Batterij vervangen voor netstroom

Pagina: 1
Acties:
  • 12.564 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:26
goedendag

Ik heb gistere een enorm mooie klok gekocht met hierin draaiende tandwielen die op eigen batterijen werkt (dus staat los van de wijzers )

Ik maak gebruik van gamma batterijen op dit moment. Echter heb ik al twee keer de batterijen moeten vervangen omdat ze op zijn

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om d'r tandwielen op het netstroom te laten draaien dmv een adapter

Is zoiets mogelijk en zo ja waar moet ik dan rekening mee houden? De tandwielen draaien nu op 2x aa 1.5v. Dus zal er een adapter van 3v tussen moeten komen

Andere mogelijke oplossingen zijn ook welkom

Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Jboy1991 op 05-08-2016 20:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Koop een universele adapter, die kan je instellen op 3V 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
keur0000 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 20:05:
Koop een universele adapter, die kan je instellen op 3V 😉
En dan de draden eraan solderen met een brugje tussen de twee batterij aansluitingen (ivm twee aa)?? Is dit njet brand gevaarlijk etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:33
Geen brugje tussen de aansluitingen, dan zou je een kortsluiting hebben, gewoon de 2 draden aansluiten op de uiterste punten, dan zorg je voor een gesloten circuit via het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik zou eerst maar even bekijken of je klok op 1.5V (2xAA parallel) of 3V (2xAA serie) loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Oyster schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 20:35:
Ik zou eerst maar even bekijken of je klok op 1.5V (2xAA parallel) of 3V (2xAA serie) loopt.
De klok Zelf (de wijzers) lopen op 1 aa batterij 1.5v

Echter lopen de tandwielen (decoratie en geen functie) op twee aa 1.5 batterijen (3v totaal). Maar ik vind het belachelijk dat de batterijen het maar een halve dag vol houdt Vandaar dat ik opzoek ben naar Andere mogelijkhede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Jboy1991 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 20:44:
[...]

De klok Zelf (de wijzers) lopen op 1 aa batterij 1.5v

Echter lopen de tandwielen (decoratie en geen functie) op twee aa 1.5 batterijen (3v totaal). Maar ik vind het belachelijk dat de batterijen het maar een halve dag vol houdt Vandaar dat ik opzoek ben naar Andere mogelijkhede.
Maar wat oyster bedoelt is dat je ook 2 aa batterijen kan hebben die op 1.5V werken (als ze parallel geschakeld zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Anoniem: 759877 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 20:53:
[...]

Maar wat oyster bedoelt is dat je ook 2 aa batterijen kan hebben die op 1.5V werken (als ze parallel geschakeld zijn).
Oh dit wist ik dus niet. Ik ging ervan uit dat het de volledige voltage van de batterij gebruikt zal gaan worden.

Enige idee hoe ik zoiets kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:33
Is afhankelijk van hoe de 2 batterijen verbonden zijn: zijn de 2 plus-polen aan elkaar verbonden, en de 2 min-polen, dan staan ze parallel en werkt het toestel op 1,5V.
Is de + pool van de 1e batterij verbonden met de - van de 2e, dan staan ze in serie en werkt het toestel op 3V.
Dit kan je eenvoudig meten door de weerstand tussen de klemmen te meten, of soms is het zelf visueel te controleren hoe ze verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:16
Je kunt een setje AAA naar AA converters kopen. (google ze maar)

Dan kun je daar aan solderen.
https://www.thingiverse.com/thing:627159

Je kunt ook even te knutselen met wat tape koperfolie strips waar je al draden aan hebt gemaakt die naar een adapter lopen.

