Upgraden of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• mAssGoblin
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-03 10:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen op 1080p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor een upgrade +- 400,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Intel Core i7 2600 (Boxed?)
- 8gb ram (merk onbekend)
- Moederbord (merk onbekend)
- Voeding (Wattage en merk onbekend)
- 2T HD
- Alle randaparatuur inclusief 5.1 surround versterker.
- Eigen alles van deze PC behalve de GPU.

#ProductPrijsSubtotaal
1Medion Akoya P5386D€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hopelijk alleen een nieuwe GPU. Echter, omdat het een Medion betreft waarschijnlijk ook een ander moederbord vanwege een whitelist in de bios. Daarbij komt dan ook een nieuwe versie van windows.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia omdat ik niet anders gewend ben... 8)7

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Op 1080p op max kunnen gamen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb graag feedback over de vraag of het nuttig is om alleen een upgrade uit te voeren. Zoals al vermeld zou alleen de GPU voldoende zijn voor mij. (Uiteraard ook meer te besteden aan een betere GPU als dat alleen voldoende is). Echter is dit waarschijnlijk niet mogelijk vanwege de whitelist die Medion hanteert.
Dus wat zouden jullie doen?
1. Alleen een GPU kopen en gokken dat het allemaal werkt?
2. GPU, moederbord en Windows kopen?
3. Compleet nieuw systeem samenstellen?

Ik zit in een aardig dilemma omdat ik eigenlijk geen heel nieuw systeem wil kopen. Maar wellicht kan het niet anders. Aan de andere kant, als ik met een upgrade van +- 400,- klaar ben scheelt het weer wat knaken. (Ben toch een nederlander eh 8)7 )

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:44
Optie 1, GPU en voeding kopen en kijken of het werkt. Dus een 1060 voeding van ongeveer 60 euro. Mocht het dan niet werken dan heb je nog geld voor een andere moederbord over.
Compleet nieuw systeem zal je niet redden voor 400 euro.

Om welke spellen gaat het eigenlijk? Misschien dat een 1060 al overkill is.

• mAssGoblin
Voor de upgrade 400 euro ongeveer. Als het een compleet nieuw systeem word zal ik het budget moeten verhogen inderdaad.
Ik speel op pc voornamelijk fps games en city builders. Dus ik wil sowieso straks bf 1 kunnen draaien.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:15

Thomg

Aww yiss

Dan is een 1060 zo luxe nog niet en sluit ik me aan bij het advies van Santa ;)

Voeding kan op zich al degelijk zijn, trek die kast even open.

En waar is je ssd :p

• mAssGoblin
Ik zal morge de kast eens open maken en kijken of ik wat meer info op de voeding kan vinden.
Jahaaa die ssd :p ik weet niet of het op dit moederbord kan. Daarbij komt dat ik het niet erg vind om af en toe wat geduld op te brengen. Brengt creativiteit naar boven :p
Uiteindelijk zal alles een keer vervangen moeten worden uiteraard maar als het stap voor stap kan zou dat mooi zijn. (Ben bezig met een schuur in de tuin om te bouwen tot een volwaardige repetitie ruimte/studio, en deh is nie goeiekoop :p )

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:15

Thomg

Aww yiss

Een 2600 is niet zo oud, SATA poorten heeft dat plankje waarop die zit wel.

• mAssGoblin
De voeding:
https://i.imgsafe.org/571f94111a.jpg

Bijkomend probleem, ik maak de kast open om te kijken of er vrije sata poorten zijn, en die zijn er in ieder geval. Ik raak bij het aan de kant duwen van wat kabeltjes de koeling van de processor aan en guess what. Breekt die af van het moederbord... poreuze plastic clips ugh
https://i.imgsafe.org/5743176002.jpg
Rechts onder zie je de kapotte clips. Helaas allemaal kapot dus kan de koeling niet meer vast zetten.
Is dit te repareren? Of zal ik nu wel een nieuw mobo moeten kopen? XD

[ Voor 24% gewijzigd door mAssGoblin op 06-08-2016 07:24 ]

• mAssGoblin
Thomg schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:23:
Een 2600 is niet zo oud, SATA poorten heeft dat plankje waarop die zit wel.
Heb het altijd een fijne processor gevonden. Echter lees mijn vorige bericht. Het is denk ik niet echt handig om een mobo met 1155 socket nog te kopen?

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Als ik jou was zou ik er een gtx1060 in stoppen. Qua Voeding moet het wel kunnen omdat nVidia zelf 116W voor jou gtx550 specificeert en 120W voor de gtx1060.
Een ssd is een betere upgrade dan van 2600k naar een nieuwe cpu. een ssd van 480GB voor ~120 euro
bijv.: Crucial BX200, Kingston SSDNow UV400, Mushkin Triactor.

