Gamen & Stress/Angst/Paniek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 18:09
Ik heb sinds kort dat als ik te lang (langer dan uur) game ik eigenlijk een soort lichamelijke paniekaanval krijg. Heel veel spanning (spierspanning, spiertrekjes), voel me enorm gejaagd, ademhalingspatroon helemaal naar de klote, en ik zit dan echt helemaal niet lekker in mijn vel. Ik kom dan soms tot een punt waarop ik een simpele csgo matchmaking game of een korte LFR raid/battleground niet eens kan afmaken van de spanningen/paniekaanval, moet stoppen en heel lang nodig heb om bij te komen. Zodoende kan ik al helemaal niet meer genieten van een lekker potje gamen.

Voordat mensen met verhalen als epilepsie enzo beginnen, ik heb daar testen voor gehad omdat het in de familie voor komt en heb het niet. Ben er ook niet gevoelig voor en zou dus zeker niet uitgelokt moeten worden na zo een korte periode.

Ik heb hier nooit echt last van gehad en ben eigenlijk altijd fervent gamer geweest. Na wat google werk hier en daar kan ik er niet te veel over vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Zo ja, dan zou ik graag weten wat mensen denken dat het bij hun triggered (te gejaagd te veel willen doen o.i.d.) en wat voor sommige mensen hier helpt om wel weer eens relaxed achter je pc te kruipen (en eventueel op tijd te stoppen met een timer)..

(heel soms heb ik het ook als ik niet aan het gamen ben maar gewoon achter de pc zit...)

[ Voor 3% gewijzigd door IKON op 05-08-2016 18:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Huisarts!!

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:21

Rmg

IKON schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:16:
Ik heb sinds kort dat als ik te lang (langer dan uur) game ik eigenlijk een soort lichamelijke paniekaanval krijg. Heel veel spanning (spierspanning, spiertrekjes), voel me enorm gejaagd, ademhalingspatroon helemaal naar de klote, en ik zit dan echt helemaal niet lekker in mijn vel. Ik kom dan soms tot een punt waarop ik een simpele csgo matchmaking game of een korte LFR raid/battleground niet eens kan afmaken van de spanningen/paniekaanval, moet stoppen en heel lang nodig heb om bij te komen. Zodoende kan ik al helemaal niet meer genieten van een lekker potje gamen.

Voordat mensen met verhalen als epilepsie enzo beginnen, ik heb daar testen voor gehad omdat het in de familie voor komt en heb het niet. Ben er ook niet gevoelig voor en zou dus zeker niet uitgelokt moeten worden na zo een korte periode.

Ik heb hier nooit echt last van gehad en ben eigenlijk altijd fervent gamer geweest. Na wat google werk hier en daar kan ik er niet te veel over vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Zo ja, dan zou ik graag weten wat mensen denken dat het bij hun triggered (te gejaagd te veel willen doen o.i.d.) en wat voor sommige mensen hier helpt om wel weer eens relaxed achter je pc te kruipen (en eventueel op tijd te stoppen met een timer)..

(heel soms heb ik het ook als ik niet aan het gamen ben maar gewoon achter de pc zit...)
hoe is je lichamelijke conditie verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 18:09
Rmg schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:31:
[...]

hoe is je lichamelijke conditie verder?
Lichamelijk goed. Ik ben fit, sport 3 keer per week en ben bewust met mijn voeding bezig.

Geestelijk kon iets beter. Heb adhd en soms periodes last (o.a.) daardoor van paniekaanvalletjes. Tevens erg vermoeid door slecht slapen. Dit is volgens mij altijd wel zo geweest en heeft nooit parten gespeeld. Alhoewel ik nu natuurlijk wel andere verantwoordelijkheden en zorgen heb dan 15 jaar geleden ;). Dit zou een rol kunnen spelen als in oververmoeid en de prikkels niet meer kunnen handlen(?) Heb daar iig hulp bij. (Sinds kort, dus nog geen effect...) Gamen is wel altijd ontspanning voor me geweest. Zou jammer zijn als dat nu ineens niet meer is en ik ermee moet stoppen periode tot dit onder controle is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Iets gebeurd vlak voordat dit begon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kap met analyse via een forum. Hoe goed mensen het ook bedoelen. Raadpleeg een arts. Een/je huisarts is een uitstekend begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:10:
Kap met analyse via een forum. Hoe goed mensen het ook bedoelen. Raadpleeg een arts. Een/je huisarts is een uitstekend begin.
Ja bel de huisarts om kwart over 9 savonds op een vrijdag.

Er is nog nooit iemand slechter geworden van zelf informatie zoeken of de mening van andere vragen. Zolang je daarnaast maar een professional bezoekt.

Misschien iets met je zitpositie te maken.

Als je nu eens halve uren achter de pc spendeert, daartussen pauzes, stukje lopen of even wat anders doen.

sowieso ga je er lichamelijk op achteruit na je 23ste oid.
Ik kon vroeger 8 uur per dag gamen, hele nacht overslaan en gewoon door.