Maar alles valt in het water als de batterijen parallel staan. Immers zijn 1.5V voeding vrij schaars, dat vereist meer knutselen.
Dat is eenvoudig te controleren, aangezien hij dan ook op één volle batterij zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
De batterijen liggen naast elkaar. Waarbij de plus kant bij de andere de min kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Kan je daar geen foto van maken? Kan je zien of de plus en min aan elkaar zitten, meestal met een stukje metaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jboy1991 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:30:
De batterijen liggen naast elkaar. Waarbij de plus kant bij de andere de min kant is.
Precies, zoals altijd het geval is. Ik heb nog nooit een klok of welk ander apparaat dat op batterijen loopt gezien waar twee AAA- of AA-cellen parallel staan, altijd staan ze als het er twee of meer zijn in serie. Bij parallel schakelen heb je grote kans dat ze elkaar leegtrekken en daarom wordt dit nooit gedaan.. Als er meer vermogen nodig is lost men het altijd op door een hogere spanning. Drie stuks in serie komt ook vaak voor.
In het geval dat het met dat gevraagde vermogen toch 1,5 V moet zijn, zal gekozen worden voor een zwaarder type batterij. Toevallig heb ik zo'n klok in de keuken hangen, doet ongeveer 3 jaar op zo'n batterij.

Voor netvoeding Inderdaad een willekeurige adapter kopen van 3 V DC of een universele ingesteld op 3 V DC. Even letten op wat plus en min is en klaar. Eenvoudiger kan het niet, er wordt veel te moeilijk over gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Techneut schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:57:
[...]
Precies, zoals altijd het geval is. Ik heb nog nooit een klok of welk ander apparaat dat op batterijen loopt gezien waar twee AAA- of AA-cellen parallel staan, altijd staan ze als het er twee of meer zijn in serie. Bij parallel schakelen heb je grote kans dat ze elkaar leegtrekken en daarom wordt dit nooit gedaan.. Als er meer vermogen nodig is lost men het altijd op door een hogere spanning. Drie stuks in serie komt ook vaak voor.
In het geval dat het met dat gevraagde vermogen toch 1,5 V moet zijn, zal gekozen worden voor een zwaarder type batterij. Toevallig heb ik zo'n klok in de keuken hangen, doet ongeveer 3 jaar op zo'n batterij.

Voor netvoeding Inderdaad een willekeurige adapter kopen van 3 V DC of een universele ingesteld op 3 V DC. Even letten op wat plus en min is en klaar. Eenvoudiger kan het niet, er wordt veel te moeilijk over gedaan.
Dus als ik het goed begrijp:
https://www.praxis.nl/ger...dapter-universeel/5281861

deze aanschaffen, aansluit pluggen eraf knippen (zodat je alleen de kabel overhoudt).
Uitzoeken wat de min en plus van de kabel is (geen idee hoe)
Kabels solderen aan de plus en min punt van de batterij aansluiting (neem aan, springveertje verwijderen en rechtstreeks op het metaal?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad kan die adapter het uitstekend doen, instellen op 3 V DC en klaar.
Dat "geen idee hoe" doet bij mij heel even met de handen omhoog staan. Ik kan je wel adviseren om even van iemand een multimeter te lenen, maar zo te lezen vrees ik dat je bij benadering niet weet hoe je er mee om moet gaan. Vraag daarom aan iemand uit je kennissenkring even om hulp en markeer met een plakkertje de beide draden even met een plus en een min.

In mijn beleving zou het zo netjes mogelijk wegwerken van die adapter en de 230 V aansluiting verreweg het moeilijkst zijn. Reden dat ik er niet over pieker om dit bij mijn klok te doen waar ik maar eens in de drie jaar de batterij hoef te vervangen. Maar goed, dat is mijn idee er over en mijn situatie, dus niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Techneut schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:36:
Inderdaad kan die adapter het uitstekend doen, instellen op 3 V DC en klaar.
Dat "geen idee hoe" doet bij mij heel even met de handen omhoog staan. Ik kan je wel adviseren om even van iemand een multimeter te lenen, maar zo te lezen vrees ik dat je bij benadering niet weet hoe je er mee om moet gaan. Vraag daarom aan iemand uit je kennissenkring even om hulp en markeer met een plakkertje de beide draden even met een plus en een min.

In mijn beleving zou het zo netjes mogelijk wegwerken van die adapter en de 230 V aansluiting verreweg het moeilijkst zijn. Reden dat ik er niet over pieker om dit bij mijn klok te doen waar ik maar eens in de drie jaar de batterij hoef te vervangen. Maar goed, dat is mijn idee er over en mijn situatie, dus niet relevant.
De klok komt direct boven onze tv meubel hierdoor zie je het kabeltje niet (dus dat scheelt). Ik snap je redenatie met betrekking tot de batterij. Echter ging het ons niet om de wijzer batterij (die hoef je inderdaad maar 1x in de x aantal jaren te vervangen). Het ging ons erom dat wij niet elke dag de batterijen van de tandwielen willen vervangen (duur geintje). Vandaar de vraag of het via netstroom kon.

