Waarom zoemt deze speaker als er een zaklamp op schijnt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 18:54
Ik heb een raam-deur alarm. Dat bestaat uit twee onderdelen: een kastje met batterijen, schakelaar, reedrelais, speaker (lijkt een piëzo speaker te zijn) en nog wat spul wat je op je kozijn plakt. En een magneet die je op je raam plakt. Doe je het raam open dan maakt het reedrelais geen verbinding meer en gaat de speaker blèren.

Omdat ik een schroevendraaier heb heb ik het kastje opengeschroefd. Let op: de batterijen heb ik uit het kastje gehaald!

En dit is wat ik niet snap: ik heb een LED-zaklampje met 3 standen: laag, middel en hoog. En het werkt op 1 AAA-batterij. Er zal wel een stukje elektronica inzitten dat het voltage verhoogd en een PWM-dingetje voor de drie standen, dat denk ik tenminste.

Wanneer ik nu het lampje in de lage stand in de buurt van de speaker heb dan zoemt hij zachtjes. (terwijl er dus GEEN batterijen in het kastje zitten) Op middel zoemt hij nog wat zachter en op hoog helemaal niet. Hij zoemt ook als ik het zaklampje achterstevoren vast heb, dus hij reageert niet op het licht. De zoem komt niet uit het lampje maar lijkt uit de speaker te komen. Of heel misschien het PCB waar de speaker met draden aan vastzit, maar het lijkt de speaker zelf te zijn.

Hoe kan dit?

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 05-08-2016 08:18 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Beste antwoord (via Mentalist op 06-08-2016 01:46)

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Hallo W3ird_N3rd,

Er zit inderdaad PWM (of een schakelende voeding) in je zaklamp.
Deze schakelt de batterij spanning aan en uit in een bepaald ritme en maakt dus een soort wissel spanning .
Een wisselspanning in een draad vormt een wisselend magnetisch veld , dit veld vormt in een draad in het raam-deur-alarm weer een spanning en stroom.

Dit gebeurt ook in de hoogste stand alleen is de frequentie vermoedelijk zo hoog dat je het niet hoort .

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• theuser
Hallo W3ird_N3rd,

Deze schakelt de batterij spanning aan en uit in een bepaald ritme en maakt dus een soort wissel spanning .
Een wisselspanning in een draad vormt een wisselend magnetisch veld , dit veld vormt in een draad in het raam-deur-alarm weer een spanning en stroom.

Dit gebeurt ook in de hoogste stand alleen is de frequentie vermoedelijk zo hoog dat je het niet hoort .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 18:23
theuser schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:31:
Ik denk dat in de hoogste stand de PWM een duty cycle heeft van 100%; m.a.w. er wordt dan niet geschakeld, hij staat altijd aan, en er worden dan dus ook geen wisselende magneetvelden opgewekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
In 1x goed geantwoord door theuser. Die zaklamp wekt een elektromagnetisch veld op door schakelgedrag en dat wordt opgepikt door de piezo. Op de hoogste stand schakelt hij waarschijnlijk niet, gelijkstroom dus, en voor een stabiel elektromagnetisch veld moet er sprake zijn van een verandering in de stroom. Misschien dat je alleen het inschakelen en uitschakelen iets hoort.

Er zijn regels voor wat een apparaat mag zenden en waar hij tegen moet kunnen in het RF-spectrum, EMC regels. De kans is dat jouw zaklamp daar niet aan voldoet, dat zie je vaker met ledproducten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
@lvdgraaff,

Als de ingangsspanning hoog genoeg is voor de led zou dit kunnen.
1,5 Volt is niet genoeg en moet dus omhoog , dit kan zowel met PWM als ook met een schakelende voeding.

Om de spanning omhoog te krijgen moet er dus altijd geschakeld worden , er zal dus altijd wel een elektromagnetisch veld ontstaan in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
joule thief ?

