[BBG] Monitoren September 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:38

Voorwoord

De overige BBG'ers hebben het allemaal druk deze maand en daarom ben ik volgens mij de enige die wat in de BBG zal plaatsen. Daarom heb ik besloten om Zaterdag 27 Augustus als laatste datum aan te houden voor het bespreken van dit topic. Dat geeft mij voldoende tijd om de pagina's voor de BBG te schrijven.

[BBG] Monitoren

Ik wil in de komende Desktop BBG van September, enkele pagina's wijden aan monitoren. Ik heb inmiddels een ruime selectie van monitoren voor diverse doeleinden gemaakt en voor diverse resoluties en aspect ratio's. Ik wil graag jullie meningen horen. Welke monitoren zouden jullie kiezen in plaats van de genoemden en zijn er categorieën die jullie missen (schermen voor professionele foto en videobewerking bijvoorbeeld) ?

1920x1080
Budget; pricewatch: BenQ BL2205PT Zwart
Een goedkope monitor met displayport, dvi-d en vga aansluiting. De monitor kan gedraaid, in hoogte versteld en verticaal gekanteld worden.

Goedkoper alternatief; pricewatch: BenQ GW2270H Zwart
Een stukje goedkoper. Niet in hoogte verstelbaar. HDMI en VGA aansluitingen.

75Hz FreeSync; pricewatch: AOC G2460VQ6 Zwart
Displayport, HDMI en VGA aansluiting. Verticaal kantelbaar maar helaas niet in hoogte verstelbaar.

Alt; pricewatch: Samsung S24E370DL Wit

144Hz FreeSync; pricewatch: Asus MG248Q Zwart
Displayport, HDMI en DVI-D. In hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar.

180Hz G-Sync; pricewatch: Acer Predator XB241H Rood, Zwart
Beter beschikbaar dan de overige G-Sync monitoren. Displayport en HDMI invoer. Kan 90 graden gedraaid worden, is verticaal kantelbaar en in hoogte verstelbaar.

2560x1080
Budget; pricewatch: LG 25UM58-P Zwart
In hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar. Twee HDMI aansluitingen.

75Hz FreeSync; pricewatch: LG 29UM68-P Zwart
Displayport, 2x HDMI en verticaal kantelbaar.

Gebogen, 75Hz FreeSync; pricewatch: LG 29UC88-B Zwart
Scherm met een kromming. Displayport, 2x HDMI, in hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar.

Gebogen, 160Hz FreeSync; pricewatch: AOC C3583FQ Zwart
Scherm met een kromming. 2x Displayport, 2x HDMI, DVI-D en VGA. In hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar.

Gebogen, 144Hz G-Sync; pricewatch: Acer Predator Z35 Rood, Zwart
Scherm met een kromming. Displayport en HDMI aansluitingen. In hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar.

2560x1440
Budget; pricewatch: BenQ BL2420PT Zwart
Displayport, HDMI, DVI-D en VGA. 90° horizontaal draaibaar, in hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar.

75Hz FreeSync; pricewatch: Iiyama Prolite B2783QSU-B1 Zwart
Displayport, HDMI en DVI-D. 90° horizontaal draaibaar, in hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar.

144Hz FreeSync; pricewatch: BenQ XL2730Z Rood, Zwart
DisplayPort, 2x HDMI, en VGA. 90° horizontaal draaibaar, in hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar. USB Hub.

144Hz G-Sync; pricewatch: Dell S2716DG Zwart
Displayport en HDMI. 90° horizontaal draaibaar, in hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar. USB Hub.

3440x1440
Budget; pricewatch: Iiyama ProLite XUB3490WQSU-B1 Zwart
DisplayPort en 2x HDMI. In hoogte verstelbaar, verticaal kantelbaar en USB hub.

60Hz FreeSync; pricewatch: LG 34UM88C Zwart
Displayport, 2x HDMI. In hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar.

60Hz G-Sync; pricewatch: Acer Predator X34A Zwart
Dit scherm heeft een Displayport en HDMI aansluiting. In hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar.

Gebogen; pricewatch: Dell Ultrasharp U3415W Zwart
Scherm met een kromming. 2x DisplayPort, HDMI en Mini DisplayPort. In hoogte verstelbaar, verticaal kantelbaar en USB hub.

3840x2160
Budget; pricewatch: Acer B276HKA Zwart
DisplayPort, DVI-D, HDMI en VGA. 90° horizontaal draaibaar, in hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar.

60Hz FreeSync; pricewatch: LG 27MU67-B Zwart
DisplayPort, DVI-D, 2x HDMI en Mini DisplayPort. 90° horizontaal draaibaar, in hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar.

60Hz G-Sync; pricewatch: Asus ROG Swift PG27AQ Zwart
DisplayPort en HDMI. 90° horizontaal draaibaar, in hoogte verstelbaar en verticaal kantelbaar. USB hub.

[ Voor 10% gewijzigd door NitroX infinity op 30-08-2016 20:42 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij 2560x1440 moet je niet de 2515H pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart vergeten, of zijn opvolger de pricewatch: Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Waarom die twee? Ik zie, behalve het grotere scherm, niet zulke grote verschillen, maar wel een aardig hogere prijs dan de BenQ die ik als budget model heb geselecteerd.

https://tweakers.net/pric...are/421938;431158;472132/

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 05-08-2016 18:33 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
NitroX infinity schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:02:
... (schermen voor professionele foto en videobewerking bijvoorbeeld) ...
Aan de ene kant zou dat wel een interessante categorie zijn, maar je moet er welhaast vanuitgaan dat mensen die daar interesse in hebben zelf ook wel een goede keuze kunnen maken specifiek voor hun wensen/eisen/manier van werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
begintmeta schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:37:
[...]

Aan de ene kant zou dat wel een interessante categorie zijn, maar je moet er welhaast vanuitgaan dat mensen die daar interesse in hebben zelf ook wel een goede keuze kunnen maken specifiek voor hun wensen/eisen/manier van werken
Waar, maar er zijn ook beginners of amateurs die niet goed thuis zijn daarin. Voor hun zou het handig zijn om een monitor te tonen die door pro's wordt aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
NitroX infinity schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:32:
[...]

Waarom die twee? Ik zie, behalve het grotere scherm, niet zulke grote verschillen, maar wel een aardig hogere prijs dan de BenQ die ik als budget model heb geselecteerd.

https://nl.hardware.info/...5h-review-fameuze-pionier
Daar staat een test van de Dell vergeleken met de Benq en de 50 euro meerprijs vind ik het zeker waard.
De uitgebreide review van de Benq is hier te vinden. https://nl.hardware.info/...-op-24-inch-benq-bl2420pt

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-07 16:24
120/144Hz Freesync 1080p misschien de Asus MG248Q ipv de liyama ?