Tevens kun je nu voor een aftermarket cooler kiezen, of op vraag en aanbod even kijken voor een vervangend exemplaar voor €5,-

• mAssGoblin
Ik ga inderdaad voor een gtx1060. En ik heb de kingston ssdNow opgenomen in mijn lijstje.
Zit nu dus een lijstje te maken waarbij ik de processor mee zou nemen die ik nu heb. Loop tegen veel problemen aan. De cpu heeft socket 1155. De moederborden waar deze socket op past ondersteunen alleen ddr3 ram. Natuurlijk kan ik mijn oude 8gb ddr3 ook meenemen maar deze wil ik uiteindelijk wel upgraden naar 16gb ddr4. En dan heb ik weer niks aan een moederbord met dat alleen ddr3 ondersteund.
Ben nog best een newbie op t gebied van zelf samenstellen maar zoals ik het nu bekijk kan ik misschien toch beter voor een geheel nieuwe build gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door mAssGoblin op 06-08-2016 08:45 ]

• thijsjek
Nou, DDR4 tegenover DDR3 is niet echt de prestatie winst die je zou verwachten.
Wat ik zou doen als je gewoon op full hd, lekkere hoge settings gaat gamen:

Hou je moederboard, met geheugen en CPU hetzelfde. Alleen een andere/nieuwe cpu koeler.
Anders ben je zo 500 euro meer kwijt voor 20% meer prestaties die je niet gebruikt omdat je videokaart niet de aller snelste is.

GTX1060 nieuw erin, ssd erin, Windows installeren op de ssd. HDD gebruiken als d:/ schijf.

Ik ga je vertellen dat je pc gloed nieuw aanvoelt. Vindt je de kast lelijk? dan kun je voor een nieuwe kast kiezen en dan heeft het oog ook nog wat.

• mAssGoblin
Enige probleem is dan dat het mobo een andere gpu waarschijnlijk niet accepteert. Daardoor zou ik een nieuw mobo moeten kopen met 1155 socket en de goedkoopste is ongeveer 160 euro...

Verwijderd

Voor een 1155 mobo kan je beter gebruikt kijken https://tweakers.net/cate...AUWWJOUpW0UomxpZmSrG1tbUA

• thijsjek
Ik durf er bijna mijn hand voor in het vuur te steken dat als jij gewoon je videokaart eruit haalt, en de nieuwe erin prikt, dat gewoon zou moeten werken.

Anders zou je inderdaad gewoon een 2e hands 1155 socket op de kop kunnen tikken.

• mAssGoblin
Ik ga de gtx1060 inderdaad binnenkort bestellen als de prijzen nog iets meer zijn gedaald (als ze nog dalen). Accepteert het mobo de gpu niet kijk ik bij vraag en aanbod voor een 1155 mobo.
En als ik toch op vraag en aanbod zit meteen even zoeken voor een andere cpu koeler :)
Allemaal hartelijk dank voor de input!

• pelle888
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-11 23:31
Het is inderdaad de vraag op het moederbord de gtx1060 ondersteunt, wat ik ook zou kijken of je moederbord PCI-e 3.0 heeft of nog PCI-e 2.0 anders haal je niet het maximale uit je gtx1060. Ik weet niet hoe veel invloed dit heeft maar het heeft zeker invloed.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-12 06:59
PCI-e 2.0 x16 is nog snel genoeg voor een GTX1060 of RX480.
Maar je kunt beter nog één of twee maanden wachten totdat de GTX1060 en RX480 goed leverbaar zijn en de prijzen gedaalt zijn tot normaal niveau.
Een RX480 4GB die is dan hoogstwaarschijnlijk een veel beter deal dan een GTX1060.
De kaart van AMD is namelijk sneller in DX12 en heeft een lagere adviesprijs.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 01:00
Pci-e is altijd backwards compatible en 2.0 16x is even snel als 3.0 8x wat voldoende is voor sli/crossfire opstelling van high end mobo's en kaarten die een stuk belastender zijn dan een single gtx1060 of RX480. Zolang er geen gekke dingen gebeuren gaat het gewoon click en klaar zijn

• mAssGoblin
Ik denk dat mijn huidige moederbord pci-e 2 x16 is. Moet effe uit gaan zoeken hoe ik dat kan zien want daar heb ik geen flauw idee van.
Als het zo is dat de gtx1060 niet tot zijn volle recht komt met pci-e 2 x16 dan ga ik toch voor een nieuw moederbord. Wat wellicht toch nodig is omdat het een medion moederbord beftreft waar de kans groot is dat hardware gewhitelist is.

Verwijderd

Het verschil tussen 2.0x16 en 3.0x16 ga je echt niet merken. https://www.pugetsystems....ormance-518/#1080pResults, http://www.guru3d.com/art...ce_analysis_review,1.html

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2016 13:06 ]

• mAssGoblin
Nice! Fijn overzicht, hoef ik me daar geen zorgen over te maken :) .

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou ook de voeding vervangen, FSP Group voedingen zijn nou niet echt de beste voedingen. Waarschijnlijk is de PC een kant-en-klare machine geweest, daar gaan vaak dit soort voedingen in. De voeding zal dus ook wat jaren oud zijn en ik denk daarom wel, dat het verstandig is om ook de voeding te vervangen, voor bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair CX450M, weliswaar ook een 80 bronze certified voeding, maar heeft wel betere kwaliteit onderdelen er in zitten.

• mAssGoblin
Het is inderdaad een kant en klaar systeem dat ik 5 jaar geleden gekocht heb. Eigenlijk is alles natuurlijk onderhand wel aan vervanging toe. Nu krijg ik toch weer de neiging om toch maar een compleet nieuw systeem te kopen.
Misschien voor deze pc dan alleen nieuwe cpu koeler en in mijn nog deels te bouwen repetitie ruimte/studio de zetten.
Pagina: 1