Toon posts:

Scythe Mugen 4 probleem: Slechts 1 vd 2 fans werkt.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey beste experts/kenners,

Hopelijk ben ik hier op de juiste plaats met dit topic, mijn excuses indien niet.

Onlangs heb ik door Alternate een pc laten samenstellen. Alles werkte perfect tot het me eergisteren opviel dat 1 van de 2 fans op de processor koeler niet meer werkte.
De koeler waarover ik spreek is de Mugen 4, een groot niet al te mooi ding dat voorzien is van 2 fans, links en rechts van het koelingsblok (of hoe dat ook mag heten). 2 Dagen geleden werkte beide fans, nu dus nog maar eentje...
Eerst dacht ik dat het misschien zo was dat de koeler slechts 1 fan gebruikt zolang de temperatuur niet hoog is, en dat wanneer de temperatuur op zou lopen de 2de fan ook zou aangaan. Maar nu, na 2 dagen, heb ik gemerkt dat ondanks bij het spelen van een aantal games, de fan gewoonweg niet aanslaat.

Ik ben in de bios geweest (een heel avontuur op zich voor een computerleek zoals ik) en heb daar de cpu fan van "normal" naar "fullspeed" gezet, maar dat maakte geen verschil uit. De rechter fan draait op ongeveer 800rpm, de linker doet dus niks.

Ook ben ik op zoek geweest naar software om je fans mee te kunnen controleren, maar het enige dat ik vond was Speedfan en die doet het blijkbaar niet meer onder windows 10 (bij mij toch al zeker niet).

Misschien belangrijk om nogmaals te vermelden dat beide fans wel werkte de eerste 2 dagen nadat ik de pc in gebruik nam. Indien jullie meer info over de rest van het systeem nodig hebben, dan post ik die natuurlijk, maar ik was niet zeker of dit wel noodzakelijk is.

Moet ik bang zijn dat er na 4 dagen reeds een defect is en dat ik m'n pc al terug kan binnenbrengen voor nazicht, of zou er een eenvoudigere/geruststellende verklaring zijn voor mijn probleem?

Oh ja... als ik de pc wil herstarten dan gebeurt er niks, het scherm gaat op standby omdat er geen signaal meer is, maar de pc blijft verderlopen. Ik ben dan verplicht om de pc handmatig uit en dan terug aan te zetten via de powerknop.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik toch wel een beetje teleurgesteld ben momenteel. Hopelijk kan iemand me helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Eekii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10-2022
lekker terugsturen je hebt nog garantie dus laat alternate het maar oplossen . Het zou kunnen dat de koeler inderdaad kapot is of er is een kabeltje van het moederbord losgeschoten.

Orgin limited199

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Gezien er nogal vaak wat fouten worden gemaakt door systeem builders, kan het zijn dat zij de CPU fans niet op de CPU header hebben aangesloten, en dat zou kunnen verklaren waarom er geen snelheids verschil optrad. Zitten bijde CPU fans op de zelfde fan header dmv een splitter? Of afzonderlijk op bijvoorbeeld een CPU_Fan / CPU OPT/ CHA_fan.

Indien op de zelfde header: is of de fan stuk,(kans klein, heb zelf nog nooit een kapotte fan meegemaakt) of er is iets mis met de splitter, evt kan het zijn dat de 2de fan niet goed genoeg in de fansplitter is gestoken.

(sommige moederborden kan je switchen tussen DC en PWM control, let wel op dat dit op PWM staat)

Speedfan is een vrij ingewikkeld programma om in te stellen, en over het algemeen niet écht nodig.

Mocht je er toch niet uitkomen, zoals hierboven word vermeld, even contact opnemen met de systeem bouwer.

Edit:

PS. Het is wel handig om je systeem specs te weten, gooi ze even in een lijstje! Dan kunnen we evt bios screenshots/mobo layout bekijken ed.

[ Voor 8% gewijzigd door wiLLius op 05-08-2016 12:12 . Reden: Extra toevoeging. ]

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allebei voor de reactie!

In de tussentijd ben ik naar Alternate geweest na even te bellen met hun technische dienst. Ze hebben er gewoon een nieuwe Mugen ingestoken terwijl ik er bij stond. Beide fans werken nu perfect.

Chapeau voor Alternate, ik had dit niet verwacht. Zonder nog meer reclame te willen maken wil ik toch nog even zeggen dat ik niets dan goeds over hun kan zeggen. Echt top.

Wat het heropstarten betreft, dat is een raadsel. In de winkel hebben ze hem ook heropgestart en daar ging dat zoals het hoort. Ze konden me niet zeggen of het dan aan mijn scherm lag of niet, want die had ik natuurlijk niet mee. Deze is trouwens verbonden met een Display port, misschien moet ik gewoon eens via hdmi proberen en dan zien wat er gebeurt.

Maar goed, ik ben gewoon al ontzettend tevreden dat die koeler terug naar behoren werkt.
Nogmaals dank ook voor jullie hulp/raad hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Probeer eveneens een ander stopcontact, wie niet waagt wie niet wint!

hwbot; wiLLius