win7 32b, Win ziet maar 2,07gb , 1981mb gereserv hardware!?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-10 21:30
Voor de snelle lezer: nee, niet weer een <4gb onder 32bit, maar 2,07GB.

Splinter nieuwe pc met Asus Z270-A, Intel i5-6600K en 8GB (2x4) ddr4 2133MHz.
Nog geen GPU, dus de interne Intel

Ik heb win10 64bit op een HDD staan, die werkt prima en heeft van de 8,0gb 7,88 beschikbaar. 119MB voor gereserveerd voor hardware.

Daarnaast heb ik een Win7 32b op een andere schijf staan (ssd) voor zakelijk gebruik met 16bits software.
Ben me bewust van het feit dat deze 32bit max 4gb kan hebben, maar dat is geen probleem.
Huidige pc heeft met 4gb nog 3,12 gb beschikbaar.

Tot mijn verbazing is het nu nog veel minder: 2,07gb

Na een 2e avond zoeken, ben ik niks wijzer geworden. Nou ja, wel wijzer, maar ik schiet er niks mee op.

Broncontrole geeft aan dat 1981mb gereserveerd is voor hardware.
Dat vind ik extreem en belachelijk veel.
Ik kan me voorstellen dat voor 3d games veel geheugen nodig is, maar de HELFT van het werkgeheugen? Zonder dat er een game aanstaat, dat kan toch niet !
En waarom is er onder de 64bit win10 maar 119mb nodig?

Of is het iets anders?

Ik heb alle drivers die ik op de ASUS site kan vinden geïnstalleerd.
Er wordt op sommige sites verwezen naar het Bios. Alleen niet WAT ik daar moet wijzigen.
Een update van het bios zelf naar v1902 van 26-07-2016 helpt ook niks.

Er wordt ergens gesproken over memory remapping in het bios, maar daar kom ik niks van tegen.
Antech had een zoektocht naar missende 4gb, dat bleek te maken te hebben met storing op de adreslijnen van het moederbord bij overclocken.
Ik heb nog niks overklokt of gewijzigd in het bios. Alles staat op default.

HWinfo ziet de 8gb geheugen, en op de normale timing van 2133
Memorytest door opstart Window Util zegt dat ok is
Wisselen van bank, 1 ipv 2 dimms , maakt allemaal niks uit.

De site van asus komt niet verder dan een FAQ (die uiterst onhandig door elkaar staat). Zoeken on de Knowledge Base levert alleen maar reclame op.

Ik kan alleen nog verzinnen om een (oude) GPU te plaatsen, en de intel GPU misschien uit te zetten?
Maar geloof er niet echt in.

Iemand nog een idee !?! Help!!

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ben je in de gelegenheid om Windows 7 32bit in een Virtual Machine te draaien? Zo ja, wat is dan het verbruik van die omgeving?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 18:26

@r!k

It is I, Leclerq

Ik heb je post nu 5 keer doorgelezen maar begrijp er niet veel van.

In welke omgeving heb je nu problemen en wat zijn je problemen precies? Er staat zoveel door elkaar dat het mij niet duidelijk is iig.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:33

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Volgens mij staat het er toch heel keurig :?

Maar Windows 10 en Windows 7 verschillen wel wat, metname memory gaat Windows 10 anders/beter mee overweg d.m.v memory compressie. I.p.v. wegschrijven naar Hd gaat W10 het in Ram comprimeren. Dit is uiteraard veel sneller dan naar de slome Hd. Dus ja hier zit wel een heel wezenlijk verschil.

Verder zul je een 32 bits grafische driver hebben draaien onder W7 en een 64bits onder W10. Hebben die dezelfde versienummer? Ik denk dat deze hoofdverantwoordelijke is voor je reservering voor hardware. Probeer hier eens mee te spelen, installeer inderdaad eens een losse graka of neem een standaard Windows driver voor standaard grafische adapter, maar ook die kunnen onderhuids wel verschillen. Check ook hiervan de versienummers.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:54
Is het ook echt van de GPU? Wat staat er bij geheugen allocatie van de GPU in beeldscherm opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
@ @rik (<- ook verwarrend ;-): het gaat om een pc die in win 7 32bits erg weinig geheugen overhoudt door een hardware reservering van 1981mb.
Terwijl dezelfde machine onder win10 slechts 119mb reserveert.

