Microschakelaar autosleutel vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hoi,

Hierbij een vraag voor de wat meer technische personen :)
Ik heb een autosleutel die de batterij (nieuw) na een paar dagen helemaal leeg trekt.
Nu las ik online dat dit soms kan komen door een kapotte microschakelaar waardoor deze een "lek" veroorzaakt en dus 24/7 de batterij blijft leegtrekken.

Op de sleutel zitten 3 van deze schakelaars.
Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB194nCJFXXXXcfXXXXq6xXFXXXi/Microschakelaar-Tactile-Drukknop-Autosleutel-Schakelaar-Knop-Voor-Peugeot-307-308-Citroen-Triomf-Sega-Flip-Afstandsbediening-Sleutel.jpg

Nu heb ik van iemand een multimeter kunnen lenen. (Elro M-940)
Wil kijken of ik iets kan zien/meten of er een schakelaar kapot kan zijn.

Iemand ervaring hoe ik dit het beste kan meten, welke stand op de meter, etc
Heb verschillende standen al getest maar krijg telkens zo verschillende cijfers in het scherm dat ik er geen verband aan kan koppelen of idee heb wat nu wel of niet klopt.

Sorry voor de wat n00b vraag :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:56
Zit er een lampje op de sleutel die knippert als je het knopje indrukt? Als die niet gaat branden dan lijkt het mij sterk dat het aan de schakelaar ligt.

Wat je kunt doen is de multimeter op de 200 Ω stand zetten (linksonderin). De meeste meters geven met de meetpennen los in je hand iets van '1' aan (==oneindige weerstand). Hou ze dan eens tegen elkaar aan en kijk wat hij dan aangeeft. Je weet dan het verschil tussen geen contact (oneindig) en wel contact (iets meer dan 0).

Zet vervolgens één pen op de contactjes aan de linkerkant van zo'n schakelaartje en één pen op de contactjes aan de rechterkant van zo'n schakelaartje. Wat zie je dan op het display?
Druk vervolgens het knopje in (terwijl je meet) en kijk wat er dan verschijnt.

Als het goed is zou je 'oneindig' moeten meten als je het knopje niet indrukt en iets meer dan nul als je het knopje wel indrukt.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2016 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hoi Thinkpad,

Dank voor de reply. Wat ik bij alle 3 de schakelaars meet is dat ze rond de 00.5 waarde geven. Dit zonder indrukken van de schakelaar. Indrukken van de schakelaar geeft dezelfde waardes.

Zijn ze dan alle 3 kapot/lek? Als ik er een nieuwe batterij in stop (en de sleutel inleer) dan werkt het wel met openen en sluiten. Dus dat lijkt de schakelaar wel goed te doen?

Is deze dan alsnog kapot/lek en kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Euh, die schakelaartjes hebben 4 pootjes die twee aan twee al doorverbonden zijn.
De twee paren worden verbonden als je het schakelaartje indrukt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
samen met het internet en mensen op afstand de sluetle doorgemeten. Kwamen er achter dat de sleutel een verbruik heeft van 0,5 mA / 450 µA zonder indrukken van de schakkelaars/knopjes.

Hij verbruikt dus altijd stroom en trekt daarom de batterij leeg. Kon alleen op afstand niet zien wat nu werkelijk de oorzaak kan zijn. schakelaar of andere componenten.

:(