Beter Freesync range ( 40-144Hz ) en een design wat op de ROG monitors lijkt + nieuwere generatie TN panel.
Wel iets duurder maar het is dan ook de 120/144hz Freesync categorie en niet de budget categorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Je mist een 3440x1440 + 100hz categorie, 2560x1440 + IPS. (TN noem ik niet echt bepaald een best buy, dan zou ik er eerder onderscheid in maken.)

Over een paar maanden moet je ook categorieën hebben met 3440x1440 + 144hz/200hz (ips of va). 3840x2160 + 144hz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:08
Ik mis ook de IPS schermen. In 2016 nog een TN paneel aanschaffen vind ik een matige keuze, laat staan deze aanbevelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-07 23:26

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Eens. De Asjs en Acer 144hz IPS schermen horen hier wmb zeker in terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Katmi schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:16:
120/144Hz Freesync 1080p misschien de Asus MG248Q ipv de liyama ?

Beter Freesync range ( 40-144Hz ) en een design wat op de ROG monitors lijkt + nieuwere generatie TN panel.
Wel iets duurder maar het is dan ook de 120/144hz Freesync categorie en niet de budget categorie :)
Iiyama vervangen door de Asus.

Voor de volledigheid, deze stond er dus eerst in; pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart
Ondersteunt 144Hz refreshrates maar FreeSync tot maar 120Hz. Displayport, DVI-D en 2x HDMI als invoer. In hoogte verstelbaar, verticaal kantelbaar en beschikt over een USB hub.
ionn schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:34:
Je mist een 3440x1440 + 100hz categorie, 2560x1440 + IPS. (TN noem ik niet echt bepaald een best buy, dan zou ik er eerder onderscheid in maken.)

Over een paar maanden moet je ook categorieën hebben met 3440x1440 + 144hz/200hz (ips of va). 3840x2160 + 144hz.
Ik zie geen 3440x1440 monitoren van 100+ Hz staan in de pricewatch. Jij?
https://tweakers.net/cate...bKQHbo_2e99-SQiht4OmFtrHw

2560x1440;

Voor het 75Hz FreeSync paneel zie ik geen alternatief. Ja, er staat een 60Hz VA paneel in, maar die is wel even €100 duurder. Dat lijkt me geen best buy.

144Hz FreeSync monitor zie ik geen IPS alternatief voor; de Asus MG279Q ondersteunt FreeSync tot maar 90Hz, de Acer is maar bij twee winkels te koop en de EIZO is reteduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

NitroX infinity schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 23:57:
[...]

Voor de volledigheid, deze stond er dus eerst in; pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart
Ondersteunt 144Hz refreshrates maar FreeSync tot maar 120Hz. Displayport, DVI-D en 2x HDMI als invoer. In hoogte verstelbaar, verticaal kantelbaar en beschikt over een USB hub.

[...]

Ik zie geen 3440x1440 monitoren van 100+ Hz staan in de pricewatch. Jij?
https://tweakers.net/cate...bKQHbo_2e99-SQiht4OmFtrHw

2560x1440;

Voor het 75Hz FreeSync paneel zie ik geen alternatief. Ja, er staat een 60Hz VA paneel in, maar die is wel even €100 duurder. Dat lijkt me geen best buy.

144Hz FreeSync monitor zie ik geen IPS alternatief voor; de Asus MG279Q ondersteunt FreeSync tot maar 90Hz, de Acer is maar bij twee winkels te koop en de EIZO is reteduur.
toon volledige bericht
pricewatch: Acer Predator X34A Zwart

pricewatch: Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart

Bovendien is de Asus MG279q zeker wel een best buy. Freesync en g-sync is zo overbodig. Op lage refreshrates heeft het nut. Dus dat het scherm maar tot 90hz freesync range heeft maakt dus niet uit. Op 144hz zie je dus echt geen tears meer in je scherm hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door ion op 06-08-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ah, G-Sync schermen.

Maar zijn die wel als 'best buy' aan te prijzen met zulke hoge prijzen? Het komt meer op mij over als 'enige keus' in plaats van 'best buy'.

Dan kun je toch beter twee van deze kopen; pricewatch: Dell S2716DG Zwart ?
Kost minder, maar wel meer beeldoppervlakte.

[ Voor 37% gewijzigd door NitroX infinity op 06-08-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

NitroX infinity schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:49:
Ah, G-Sync schermen.

Maar zijn die wel als 'best buy' aan te prijzen met zulke hoge prijzen? Het komt meer op mij over als 'enige keus' in plaats van 'best buy'.
Dat is een beetje het probleem met monitoren, zoveel variaties, maar voor sommige monitoren ben je first adopters en zijn er dus maar twee aanbieders. Misschien dat de prijzen over een paar maanden zakken met introductie van nieuwe monitoren met hogere refresh rates.uy

Maar je kan het wel een best buy noemen van die categorie.

[ Voor 5% gewijzigd door ion op 06-08-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Als 1920x1080 budget monitor heb ik de pricewatch: BenQ BL2205PT Zwart gekozen. Deze monitor is in hoogte verstelbaar, 90 graden te draaien en verticaal kantelbaar. Als aansluitingen zijn er Displayport, DVI-D en VGA.

Helaas lijkt het scherm wel een TN paneel te hebben.

Wanneer ik kijk naar alternatieven met een ander paneel, die een vergelijkbare prijs hebben, kom ik bij de volgende schermen uit;

pricewatch: BenQ GW2270 Zwart
pricewatch: BenQ GW2270H Zwart
pricewatch: Philips 200V4QSBR Zwart
pricewatch: Samsung S22E390H Blauw, Zwart
pricewatch: Dell SE2216H Zwart

Al deze schermen hebben DVI-D + VGA of HDMI + VGA.
Op de Dell na, zijn ze allemaal verticaal kantelbaar.

Geen van deze schermen* heeft een Displayport aansluiting.
Geen van deze schermen* is 90 graden draaibaar.
Geen van deze schermen* is in hoogte verstelbaar.

* De vijf alternatieven, niet de BL2205PT.

Hecht ik teveel waarde aan die drie dingen? Wegen de voordelen van een ander paneeltype op tegen het niet hebben van die drie opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Ik vind persoonlijk toch echt dat hoogte verstelbaar en ook zeker IPS een must is. TN is echt niet meer van deze tijd, ook voor de mensen die geen fotobewerking etc doen. Hoogte verstelbaar puur omdat het gewoon zeer oncomfortabel is als je scherm niet op de goede hoogte staat en in principe zijn er genoeg schermen die dit kunnen bieden, dus moet het geen probleem zijn een scherm hiervoor te vinden.

