Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qapla101
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 18:57
Net zoals velen heb ik geprobeerd om de anniversary update van Win10 te installeren. Bij mij lukt dat echter niet. Tijdens het oplossen van dit probleem kwam ik achter een veel groter probleem:

Ik kan niet in de BIOS komen. Normaal toets ik F2 in, maar dan geeft de PC een heel klein schil piepje en dan blijft alles hangen. De PC start normaal altijd door naar Win10, en als ik er een (rescue) USB of Win 8.0 DVD in stop loopt de boel vast.

Ik heb alle updates van hardware uitgevoerd behalve de BIOS updaten.

Iemand een idee hoe ik toch in de BIOS kan komen? Ik moet waarschijnlijk het ASRock moederbord flashen (updaten) en, in uiterste noodzaak, terug naar Win7 of Win 8. Hoewel ik niet terug wil naar Win7 weet zelfs MS geen oplossing voor het vastlopen van Win10 na de update. Ik denk dat het updaten van de BIOS kan helpen.

Intel I5-4430, 3GHz, 64bits
8GB RAM
Samsun SSD 120GB (primair)
HD 2 (2TB)
AMD Radeon HD6670 videokaart
Microsoft toetsenbord
Trust GXT155 muis
2 beeldschermen, beide ACER, 1 HDMI, 1 DVI
DVD-brander LG
NAS (via netwerk) Synology J411

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks...

Beste antwoord (via qapla101 op 05-08-2016 19:05)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is het probleem precies met je Windows installatie? Er zijn namelijk gevallen bekend dat het systeem extreem traag kan worden door incompatibele antivirus.

Als je echt je BIOS in wilt, is dat toch relatief simpel te doen? Trek gewoon je boot schijf los. Dan heb je ook geen last van fastboot dat te snel het OS wil starten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je zou natuurlijk even de batterij / jumper k unnen verwijderen om te kijken of je dan in de BIOS kan.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is het probleem precies met je Windows installatie? Er zijn namelijk gevallen bekend dat het systeem extreem traag kan worden door incompatibele antivirus.

Als je echt je BIOS in wilt, is dat toch relatief simpel te doen? Trek gewoon je boot schijf los. Dan heb je ook geen last van fastboot dat te snel het OS wil starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qapla101
Yup. 2 manieren die ik zeker (na mijn vakantie) even ga proberen. Ik houd er niet van om fysiek met mijn PC te klooien, maar dit moet nog wel lukken. Als ik mijn SSD losmaak zal de PC natuurlijk niet doorstarten en hopelijk naar de BIOS gaan. Dus: 1. SSD losmaken of 2. Batterij/ jumper verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
In windows -> geavanceerde opstart opties -> UEFI instellingen wijzigen -> herstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je geprobeerd in Windows in te stellen dat hij opnieuw moet opstarten naar het BIOS?

Settings->Update&Security->Recovery->Advanced startup

Of via Asrock Restart utility?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

John, OS, als jullie de startpost goed hadden gelezen, hadden jullie gezien dat de TS niet eens Windows in komt om dat uit te voeren. Het systeem loopt blijkbaar gelijk vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qapla101
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:41:
Heb je geprobeerd in Windows in te stellen dat hij opnieuw moet opstarten naar het BIOS?

Settings->Update&Security->Recovery->Advanced startup

Of via Asrock Restart utility?
Dit werkt niet, want 'geavanceerde startopties geeft alleen als mogelijkheid 'nu opnieuw opstarten'. . Ook opnieuw instellen lukt niet.
Wel kan ik natuurlijk terug naar versie 1511, als ik in versie 6011 zit. (de anniversary update). Ik heb dan precies 20 seconden om via bijwerken en beveiliging systeemherstel uit te voeren. Al ik te lang wacht crasht explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is je gelukt om in het BIOS te komen? Heeft dit nog iets opgeleverd of heb je nog steeds een niet-werkend systeem?

Heb je een wachtwoord op je gebruiker staan? Zoja, dan kan je vanaf het aanmeldscherm ook de geavanceerde opstartopties bereiken door de linker shift ingedrukt te houden als je kiest voor 'opnieuw opstarten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Harde schijf / SSD loskoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat was wat ik al voorstelde en blijkbaar is het daarmee gelukt, uitgaande op het 'beste antwoord'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Hero of Time schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 20:02:
[...]

Dat was wat ik al voorstelde en blijkbaar is het daarmee gelukt, uitgaande op het 'beste antwoord'. ;)
Ik type graag blind }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik kijk ook liever niet naar m'n toetsenbord, anders zie ik pas veel later als ik iets fout heb getypt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qapla101 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 19:03:
[...]