Het is inderdaad de bedoeling dat wij dit laten doen door iemand die er ervaring en verstand van heeft. Echter waren wij eerst nieuwsgierig naar andere mogelijkheden.

Inmiddels testen wij nu de Aldi batterij en hiermee doet hij nu al 24 uur (dus als deze een maand mee willen gaan hoor je ons niet klagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Toch leidt dit me naar een nieuwsgierigheid. Je hebt het over de wijzerbatterij en de batterijen van de tandwielen. Ik vraag me af wat je hiermee bedoelt. Alle batterijklokken die ik tot nu toe in mijn leven zag hadden maar één batterij. De wijzers worden toch voortbewogen door tandwielen?

Of zijn die tandwielen die je noemt alleen maar voor de sier en maken ze geen deel uit van het eigenlijke uurwerk, ik meen zoiets uit je startpost te begrijpen. Elke dag een of meer batterijen moeten verwisselen is inderdaad absurd. Nog nooit van zoiets gehoord. Is dat werkelijk nodig, dat dagelijks verwisselen? Het lijkt mij eerlijk gezegd dat er dan iets mis is met het mechanisme. Iets dat heel zwaar loopt en dat daardoor in no time de batterij leeg trekt. Lijkt me niet normaal.

Edit:
Moet ik bij die klok denken aan zoiets?
http://www.eslevents.nl/d...ntage-tandwielen-klok.htm

Sorry:
Ik verzuimde op je reeds geplaatste links met afbeeldingen te klikken waarin je al vertelde dat die randwielen slechts voor de show zijn. Maar ook dan is het hoge batterijverbruik ronduit absurd. Ook als het bij een ander merk batterij eens in de twee of drie dagen wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 06-08-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Techneut schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:05:
Toch leidt dit me naar een nieuwsgierigheid. Je hebt het over de wijzerbatterij en de batterijen van de tandwielen. Ik vraag me af wat je hiermee bedoelt. Alle batterijklokken die ik tot nu toe in mijn leven zag hadden maar één batterij. De wijzers worden toch voortbewogen door tandwielen?

Of zijn die tandwielen die je noemt alleen maar voor de sier en maken ze geen deel uit van het eigenlijke uurwerk, ik meen zoiets uit je startpost te begrijpen. Elke dag een of meer batterijen moeten verwisselen is inderdaad absurd. Nog nooit van zoiets gehoord. Is dat werkelijk nodig, dat dagelijks verwisselen? Het lijkt mij eerlijk gezegd dat er dan iets mis is met het mechanisme. Iets dat heel zwaar loopt en dat daardoor in no time de batterij leeg trekt. Lijkt me niet normaal.

Edit:
Moet ik bij die klok denken aan zoiets?
http://www.eslevents.nl/d...ntage-tandwielen-klok.htm
Het tandwiel gedeelte is inderdaad voor sier en heeft geen functie. Had hierboven ook al een paar fotos van gepost

Tot nu toe werken ze al 24 uren op batterijen van de Aldi. Mogelijk zijn gamma batterijen toch wat slechter? geen idee.

https://www.homestylingsh...chtbaar_uurwerk_46_cm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 07:13
Mschamp schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:02:
Is afhankelijk van hoe de 2 batterijen verbonden zijn: zijn de 2 plus-polen aan elkaar verbonden, en de 2 min-polen, dan staan ze parallel en werkt het toestel op 1,5V.
Is de + pool van de 1e batterij verbonden.
Zoals techneut al zei kan je veel types batterijen eenvoudigweg niet parallel schakelen, is een regelrechte kortsluiting voor de betreffende types. Daarom zie je dit ook nooit bij AA, AAA of vergelijkbare types.