Zelf vind ik ook zeker dat de MG279Q voor 1440p, 144hz niet kan ontbreken in de BestBuy, goede specs, goede prijs, vergeleken met concurrerende schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

Geen displayport aansluiting hebben lijkt me dus niet echt belangrijk. HDMI/DVI is toch goed. Waarom zou je DP willen hebben. Ik denk dat beeldkwaliteit wat het hoofddoel van zo'n monitor is namelijk beeld tonen veel belangrijker is dan een scherm in hoogte te verstellen of het scherm kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
ionn schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 19:12:
Geen displayport aansluiting hebben lijkt me dus niet echt belangrijk. HDMI/DVI is toch goed. Waarom zou je DP willen hebben. Ik denk dat beeldkwaliteit wat het hoofddoel van zo'n monitor is namelijk beeld tonen veel belangrijker is dan een scherm in hoogte te verstellen of het scherm kunnen draaien.
DisplayPort is wel een beetje de toekomst. Als je 2 identieke schermen wilt (al dan niet een tweede erbij in de toekomst), zit je met veel videokaarten al in een lastig pakket als de monitor geen DP aansluiting heeft, want de meeste moderne videokaarten hebben maximaal 1 DVI/HDMI, als ze er al een hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-07 11:57
Ik zou de nog zeer onbekende Acer X271 ook meenemen in de Full HD categorie.
Zeer compleet scherm, redelijk dunne bezels, prima kleuren, freesync, redelijke prijs en in mijn ogen qua prijs kwaliteit verhouding een goede rivaal in de full hd klasse.

https://www.youtube.com/channel/UCLQqae1rEveAeUeYUdu-HGQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
AlexP36 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 20:32:
Ik zou de nog zeer onbekende Acer X271 ook meenemen in de Full HD categorie.
Zeer compleet scherm, redelijk dunne bezels, prima kleuren, freesync, redelijke prijs en in mijn ogen qua prijs kwaliteit verhouding een goede rivaal in de full hd klasse.
Een gebogen 16:9 scherm? Dat lijkt me niet zo fijn eerlijk gezegd. Helemaal voor non-gaming gebruik. Zover liggen de zijkanten van een 16:9 scherm niet van het middelpunt af. Daarnaast, 27" voor 1080p levert aardig grote pixels op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-08 13:29
ionn schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 19:12:
Je wilt DP omdat DVI vooral op hogere resoluties tegen een plafond aanloopt, zodat je moet gaan kiezen - óf je krijgt wel een hoge resolutie, maar bijvoorbeeld geen hoge verversingssnelheid, en 10-bit kleur is dan meestal ook geen optie.
HDMI is dan een optie, maar dan moet je al wel een videokaart hebben die HDMI 2.0 of hoger ondersteunt, en daar zijn er nog niet veel van. Bovendien is HDMI bedoeld voor televisies, niet voor PC, want ik ken echt niemand die bijvoorbeeld het ingebakken audio-signaal gebruikt - speakers in monitoren zijn nooit erg goed. Leuk voor een HTPC dus, maar niet voor een desktop, en daar hebben we het nu over (want anders heb je geen monitor nodig, toch?).

In hoogte verstellen is eveneens erg belangrijk voor een monitor. Je zit toch lange tijd naar zo'n ding te kijken en doorgaans zit je er op vrij korte afstand op, dus dan is de ergonomie van zo'n apparaat belangrijk. Draaien (horizontaal) is wat mij betreft niet zo'n issue, je kunt ze over het algemeen met voet en al wel draaien. Kantelen kan ook nuttig zijn, vooral als hij ook in hoogte verstelbaar is. Pivot is niet nutteloos, maar hoeft wat mij betreft niet standaard te zijn. De markt daarvoor is toch wel een heel stuk kleiner. Bovendien is het voor sommige monitoren sowieso niet echt een optie (21:9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-08 13:12
Ik vind een BBG voor schermen zeer moeilijk, iedereen heeft andere eisen. Je kan niet stellen dat een scherm met die resolutie ok is voor iedereen die deze resolutie wenst.

Resolutie: 3440 x 1440
De Dell U3415W wordt binnenkort trouwens vervangen door de opvolger: U3417W, er zijn geruchten dat deze wordt aangekondigd aan het einde van deze maand.

Als alternatief van het gebogen 34" scherm zou ik ook pricewatch:Goedkoopste LG 34UC98-W Wit, Zilver meenemen.

Resolutie: 2560 x 1440
Daarin vind ik nu de Eizo wel goede specs en reviews hebben, maar dat is wel een hoofdprijs dat je betaald.
Zowel de pricewatch:Eizo Flexscan EV2750 Zwart als het game scherm pricewatch:Eizo Foris FS2735 Zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

Paprika schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 19:50:
[...]

DisplayPort is wel een beetje de toekomst. Als je 2 identieke schermen wilt (al dan niet een tweede erbij in de toekomst), zit je met veel videokaarten al in een lastig pakket als de monitor geen DP aansluiting heeft, want de meeste moderne videokaarten hebben maximaal 1 DVI/HDMI, als ze er al een hebben.
Maar de groep die twee schermen van een budget scherm koopt lijkt mee zeer klein. Dan koop je gewoon een beter scherm.
Seal64 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:04:
[...]

Je wilt DP omdat DVI vooral op hogere resoluties tegen een plafond aanloopt, zodat je moet gaan kiezen - óf je krijgt wel een hoge resolutie, maar bijvoorbeeld geen hoge verversingssnelheid, en 10-bit kleur is dan meestal ook geen optie.
HDMI is dan een optie, maar dan moet je al wel een videokaart hebben die HDMI 2.0 of hoger ondersteunt, en daar zijn er nog niet veel van. Bovendien is HDMI bedoeld voor televisies, niet voor PC, want ik ken echt niemand die bijvoorbeeld het ingebakken audio-signaal gebruikt - speakers in monitoren zijn nooit erg goed. Leuk voor een HTPC dus, maar niet voor een desktop, en daar hebben we het nu over (want anders heb je geen monitor nodig, toch?).

