Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickhubers1988
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-04 18:11
Recentelijk heb ik de behoefte om meer cloud opslag te hebben en ben ik een nieuw projectje gestart, dmv wat vooronderzoek ben ik te weten gekomen dat het makkelijk en goedkoop is om zelf een cloudserver op te zetten met behulp van freenas en owncloud.

Graag wil ik klein beginnen om te kijken hoe het in de praktijk werkt, want de ervaring leert dat met name portforwarding om apparaten van buitenaf te benaderen vaak een bottleneck is, maar ook de vraag of het qua synchroniseren multi crossplatform werkt en of het wel snel genoeg gaat ivm afhankelijkheid van de uploadsnelheid. Om dit te proberen heb ik nu het (gekke) idee om mijn Asrock Beebox N3150 om te toveren tot htpc en nas server in één, qua stroomverbruik kan ik deze makkelijk 24/7 aan laten staan. Alleen de vraag of dit gaat werken. Het betreft een beebox N3150 met dual 4gb RAM(2*2gb), msata 60gb en een laptop 2,5 inch 5400rpm schijf van 500gb.

Blijkbaar is freenas prima te installeren en draaiend te houden op een 8gb USB stick die ik uiteraard nog heb liggen. En mijn 500gb schijf gebruik ik nagenoeg niet, waardoor ik deze ruimte wil gebruiken voor de cloud. Nu komt eigenlijk de hamvraag. Is het mogelijk om de Beebox te gebruiken als htpc met Windows 10 en dat op de achtergrond de nas server draait dmv een USB geïnstalleerde freenas die verbonden is met de 500gb schijf?

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 09:15
Je zou ook eens kunnen kijken naar http://xpenology.me/.
Heb hier een tijdje mee gehobby'd en werkt prima.

Denk dat de enige mogelijkheid is om eventueel FreeNAS in een Virtual Machine te draaien, en die op de achtergrond te laten meedraaien op W10. Dan kun je de opslag van de USB stick gebruiken als "HDD" voor de FreeNAS VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickhubers1988
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-04 18:11
Bedankt voor de tip. Met een snelle blik op de website lijkt het mij goed/makkelijk toe te passen, in ieder geval als onderdeel van dit hobby project een leuke uitdaging. Wat je zegt wat betreft Freenas draaien op een VT klinkt aannemelijk logisch alleen is mijn ervaring om op deze wijze te werken niet veel te noemen en daarom vraag ik mij af welk effect het heeft op de synchronisatie snelheid als freenas op een VT middels een externe usb draait.

En waarschijnlijk moet ik de server gaan poortmappen om van buitenaf te benaderen, alleen vraag ik mij af kun je de VT afzonderlijk poortmappen of moet ik de gehele beebox poortmappen? Jij of iemand anders enig idee?

Edit: in mijn zoektocht naar virtualisatie van freenas ben ik een interessante website tegengekomen, namelijk http://www.freenas.org/blog/yes-you-can-virtualize-freenas/ hier wordt uitgelegd, danwel op een andere manier dan die van calvis, hoe je freenas op een vt kunt gebruiken. Echter wordt er bij de aanbevolen hardware uitgegaan van 8gb ram, echter heb ik maar 4gb ram. Alleen in tegenstelling tot het how to artikel gebruik ik geen 3x 1TB opslag. Ergens heb ik gelezen dat per 1TB, 1gb ram nodig is. In hun geval gaan zij uit van 3gb ram geheugen voor 3TB. Dus mijn rekensom is dat zij uitgaan van 4gb ram voor freenas en 3gb ram voor het opslag en aangezien 7gb ram geen logisch aantal is en iets meer altijd beter is, dat zij van 8gb ram uit zijn gegaan. Nu denk ik dat het krap aan mogelijk is om met mijn 4gb ram de 500gb te gebruiken als nas, klopt dit?
Maar anderszijds zal ik hoogstwaarschijnlijk niet alle ram geheugen kunnen gebruiken voor freenas en zal ik geheugen moeten hebben om Windows 10 tegelijkertijd te laten draaien. Mocht dit zo zijn en ik heb 2gb voor freenas en 2gb voor Windows gaat dit dan wel of niet werken is mijn vraag?

[ Voor 46% gewijzigd door Nickhubers1988 op 05-08-2016 18:30 ]

iRacing Profiel