@jeroen3 : er zit dus nog geen grafische kaart in, alleen de in de cpu ingebakken intel igp.
Tip waar ik de geheugen allocatie van de GPU kan vinden?

@Alfa90_Buttje : ik vind het prachtig dat win10 geheugen compromeert, maar dat heeft denk ik geen invloed op gereserveerde adressen voor de hardware.

@Outerspace : ik heb nog nooit iets in een VM gedraaid. Waarom denk je dat dat uitmaakt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

[b][message=47858709,noline]
@jeroen3 : er zit dus nog geen grafische kaart in, alleen de in de cpu ingebakken intel igp.
In de BIOS kan je vinden hoeveel geheugen gereserveerd is voor de interne grafische kaart. bijna 2GB zou overigens wel erg veel zijn, en aangezien je aangeeft dat onder Windows 7 en Windows 10 er een enorm verschil is zal het toegewezen geheugen voor de grafische kaart waarschijnlijk niet jouw oorzaak zijn (tenzij dit dynamisch is, en Windows 10 hier veel beter mee om zou gaan dan Windows 7)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Resolutie instellingen -> Geavanceerd -> Tab Adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
Resolutie instellingen -> Geavanceerd -> Tab Adapter :
Intel HD Grafics 530 , totaal beschikbaar 996mb ,
toegewezen 192mb , systeemvideogeheugen: 0mb , gedeeld systeemgeheugen 804mb

Dus lang geen 2gd !
Hoe werkt dit trouwens?: Is gedeeld een soort variabele pool, dus die groter of kleiner kan zijn?

Verder nog laten zoeken naar nieuwe drivers, maar niks nieuwer dan v20,19,15,4377 van 25-1-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:33

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

SCS2 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:09:

@Alfa90_Buttje : ik vind het prachtig dat win10 geheugen compromeert, maar dat heeft denk ik geen invloed op gereserveerde adressen voor de hardware.
als dat het enige is wat je uit mijn post haalt .. :/

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 22:03
Wellicht helpt dit nog: https://support.microsoft.com/en-us/kb/978610

Vast niet, maar niet geschoten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
@Alfa90_Buttje : nee, dat van die drivers is ook logisch, maar in beide OS-sen zitten alleen de standaard Intel drivers door windows geïnstalleerd.
Immers nog geen losse GPU in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Vergeet niet dat niet alleen de Intel iGPU een stukje RAM op eet he?
Het probleem ligt hem waarschijnlijk in zogeheten DMA, ofwel Direct Memory Access.
Bij 32bit heb je een X aantal geheugenadressen die je kan aanspreken. (bij 64bit ook, maar dat is veel meer).
Laten we zeggen dat dat 20 adressen zijn bij 32bit en 200 bij 64bit.
Sommige stukken hardware in een PC maken gebruik van DMA. Dat betekent dat een aantal geheugenadressen worden gekoppeld aan dat stuk hardware, in plaats van het RAM.
Daar door kan een stuk hardware zelfstandiger werken en hoeft hij niet voor elke bewerking met de CPU te praten. Hij kan gewoon direct aangesproken worden en data in zijn buffer gedumpt krijgen, waar hij dan zelfstandig mee aan de slag kan.

Maja, omdat je dus maar beperkt adressen hebt, wordt een stuk van het RAM onbereikbaar. Dát is wat veroorzaakt dat je minder RAM beschikbaar hebt. De adressen zijn gewoon niet aan het RAM gekoppeld, dus heb je minder bruikbaar RAM.
4GB is dan die volledige 20 adressen. 8GB maakt 40. Bij 64bit heb je 200 beschikbare adressen, dus kan je buiten het daadwerkelijke RAM nog adressen toewijzen aan andere hardware.
Met 32bit verlies je b.v. een adres aan de SATA controller, en aan de geluidskaart, en aan de USB controller. Dat zijn al 3 adressen minder, dus 3/20ste van 4GB wat niet meer bereikbaar is.

