderscheid in kwaliteit tussen enerzijds satellietspeakers (wat je vaak aantreft in kant-en-klaar-setjes) en anderzijds boekenplankspeakers en zuilspeakers.

Zuilspeakers zijn niet per definitie beter in het frequentiebereik dan boekenplankspeakers, maar hebben meestal een of twee extra conussen, omdat ze de ruimte hebben. Hierdoor hebben ze een hoger volume en worden ook de wat lagere tonen beter hoorbaar.

Met een zeer goede bouwkwaliteit en optimale plaatsing, krijgen sommige high-end fabrikanten nog wel een zeer acceptabel bereik uit kleinere speakers geperst, maar Bose en Harman Kardon horen niet in dat rijtje thuis.

Als je voor kant-en-klaar wilt gaan, dan biedt Teufel met de Theater 500 aanzienlijk betere prestaties. Sommige winkels bieden ook een Dali Zensor 5.1 set aan, maar dat ligt wel wat boven jouw budget (maar klinkt in elk geval zeer goed, want heb ik zelf ook, zo ongeveer). Het nadeel van deze twee, is dat er geen blurayspeler en/of versterker bij zit.

Bij Harman Kardon zit overigens ook geen blurayspeler en/of versterker zie ik nu. De HKTS 65 past hierbij het best binnen jouw budget. Qua prestaties zal deze dichtbij de genoemde Bose set zitten. Beiden hebben conussen van maximaal 7,5cm.

Ter vergelijking, de genoemde Teufel set heeft conussen van 16cm voor de lage tonen (sub niet meegerekend) en voor de Dali Zensor set is dat 13cm. Bij deze twee zullen de speakers dus een aanzienlijk lager bereik hebben dan de HK en Bose sets, waardoor de subwoofer veel beter integreert (zoals fear al aangaf).

Of het voor jouw een meerwaarde heeft, kom je alleen te weten door zelf de vergelijking te maken. Niet iedereen stelt dezelfde eisen aan speakers.

ps. Ik denk dat hier weinig audiofielen zitten, maar wel mensen die kwaliteit van speakers waarderen. Audiofielen geven zomaar 100-en euro's uit aan speakerkabel en speciale kastjes die zogenaamd storende signalen uit het electriciteitsnet filteren. Wij weten dat je dat geld beter in de speaker kunt steken. :+

De pijnlijke vergelijking:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2wh0cjd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
Bedankt voor de genomen moeite in jullie reacties. Ik ben een beetje aan het rondklikken gegaan in de pricewatch en heb nu de volgende set samengesteld. Echter is het net wat boven het budget. Zeker omdat er nog bekabeling bij moet komen. Onder de 1500 euro zou beter zijn.

Alhoewel de gehele kamer wel 9x4 meter is komt de set op een oppervlakte van 4x5 meter te staan.

De set wordt hoofdzakelijk gebruikt voor films die gestreamd worden vanaf een pctje naar de pc (Netflix).

#ProductPrijsSubtotaal
1Denon AVR-X1200W€ 369,-€ 369,-
2Klipsch R-15M (Zwart)€ 85,-€ 170,-
1Klipsch R-112SW (Zwart)€ 379,-€ 379,-
1Klipsch RP-250C (Zwart)€ 239,-€ 239,-
2Klipsch RP-250F (Zwart)€ 250,-€ 500,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.657,-

En hier nogmaals de set maar dan met een goedkopere subwoofer van Klipsch.

#ProductPrijsSubtotaal
1Klipsch R-10SW zwart - Actieve Subwoofer (Zwart)€ 199,-€ 199,-
2Klipsch R-15M (Zwart)€ 85,-€ 170,-
1Klipsch RP-250C (Zwart)€ 239,-€ 239,-
2Klipsch RP-250F (Zwart)€ 250,-€ 500,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.477,-

En ik heb ook nof deze set bij elkaar weten te zoeken. Echter zonder sub. Om er een gevoel bij te krijgen, is dit een mogelijke combi?