In hoogte verstellen is eveneens erg belangrijk voor een monitor. Je zit toch lange tijd naar zo'n ding te kijken en doorgaans zit je er op vrij korte afstand op, dus dan is de ergonomie van zo'n apparaat belangrijk. Draaien (horizontaal) is wat mij betreft niet zo'n issue, je kunt ze over het algemeen met voet en al wel draaien. Kantelen kan ook nuttig zijn, vooral als hij ook in hoogte verstelbaar is. Pivot is niet nutteloos, maar hoeft wat mij betreft niet standaard te zijn. De markt daarvoor is toch wel een heel stuk kleiner. Bovendien is het voor sommige monitoren sowieso niet echt een optie (21:9).
toon volledige bericht
Maar displayport heb je dus niet nodig op een budget scherm wat gewoon 1080p + 60hz is.

Beeldkwaliteit moet toch je prioriteit zijn!? Hoogte kun je altijd nog simpel met een boek of een plank verbeteren, maar beeldkwaliteit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Op zoek naar een nieuwe monitor stuitte ik op dit topic. Na een week researchen is het vinden van dé juiste monitor erg moeilijk gebleken. Hoopte op meer duiding/sturing in dit topic te vinden, maar als ik het zo doorneem vraag ik me af wat van deze bbg de toegevoegde waarde is.

Ik krijg erg de indruk dat de bbg niet op basis van resultaten/metingen wordt samengesteld, maar a.h.v. populariteit en reviews in de pricewatch. Verder lijkt de mening van de samensteller toch erg de nadruk te hebben.
NitroX infinity schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 20:46:
[...]

Een gebogen 16:9 scherm? Dat lijkt me niet zo fijn eerlijk gezegd. Helemaal voor non-gaming gebruik. Zover liggen de zijkanten van een 16:9 scherm niet van het middelpunt af. Daarnaast, 27" voor 1080p levert aardig grote pixels op.
NitroX infinity schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 23:57:
[...]

[..]
Vanwege het 'nieuwere' TN scherm en de iets hogere freesync range? Wie zegt dat dit beter/merkbaar is? De U2515H wordt vervolgens niet meegenomen, omdat de Benq 50 euro goedkoper is, maar
NitroX infinity schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:32:
[...]

Design is natuurlijk een inkoppertje en de rest van de verschillen haal je inderdaad niet uit de pricewatch specificaties, maar bij de buren meten ze bij de benq bijvoorbeeld een standby gebruik van 7 watt... Ik probeer deze bbg niet af te kraken en zeg niet dat de Dell erin moet, maar als het een populariteitscontest is of dat je puur op basis van specificaties bepaalde waarde aan producten toe gaat kennen, waarom dan niet letterlijk de pricewatch gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-08 13:29
ionn schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:08:
[...]

Maar de groep die twee schermen van een budget scherm koopt lijkt mee zeer klein. Dan koop je gewoon een beter scherm.

[...]

Maar displayport heb je dus niet nodig op een budget scherm wat gewoon 1080p + 60hz is.

Beeldkwaliteit moet toch je prioriteit zijn!? Hoogte kun je altijd nog simpel met een boek of een plank verbeteren, maar beeldkwaliteit niet.
Als je dan toch al op de bodem gaat zitten met je budget, dan kan beeldkwaliteit ook niet je prioriteit zijn. In dat segment wordt je namelijk doodgegooid met TN-panelen, en die leveren per definitie geen kwaliteit. Maar als ik voor op kantoor mag kiezen tussen een IPS paneel dat op een vaste voet staat, zonder enige verstelmogelijkheden, waardoor ik tien uur per dag naar een niet fatsoenlijk af te stellen scherm zit te turen, of een TN paneel dat fatsoenlijk instelbaar is qua hoogte, laat dan dat IPS maar zitten.

Ik heb op het werk inderdaad ook twee absolute bodemschermpjes staan - twee stuks 22" 1080p schermpjes, TN, zonder enige afstelmogelijkheid behalve dan kantelen. Het eerste dat ik erbij besteld heb - en dat heeft inmiddels iedereen die met die opstelling werkt - is een losse vesa-mount zodat het scherm op de juiste hoogte kan worden afgesteld. Een boek eronder is wat mij betreft niet eens een serieuze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-08 23:05
De hoogte laat zich natuurlijk ook instellen door er simpelweg iets onder te zetten, niet de ideale oplossing, maar het werkt wel. De tekortkomingen van een TN paneel laten zich echter niet zo eenvoudig aanpakken.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B6_KB7rCMAA9Twh.jpg

Bijkomend voordeel is dat ik er iets onder kan leggen. De eis van een in hoogte verstelbare voet was daarom het eerste wat ik heb laten vallen bij mijn keuze. Ook al ben ik het volledig met je eens dat een juiste werkhoogte belangrijk is. Om die reden zou ik het wel expliciet vermeld willen zien worden in de BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Als optie voor de 1920x1080 budget monitor zou ik naast de BenQ BL2205PT ook alternatieven kunnen noemen die niet over een TN paneel beschikken. Voor een goedkopere monitor zou ik dan de BenQ GW2270H noemen en wanneer het wat duurder mag, de pricewatch: LG 24MP58VQ-P Zwart

Wat zijn de meningen daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Freakster86 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:24:
Op zoek naar een nieuwe monitor stuitte ik op dit topic. Na een week researchen is het vinden van dé juiste monitor erg moeilijk gebleken. Hoopte op meer duiding/sturing in dit topic te vinden, maar als ik het zo doorneem vraag ik me af wat van deze bbg de toegevoegde waarde is.

Ik krijg erg de indruk dat de bbg niet op basis van resultaten/metingen wordt samengesteld, maar a.h.v. populariteit en reviews in de pricewatch. Verder lijkt de mening van de samensteller toch erg de nadruk te hebben.

[...]

Vanwege het 'nieuwere' TN scherm en de iets hogere freesync range? Wie zegt dat dit beter/merkbaar is? De U2515H wordt vervolgens niet meegenomen, omdat de Benq 50 euro goedkoper is, maar

[...]

Design is natuurlijk een inkoppertje en de rest van de verschillen haal je inderdaad niet uit de pricewatch specificaties, maar bij de buren meten ze bij de benq bijvoorbeeld een standby gebruik van 7 watt... Ik probeer deze bbg niet af te kraken en zeg niet dat de Dell erin moet, maar als het een populariteitscontest is of dat je puur op basis van specificaties bepaalde waarde aan producten toe gaat kennen, waarom dan niet letterlijk de pricewatch gebruiken?
toon volledige bericht
Elke BBG wordt samengesteld op basis van gebruikersreviews, de meningen van mensen hier op het forum en reviews van sites (minder dan die eerste twee, geef ik toe). Ja, mijn mening druipt er vanaf. Ik heb immers de eerste versie van deze lijst samengesteld. En de bedoeling is om met de community tot een betere lijst te komen. Men kan mij overtuigen met solide argumenten en soms ga ik voor één keuze bij de ene monitor, terwijl bij een andere monitor ik tegen die mening in ga.