In je nieuwe PC zullen er allicht meer componenten op het moederbord zitten die van deze functionaliteit gebruik maken, of grotere ranges geheugenadressen stelen.. Het is toch 64bit hardware dus kom je nooit in het gedrang met beschikbare adressen.
Dus dan kan je ook meer componenten gebruik laten maken van DMA.
Alleen loop je dus wel knetterhard tegen de lamp op het moment dat je 32bit software gebruikt.

Je zou kunnen kijken of je componenten uit kan zetten die je niet gebruikt. Stel dat er een LPT Printerpoort op zit, of een COM Seriele poort. Die kun je vaak prima uit zetten.
Of USB headers waar geen poorten aan zitten.
Mogelijk maakt dat meer RAM beschikbaar.
SCS2 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:09:
@ @rik (<- ook verwarrend ;-): het gaat om een pc die in win 7 32bits erg weinig geheugen overhoudt door een hardware reservering van 1981mb.
Terwijl dezelfde machine onder win10 slechts 119mb reserveert.

Volgens mij pakt de IGPU standaard niet meer dan 256MB, tenzij je 3D applicaties draait. Dat is volgens mij ook niet meer instelbaar tegenwoordig. Hij regelt dat dynamisch op basis van de vraag van het systeem.
Klopt, dat heeft geen invloed op fysiek beschikbaar geheugen. Echter is het wel efficienter en betekent dat dat je mogelijk toe kan met b.v. 2GB beschikbaar. Uiteraard alleen als dat nu een issue zou zijn.
Dus als 32bit Win10 (ja het bestaat!) een optie voor je is, kan je je 32bit Win7 daar naar upgraden en hou je meer RAM over via efficienter gebruik..
@Outerspace : ik heb nog nooit iets in een VM gedraaid. Waarom denk je dat dat uitmaakt?

Alvast bedankt!
In een VM onder je bestaande 64bit OS maakt verschil omdat je in een VM grotere controle hebt over weklke componenten wel en niet aanwezig zijn. Dus heb je grotere invloed op DMA.
Je kan je 4GB dan beter benutten.
B.v. met Oracle VM VirtualBox. Die kan je gewoon vertellen dat de GPU slechts 16MB RAM heeft (wat genoeg zou kunnen zijn? ligt aan de toepassing natuurlijk)
En je kan prima onderdelen uitschakelen, dus minder verbruik in DMA. Dan hou je al gauw 3,5GB over oid.

Windows 7 32bit virtualiseren kan in jouw geval dus heel lucratief zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door McKaamos op 05-08-2016 15:27 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
@Duskwither : goede link. Somt mooi op wat ik met uren zoeken overal beetje bij beetje gevonden had ...

- Windows Starter max 2gb : Omdat in eerste instantie win7 niet wilde activeren, dacht ik dat het daaraan lag.
Dat een niet-geactiveerde windows crippled zou zijn. Maar dat kon ik nergens bevestigd krijgen, en na nogmaals invoeren van de key werd win wel geactiveerd, en veranderde er niks.

- Bios , memory remapping feature : dat is waar ik me volgens mij op moet concentreren. Ik zie alleen niks met die naam in de bios van ASUS staan. Dat wordt vanavond zoeken.

- AGP video aperture size in the BIOS settings en andere opmerkingen over minder dan 4gb:
gaat over kleine beetjes die het systeem nodig heeft. verlagen van 256mb naar 128mb enzo.

- msconfig : heb ik gecheckt, is niet gelimiteerd.
Is denk een feature om een VM te beperken ?
(mooie, teloze tip bij een site om de computer te versnellen: in msconfig het aantal cores en max mem opgeven i.p.v. default grijs , zodat windows weet wat de pc heeft...... ;-) )
edit: bedoel ook: grappige en nutteloze tip, omdat standaard al alles gebruikt.

@McKaamos: ik weet dat de hardware steeds stukjes van de adressenpool afsnoept.
Ik realiseer me dat de ASUS Z270-A best een uitgebreid moederbord is.
Maar 2gb , 1.981 MB dat kan toch niet? Vind je ook niet?
Ik heb al gezocht naar overbodige dingen, wat uitgezet, maar het scheelt niks of onzichtbaar weinig.