#ProductPrijsSubtotaal
1Bowers & Wilkins 600 series 685 S2 Black Ash (Zwart)€ 276,25€ 276,25
2Yamaha NS-555 (Zwart)€ 190,-€ 380,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.025,25

Ik heb ook nog een leuke samengestelde set gezien bij Hi-Fi Klubben in Rotterdam. Is dit iets?:

https://www.hifiklubben.n...x520bt--argon-junior-40-/

[ Voor 52% gewijzigd door jojoba007 op 06-08-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 607785

Ik denk dat de sets met klipsch leuk worden, maar de B&W speakers, dat gaat de versterker niet leuk vinden. Dan zou ik eerder €100,- meer uitgeven aan de Denon 2200... En dan eventueel 'die andere Teufel set' er bij doen:
http://www.teufelaudio.nl...round-5.1-set-p13214.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
Ok bedankt voor de reactie @UnderdogD

Ook ben ik vandaag wezen luisteren naar een Dali Zensor opstelling bij Hifi-Klubben in Rotterdam. Erg mooi. Ook hadden ze het eigen merk Argon opgesteld staan die ik helemaal niet veel slechter vond klinken dan die Dali. Het kan aan mij liggen maar ik vond de prijs/audio kwaliteit van de Argon set erg goed klinken. De setjes stonden aangesloten op een DenonAVRX1300W.

Iemand bekend met het merk Argon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:37
Ik heb zelf de Denon X1200w als versterker en heb daar nu een opstelling met twee 686S2 en een center uit dezelfde lijn aan hangen. De 686 is het kleine broertje van de 685 en die vind ik al erg goed klinken. Volgens mij kan die versterker de 685 ook prima aan hoor. In je prijslijst zet je trouwens maar één 685 hebt geselecteerd. Speakers worden over het algemeen in sets verkocht, maar de prijs is vaak maar voor één speaker.
Ik denk in ieder geval dat je hier een veel beter geluid uit gaat krijgen dan uit een Bose set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jojoba007 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:23:
Ok bedankt voor de reactie @UnderdogD

Ook ben ik vandaag wezen luisteren naar een Dali Zensor opstelling bij Hifi-Klubben in Rotterdam. Erg mooi. Ook hadden ze het eigen merk Argon opgesteld staan die ik helemaal niet veel slechter vond klinken dan die Dali. Het kan aan mij liggen maar ik vond de prijs/audio kwaliteit van de Argon set erg goed klinken. De setjes stonden aangesloten op een DenonAVRX1300W.

Iemand bekend met het merk Argon?
Argon is het eigen 'budget' merk van Hifi Klubben.
Bewust lager in de markt gezet (voornamelijk door een goedkopere afwerking) om niet teveel met de andere merken te concurreren.

Directverkoop levert een betere prijs kwaliteit op, maar een beperktere verkrijgbaarheid.
Zie dus bijvoorbeeld Argon, maar ook Teufel en Nubert om maar wat voorbeelden te noemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
Anoniem: 607785 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:44:
[...]

Argon is het eigen 'budget' merk van Hifi Klubben.
Bewust lager in de markt gezet (voornamelijk door een goedkopere afwerking) om niet teveel met de andere merken te concurreren.

Directverkoop levert een betere prijs kwaliteit op, maar een beperktere verkrijgbaarheid.
Zie dus bijvoorbeeld Argon, maar ook Teufel en Nubert om maar wat voorbeelden te noemen....
Is het merk Argon dan nog een beetje van kwaliteit? Ik vond het erg goed klinken. Kan het zich meten met bijvoorbeeld Dali. De twee horende vond ik de Argon set niet veel slechter klinken. Wel iets, maar zeker gezien de prijs vond ik het verschil minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kwaliteit als in hoe lang het meegaat verwacht ik geen verschil.
Afwerking en geluid is naar je eigen beoordeling.
Alles wat ik hier nog aan toe zou voegen is een persoonlijke mening en heeft dan niks met kwaliteit of onafhankelijk advies te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojoba007
Zoals het er nu voor staat (en aangezien ik er niet te lang mijn tijd aan wil besteden) neig ik naar de volgende setup (helaas staan de Argon boxen niet in de pricewatch dus doe ik het even handmatig):

Argon 6344c Centre speaker
Argon 6340 Rear speaker 2x
Argon 6355FS Loudspeaker 2x
Argon SUB840 Subwoofer
Denon AVRX1300W reciever

En de reden is dat ik weinig verschil kon horen tussen de Dali en de Argon en dat voor 30 procent minder in prijs. Ik heb uitgebreid kunnen luisteren en kunnen switchen tussen de setups. Maar goed, ik ben dan ook maar een audioleek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

jojoba007 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:51:
[...]