Tegenwoordig lig ik 's middags op de bank al te pitten ;(

[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 05-08-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hallo Kuyichi,

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik ben benieuwd of het nog iets te maken heeft met het type spel. Ik kan me voorstellen dat bij shooters en andere "snelle" competitieve spellen de belasting op het lichaam (en geest!) hoger is dan bij tragere spellen (adventures e.d.). Zelf was ik vroeger na lange shooter-sessies ook behoorlijk moe (omdat je lange tijd intensief bezig bent), en tegenwoordig speel ik nauwelijks nog shooters.

Het beste is om op korte termijn bij de huisarts langs te gaan, en tot die tijd te minderen met de pc en waar mogelijk rust te nemen (ga buiten eens een boek/tijdschrift lezen, en kijk of je er dan ook nog last van hebt). Je lichaam geeft niet voor niets signalen af, de kunst is dan ook om deze signalen goed te interpreteren (dus, ga naar een arts).

i.i.g. beterschap!

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
IKON schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:40:
[...]

Lichamelijk goed. Ik ben fit, sport 3 keer per week en ben bewust met mijn voeding bezig.

Geestelijk kon iets beter. Heb adhd en soms periodes last (o.a.) daardoor van paniekaanvalletjes. Tevens erg vermoeid door slecht slapen. Dit is volgens mij altijd wel zo geweest en heeft nooit parten gespeeld. Alhoewel ik nu natuurlijk wel andere verantwoordelijkheden en zorgen heb dan 15 jaar geleden ;). Dit zou een rol kunnen spelen als in oververmoeid en de prikkels niet meer kunnen handlen(?) Heb daar iig hulp bij. (Sinds kort, dus nog geen effect...) Gamen is wel altijd ontspanning voor me geweest. Zou jammer zijn als dat nu ineens niet meer is en ik ermee moet stoppen periode tot dit onder controle is....
Kan het niet met je (wellicht) adhd mediciatie te maken hebben? rebound? Ik heb zelf add + meds en ik moet mijzelf ook dwingen om niet nog te laat voor het slapen gaan te gamen bijvoorbeeld, echt lange sessies gamen is mij ook nog nooit echt gelukt, eventjes lukt en dan moet ik weer wat anders gaan doen.
Ik krijg echt geen paniek aanvallen dus het is wel iets om heel goed in de gaten te houden.

Echt niet iets veranderd onlangs in je leven?

Lijkt me iig heel erg vervelend, hoop dat je eruit komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Sipio op 06-08-2016 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoadje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01-2022
Ik zou aanraden een goede functie-analyse te laten maken van de klachten, dus een analyse van hoe de klachten (paniekaanvallen), je gedrag, gevoelens en gedachten op elkaar van invloed zijn. In principe is het niet logisch dit te verklaren vanuit ADHD, tenzij het een bijwerking is van slecht ingestelde medicatie, maar dan zou je er vaak last van moeten hebben en niet vooral bij het gamen. Mijn advies: bespreek dit met de arts die je medicatie voorschrijft en probeer een verwijzing te krijgen naar een psycholoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Eens met hoadje, dit kan talloze lichamelijke en (al dan niet samenhangende) mentale oorzaken hebben verder misschien het volgende potje gamen ff uitstellen totdat je meer weet. Je wil het vooral niet extra triggeren.

psn: jagermeistertim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcanii
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-11-2023
Hoi,

Na lang zoeken op Google kwam ik je bericht tegen.
Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem.

Hoe is dit uiteindelijk opgelost en weet je al wat de oorzaak was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerkrssekillrBG
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-04-2024
Arcanii schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:05:
Hoi,

Het zelfde hier! Koud zweet, trillen bijna helemaal shaken terwijl ik eigenlijk gewoon rustig ben. Hartkloppingen.
Hoop dat er een oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:53
Arcanii schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:05:
Hoi,

Huisarts
DerkrssekillrBG schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:14:
[...]

Het zelfde hier! Koud zweet, trillen bijna helemaal shaken terwijl ik eigenlijk gewoon rustig ben. Hartkloppingen.
Hoop dat er een oplossing is
Huisarts

Er is geen shortcut of quick fix wanneer je lichaam dit soort symptomen laat zien. Gamen is niet de oorzaak, het is hooguit een trigger. Een trigger van symptomen die mentale en lichamelijke grondslag hebben. Je kunt denken dat je rustig bent terwijl je lichaam of onderbewustzijn het daar niet mee eens zijn.

Er kunnen tal van factoren zijn die dergelijke symptomen kunnen veroorzaken. Via een forum kun je niet gediagnosticeerd worden, en al zou dat kunnen dan heb je nog altijd advies nodig van een zorgprofessional op basis van jouw persoonlijke situatie. Reken op een herstelproces en een proces om meer over jezelf te leren, en niet eenmalig een gesprek zodat je snel weer verder kan met je leven.

Klinkt hard, maar als iemand die zulke symptomen van dichtbij heeft gezien en meegemaakt; liever gisteren naar de huisarts dan vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_strijke
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:30
-

[ Voor 100% gewijzigd door richard_strijke op 13-04-2024 20:17 ]

Pagina: 1