Wordt mijn cpu nu veel te heet of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menkoro
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:16
Mijn vraag
Als ik Open Hardware Monitor draai zie ik een aantal temperaturen voorbij komen. Ik kan er niet helemaal uit opmaken of dit nu veel te heet is of niet.

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/73e6da3h7/Heetofniet.jpg

Bovenstaande temperaturen zijn gemaakt tijdens Idle, net na het opstarten. De temperatures 2,3,4 en 6 lijken me te kloppen. Maar waar die CPU Core voor staat is me eigenlijk niet helemaal duidelijk. Zo iets kan toch ook niet al direct zo heet zijn, direct na het opstarten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel Core I5-4670K
AMD RX 480 8GB
Overige specs staan in de afbeelding

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al het een en het ander gelezen over pinnetjes aandrukken / vastzetten, daar ben ik al mee aan het rommelen geweest. In eerste instantie dacht ik dat ik het gefikst had, aangezien ik de temperatuur van 90 naar 70 graden zag dalen onder CPU Core. Maar op andere momenten schoot het weer omhoog, ook als ik de boel gewoon idle liet draaien.

Ik wil zeker verder gaan kijken naar de mogelijkheden om dit te fiksen, maar eerst wil ik wijzer worden over wat er nu precies hier staat. Mijn zoektocht op het internet naar exacte uitleg gaf me niet heel veel houvast.

[ Voor 12% gewijzigd door Menkoro op 05-08-2016 16:13 ]

Beste antwoord (via Menkoro op 06-08-2016 15:02)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De vraag is: hoe lang zit de koeler al op de CPU? Wanneer dit meer dan een jaar of 3 is dan wordt het misschien tijd om de koeler eens van de CPU af te halen. De CPU schoon te maken en nieuwe koelpasta er op te doen. Het koelblok en ventilator zelf ook eens flink doorworstelen helpt daar ook bij, net als met de andere ventilatoren in je kast/laptop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Graag meten met realtemp of coretemp. Onder idle en onder load.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Menkoro schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:11:
Zo iets kan toch ook niet al direct zo heet zijn, direct na het opstarten?
De temps van de CPU gaan heel snel omhoog en omlaag. Binnen 1 seconde van 30 graden naar 70 graden is gewoon normaal en mogelijk. Om die reden moet er ook gemeten worden onder belasting en niet er na.

Dit zijn voor idle wel erg hoge temps. Onder load zal het dan helemaal hoog zijn. Eerste is toch de plaatsing van de CPU koeler en de koelpasta.

Edit: Let bij de stock Intel koeler trouwens ook goed op de stand van de pinnen. Er is een stand voor er uit halen en voor er in drukken. De pinnen moeten in de juiste stand staan als je de koeler in het moederbord wil vast drukken. Je moet de pinnen altijd voor het plaatsen een slag draaien wil het goed gaan,

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 05-08-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
En welk moederbord. Ook niet geheel onbelangrijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De vraag is: hoe lang zit de koeler al op de CPU? Wanneer dit meer dan een jaar of 3 is dan wordt het misschien tijd om de koeler eens van de CPU af te halen. De CPU schoon te maken en nieuwe koelpasta er op te doen. Het koelblok en ventilator zelf ook eens flink doorworstelen helpt daar ook bij, net als met de andere ventilatoren in je kast/laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-09 22:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als dit daadwerkelijk idle temps zijn, dan is dat veel te hoog.

Nu ben ik wel benieuwd wat je temps onder load zijn.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Coretem en realtemp idle en load. Dan weten we pas waar we over praten

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

millman schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:46:
Coretem en realtemp idle en load. Dan weten we pas waar we over praten
Wat heb je toch met CoreTemp en RealTemp? TS heeft toch al een mooie screenshot gepost van Open Hardware Monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Compizfox schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:53:
[...]

Wat heb je toch met CoreTemp en RealTemp? TS heeft toch al een mooie screenshot gepost van Open Hardware Monitor?
CoreTemp en RealTemp zijn voor Intel CPU's het meest betrouwbaar. Andere programma's willen het nog wel eens fout hebben. Mijn ervaring met HWMonitor is wel goed, die geeft eigenlijk altijd hetzelfde aan als CoreTemp. Het ergste van allemaal is nog SpeedFan, die klopt vaker niet dan wel.

Ik denk dat het screenshot in de TS best betrouwbaar is, maar het kan geen kwaad om even met CoreTemp of RealTemp te kijken of het echt klopt. Kleine moeite en dan weten we teminste zeker dat de temps ook echt kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:24
Maar voelt je koeler dan ook zo heet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
zetje01 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:57:
Maar voelt je koeler dan ook zo heet aan?
Dit kan wel wat zeggen, maar het zegt niets over of de temps wel of niet kloppen. Met een slecht contact tussen CPU en koeler kan de koeler prima koel zijn terwijl de CPU heet is. Het is zeker handig om dit even te controleren, dat wel. Is de koeler niet heet moet het bijna wel aan contact liggen, dus aan de pasta of druk van de koeler op CPU. Is de koeler wel heet kan het liggen aan bijvoorbeeld stof of dat de fan niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

PilatuS schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:57:
[...]
CoreTemp en RealTemp zijn voor Intel CPU's het meest betrouwbaar. Andere programma's willen het nog wel eens fout hebben. Mijn ervaring met HWMonitor is wel goed, die geeft eigenlijk altijd hetzelfde aan als CoreTemp. Het ergste van allemaal is nog SpeedFan, die klopt vaker niet dan wel.

Ik denk dat het screenshot in de TS best betrouwbaar is, maar het kan geen kwaad om even met CoreTemp of RealTemp te kijken of het echt klopt. Kleine moeite en dan weten we teminste zeker dat de temps ook echt kloppen.
Ik heb nog nooit iets anders gezien dan dat al dat soort programma's precies hetzelfde aangeven. Zoals het hoort, uiteraard, want al die programma's lezen precies dezelfde sensor uit, en waarschijnlijk ook via dezelfde driver. Welk programma je gebruikt is vooral een kwestie van smaak, en ik vind het dus een beetje onzin om TS te vertellen dat hij een ander programma moet gebruiken.

Als de temperatuur niet klopt komt dat meestal door een defecte sensor, en in dat geval zullen alle programma's (ook die BIOS) die foute waarde aangeven.

Wat wel even belangrijk is, is dat TS de temperatuur onder load meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menkoro
Dank voor alle reacties! Ben momenteel nog wat hardware aan het vervangen (windows installeren op SSD), en ga daarna nog aan de slag met de pennen. Als dat het niet is wordt het tijd om naar die pasta (bolognese?) te gaan kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je er een lichte overklok op? Normaal is de turbo van een 4670K 3,8, jij zit op 4,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menkoro
Dank voor alle reacties! Even alles losgekoppeld en de processor opnieuw in moedermord geklikt. Temperatuur is nog altijd wat aan de hoge kant (45 graden idle), maar dat kan wel verholpen worden met nieuwe koelpasta.
Pagina: 1