Bij een loodaccu of sommige herlaadbare types,ook AA kan dat inderdaad, maar ook hier pas je best strikte regels toe om deze niet te beschadigen. Allemaal zelfde merk, type. Identieke laad- en ontlaadcycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een regelrechte kortsluiting is het niet. Maar batterijen en accu's zijn nooit honderd procent eender. En als ze dat kortstondig wel zijn, dan is het een moment later al weer anders, onvoorspelbaar hoe. Je krijgt dus een continu vereffeningsstroom heen en weer die uiteindelijk beide batterijen leeg trekt. En dat geldt ook voor oplaadbare batterijen, zelfs nog in meerdere mate, omdat de inwendige weerstand van accu's kleiner is dan van niet oplaadbare batterijen. Om dit te voorkomen zal dus met dioden moeten worden gewerkt, maar dat kun je met alle batterijen. Alleen bij één exemplaar van 1,5 V (1,2 V voor oplaadbaar) is dit door de 0,7 V spanningsval over een diode niet bepaald zinvol.

Edit:
Zo langzamerhand een beetje off topic, het kan wel zondermeer dat parallel schakelen als een relatief grote stroom nodig is. Maar dan enkel voor het moment dat het nodig is, daarna dient die parallelschakeling ongedaan te worden gemaakt. Voor dat doel bestaan er serie-parallelschakelaars, in rust in serie tijdens opladen en eventueel reguliere toepassing, parallel voor kortstondig zwaar werk zoals b.v. een startmotor. Ooit heb ik dat een keer gezien bij zware vrachtwagenaccu's. De zin ervan begreep ik niet, want met die serieschakeling, dus met de dubbele spanning, zou met hetzelfde vermogen de halve stroomsterkte hebben volstaan. Kortom een startmotor van 24 V in plaats van 12 V had in mijn ogen ook gekund en was al met al nog gemakkelijker geweest ook en b.v. minder zware startkabels.

Of het moet andersom zijn geweest, alleen weet ik dan niet hoe ze dat leegtrekken door die vereffeningsstroom oplosten. Maar ook dan begrijp ik de zin niet van twee spanningen, 12 en 24 V. Er kan toch niets op tegen zijn om alles op 24 V te hebben?
Maar goed, het fenomeen bestaat.

[ Voor 43% gewijzigd door Techneut op 07-08-2016 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:50
Ik zou eerst eens afwachten hoe lang deze batterijen het volhouden, en anders terug gaan met die klok naar de winkel. Binnen een paar dagen een batterij leeg trekken, lijkt me niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, inderdaad is dat ook niet normaal, verre van dat. Die batterij moet gewoon net zo lang mee gaan als die van het uurwerk. Dus minimaal een paar jaar. Zomaar een wilde gedachte die bij me opkomt. kan het zijn dat er een stukje van de (plastic) verpakking tussen de raderen terecht is gekomen waardoor dat raderwerk veel te zwaar draait? Of is dit voor het vervoer vergrendeld en moet dat nog ongedaan worden gemaakt? Ik noem maar wat.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 08-08-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Het lag blijkbaar aan de batterijen van de Gamma. Al vind ik het raar waarom hij nu al 3/4 dagen draait op batterijen van de Aldi, maar nog geen hele dag op die van de gamma...

Maar als het zo blijft draaien als nu hoor je mij niet meer klagen. En het lijkt mij sowieso niet goed dat je elke dag nieuwe batterijen moest plaatsen vandaar ook deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Die negatieve ervaring heb ik niet, nooit gehad ook, het kan dus best toeval zijn, ik ben het meest geneigd om daarvan uit te gaan. Waren het nieuwe batterijen, of waren het exemplaren die je al een poos had liggen? Stom toevallig heb ik hier een paar van het formaat AA liggen en ik zie dat er een gegarandeerde datum opstaat "tenminste houdbaar tot ...". Kun je nog zien of het misschien een allang verlopen datum was?
Hoe het ook zij, nu na een paar dagen lijkt het weliswaar heel wat hoopvoller, maar voor een hiep hiep hoera moet het toch nog wat langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanrhee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-05 22:57
https://www.pelckmans.net...s-met-2-x-aa-batterijen-1

In Nederland bij sommige filialen van Intratuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-07 23:33

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat na 3 jaar de oplossing wel duidelijk is, beetje late reactie :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.