Tweakers.net heeft geen geld noch de manschappen om alle monitoren te testen, om over de overige BBG's onderdelen nog maar te zwijgen. De BBG's worden door vrijwilligers samengesteld en uitgetypt. Helaas ben ik de enige die voor September aan het werk is voor de BBG. De rest van de BBG'ers heeft het druk. Dus ik ga niet voor elke monitor reviews opzoeken en vergelijken. Dat is gewoon teveel werk voor deze maand. Ik vertrouw op de gebruikersreviews en jullie oordelen.

Overigens ben ik geen expert als het op monitoren aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
NitroX infinity schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:34:
[...]

Elke BBG wordt samengesteld op basis van gebruikersreviews, de meningen van mensen hier op het forum en reviews van sites (minder dan die eerste twee, geef ik toe). Ja, mijn mening druipt er vanaf. Ik heb immers de eerste versie van deze lijst samengesteld. En de bedoeling is om met de community tot een betere lijst te komen. Men kan mij overtuigen met solide argumenten en soms ga ik voor één keuze bij de ene monitor, terwijl bij een andere monitor ik tegen die mening in ga.

Tweakers.net heeft geen geld noch de manschappen om alle monitoren te testen, om over de overige BBG's onderdelen nog maar te zwijgen. De BBG's worden door vrijwilligers samengesteld en uitgetypt. Helaas ben ik de enige die voor September aan het werk is voor de BBG. De rest van de BBG'ers heeft het druk. Dus ik ga niet voor elke monitor reviews opzoeken en vergelijken. Dat is gewoon teveel werk voor deze maand. Ik vertrouw op de gebruikersreviews en jullie oordelen.

Overigens ben ik geen expert als het op monitoren aankomt.
Oké, duidelijk.

Om dan toch maar even inhoudelijk bij te dragen; in mijn zoektocht was het de vraag 144hz TN of 1440p IPS. Daarbij ging het (wat mij betreft) op grond van specificaties en reviews

1440p IPS:
https://tweakers.net/pric...938;431158;472132;448415/
Hier kwam voor mij de Dell U2515H als 'beste' uit. De UP2516D heeft een prachtig scherm, maar is trager en verbruikt een stuk meer stroom. Op dit moment ook ruim 20 euro duurder. Als je dan gaat vergelijken met de twee goedkopere varianten, dan zie je dat de Dell U2515H meer biedt voor een "geringe" meerprijs. De BenQ heeft een kleiner scherm, mist heel wat aansluitingen, heeft een zakelijke behuizing/uitstraling en verbruikt volgens de buren 7 watt in standby (t.o.v. 0,3w bij de rest). Hoewel het de goedkoopste is met 250 euro, kleven er ook nadelen aan. Als je het scherm niet uit zet, maar altijd in standby houdt, dan wordt het gat tussen de Dell U2515H gedurende de levensduur van een scherm toch een stuk kleiner. Voor wat betreft de Dell P2416D krijg je voor 30 euro een groter scherm, kalibratie vanuit de fabriek (voor wat dat waard is) en een strakker uiterlijk. Zodoende ligt mijn voorkeur bij de Dell U2515H op dit moment. Ook als je kijkt naar de 'budget' categorie.

1080p 144hz TN:
Je ging hier snel overstag om de Liyama te vervangen voor de Asus. Geen budget categorie, maar 50 euro voor de genoemde verschillen vind ik niet echt overtuigend. Een nieuwer scherm (6 maanden) en verder? Ik zie niet zo snel dingen die 50 euro verschil rechtvaardigen: https://nl.hardware.info/...l/producten/329880-344301 Enkel de freesync range is iets lager (120 vs 144hz), maar of dat nou zo erg is? Volgens de review daar niet iig.

Ik ben zelf ook geen expert ;) Na een week reviews lezen is dit wat ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:56
Wat meer informatie over g-sync voor nvidia kaarten en freesync voor AMD kaarten zou interessant zijn. Vooral belangrijk voor mensen die twijfelen tussen de 480 en 1060 volgensmij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limitted
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-07 21:47
Sinds de aanschaf van mijn gtx1070 ben ik al een tijdje opzoek naar een andere monitor.
(1440p,144hz en G-Sync) Ik kwam zelf al uit bij deze monitors:
S2716DG
pg278q
pg279q
xb271hu

Nu weet ik dat er van XB271HU er verschillende versies in omloop zijn maar ik kan het verschil echt niet vinden tussen pricewatch: Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart
en http://www.otto.nl/ACER-P...nch-169/article/49167690/

Als dit dezelfde monitor is, dan is voor mij de keuze gemaakt.
Weet iemand toevallig wat het verschil tussen deze 2 schermen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
De een is een TN paneel, de andere een IPS paneel :p.

http://www.acer.com/ac/nl...edator-model/UM.HX1EE.001
vs
http://www.acer.com/ac/nl...edator-model/UM.HX1EE.011

Zie ook bijvoorbveeld:
https://www.cyberport.de/...ry=XB271&filterkategorie=

Het exemplaar waar je naar kijkt (bij Otto) is:
https://www.cyberport.de/...144hz-6121-4EM_11089.html

Welke dan ook net als die van de Otto een levertijd heeft van eind september...

[ Voor 56% gewijzigd door Paprika op 09-08-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limitted
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-07 21:47
Paprika schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:37:
De een is een TN paneel, de andere een IPS paneel :p.

http://www.acer.com/ac/nl...edator-model/UM.HX1EE.001
vs
http://www.acer.com/ac/nl...edator-model/UM.HX1EE.011

Zie ook bijvoorbveeld:
https://www.cyberport.de/...ry=XB271&filterkategorie=

Het exemplaar waar je naar kijkt (bij Otto) is:
https://www.cyberport.de/...144hz-6121-4EM_11089.html

Welke dan ook net als die van de Otto een levertijd heeft van eind september...
Thanx, dat vermoeden had ik zelf ook al een beetje.
Alleen de verwarring ontstaat bij de website van Otto, daar zeggen ze namelijk dat het om een IPS-LED model gaat. Maar de Duitse site zal wel kloppen, bedankt voor het uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
ennekke schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:30:
Ik vind een BBG voor schermen zeer moeilijk, iedereen heeft andere eisen. Je kan niet stellen dat een scherm met die resolutie ok is voor iedereen die deze resolutie wenst.

Resolutie: 3440 x 1440
De Dell U3415W wordt binnenkort trouwens vervangen door de opvolger: U3417W, er zijn geruchten dat deze wordt aangekondigd aan het einde van deze maand.