Is het merk Argon dan nog een beetje van kwaliteit?
Hier staat een setje Argon 7450a actieve monitor speakers naast de PC (wat mij dus alles behalve objectief maakt). Ik wilde eigenlijk een paar Audioengine A5(+). Maar als je dan ziet wat Argon biedt voor het geld (paar honderd euro minder en omboard DAC) dan was de keuze al makkelijker. Na de beide speakers gehoord te hebben bleek de Argon ook nog eens wat feller te klinken (wat heel zwart-wit gezien is juist slechter is voor een speaker) en aangezien ik van een dergelijke sound houd (beneden ook Focal speakers met Aluminum/Magnesium inverted dome tweeter) was de keuze snel gemaakt.

Speakers zijn in principe niet echt apart qua bouw: een kast en units er in. Je kan de kwaliteit van de kast beoordelen als je de speakers in het echt hebt gezien: is dit plastic of een ander materiaal? Qua afwerking zal het niet de meerdere lagen lak zijn van bijvoorbeeld een B&W CM-serie, maar in de essentie is het naar mijn weten geen verkeerd merk. Zeker als veel speaker voor je geld wilt hebben moet je sommige merken laten liggen en kan je met een relatief onbekend merk meer in huis halen.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 06-08-2016 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jojoba007 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 17:23:
Zoals het er nu voor staat (en aangezien ik er niet te lang mijn tijd aan wil besteden) neig ik naar de volgende setup (helaas staan de Argon boxen niet in de pricewatch dus doe ik het even handmatig):

Argon SUB840 Subwoofer
Denon AVRX1300W reciever

En de reden is dat ik weinig verschil kon horen tussen de Dali en de Argon en dat voor 30 procent minder in prijs. Ik heb uitgebreid kunnen luisteren en kunnen switchen tussen de setups. Maar goed, ik ben dan ook maar een audioleek.
Ik denk dat met maar 1 verkopende partij Argon niet heel interessant is voor de pricewatch? Ik denk dat je prijs kwaliteit erg goed uit komt zo... Uiteindelijk gaat het om jou eigen beleving ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
Ja ik denk dat ik het bovenstaande Argon set ga aanschaffen. Kwa prijs kom ik inclusief kwalitatief goede kabels net onder mijn budget uit. Ik mis alleen nog enkele stands voor de rear speakers.

Daarbij komt ook meteen mijn volgende vraag. Mijn kamer is 9 bij 4 meter, waarvan de setup wordt geplaatst in een gebied van 4 bij 5 meter. Echter staat mijn bank direct tegen de achterkant van de muur waardoor de achterspeakers naast de bank moeten worden geplaatst. Dit lijkt mij geen ideale opzet om de juiste soundervaring te krijgen bij het kijken van een surroundfilm. Of valt dit mee? Is de sound goed in te stellen als de achterspeakers naast de bank staan in plaats van erachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een speaker (surround) set moet testen in jou huis, op jou (hifi) installatie, en niet in een winkel.
:)

