• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:44
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe camera. Mijn huidige camera (Canon EOS 1000d met 18-135 lens) maakt voor mij prima foto's, maar is voor het gemiddelde uitje te zwaar en te groot om mee te nemen.

Ik lees al een tijdje mee met de verschillende topics en ik twijfel nog tussen de Canon G7x en de Panasonic met de standaard 12-32mm pancake kitlens .

De twijfel zit wat minder in de verwisselbaarheid van de lens, als ik kies voor de Canon zal ik dat niet missen. Ik verwacht namelijk ook niet dat ik nog andere lenzen zal aanschaffen als ik de camera heb aangeschaft (in het geval van de Panasonic, zeker niet omdat ik deze vanmiddag bij de Mediamarkt zag in combinatie met de 35-100 lens).

Mijn vragen gaan meer over het verschil in lichtsterkte en de manier van bedienen. Ik verwacht dat de Canon door de lichtsterke lens ondanks de wat kleinere sensor goede foto's maakt, ook bij 'portretten' van mijn kinderen. De kitlens van de GF7 is minder lichtsterk (3,5 tot 5,6) maar heeft een wat grotere sensor. Ik zie de belichtingscompensatieknop op de Canon en een extra draaiwieltje (naar mij idee om makkelijk diafragma/sluitertijd in te kunnen stellen) die missen op de GF7. De review hier op tweakers spreekt over priegelige bediening. Maar ook de Canon is niet erg groot wat betreft knoppen.

- Welke van de camera's zal bij foto's binnen het beste tot zijn recht komen als ik geen flits wil gebruiken?
- Wat zijn de belangrijkste verschillen in de bediening?

[ Voor 18% gewijzigd door Paulus73 op 05-08-2016 16:31 ]

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Paulus73 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:23:
- Welke van de camera's zal bij foto's binnen het beste tot zijn recht komen als ik geen flits wil gebruiken?
Ik heb de camera's zelf niet en nooit gehad, laat ik dat voorop stellen. Wat ik wel kan zeggen is dat:
De Panasonic 12-32mm (24-64mm eq.) een diafragma heeft van f/3.5-5.6
De Canon 24-100mm naast een groter bereik ook een veel groter diafragma heeft van f/1.8-2.8. Dit is zo'n beetje 2 stops sneller dan de Panasonic (dus maakt 4x kortere sluitertijden of 4x lagere ISO mogelijk).
De keerzijde is dat de sensor iets kleiner is: 1" tegenover M4/3.

Voor fotografie binnen is het grotere diafragma (kleiner f-getal) een flink voordeel! Ik denk niet dat de ruisprestaties zoveel slechter zullen zijn bij de Canon dan bij de Panasonic. Kijk ook eens op DPreview voor testfoto's.

https://www.dpreview.com/reviews/canon-powershot-g7-x/2
Welke Panasonic je bedoelt gaf je niet aan, maar die vind je vast ook op die site. Let er wel op dat jouw lens (12-32) erop zit, anders kun je het natuurlijk niet vergelijken.

Wat ik je aanraad is om eens enkele winkels binnen te lopen en beide apparaten vast te houden en te gebruiken. Laat je eventueel adviseren (ook in verschillende winkels), en dan niet bij de MediaMarkt natuurlijk.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
Ik ben het met TKroon eens. Naast die optie kun je ook naar de Canon 24mm pancake lens kijken voor dagen dat je geen zin hebt om veel mee te slepen. Dat maakt je camera een stuk kleiner en je bent minder geld kwijt. Is ook tweedehands redelijk verkrijgbaar.

Zie hier wat voorbeelden met de pancake.

Afbeeldingslocatie: https://shashinki.com/shop/images/CN-EF24F28STM.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Sluw op 05-08-2016 16:53 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

TKroon schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:37:
[...]

Ik heb de camera's zelf niet en nooit gehad, laat ik dat voorop stellen. Wat ik wel kan zeggen is dat:
De Panasonic 12-32mm (24-64mm eq.) een diafragma heeft van f/3.5-5.6
De Canon 24-100mm naast een groter bereik ook een veel groter diafragma heeft van f/1.8-2.8. Dit is zo'n beetje 2 stops sneller dan de Panasonic (dus maakt 4x kortere sluitertijden of 4x lagere ISO mogelijk).
De keerzijde is dat de sensor iets kleiner is: 1" tegenover M4/3.

