VVE lekkage onderzoekskosten

Pagina: 1
Acties:

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 12:34

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Topicstarter
Even een vraag over een lekkage die zich heeft afgespeeld in mijn appartementen complex.

Tijdens de lekkage is er onderzoek gedaan in 3 woningen en een groot deel van de gemeenschappelijke ruimtes. Na een aantal dagen is geconstateerd dat de lekkage voort zou komen uit mijn appartement, waarbij de kitranden langs de douchebak zijn vernieuwd en de wasmachine slang was vervangen.
Dit alles heeft geresulteerd in 17,5 uur a €49.44 aan werk. En €22.95 aan onderdelen.

Nu heeft de beste loodgieter ongeveer 4,5 uur besteed aan werk binnen mijn appartement over verschillende dagen.

Wie is er nu verantwoordelijk voor de overige 12 uur?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bijna altijd heeft de VVE een opstalverzekering voor het gebouw afgesloten voor de verzekering tegen lekkage. Als dit niet zo is moet je je eigen verzekering bellen om het op te lossen.

[ Voor 98% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2016 17:44 ]

Verwijderd

Dat dus. Daar is de opstalverzekering voor. Een goede VvE, dat ben je zelf, heeft die afgesloten en daar betaald iedereen binnen de VvE voor middels de servicekosten.

• knutsel smurf

knutsel smurf

Topicstarter
Ok hoe moet ik jullie antwoorden lezen:

a. De 12 uur vallen onder de opstal verzekering
b. Alles valt onder de opstal verzekering

Let wel de lekkage was waarschijnlijk veroorzaakt in apparatuur in mijn appartement.

Verwijderd

Inboedelverzekering voor je eigen spullen. In principe is alles voor de opstalverzekering van de VvE. Als die een beheerder heeft dan moet je daar aankloppen met je vragen en anders bij het bestuur van de VvE.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Alle schade aan het gebouw valt onder de opstalverzekering van de VVE.
Alle schade aan inboedel valt onder je eigen inboedelverzekering.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12 16:10
Ernemmer schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:41:
Bijna altijd heeft de VVE een opstalverzekering voor het gebouw afgesloten voor de verzekering tegen lekkage. Als dit niet zo is moet je je eigen verzekering bellen om het op te lossen.
Sterker nog, dat is verplicht!
https://www.nederlandvve....rmatie/vve-verzekeringen/

Bij dit verhaal zijn drie verzekeringen betrokken, inboedel, opstal en aansprakelijkheidsverzekering.

Uit eigen ervaring, als de VVE je aansprakelijk stelt, dan formulier invullen van je aansprakelijkheidsverzekering en gegevens van de andere twee op 't formulier vermelden. Verzekeraar zoeken het daarna onderling uit. Als de VVE geen claim bij je neerlegt, dan samen formulier invullen voor de opstalverzekering.

Overigens dekken verzekeringen (gevolg)schade, niet het herstel/reparatie van de oorzaak.
Dus kitten en wasmachineslang is officieel eigen kosten.Maar als alle bonnetjes bij elkaar ingediend worden, dan wordt dat vaak ook uitgekeerd.

Ben je overigens al 100% zeker dat 't nu verholpen is? En dat dus de oorzaak vrijwel zeker gevonden is.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-12 14:46
PROnline schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:58:
[...]
Overigens dekken verzekeringen (gevolg)schade, niet het herstel/reparatie van de oorzaak.
Dus kitten en wasmachineslang is officieel eigen kosten.Maar als alle bonnetjes bij elkaar ingediend worden, dan wordt dat vaak ook uitgekeerd.
In mijn opstal- en inboedelverzekering zit een clausule waarbij klusschade (ook door eigen schuld) wordt vergoed. Gelukkig nog geen gebruik van hoeven maken.

Ik snap van de TS niet of de vervanging van de kitranden en de nieuwe wasmachineslang de (mogelijke) oorzaak was, of dat dit de reparaties zijn die zijn uitgevoerd.

• knutsel smurf

knutsel smurf

Topicstarter
Ik kan inmiddels het vervolg van het verhaal vertellen.

De lekkage was opgelost nadat de kitranden en de wasmachine slang was vervangen.

Echter ik heb dit betwist omdat er sprake was van een significant grote lekkage waarbij ongeveer 20l water per 2 dagen door een betonnen vloer heen kwam. En belangrijker, er was geen waterschade in het appartement.

Daarbovenop bleek tijdens het opsporen ook een deel van het dak vervangen te zijn.

Helaas was er op de rekening die ik kreeg geen splitsing tussen het aantal uren besteed aan het opsporen van de lekkage, vervangen van dakdeel en het vervangen van de zaken in mijn appartement.
Wat een onverklaarbaar aantal werk uren gaf.

Overigens wil ik opmerken dat opstal verzekeringen van vve's helaas anders zijn dan de opstal verzekering voor je huis.

De opstal verzekering van de vve vergoed dus wel de opsporing en alle daaraan verbonden kosten maar niet de zaken die in een appartement zijn en waarbij aanwijsbaar achterstallig onderhoud is.