Als alternatief van het gebogen 34" scherm zou ik ook pricewatch:Goedkoopste LG 34UC98-W Wit, Zilver meenemen.
Dat UC98 scherm van LG kost al gauw meer dan €200 extra vergeleken met het UM88C scherm. Dat lijkt me dus geen best buy en ook niet echt een alternatief.

Over de Dell; geruchten + einde van de maand is te laat voor de BBG van September.
Resolutie: 2560 x 1440
Daarin vind ik nu de Eizo wel goede specs en reviews hebben, maar dat is wel een hoofdprijs dat je betaald.
Zowel de pricewatch:Eizo Flexscan EV2750 Zwart als het game scherm pricewatch:Eizo Foris FS2735 Zwart.
Die Eizo's zijn beide geen best buy als ik ze vergelijk met wat er nu in de lijst staat. Beide hebben een prijs die ruim 2x zo hoog ligt.

Wat veranderingen doorgevoerd;

1920x1080;
Budget; alternatief toegevoegd.
144Hz FreeSync; alternatief toegevoegd.

3440x1440;
60Hz G-Sync toegevoegd.

[ Voor 5% gewijzigd door NitroX infinity op 10-08-2016 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crovmon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 13:01
Bedankt voor al je uitzoekwerk NitroX! Hoop dat mijn ongeinformeerde mening/overwegingen iets waard zijn in deze discussie: het is een lastig 'veld' om te overzien.

Wat ik nog een beetje mis (en waar ik zelf naar zat te kijken) zijn 1080p schermen om in drievoud in te zetten voor een EyeFinity/Surround setup,met een IPS-paneel. Mijn aanname is dat een scherm met aanzienlijk meer pixels dan 1080p niet geschikt is voor triple-screen-setups omdat grafische kaarten dat niet zullen trekken. Of onderschat ik dan de GTX 1070 die jij in je voorlopige gamesysteem specs hebt opgenomen?

Mijn oog was gevallen op dit scherm:
pricewatch: Acer B246WL Grijs (Is WUXGA, maar vind ik eigenlijk ook een prettigere aspect ratio (dichter bij de gulden snede).)

Heeft IPS, acceptabele responstijd, verstelbaar in hoogte, displayport (essentieel voor 3 schermen op 1 videokaart). Hoofd-nadelen zijn dat ie relatief duur is voor de resolutie, 75Hz, en geen G-Sync/FreeSync. Is dat misschien iets voor je lijst, of overwaardeer ik nu de waarde van een IPS-paneel? (Want dat mist volgensmij nog steeds een beetje bij jouw 1080p suggesties.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
https://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GTX_1070_SC/6.html
i7-6700K @ 4,5GHz, grafische instellingen op allerhoogste.

Mijn gevoel zegt dat je gelijk hebt. Een GTX 1070 is goed voor 3x 1920x1080 maar meer pixels moet je er ook niet mee willen vullen met grafische instellingen op hoog. Helemaal als je dus geen overgeklokte i7 hebt.

3x 1920x1200 wil misschien ook nog wel.

Ja, de 1920x1080 schermen zijn op dit moment voornamelijk met TN panelen uitgerust. Dat komt omdat er bijvoorbeeld geen FreeSync modellen zijn met een ander soort paneel die daarnaast ook in hoogte verstelbaar zijn. Zelfde geld voor G-Sync monitoren met deze resolutie.

Het paneel wat jij noemt, is met een prijs van €270+ niet echt in een categorie in te delen. Het heeft geen FreeSync of G-Sync en kost stukken meer dan een budget monitor.

Sterker nog, voor minder geld heb je al een pricewatch: LG 25UM58-P Zwart of pricewatch: BenQ BL2420PT Zwart welke beide een niet-TN paneel hebben, in hoogte verstelbaar zijn en hogere resoluties ondersteunen.

• Pandanl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-07 22:17
Momenteel heb ik de Asus MG248Q voor mij staan, en deze heeft maar 1x HDMI, 1x DVI en 1x DP. Wanneer ik Windows instel op 144Hz en freesync staat aan dan krijg ik artifects/flikkering in het scherm dit is op 120 Hz niet het geval met freesync aan. Op 144Hz met freesync heb ik dit probleem niet.

In combinatie met een RX 480 Nitro 4GB heb ik dit getest, het kan zijn dat ik een instelling fout doe.

• NitroX infinity
Pandanl schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:51:
[...]

Momenteel heb ik de Asus MG248Q voor mij staan, en deze heeft maar 1x HDMI, 1x DVI en 1x DP. Wanneer ik Windows instel op 144Hz en freesync staat aan dan krijg ik artifects/flikkering in het scherm dit is op 120 Hz niet het geval met freesync aan. Op 144Hz met freesync heb ik dit probleem niet.

In combinatie met een RX 480 Nitro 4GB heb ik dit getest, het kan zijn dat ik een instelling fout doe.
Je spreekt jezelf tegen volgens mij.

Bij welke aansluitingen gebeurd dit? DP, HDMI, DVI of alledrie?

• Pandanl
NitroX infinity schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 22:06:
[...]

Je spreekt jezelf tegen volgens mij.

Bij welke aansluitingen gebeurd dit? DP, HDMI, DVI of alledrie?
Sorry bedoel, zonder freesync aan heb ik dit niet op 144hz. Dit heb ik getest op DP.

De vermelde specs op tweakers betreft 2x DP en 2x HDMI klopt niet.

Edit: Via DVI-D Dual link is de adaptive-sync (freesync) optie niet beschikbaar, hdmi heb ik niet getest.

[ Voor 25% gewijzigd door Pandanl op 18-08-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
1920x1080 75Hz FreeSync;

pricewatch: LG 24MP68VQ Zwart
Zo'n €20 duurder dan de nu genoemde AOC maar wel een AH-IPS paneel. Echter geen displayport aansluiting.

1920x1080 144Hz FreeSync;

De Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart is, als ik de gebruikersreviews mag geloven, slecht afgesteld qua contrast en kleuren. Ik zit erover na te denken om 'm niet te vermelden.

Gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-07 16:24
Pandanl schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:51:
[...]

je artifact/flickering probleem ligt aan de rx 480 en niet aan de monitor, lees maar eens op over rx 480 en flickering op 144hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
Katmi schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 03:38:
[...]

je artifact/flickering probleem ligt aan de rx 480 en niet aan de monitor, lees maar eens op over rx 480 en flickering op 144hz.
Ja kwam daar gister ook achter, ben ik blij om dat het niet aan de monitor ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-08 13:07
Het lijkt erop dat jullie erg veel op Freesync/Gsync richten. En de categorieën zijn daar ook op gericht, want voor de resolutie van 1440p zie ik alleen 'budget/75Hz/144Hz'.