[...]
Het diafragma moet je ook vermenigvuldigen maar dan nog is het verschil aanzienlijk.

Je komt dan uit op een 65-270mm f/4.8-7.5 (afgerond) tegenover een 24-64mm f/7-11 (afgerond).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ventieldopje schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:00:
[...]

Het diafragma moet je ook vermenigvuldigen maar dan nog is het verschil aanzienlijk.

Je komt dan uit op een 65-270mm f/4.8-7.5 (afgerond) tegenover een 24-64mm f/7-11 (afgerond).
Het klopt niet wat je zegt. Het diafragma (hoeveelheid lichtinval) is altijd gelijk. f/2.8 is altijd f/2.8. Waar jij op doelt is de scherptediepte, omdat te kunnen vergelijken moet je die inderdaad ook vermenigvuldigen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

TKroon schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:11:
[...]

Het klopt niet wat je zegt. Het diafragma (hoeveelheid lichtinval) is altijd gelijk. f/2.8 is altijd f/2.8. Waar jij op doelt is de scherptediepte, omdat te kunnen vergelijken moet je die inderdaad ook vermenigvuldigen.
Nee, ik bedoel ook de lichtinval aangezien je er ook rekening mee moet houden dat de angle of view kleiner is en dus de totale oppervlakte (aan de voorkant van de cone) ook kleiner is. Wie A zegt moet ook B zeggen en in dit geval dus zowel het brandpunt als het diafragma met de cropfactor vermenigvuldigen. Zie ook het veelbesproken topic: FF vs crop: voordelen vs vooroordelen.

Het verschil tussen f/4.8 en f/7 is overigens maar 1.17 stops ipv. 2 stops zoals jij beweerd ;) Nou gaat het er mij niet om dat ik je kan verbeteren (zo narcistisch ben ik niet) maar als je gaat vergelijken is het wel handig om dat op correcte wijze te doen, anders kom je misschien bedrogen uit.

edit: Ik zie net dat je de EF 24-100 bedoeld, dan klopt mijn berekening niet aangezien de 1000D een cropfactor heeft van 1.6 t.o.v. de 2.7 van de G7X (die niet eens lenzen kan wisselen) 8)7

In dat geval wordt het een 38-160mm f/2.8-4.5 (afgerond), wat een stuk lichtsterker is en tegenover de GF7 met 12-32 een verschil heeft van 2.56 stops.

[ Voor 24% gewijzigd door Ventieldopje op 05-08-2016 18:30 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• GHR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-11 13:18

GHR

Persoonlijk vind ik Canon vaak mooier met kleuren. Vooral de huidtinten vallen vaak tegen bij Panasonic. Zelf heb ik een Panasonic LX100. De huidtinten geven vaak een (vlekkerige) paarse/magenta kleurzweem te zien.

Wat ik tevens bij Canon prettiger vind is dat je in RAW met meerdere kleurenprofielen kunt werken. Bij Panasonic, ook bij de GF7, is alleen het Adobe standard profiel beschikbaar. Persoonlijk vind ik het met deze profielen iets moeilijker om naar een bevredigend eindresultaat toe te werken.

Met betrekking tot de Canon G7XII merk ik nog op dat hier geen EVF op zit. Dit in tegenstelling tot de G5X. Van deze laatste wordt binnenkort een MKII verwacht.

Als belangrijkste raad ik je aan om een winkel uit te zoeken waar je het toestel ook daadwerkelijk uit mag proberen. Maak hier van te voren goede afspraken over. Bij zowel Smits (Arnhem) als bij Calumet (Amsterdam) kun je het toestel terug brengen als het niet bevalt. Dit natuurlijk onder de voorwaarde dat een en ander er nog onberispelijk uitziet. Wie nog meer winkels weet waarbij deze mogelijkheid bestaat mag het lijstje aanvullen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Paulus73 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:23:
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe camera. Mijn huidige camera (Canon EOS 1000d met 18-135 lens) maakt voor mij prima foto's, maar is voor het gemiddelde uitje te zwaar en te groot om mee te nemen.

