Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fernandes
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Mijn vraag
We zijn bezig met een project om scholieren op lagere scholen in Suriname toegang te geven tot computers en internet. Het gaat in de eerste instantie om rond de 50 scholen, met als doel 4 computers per school. De bedoeling is om dit met een zo laag mogelijk budget voor elkaar te krijgen zodat er meer geld overblijft voor de begeleiding.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het liefst krijgen de scholieren toegang tot een volwaardig desktop OS (windows/linux), maar alternatieven als chromebooks of android zijn ook een optie als dat financieel gunstiger is. De computers zullen voornamelijk gebruikt worden voor digitaal lesmateriaal, en voor het bekijken van educatieve videos.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De opties die we nu overwegen zijn als volgt:

Tweedehands desktops
Websites als sescomputers en computeroutlet bieden desktop setjes aan voor rond de 100 euro. Dit is dan meestal een desktop met een core 2 duo processor, een tft scherm, en windows 7.

Tweedehands laptops
Dezelfde websites bieden ook gebruikte laptops aan voor rond dezelfde prijs (100-120 euro). Voordeel hiervan is dat de meeste laptops speakers hebben ingebouwd. Wel zijn ze misschien wat kwetsbaarder dan een desktop.

raspberry pi
Lijkt op het eerste gezicht een goedkope oplossing, maar met scherm, kabels, voeding etc. valt dat toch weer tegen:
- raspberry pi 3 met behuizing, voeding, en SD kaart: 60 euro
- Tweedehands scherm: 20 euro
- HDMI -> VGA adapter 20 euro
Totaal rond de 100 euro

Chrobemebook
Deze zijn in de VS te vinden tegen een prijs van rond de USD 150. Zelf heb ik geen ervaring met ChromeOS dus kan ook niet goed beoordelen of dit een voordeel of nadeel is vergeleken met windows of linux.

Anrdoid tablet
Tablets zoals de Lenovo tab 3 essential kosten tegenwoordig nieuw maar rond de 100 euro. Voor spelletje en videos kijken zijn tablets natuurlijk ideaal, maar ik ben bang dat ze het niet lang zullen uithouden. Misschien ook minder geschikt voor een "computer lokaal".

Alle feedback en ideeën zijn van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Ik zou - zonder verstand van zaken, puur op het eerste gevoel - gaan voor de tweedehands desktops en wellicht juist niet voor Windows. Het open karakter van een Linux-distributie stimuleert wellicht dat er meer aan ontwikkeling en minder 'consumptie' gedaan wordt door de leerlingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 20:43
Al eens aan een Raspberry pi gedacht? Zijn ook niet heel duur.
Verder zou ik eens wat gemeenten aanschrijven, die hebben vaak partijen computers 'over' na aanschaf van een nieuwe batch. Die kun je met het juiste verhaal vast voor weinig meekrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Emootje schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 13:44:
Al eens aan een Raspberry pi gedacht? Zijn ook niet heel duur.
fernandes schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:26:
raspberry pi
Lijkt op het eerste gezicht een goedkope oplossing, maar met scherm, kabels, voeding etc. valt dat toch weer tegen:
- raspberry pi 3 met behuizing, voeding, en SD kaart: 60 euro
- Tweedehands scherm: 20 euro
- HDMI -> VGA adapter 20 euro
Totaal rond de 100 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
RPi's zouden idd alleen interessant zijn als er al TV's staan waar ze via de composite out op aangesloten kunnen worden. Aan de andere kant: Wellicht kun je wel héél goedkoop 2e hands model B's kopen. Veel mensen hebben zo'n ding liggen maar doen er niets meer mee sinds de 2B uit is.

Als je grote partijen oude computers/laptops zoekt (wat idd waarschijnlijk een stuk praktischer in gebruik is dan RPi's) zou ik eens op BVA-auctions en andere faillisements-veilingen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Benader eens een school in Nederland. Ik heb op een ROC gewerkt waar ook vaak genoeg oude computers werden weggegeven aan andere scholen in het buitenland. Die voldeden nog prima aan de eisen die jij stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-09 09:39

Ron

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 14:41:
Benader eens een school in Nederland. Ik heb op een ROC gewerkt waar ook vaak genoeg oude computers werden weggegeven aan andere scholen in het buitenland. Die voldeden nog prima aan de eisen die jij stelt.
dit kan ik beamen, op het moment werk ik op een school waar 100+ c2d desktops stof staan te happen in een hok.

waar je dan wel weer mee op moet passen is dat er infrastructuur aangelegd moet worden, er moet een UTP lijntje naartoe, en het liefst wil je deze computers centraal managen, dan kom je eigenlijk niet onder een AD-toepassing uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar DAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:51
Ik zou eigenlijk zeggen neem contact op met bedrijven als Asus of iets in die richting. Die kunnen misschien flinke korting geven of het misschien wel een aantal doneren gezien het voor een goed doel is.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
Mss is het 'one laptop per child' project een mogelijkheid

http://wiki.laptop.org/go/Home

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
Je zou ook eens naar overheidsinstanties kunnen mailen/bellen/schrijven. Vaak staan zij open voor dit soort initiatieven. Denk dat je de systemen gratis kan afhalen incl. monitoren excl. hardeschijven ivm data. als je alleen een schijfje hoeft te regelen ben je goedkoop uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan33
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-07 10:33
Misschien kun je, zoals @PixelJunkie ook al zei, bedrijven vragen of ze mee willen werken aan een goed doel, en jullie wat oude computers & beeldschermen willen sponsoren.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Toro
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Ik heb er nog een paar staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een raspberry pi is leuk als hobby projectje, maar niet als schoolcomputers. Ik denk dat een tweedehands pc met Lubuntu/Ubuntu/Xubuntu de beste optie is. Indien nodig eventueel Wine installeren. (tenzij windows erbij zit, local gpo's als er geen domain is)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2016 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:19
Qua software kun je kijken in hoeverre je aanspraak kunt maken op donaties van technologie bedrijven via TechSoup. Die zijn ook actief in Suriname.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zoek eens op Marktplaats naar hp sff of hp elite, mooie professionele systemen van €50 tot €300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ga eens bij de gemeente vragen die hebben vaak recyclingsprojecten. Met een goed verhaal kun je die voor niks meekrijgen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fernandes
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Beste Tweakers, bedankt voor alle goede tips!
De BVA-auctions website verkoopt voornamelijk per stuk, dus dat is wat minder handig voor ons.
De TechSoup website is een uitstekende tip.
We zullen komende week een aantal scholen & overheidsinstanties te benaderen. Hopelijk krijgen we een aantal positieve reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou ook voor een donatie proberen te gaan.
Daarbij is het ook belangrijk als je veel van dezelfde computers kunt krijgen, met hetzelfde besturingssysteem
EN dat daar minimaal 1 persoon is die het hele project daar managed.
Als je namelijk een ratjetoe van 10-tallen verschillende computers krijgt met evenzoveel verschillende besturingssystemen, wordt het hele project niet te managen, en krijg je aanvankelijk berichten als "hij doet het niet" tot op een bepaald moment je niets meer hoort en alle computers oftewel kapot zijn of verdwenen.

En ik kan het weten, want dit was mijn vroegere baan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Houdt er rekening mee dat ze in Suriname op 127V draaien in plaats van de 230V in Nederland, niet elke voeding kan beide spanningen aan. Wellicht is het dan ook makkelijker en goedkoper om een batch computers in de VS te zoeken; is minder ver (dus goedkopere shipping), en wél meteen de juiste netspanning.
Pagina: 1