Dit werkt niet, want 'geavanceerde startopties geeft alleen als mogelijkheid 'nu opnieuw opstarten'. . Ook opnieuw instellen lukt niet.
Wel kan ik natuurlijk terug naar versie 1511, als ik in versie 6011 zit. (de anniversary update). Ik heb dan precies 20 seconden om via bijwerken en beveiliging systeemherstel uit te voeren. Al ik te lang wacht crasht explorer.
Hmm als ik restart now kies krijg ik daarna een keuze menu met daarin troubleshoot. Onder troubleshoot zit de optie om naar uefi te rebooten. Ik vrees dat je net even wat verder had moeten kijken dan ik had aangegeven. Ik zat op het werk en moest het uit het blote hoofd halen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 23:08:
[...]

Hmm als ik restart now kies krijg ik daarna een keuze menu met daarin troubleshoot. Onder troubleshoot zit de optie om naar uefi te rebooten. Ik vrees dat je net even wat verder had moeten kijken dan ik had aangegeven. Ik zat op het werk en moest het uit het blote hoofd halen. :P
In veel gevallen is het ook een optie. Bij een vriendin van mij was het echter niet mogelijk op haar laptop met W8.1 om direct naar het UEFI menu te gaan. Die keus was er gewoonweg niet, evenals het opstarten van een ander apparaat.
Gezien het een laptop betrof, even snel gezocht en bij Sony moet je dus de Assist knop gebruiken als het systeem volledig uit staat. Dat doe je dan blijkbaar weer door shift ingedrukt te houden als je kiest voor 'Afsluiten'. Anders heeft het nog de fastboot/fast startup staat vast ofzo.

Oftewel, geavanceerde herstart opties hoeft niet alle mogelijkheden te bevatten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 23:56:
[...]

In veel gevallen is het ook een optie. Bij een vriendin van mij was het echter niet mogelijk op haar laptop met W8.1 om direct naar het UEFI menu te gaan. Die keus was er gewoonweg niet, evenals het opstarten van een ander apparaat.
Gezien het een laptop betrof, even snel gezocht en bij Sony moet je dus de Assist knop gebruiken als het systeem volledig uit staat. Dat doe je dan blijkbaar weer door shift ingedrukt te houden als je kiest voor 'Afsluiten'. Anders heeft het nog de fastboot/fast startup staat vast ofzo.

Oftewel, geavanceerde herstart opties hoeft niet alle mogelijkheden te bevatten. ;)
Dat wist ik niet, ik onderhoud 10 verschillende windows 10 machines die allemaal die optie wel hebben. Dacht dat die standaard was.

In ieder geval heeft Asrock voor dit moederbord wel een programmatje dat je kan downloaden om UEFI te starten. Ze geven zelf aan dat die nodig is omdat het systeem te snel is om het middels een keyboard optie te doen. Uiteraard werkt de SSD los trekken dan ook, maar dat zou ik niet iedere keer willen doen. Ondanks dat het nu blijkbaar zo gelukt is zou ik TS toch aanraden dat programmatje te installeren, je weet nooit wanneer je het weer ens nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 10:13:
[...]

Dat wist ik niet, ik onderhoud 10 verschillende windows 10 machines die allemaal die optie wel hebben. Dacht dat die standaard was.
Dat dacht ik dus ook, tot vorige week toen ik een image van haar laptop wilde maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qapla101
Ik heb geen van bovenstaande oplossingen geprobeerd omdat ik morgen op vakantie ga en ik geen 'dood systeem' achter wil laten. Ik ken mijzelf, en dan zit ik de hele vakantie te piekeren hoe nu verder te gaan. Verder werkt het systeem nu goed met 1511 dus kan ik alles regelen voor de vakantie.

Als ik terug ben ga ik kijken of dat programma van ASrock werkt, en anders de SSD loskoppelen.

Ik krijg echt de geavanceerde opties niet te zien, waarschijnlijk omdat ik een schoolversie draai, en niet de ultimate versie.

Als je trouwens bij Asrock kijkt naar filmpjes [ YouTube: ASRock Internet Flash Technology ] van internet BIOS update zie je aan de reacties dat niet alles vlekkeloos verloopt. Ik heb nu de meest recente versie van de BIOS gedownload. Als het mogelijk is zal ik in de BIOS eerst een backup maken van de huidige BIOS, anders mol ik het moederbord.

Ik hoop trouwens dat deze update het primaire probleem (over de anniversary update) oplost. Daar is het mij uiteindelijk om te doen.

Bedankt voor alle tips en tot na de vakantie!

Pagina: 1