Worden er ook monitoren onder de loep genomen waar ook naar kleuren / zwarten / IPS-glow / etc wordt gekeken? Of heb ik het helemaal mis en zijn de Hz-aanduidingen de onderscheidende factoren in alle monitoren tegenwoordig, bv ook voor kantoor-gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
ejtnaj schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:51:
Het lijkt erop dat jullie erg veel op Freesync/Gsync richten. En de categorieën zijn daar ook op gericht, want voor de resolutie van 1440p zie ik alleen 'budget/75Hz/144Hz'.
Ikzelf ben geen expert als het op monitoren aankomt. Dit topic is dan ook bedoeld om advies in te winnen van GoTters die er meer verstand van hebben. Deze lijst is meer bedoeld als startpunt voor iemand die op zoek is naar een nieuwe monitor (en niet tientallen reviews wil doorlezen).

Laag geprijst, FreeSync en G-Sync en gebogen schermen lijken mij overduidelijke categorieën waarbinnen iemand op zoek kan zijn naar een monitor. Als je meer categorieën weet, laat maar weten welke.
Worden er ook monitoren onder de loep genomen waar ook naar kleuren / zwarten / IPS-glow / etc wordt gekeken? Of heb ik het helemaal mis en zijn de Hz-aanduidingen de onderscheidende factoren in alle monitoren tegenwoordig, bv ook voor kantoor-gebruik?
Er wordt niets 'onder de loep genomen', daar Tweakers(.net) niet beschikt over deze monitoren. Deze lijst wordt samengesteld aan de hand van gebruikersreviews in de pricewatch, reviews en input in dit topic. Als men graag monitoren van een hogere standaard/kwaliteit ziet, dan kunnen die voorgesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nu is de rangschikking min of meer: resolutie en daaronder freesync, prijs, g-sync, gebogen

Naast dat wellicht wat meer resoluties interessant zouden zijn, denk ik ook dat voor bijvoorbeeld pixeldichtheid, kleurbereik, kleurruimteafdekking of eventueel ook contrast ook wel categorieen te maken zouden zijn. Dat zijn in mijn ogen voor veel toepassingen toch ook wel belangrijke parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
De BBG van September zal vier gamesystemen bevatten naast deze monitoren. Het is dus eigenlijk een beetje logisch dat de monitoren dan ook toegespitst zijn op dat doeleinde; gamen.

Ik heb er geen problemen mee om monitoren in andere categorieën toe te voegen, maar noem dan ook monitoren en niet enkele de categorie, aangezien mijn kennis niet toereikend is op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 24-07 10:44

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Mijn focus ligt qua kennis ook meer in de richting van gaming monitoren en dan kom je al snel op hoge refresh en adaptive sync uit als het budget dat toestaat.

Qua goede allround monitors of monitors met goede kleurechtheid voor foto en videobewerking kom je al snel op een exemplaar specifieke afweging. Dat wordt TFT central afspeuren naar een monitor met de beste kleurechtheid en of response tijd.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-08 13:07
Ah ok. Ik kwam hier omdat ik op zoek was naar een goede all-round monitor, maar niet persé voor gamen. Ik zal TFT central afspeuren! Thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ejtnaj schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:11:
Ah ok. Ik kwam hier omdat ik op zoek was naar een goede all-round monitor, maar niet persé voor gamen. Ik zal TFT central afspeuren! Thanks voor de tip.
http://www.prad.de is eventueel ook nog wel een aardige bron van reviews.

[ Voor 64% gewijzigd door begintmeta op 22-08-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
In de OP staat de Asus MG248Q Zwart nog steeds vermeld als 2x HDMI en 2x DP, nogmaals dit is niet correct, deze monitor heeft 1x hdmi, 1x dvi en 1x dp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Gefixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
3840x2160;

Het 60Hz FreeSync scherm is goedkoper dan het budget scherm.

De pricewatch: BenQ BL2420U Zwart lijkt een goede kandidaat voor het budget scherm maar deze heeft maar een diagonaal van 23,6".

Naar mijn mening is dat een afmeting bedoeld voor 1920x1080 en 1920x1200; 4K lijkt me gigantisch klein daarop. Wat zijn jullie meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 24-07 10:44

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

NitroX infinity schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:19:
3840x2160;

De pricewatch: BenQ BL2420U Zwart lijkt een goede kandidaat voor het budget scherm maar deze heeft maar een diagonaal van 23,6".

Naar mijn mening is dat een afmeting bedoeld voor 1920x1080 en 1920x1200; 4K lijkt me gigantisch klein daarop. Wat zijn jullie meningen?
Ik deel je mening. Hoewel het zeer gebruiksafhankelijk is, scaling is iets wat je met die diagonaal wel nodig gaat hebben en dat werkt nog niet altijd ideaal in Windows.

Ik zou persoonlijk iets meer uitgeven en voor een 27" variant gaan als minimum voor 4k.

pricewatch: LG 27UD68-P Zwart

Maar om dat nou budget te noemen...

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-06 14:17
Toevallig ben ik net op zoek naar een monitor met een budget van net boven de 100 euro en mijn oog is op deze gevallen:

pricewatch: Philips 240v5qdab Zwart

De redenen voor mij zijn:

IPS, 5ms reactietijd, 75 Hz, 24 inch, geïntegreerde speakers

Hij is niet in hoogte verstelbaar maar dat vind ik niet belangrijk. Hij is wel verticaal kantelbaar maar dat is iets dat ik nooit zal doen :)

Ziet een reden waarom ik deze niet zou moeten kopen of heeft iemand een beter alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Brandts schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:04:
Toevallig ben ik net op zoek naar een monitor met een budget van net boven de 100 euro en mijn oog is op deze gevallen:

pricewatch: Philips 240v5qdab Zwart

De redenen voor mij zijn:

IPS, 5ms reactietijd, 75 Hz, 24 inch, geïntegreerde speakers

Hij is niet in hoogte verstelbaar maar dat vind ik niet belangrijk. Hij is wel verticaal kantelbaar maar dat is iets dat ik nooit zal doen :)

Ziet een reden waarom ik deze niet zou moeten kopen of heeft iemand een beter alternatief?
75hz is bij de niet optimale resolutie. Bij de native resolutie van 1920x1080 is die gewoon 60hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-06 14:17
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:09:
[...]