Omdat achteraf ook is gebleken dat de lekkage nooit veroorzaakt hadden kunnen worden door de kitranden en de wasmachine. En deze uit voorzorg waren vervangen heeft mijn vve ervoor gekozen alle kosten voor zijn rekening te nemen. En de opsporings kosten te verhalen bij de opstalverzekering.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-12 08:15
Let op! (als VvE bestuurslid heb ik veel ervaring met lekkage gevallen)

Wanneer lekkage ontstaat door slecht onderhoud (slechte kitranden in ditgeval), is de bewoner in ieder geval degene die de reparatie (in dit geval het vervangen van de kitranden) moet betalen.
Gevolgschade zou door de verzekeraar moeten worden vergoed (waarbij deze, wanneer een bewoner aantoonbaar verwijtbaar is, de schade alsnog op die bewoner kan verhalen).

Het is dus niet zo vanzelfsprekend dat de verzekeraar dit moet vergoeden.

In dit geval is blijkbaar niet bewezen dat TS de veroorzaker is. Geluk bij een ongeluk dan maar.

[ Voor 16% gewijzigd door Gadgeteer op 07-10-2016 11:57 ]

• knutsel smurf

knutsel smurf

Topicstarter
Gadgeteer schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:56:
Let op! (als VvE bestuurslid heb ik veel ervaring met lekkage gevallen)

Wanneer lekkage ontstaat door slecht onderhoud (slechte kitranden in ditgeval), is de bewoner in ieder geval degene die de reparatie (in dit geval het vervangen van de kitranden) moet betalen.
Gevolgschade zou door de verzekeraar moeten worden vergoed (waarbij deze, wanneer een bewoner aantoonbaar verwijtbaar is, de schade alsnog op die bewoner kan verhalen).

Het is dus niet zo vanzelfsprekend dat de verzekeraar dit moet vergoeden.

In dit geval is blijkbaar niet bewezen dat TS de veroorzaker is. Geluk bij een ongeluk dan maar.
Als extra tip hierbij vraag altijd de loodgieter de werk uren te splitsen voor het werk wat hij uitvoert!
Dit is waar het in mijn geval mis is gegaan.

• Galopoo28
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-07 08:20
Beste lezers,

In meeste voorvallen worden onderzoekskosten en schades voortkomende uit de lekkage vergoed. Maar de lekkage verhelpen zijn voor eigen rekening. Let op uw "eigen risico" bij vele verzekeraars is dit een aanzienlijk bedrag.

• Hitman47code
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-07-2022
Ik zag dit topic voorbij komen en wil graag voor iedereen wat duidelijkheid geven.

1. Herstel: Een opstalverzekering vergoed meestal geen oorzaak, wel gevolg;
Blijkt dat door achterstallig onderhoud (in dit voorbeeld de kit-randen van de douche los liggen) er lekkage is ontstaan, dan wordt het repareren hiervan - en de direct hiermee verbonden herstel kosten - NIET vergoed.
Het herstel (bouwwerkzaamheden/ reparaties) van omliggende schade (andere kamers/ woningen/ appartementen) dan weer wel.
2. Schade: Schade aan de inboedel, spreekt voor zich. Dit is bijna altijd een inboedelverzekering die men per adres -zelf- afsluit. (geen VVE zaak dus)
3. Wanneer er kosten worden gemaakt voor het opsporen van een lekkage (of anders) met een gemeenschappelijk belang. Is het niet meer als schappelijk dat men deze kosten deelt. (zie punt 4)
4. Zorg er ten alle tijde voor dat je, wanneer je aanspraak wilt maken hierop, eerst overlegt met de VVE.
VVE-leden zijn (zeer) regelmatig (extreem) gierig. Al zeker wanneer achteraf blijkt dat een medebewoner de schuldige is (in dit voorbeeld door achterstallig onderhoud) en de kostenpost wil indienen voor gemeenschappelijke betaling. :F

Tip aan knutselsmurf;
Ook na het ontvangen van een factuur mag je gerust om een aanpassing vragen. Een urenspecificatie op een factuur is gebruikelijk en niet meer dan logisch - Vraag (het liefst vooraf ;) ) een gespecificeerde rekening.
Alleen klunzige (zzp) smurfen houden hun agenda niet goed bij, helaas voor hun is dit toch echt onderdeel van het vak O-)

• Tonne
  • Laatst online: 13-12 14:54
De opdrachtgever voor het onderzoek is toch de vve? Die hoort ook dat deel van de rekening te krijgen. Jij hoort het deel in jouw appartement te krijgen. En dan uitzoeken of jij dat moet betalen of de verzekering

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
De opstalverzekering van mijn VVE is voor leidingen beperkt tot verticaal lopende leidingen.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Is dat wat de VvE zegt of hetgeen zwart op wit in de polis staat?

De polissen die gezien heb dekken schades aan het hele gebouw. Voor waterschades moet je uiteraard wel een uitgebreide dekking hebben.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 22:54:
Is dat wat de VvE zegt of hetgeen zwart op wit in de polis staat?
Dat laatste.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-12 08:15
Veel VvE's hebben geen verzekeringen meer voor horizontale leidingen. Na x aantal jaren wordt de kans op lekkages te groot en willen de meeste verzekeraars daar niet meer voor opdraaien.
Onze verzekeraar is er destijds ook mee gestopt (*34 appartementen bj. 1983 en de herstelkosten jaarlijks hoger dan de premies ;)).

Gewoon een reservering opnemen in je planning.

[ Voor 7% gewijzigd door Gadgeteer op 17-07-2017 16:49 ]

Pagina: 1