[ Voor 44% gewijzigd door Hackus op 06-08-2016 22:36 . Reden: ty po ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik heb zelf ook de bank tegen de muur staan. Heb toen ook gekeken naar rear speakers, maar de winkel zei toen dat het bijna niet te plaatsen is. Je moet de achterspeakers dan bijna recht naast je zetten. Weet niet of je dan echt goed geluid gaat krijgen, maar je kunt altijd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
AgeOfPanic schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:16:
Ik heb zelf ook de bank tegen de muur staan. Heb toen ook gekeken naar rear speakers, maar de winkel zei toen dat het bijna niet te plaatsen is. Je moet de achterspeakers dan bijna recht naast je zetten. Weet niet of je dan echt goed geluid gaat krijgen, maar je kunt altijd zien.
Nee mogelijk niet, misschien dat ik de bank dan toch maar wat naar voren plaats. Even kijken hoe het uitpakt met het calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parzival
  • Laatst online: 26-02 18:33
geen idee wat ze kosten in Nederland.. maar ik ben zelf eigenaar (en fan) van de Sonus Faber.. de Venere range is "betaalbaar" en heeft een waanzinnig geluid.. daarnaast zijn het niet van die standaard vierkante/rechthoekige blokken..

http://cdn.stereophile.co....promo_.jpg?itok=Lb88YORO

Geef me ff wat spatie...: MCM: Directory Services Windows 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Parzival schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 20:05:
geen idee wat ze kosten in Nederland.. maar ik ben zelf eigenaar (en fan) van de Sonus Faber.. de Venere range is "betaalbaar" en heeft een waanzinnig geluid.. daarnaast zijn het niet van die standaard vierkante/rechthoekige blokken..

http://cdn.stereophile.co....promo_.jpg?itok=Lb88YORO
Gaat niet in het budget passen...
Puur de frontspeakers al €2599,-...
jojoba007 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:59:
[...]

Nee mogelijk niet, misschien dat ik de bank dan toch maar wat naar voren plaats. Even kijken hoe het uitpakt met het calibreren.
Ik heb hiervoor destijds een side table tussen de muur en bank geplaatst. Meteen een mooie plank én opbergruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-05 13:35
jojoba007 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 17:23:

Argon SUB840 Subwoofer
Denon AVRX1300W reciever

Dan heb je toch een mooi set, helemaal in verhouding met de bose set die je eerst had gezien :*) .

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 07:23

bille

Don't call me Buff

Ja het maakt een wereld van verschil, maar als je een surroundset koopt dan hoor je (waarschijnlijk) niet bij de categorie mensen die van dat verschil echt gelukkiger worden. Ga dan gewoon voor die Bose set, want: a) die is goed op elkaar afgestemd, b) de set is lekker compact dus je vriendin vindt het ook prima, c) je gaat later ook niet twijfelen of je misschien toch andere speakers wilt of je receiver veranderen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door bille op 06-08-2016 21:42 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
AgeOfPanic schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:16:
Mwoa, valt wel mee. Bij mij staat de ene rear op de vensterbank achter een (dun) gordijn en de andere staat op een 2 meter hoge kast. Het surround effect is er niet minder om. Het zal van de afstand tot de luisterpositie afhangen. Beiden staan bij mij op zo'n 2 meter, hierdoor straalt het voldoende uit om niet hinderlijk te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 06-08-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
LA-384 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 21:47:
[...]

Mwoa, valt wel mee. Bij mij staat de ene rear op de vensterbank achter een (dun) gordijn en de andere staat op een 2 meter hoge kast. Het surround effect is er niet minder om. Het zal van de afstand tot de luisterpositie afhangen. Beiden staan bij mij op zo'n 2 meter, hierdoor straalt het voldoende uit om niet hinderlijk te zijn.
Ik ben er eigenlijk ook niet zo bang voor dat het geluid er minder om zal zijn. Voor mij is het sowieso al een enorme stap vooruit gezien mijn oude plastic Harman Kardon set. De Harman set was welliswaar inclusief reciever maar kwam met een stel satellite boxen die ik nooit echt denderend heb gevonden. Hier ga ik denk wel meer plezier aan beleven.

