Voor de snelle lezer: nee, niet weer een <4gb onder 32bit, maar 2,07GB.
Splinter nieuwe pc met Asus Z270-A, Intel i5-6600K en 8GB (2x4) ddr4 2133MHz.
Nog geen GPU, dus de interne Intel
Ik heb win10 64bit op een HDD staan, die werkt prima en heeft van de 8,0gb 7,88 beschikbaar. 119MB voor gereserveerd voor hardware.
Daarnaast heb ik een Win7 32b op een andere schijf staan (ssd) voor zakelijk gebruik met 16bits software.
Ben me bewust van het feit dat deze 32bit max 4gb kan hebben, maar dat is geen probleem.
Huidige pc heeft met 4gb nog 3,12 gb beschikbaar.
Tot mijn verbazing is het nu nog veel minder: 2,07gb
Na een 2e avond zoeken, ben ik niks wijzer geworden. Nou ja, wel wijzer, maar ik schiet er niks mee op.
Broncontrole geeft aan dat 1981mb gereserveerd is voor hardware.
Dat vind ik extreem en belachelijk veel.
Ik kan me voorstellen dat voor 3d games veel geheugen nodig is, maar de HELFT van het werkgeheugen? Zonder dat er een game aanstaat, dat kan toch niet !
En waarom is er onder de 64bit win10 maar 119mb nodig?
Of is het iets anders?
Ik heb alle drivers die ik op de ASUS site kan vinden geïnstalleerd.
Er wordt op sommige sites verwezen naar het Bios. Alleen niet WAT ik daar moet wijzigen.
Een update van het bios zelf naar v1902 van 26-07-2016 helpt ook niks.
Er wordt ergens gesproken over memory remapping in het bios, maar daar kom ik niks van tegen.
Antech had een zoektocht naar missende 4gb, dat bleek te maken te hebben met storing op de adreslijnen van het moederbord bij overclocken.
Ik heb nog niks overklokt of gewijzigd in het bios. Alles staat op default.
HWinfo ziet de 8gb geheugen, en op de normale timing van 2133
Memorytest door opstart Window Util zegt dat ok is
Wisselen van bank, 1 ipv 2 dimms , maakt allemaal niks uit.
De site van asus komt niet verder dan een FAQ (die uiterst onhandig door elkaar staat). Zoeken on de Knowledge Base levert alleen maar reclame op.
Ik kan alleen nog verzinnen om een (oude) GPU te plaatsen, en de intel GPU misschien uit te zetten?
Maar geloof er niet echt in.
Iemand nog een idee !?! Help!!
Splinter nieuwe pc met Asus Z270-A, Intel i5-6600K en 8GB (2x4) ddr4 2133MHz.
Nog geen GPU, dus de interne Intel
Ik heb win10 64bit op een HDD staan, die werkt prima en heeft van de 8,0gb 7,88 beschikbaar. 119MB voor gereserveerd voor hardware.
Daarnaast heb ik een Win7 32b op een andere schijf staan (ssd) voor zakelijk gebruik met 16bits software.
Ben me bewust van het feit dat deze 32bit max 4gb kan hebben, maar dat is geen probleem.
Huidige pc heeft met 4gb nog 3,12 gb beschikbaar.
Tot mijn verbazing is het nu nog veel minder: 2,07gb
Na een 2e avond zoeken, ben ik niks wijzer geworden. Nou ja, wel wijzer, maar ik schiet er niks mee op.
Broncontrole geeft aan dat 1981mb gereserveerd is voor hardware.
Dat vind ik extreem en belachelijk veel.
Ik kan me voorstellen dat voor 3d games veel geheugen nodig is, maar de HELFT van het werkgeheugen? Zonder dat er een game aanstaat, dat kan toch niet !
En waarom is er onder de 64bit win10 maar 119mb nodig?
Of is het iets anders?
Ik heb alle drivers die ik op de ASUS site kan vinden geïnstalleerd.
Er wordt op sommige sites verwezen naar het Bios. Alleen niet WAT ik daar moet wijzigen.
Een update van het bios zelf naar v1902 van 26-07-2016 helpt ook niks.
Er wordt ergens gesproken over memory remapping in het bios, maar daar kom ik niks van tegen.
Antech had een zoektocht naar missende 4gb, dat bleek te maken te hebben met storing op de adreslijnen van het moederbord bij overclocken.
Ik heb nog niks overklokt of gewijzigd in het bios. Alles staat op default.
HWinfo ziet de 8gb geheugen, en op de normale timing van 2133
Memorytest door opstart Window Util zegt dat ok is
Wisselen van bank, 1 ipv 2 dimms , maakt allemaal niks uit.
De site van asus komt niet verder dan een FAQ (die uiterst onhandig door elkaar staat). Zoeken on de Knowledge Base levert alleen maar reclame op.
Ik kan alleen nog verzinnen om een (oude) GPU te plaatsen, en de intel GPU misschien uit te zetten?
Maar geloof er niet echt in.
Iemand nog een idee !?! Help!!
- If I could do that, I would do it better -