Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:45
Hallo tweakers,

Sinds een dag of twee kan ik mijn externe harde schijf niet meer benaderen op mijn desktop- en laptop pc.
Het rare hiervan is dat de HDD wel gewoon gelezen kan worden door mijn Samsung Smart TV en door de Samsung HT-set.

Als ik hem probeer te benaderen krijg ik de volgende melding:
"E:\ is not accesible. The parameter is incorrect."

En volgens disk management is de partitie die aanwezig was op de harde schijf opeens RAW.

Enige wat ik zelf zo kan bedenken wat het mogelijk zou kunnen veroorzaken is dat ik recent mijn desktop en laptop de Anniversary update heb laten uitvoeren, en mogelijk dat het autorun.inf bestand wat alleen een titel en pictogram instelt het verijdeld.

Hopelijk hebben jullie nog een mogelijke oplossing, anders wordt het maar formateren :D

Met vriendelijke groet,

Apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:52
Waarschijnlijk is de disk geformatteerd met een bestandsysteem wat Windows niet snapt.
Zoals bijvoorbeeld een variant op Ext welke een op Linux gebaseerd systeem vaak gebruikt. Zoals je smartphone, tv of mediabox.
Dat is fundamenteel anders dan microsoft NTFS, en daarom snapt windows het niet.

Wat wil je met de disk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-06 14:57
Dit klinkt als een corrupte GPT of MBR (mijn gok is GPT, aangezien de TV het wel nog kan lezen). Met een Linux CD is zoiets redelijk makkelijk te fixen, maar in Windows durf ik het niet te zeggen. Als er geen heel belangrijke dingen op staan kun je kijken of je het geheel met de hier beschreven stappen terug kan krijgen.

Je data moet er nog op staan, maar ik durf niet te zeggen welk bestandssysteem het is. Mijn gok is FAT, maar moderne TV's kunnen ook gewoon NTFS lezen dus dat zegt helaas weinig :-(

EDIT: Als je de SMART data niet uit kunt lezen dan kun je die stap gewoon overslaan. Zolang de schijf niet raar klinkt en je er geen rare dingen (vallen etc.) mee gedaan hebt is dat niet het probleem momenteel.

[ Voor 15% gewijzigd door Xudonax op 05-08-2016 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:45
jeroen3 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:17:
Waarschijnlijk is de disk geformatteerd met een bestandsysteem wat Windows niet snapt.
De disk deed het voorheen gewoon prima, maar na een middagje series kijken pakt mijn PC de schijf gewoon niet meer. De schijf was gewoon op NTFS geformatteerd omdat het om grote bestanden gaat.

Het liefste formateer ik de schijf niet opnieuw want er staan ook een aantal VMs op.
Xudonax schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:18:
Dit klinkt als een corrupte GPT of MBR (mijn gok is GPT, aangezien de TV het wel nog kan lezen). Met een Linux CD is zoiets redelijk makkelijk te fixen, maar in Windows durf ik het niet te zeggen. Als er geen heel belangrijke dingen op staan kun je kijken of je het geheel met de hier beschreven stappen terug kan krijgen.
Ik zal even kijken of dit helpt, hij loopt inmiddels, maar volgens de 'handleiding' moet je hem alsnog formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:52
Apart schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:31:
Het liefste formateer ik de schijf niet opnieuw want er staan ook een aantal VMs op.
Dan moet je met datarecovery software aan de slag. Je weet dat het NTFS is, dus je kunt de disk waarschijnlijk scannen met GetDataBack NTFS o.i.d.

Ik vertrouw geen software die beweert een corrupte partitietabel te kunnen "repararen". Disks worden read-only bij mij als er iets mis gaat.
Als je de software en ruimte hebt kun je wellicht een clone maken en mounten om daar je recovery software op los te laten.
Zo hoef je maar één keer van de disk te lezen. Mochten er hardware issues zijn kan dat helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 05-08-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-07 08:07
Met linux proberen te lezen, via een bootable live cd.
Dan een kopie proberen te maken, of via kopiëren, anders met dd.
Dan via livecd van linux een recovery doen bijv testdisk.

Normaal krijg je dit als je de externe hd verkeerd lostrekt, dus niet eerst door de software ontkoppelen, dan pas lostrekken.

[ Voor 26% gewijzigd door jan99999 op 05-08-2016 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-07 17:49
Nee hoor, waarschijnlijk heeft je TV een (verplichte) speedtest uitgevoerd om te kijken of de externe harddisk geschikt is voor continuous video opname. Daarvoor formatteert hij de hele harddisk, meestal in filesysteem EXT2.
Je kunt namelijk niet de TV laten opnemen op een USB-stick of externe harddisk die NTFS is: dat wordt meteen omgeformatteerd. Ook kan een TV meestal niet omgaan met partities: hop, de hele harddisk in EXT2 en weg zijn je andere bestanden. Dit is in elk geval de praktijk zoals ik hem ken.

Je kunt heel gemakkelijk aan de bestanden in EXT2 of een ander EXTxx formaat, door in Windows de gratis utility ext2fsd.exe te gebruiken: installeren, opstarten, de Service starten in de applicatie (in het menu), een schijfletter toekennen aan de EXT2 harddisk en gaan met die banaan.
Pagina: 1