Ik heb de set overigens besteld en wordt, zoals het er nu uitziet, vrijdag geleverd:

Dit is overigens de set die het is geworden:
https://www.hifiklubben.n...nior-5.1-luidspreker-set/

Samen met de nieuwe Denon reciever:
https://www.hifiklubben.n...x1300w-surround-receiver/

En ik had de speakers vergeleken met deze Dali set:
https://www.hifiklubben.n...nsor-5.1-luidspreker-set/

Ik laat jullie volgende week weten hoe mijn eerste ervaring is na de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik ben benieuwd hoe het je bevalt thuis. Let op dat de sub wel eens tegen kan vallen door verkeerde plaatsing, ga daar ook, even mee spelen om te zien waar die het beste klinkt. Heb je in de winkel ook deze speaker/receiver combi beluistert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
LA-384 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 11:31:
Ik ben benieuwd hoe het je bevalt thuis. Let op dat de sub wel eens tegen kan vallen door verkeerde plaatsing, ga daar ook, even mee spelen om te zien waar die het beste klinkt. Heb je in de winkel ook deze speaker/receiver combi beluistert?
Hoi, ik zal rekening houden met de plaatsing van de SUB. Uiteraard zal ik mij deze week verdiepen in het juist plaatsen van de set.

Ja ik heb de set uitgebreid kunnen beluisteren en kunnen vergelijken met andere sets. Wat mij opviel is dat de set zo goed als hetzelfde klonk als de Dali set. Het enorme prijsverschil is de doorslag geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ziet er goed uit. Denk zeker dat dit beter is dan een Bose set met kleine satellieten. Leuke is dat zo'n set ook een stuk flexibeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
Ik had nog een vraag over de aansluiting. Ik verwacht de set donderdag of vrijdag in huis te hebben. Ik heb kwalitatief redelijk goede kabels besteld (naar mijn weten). Namelijk de volgende:
https://www.hifiklubben.n...ion-sc2-luidsprekerkabel/

Zijn er nog tips voor het aanschaffen van de pluggen? Ik zag op hifi klubben dat de banaanstekkers van Argon er ook best aardig uitkomen.
https://www.hifiklubben.n.../argon-5452-banaansteker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Om je maar gelijk uit de droom te helpen (had er zelf ook last van bij mijn eerste aanschaf). Kabels maken niet zoveel verschil. In de thuissituatie blijkt 0,75mm2 vaak al voldoende te zijn. 1,5mm2 is wat veiliger en bij langere afstanden (>15m) is 2,5mm2 veiliger. 4mm2 is eigenlijk altijd overkill, tenzij je zeer lange kabellengtes hanteert of zeer veel vermogen over de kabel moet sturen. Blijkbaar zitten er in de speaker zelf ook maar zeer dunne kabeltjes van de connector naar de driver.

2,5mm2 werkt doorgaans wel het mest praktisch, daar 4mm2 vaak wat lastig aan te sluiten is door de dikte van de kabel vs de grootte van de opening in de terminal.

Plugjes gebruik je alleen uit het oogpunt van gemak. Als jij je speakers regelmatig gaat loskoppelen, dan zijn plugjes handig. Doe je dat niet, dan heeft het geen meerwaarde tenzij esthetisch. Plugjes voegen nog wat extra weerstand toe aan het traject, maar dat merk je doorgaans niet. Ik heb zelf plugjes van Oehlbach, Nakamichi en "merkloos" en kan niet zeggen dat er verschillen zijn anders dan prijs en uiterlijk.

Ik heb rechte plugjes in de receiver en plugjes met een 45graden hoek in de speakers. Mijn idee was dat dit de minste stress op de kabel gaf. Voordeel van de 45graden plugjes is dat je bij deze een pin tussen de lamellen van de aansluiting schroeft, zodat het muurvast zit en er geen sprake is van metaalmoeheid.

http://www.nakamichiplug.com/product-0846.html
http://www.allekabels.nl/...h-end-banaan-stekker.html < exact gelijk, behalve kleur.

LA-384 in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6"

[ Voor 21% gewijzigd door LA-384 op 10-08-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
Ok bedankt voor de reactie. ik denk dat ik dan nog maar even zonder doe. Ik ben inderdaad niet van plan om de set regelmatig los te koppelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
Nou, alles staat aangesloten en alles werkt. Bedankt voor jullie hulp en tips. Ik ben er zeer tevreden mee!
Pagina: 1