@all
Kan iemand me wat uitleg geven over de Bios memory remapping feature. Wat zou dat moeten doen?
Is het zo dat het bios zelf geheugen kan aanspreken BUITEN de 4gb adresruimte van windows om?

Kan het zo zijn dat de grafische driver van Intel heel ongelukkig een verkeerd deel van het geheugen pakt, waardoor windows het deel daar boven niet meer kan gebruiken?
Er wordt bij Resolutie instellingen -> Geavanceerd -> Tab Adapter ook genoemd welke adressen wordt gebruikt.
Is dat nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SCS2 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:21:
@Duskwither : goede link. Somt mooi op wat ik met uren zoeken overal beetje bij beetje gevonden had ...

- Windows Starter max 2gb : Omdat in eerste instantie win7 niet wilde activeren, dacht ik dat het daaraan lag.
Dat een niet-geactiveerde windows crippled zou zijn. Maar dat kon ik nergens bevestigd krijgen, en na nogmaals invoeren van de key werd win wel geactiveerd, en veranderde er niks.

- Bios , memory remapping feature : dat is waar ik me volgens mij op moet concentreren. Ik zie alleen niks met die naam in de bios van ASUS staan. Dat wordt vanavond zoeken.

- AGP video aperture size in the BIOS settings en andere opmerkingen over minder dan 4gb:
gaat over kleine beetjes die het systeem nodig heeft. verlagen van 256mb naar 128mb enzo.

- msconfig : heb ik gecheckt, is niet gelimiteerd.
Is denk een feature om een VM te beperken ?
(mooie tip bij een site om de computer te versnellen: in msconfig het aantal cores en max mem opgeven i.p.v. default grijs , zodat windows weet wat de pc heeft...... ;-) )
Dat is alleen een beperkende optie. Windows detecteert normaliter zelf wat er aanwezig is. Je forceert niet om meer cores/RAM te zien daar mee.. Dus nee, daar wordt je PC niet sneller van.
@McKaamos: ik weet dat de hardware steeds stukjes van de adressenpool afsnoept.
Ik realiseer me dat de ASUS Z270-A best een uitgebreid moederbord is.
Maar 2gb , 1.981 MB dat kan toch niet? Vind je ook niet?
Ik heb al gezocht naar overbodige dingen, wat uitgezet, maar het scheelt niks of onzichtbaar weinig.
Ohh ja dat kan prima hoor. Het is lullig, maar nieuwe hardware gaat er gewoon vanuit dat je een bijpassend 64bit OS gebruikt.
Moderne hardware reserveert gewoon meer DMA adressen. Het is niet anders. Het voegt snelheid toe, en dat is wat men wil. Dus gaan fabrikanten daar in mee.
@all
Kan iemand me wat uitleg geven over de Bios memory remapping feature. Wat zou dat moeten doen?
Is het zo dat het bios zelf geheugen kan aanspreken BUITEN de 4gb adresruimte van windows om?
ALlereerst moet er al een remapping feature aanwezig zijn. Als die er niet is, doet het al niks.
Daarbij maakt de remapping functie slechts verplaatsing van het adres binnen de bestaande ruimte.
Stel dat je 4GB RAM hebt, maar wel een 64bit OS, en je ziet tóch maar 3,5GB beschikbaar (ondanks een dedicated GPU enzo), dan kan je die laatste 500MB beschikbaar maken door de adressen te remappen.
Zelfde binnen 32bit. Heb je 2GB waar maar 1,7 van bruikbaar is, dan kan je remappen naar adressen boven de 2GB, zodat het geheugen zelf vrij komt.
Echter, je hebt al 4GB en zijn er dus geen adressen meer vrij binnen de 32bit address space.
Voor jou heeft die optie dus geen nut.