75hz is bij de niet optimale resolutie. Bij de native resolutie van 1920x1080 is die gewoon 60hz.
Bedankt voor het opmerken d:)b

Desondanks vind ik 60 Hz ook prima voor deze prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
NitroX infinity schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:37:
...
Ik heb er geen problemen mee om monitoren in andere categorieën toe te voegen, maar noem dan ook monitoren en niet enkele de categorie, aangezien mijn kennis niet toereikend is op dat gebied.
Misschien kunnen bijvoorbeeld Kid Jansen en anderen op dat vlak wat assisteren.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-07 01:21
NitroX infinity schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:19:
3840x2160;

Dat hangt ervan af hoe goed de scaling van de monitor is. Voor desktopgebruik kun je hem op 1920x1080 zetten. In theorie zou het beeld dan perfect scherp moeten zijn omdat de resoluties exacte veelvouden zijn en de pixels dus eenvoudig verdubbeld kunnen worden; in de praktijk valt dat tegen omdat scalers daar geen aparte afhandeling voor hebben. Voor gaming kun je de volle 4K inzetten en de hogere pixeldichtheid waarderen (AA wordt grotendeels overbodig, wat weer voor prestatieverbetering in games zorgt).

Het zou niet mijn eerste keus zijn overigens, en een best buy is het niet, maar als Nvidia/AMD ooit nog de open verzoeken van gebruikers implementeren om lineaire schaling in de videodrivers te implementeren (zodat native scaling van de monitor geen issue is) dan is zoiets de moeite van het overwegen waard voor wie geen groter beeldscherm wil of kan neerzetten.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-07 15:53
Gister de Dell S2716DG binnen gekregen. Gekocht bij 4Launch voor €589 en moet zeggen dat deze mij niet tegen valt.

Ik had hiervoor een 22 inch en nu dus een 27 inch maar vindt dat toch wel aan de grote kant. Ik ben ook heel erg benieuwd naar de Dell S2417DG maar deze is nog nauwelijks verkrijgbaar. Gelukkig heb je bij 4Launch 30 dagen herroepingsrecht zodat ik nog even kan aankijken of de ik monitor wil houden.

Stay hungry, stay foolish!

• Waltro
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-08 20:56
Waarom de iiyama>Benq GW2765HE?
Zelfde, alleen de Benq heeft ips scherm, voor dezelfde prijs

• NitroX infinity
Omdat de BenQ pas sinds 23 Augustus in de pricewatch stond en nu nog steeds bij maar weinig winkels is te verkrijgen.

• Waltro
Ah okay, maar zou je hem wel aanraden over de iiyama?

• NitroX infinity
Nee, want die BenQ heeft geen FreeSync ondersteuning en voor monitoren zonder FreeSync zijn er goedkopere opties met IPS panelen.

• Waltro
Maar als je een Nvidia videokaart hebt? Wat dan...?

Kan trouwens geen goedkopere vinden...

[ Voor 29% gewijzigd door Waltro op 14-09-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-07 18:02
Mooie topic NitroX.

Als ik je thread volg zou ik uitkomen op een pricewatch: Dell S2716DG Zwart

Want ik "wens" het volgende
  • 1440p (volgens mij een must)
  • 144hz minimum
  • Gsync (éénmaal gezien en overdonderd)
  • Min 24inch
  • Bij voorkeur IPS (gewoonte probleem)
Op moment van schrijven komt deze Dell S2716DG uit op een dikke 600EUR.

Alternatief pricewatch: Asus ROG Swift PG279Q Zwart , 250EUR meerprijs mét een IPS display.
Merk je een verschil tussen 1ms TN of 4ms IPS.. vermoedelijk al eindeloos besproken geweest.

Ik game al jaren op een DELL 8ms IPS 60Hz, daarom kan ik maar nooit de overstap maken naar een TN en 850EUR voor een scherm naar wens zijn ook wat centen :+

Als iemand motivation talk heeft, shoot O-)

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-08 16:59
**SPAM**

[ Voor 95% gewijzigd door dion_b op 22-09-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hashtagxjulian
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-04 17:13
Hallo,
Ik weet niet of dit de goeie thread is hiervoor, maar ik vraag het maar gewoon. Ik ben reeds over gestapt naar een 1440p scherm van BenQ. Om precies te zijn deze: pricewatch: BenQ GW2765HE Zwart. Nadat ik mijn eerste exemplaar kreeg zag ik dat er een dooie pixel op zat. Dus ik heb bij een andere webshop dezelfde gekocht en degene met dode pixel terug gestuurd. Nou sluit ik net de nieuwe aan en zit er weer een dooie pixel op. Mijn vraag is dus wat ik moet doen? Deze terug sturen en weer een nieuwe kopen en hopen dat er geen dooie pixel op zit? Of een andere duurdere monitor kopen? En als ik een andere monitor zou kopen welke? Ik heb er het liefst een die niet veel duurder is als deze.
Bij voorbaat bedankt.
Groeten,
Julian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 800959

Wat is dan het verschil tussen deze 3 schermen anders dan de prijs ???

pricewatch: AOC G2460PF Zwart

pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart

pricewatch: Asus MG248Q Zwart

De Liyama en de Asus, Beide genomineerd voor deze bbg maar de 1 vervangen door de ander.
Maar wat is er dan mis met de AOC die goedkoper is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defqon5
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-11-2021
vsy schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:42:
Mooie topic NitroX.

Als ik je thread volg zou ik uitkomen op een pricewatch: Dell S2716DG Zwart

Want ik "wens" het volgende
  • 1440p (volgens mij een must)
  • 144hz minimum
  • Gsync (éénmaal gezien en overdonderd)
  • Min 24inch
  • Bij voorkeur IPS (gewoonte probleem)
Op moment van schrijven komt deze Dell S2716DG uit op een dikke 600EUR.

Alternatief pricewatch: Asus ROG Swift PG279Q Zwart , 250EUR meerprijs mét een IPS display.
Merk je een verschil tussen 1ms TN of 4ms IPS.. vermoedelijk al eindeloos besproken geweest.

Ik game al jaren op een DELL 8ms IPS 60Hz, daarom kan ik maar nooit de overstap maken naar een TN en 850EUR voor een scherm naar wens zijn ook wat centen :+

Als iemand motivation talk heeft, shoot O-)
toon volledige bericht
Ik ben eigenlijk een beetje in hetzelfde straatje aan het denken, heeft iemand hier antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-07 18:02
Uiteindelijk voor pricewatch: BenQ Zowie XL2730 Rood, Zwart gegaan.

Gtx970 weg en r9 fury in de plaats met freesync.

Ips blijft wel het beste
Pagina: 1