Ik lees al een tijdje mee met de verschillende topics en ik twijfel nog tussen de Canon G7x en de Panasonic met de standaard 12-32mm pancake kitlens .
De 18-135 is een vrij zware lens. Als je bovenstaande opties overweegt, kun je net zo goed de 18-55 STM op je 100D zetten. Dan is de combinatie ook licht (wel groot nog steeds) en kost je heel wat minder.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Paulus73
Bedankt allemaal.

Die opties voor een lichtere lens maken het niet makkelijker. Maar het formaat blijft ook dan een belemmering om hem mee te nemen.

Op basis van jullie input denk ik dat de G7x voor mij de beste optie is. Met name door de lichtsterke lens. De mark ii heeft een paar voordelen, het scherm dat ook naar beneden kan kantelen en de snellere processor. Een nadeel is de prijs.....

De Panasonic GF7 zal het waarschijnlijk niet meer worden.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:27
Waarom niet de Panasonic LX100?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Paulus73
Ramon schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 20:20:
Waarom niet de Panasonic LX100?
Inderdaad interessant. Met name de prijs vind ik wat hoog. En dan het beperkter zoombereik. Maar qua bediening lijkt hij wel prettig. Wordt niet makkelijker....

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-11 21:11

Bever!

3

Lx100 is wel een topper, als je die performance zoekt met een losse lens zit je 3x hoger in prijs.

• Hardelassert
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-11 10:58
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe camera. De G7X mk2 wordt vaak vergeleken met de RX100 III en de LX100. Voor die drie types zijn verschillende side by side reviews te vinden.
Misschien dat de Panasonic ZS100/TZ100 interessant is? De zoom is aantrekkelijk, maar hij schijnt een trage lens te hebben en maakt kwalitatief minder goede foto's bij weinig licht

• Paulus73
Hardelassert schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:43:
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe camera. De G7X mk2 wordt vaak vergeleken met de RX100 III en de LX100. Voor die drie types zijn verschillende side by side reviews te vinden.
Misschien dat de Panasonic ZS100/TZ100 interessant is? De zoom is aantrekkelijk, maar hij schijnt een trage lens te hebben en maakt kwalitatief minder goede foto's bij weinig licht
Ik heb inmiddels een tijdje een Canon G7x (mk1) mogen gebruiken tijdens mijn vakantie. Merkte, tegen mijn eigen verwachting in, dat ik met name de zoeker mis. En ook het zoomen met een knopje is het niet helemaal voor mij. Is wellicht ook voor jou iets om rekening mee te houden. Het zoombereik is eigenlijk best prima.

Dat bij elkaar maakt dat ik misschien toch verder ga kijken naar een ander (type) camera, maar het kan ook zijn dat ik het nadeel van mijn andere kit wat minder als nadeel zie en er voorlopig nog lekker mee door schiet!

• Hardelassert
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-11 10:58
Bedankt voor de feedback Paulus. Mijn vriendin en ik willen hem vooral gebruiken op backpack vakantie. We zijn beiden niet erg bekend met fotografie, maar we willen wel met mooie herinneringen thuis komen.
Omdat het reizen centraal staat zien we wel wat op onze weg komt en waar we foto's van willen maken. Omdat we veel met alleen een daypack op stap gaan willen we gewoon een makkelijke point en shoot camera :)
Het zoomen met een knopje is wel iets wat we gewent zijn van eerdere low budget camera's dus dat zal wel goed komen denk ik. Binnenkort gaan we vakantiefoto's van vorige trips bekijken om te zien waar we vooral foto's van maken om te zien of we zoom nodig zullen hebben of niet.

Wat mij aantrekt aan de Canon is het gebruiksgemak, de grote sensor en het feit dat je ook mooie landschap en portret foto's mee kan schieten.

• Paulus73
Het is inderdaad wel een compacte camera en de foto's zijn erg mooi.
Pagina: 1