Die functie heeft alleen nut als je bijvoorbeeld een insteekkaart gebruikt die een vast adres (of een groep vaste adressen) voor zichzelf neemt en het niet voor zich laat toewijzen.
Dan moet de BIOS/UEFI flexibiliteit toevoegen door te remappen. Maar daar voor moeten dus wel beschikbare adressen aanwezig zijn.
Kan het zo zijn dat de grafische driver van Intel heel ongelukkig een verkeerd deel van het geheugen pakt, waardoor windows het deel daar boven niet meer kan gebruiken?
Er wordt bij Resolutie instellingen -> Geavanceerd -> Tab Adapter ook genoemd welke adressen wordt gebruikt.
Is dat nuttig?
De Intel GPU drivers reserveren maar een klein beetje. Het RAM wat jij mist, is niet daar door in gebruik.
Dat gaat hij pas opsnoepen zodra hij het écht nodig heeft, bijvoorbeeld bij een 3D applicatie.
Draai je puur in 2D, gewoon opje Windows desktop, dan wordt maar een beperkte hoeveelheid RAM (ik meen maximaal 256MB) gebruikt/gereserveerd.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 05-08-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Ik zou persoonljk gewoon eens kijken naar virtualisatie

Kan gratis via bijv. vmware player, hoef je ook niet steeds te wisselen tussen win10 en win 7

Als je Win10 pro hebt kan het trouwens via de ingebouwde virtualisatiesoftare ook een en ander doen..

Hyper-v heeft dat, staat in programma's en onderdelen (en dan windows onderdelen toevoegen).

[ Voor 58% gewijzigd door Dutch2007 op 05-08-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
@McKaamos: (2gb weg) Ohh ja dat kan prima hoor. Het is lullig.
Gatverdamme, dat had ik niet verwacht. Verder mooie uitleg.
Maar heb je enig idee waarom in 64bit Win10 er maar slechts 119MB nodig is voor dezelfde hardware.

@Dutch2007: Bedoel je als test, of om de 16bits dingen in 64bit omgeving te gebruiken?
Het lijkt me nogal een gedoe. Alhoewel dat is dit nu ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
SCS2 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:49:
Maar heb je enig idee waarom in 64bit Win10 er maar slechts 119MB nodig is voor dezelfde hardware.

@Dutch2007: Bedoel je als test, of om de 16bits dingen in 64bit omgeving te gebruiken?
Om 16 bits te kunnen draaien, je kan het zelfs via virtualisatie seamless intergreren, zul je eigenlijkniet meer echt merken dat je het virtueel draait...

Het is gewoon 1x die windows 7 installeren (je kan ook zoeken naar P2V) om het OS te converteren.

Hier meer informatie --> http://computertotaal.nl/...tware-op-windows-10-68123

[ Voor 6% gewijzigd door Dutch2007 op 05-08-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SCS2 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:49:
Dat had ik al uitgelegd ;)
In beide OS-en is er maar zo weinig nodig. Echter, waar jij naar kijkt in Windows 7, is het geheugen wat is opgesnoept door DMA. Dat is niet in gebruik door de iGPU, maar door de overige hardware van de PC waarvoor DMA adressen worden gebruikt.
Het is niet alsof er bijna 2GB wordt opgesnoept door de iGPU onder Win7. Daar heeft hij ook maar een ruime 100MB nodig. Het is de overige hardware die de rest van die 1.9GB onbereikbaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt wellicht opzoeken welke apparaten veel ram snoepen en deze uitschakelen.
Bijvoorbeeld met SIW, in de linkerbalk staat dan "Software -> Resources" en daar zie je alle gealloceerde blokken.

Je kunt wellicht ook even spelen met Virtualbox. Maakt het distribueren van antiek wellicht ook makkelijker. Hangt er vanaf of er nog randapparatuur bij hoort.

Hier draait het antiek op een geïsoleerde Windows server 2003 welke je kunt gebruiken via remote desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slikmossel
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-05 12:04
Ik heb dit al eerder meegemaakt op een HP Zbook.
In mijn geval was het een driver kwestie (thunderbolt). Er was geen 32 bit driver voor. De keus was vervolgens of 32bit win 7 en veel geheugen niet bereikbaar (en oude software die in VM's moest) of naar Win 7 64b. Dat laatste is het geworden.
Kijk dus in apparaatbeheer en zorg dat de drivers voor alle hardware in orde zijn.
Kijk voor je hardware/drivers in de 64b windows. Dan weet je wat je nodig hebt.
Succes
Pagina: 1