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 11:05

Croga

The Unreasonable Man

dit veld vormt in een draad in het raam-deur-alarm weer een spanning en stroom.
Dat is niet eens nodig.... Dat wisselend magnetisch veld werkt rechtstreeks op de magneet in de speaker en zet daarmee dus de speaker in beweging....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Croga schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:04:
[...]

Dat is niet eens nodig.... Dat wisselend magnetisch veld werkt rechtstreeks op de magneet in de speaker en zet daarmee dus de speaker in beweging....
Een magneet in een piezospeaker? Dat moet een beste ledlamp zijn als deze even een offset emf creëert in de magneet van een dynamische luidspreker. Ook in dat geval snijdt jouw stellige verklaring geen hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 03-10 18:54
Hallo W3ird_N3rd,

Zit dat zo. :) Gezien er geen batterijen inzaten en er voor een zoem iets nodig is met een frequentie dacht ik ook al dat het iets met PWM in de zaklamp te maken had, maar hoe precies begreep ik niet. Nu begin ik het denk ik te begrijpen. :)
Dat denk ik dan weer niet, de frequentie is vrij laag (paar honderd hertz denk ik) en vergelijkbaar op zowel laag als middel. Komt niet in de buurt van de hoogste frequenties die ik kan horen. Ik heb het net nog eens getest en als ik hem op hoog zet terwijl ik hem in de buurt van het alarm heb dan hoor ik heel even een hogere piep bij inschakelen en dan is het stil.

Ik denk zelf dat de zaklamp een vast voltage maakt voor de LED voor de hoge stand en er los daarvan een PWM circuit is voor de middel en lage standen. En dat dus alleen die laatste de zoem maakt.
Flake schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:03:
In 1x goed geantwoord door theuser. Die zaklamp wekt een elektromagnetisch veld op door schakelgedrag en dat wordt opgepikt door de piezo. Op de hoogste stand schakelt hij waarschijnlijk niet, gelijkstroom dus, en voor een stabiel elektromagnetisch veld moet er sprake zijn van een verandering in de stroom. Misschien dat je alleen het inschakelen en uitschakelen iets hoort.

Er zijn regels voor wat een apparaat mag zenden en waar hij tegen moet kunnen in het RF-spectrum, EMC regels. De kans is dat jouw zaklamp daar niet aan voldoet, dat zie je vaker met ledproducten helaas.
Het lampje is best bekend, een Tank007 E09, gekocht bij een webshop van iemand die hier ook een account heeft. (dus geen directe China import) Het raam-deur alarm komt van een andere Nederlandse webshop maar is (zover ik dat als leek kan beoordelen) niet zo netjes gesoldeerd. Dus eigenlijk zou ik daar eerder van verwachten dat het niet aan de normen voldoet.

Ik heb het lampje ook getest in de buurt van een losse piëzo-speaker (met draden) maar dan hoor ik niets.

Als zo het hele inbrekersgilde LED-zaklampjes gaat kopen dan weten we iig waarom. :+

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 01:46:
Ik heb het lampje ook getest in de buurt van een losse piëzo-speaker (met draden) maar dan hoor ik niets.
Een piezo speaker vraagt een vrij hoge (wissel)spanning om een hoorbaar geluid te produceren.
Daarom zit er meestal een resonantiecircuit in zo'n schakeling, bestaande uit een spoel met condensator. De piezo hangt aan de uiterste contacten van de resonantiekring (waar de hoogste spanning staat) en de aansturing gebeurt (met een lage wissel-spanning) op een aftakking van de spoel.

Ik denk dat de PWM schakeling van de zaklamp een zwak EM-veld produceert wat door de spoel wordt opgepikt en daardoor hoorbaar wordt in de piezo. Een losse piezo heeft geen spoel die het EM-veld kan oppikken en daarom hoor je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Een losse piezo vormt ook geen kring. Zonder kring kan er geen stroom lopen.
Pagina: 1