4K 60Hz videokaarten vs Nvidia Shield

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 05:42
Ik heb mijn Nvidia Shield verkocht aan een medetweaker omdat ik graag weer een htpc wil in een windows omgeving.

Wat mij eigenlijk verbaast is het feit dat je minimaal 150 euro moet uitgeven om een videokaart te krijgen die hdmi 2.0 heeft, een resolutie van 3840x2160 kan draaien en dit op 60hz kan doen.

In de PW kom ik op de volgende lijst:
https://tweakers.net/cate...5slaK_1zzgwutzu19z3vR4lo_

De Nvidia Shield daarentegen is een minimalistisch (plat) kastje dat zonder problemen (afgezien van de Kodi ellende op Android) 4k 60hz kan draaien.

Zijn er geen passief gekoelde videokaarten die hetzelfde kunnen?
Is het iets dat ik mis in de PW?

[ Voor 17% gewijzigd door Snowwie op 05-08-2016 00:07 ]

Mijn YouTube Channel

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-01 20:39

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Er zijn weinig betaalbare kaarten met HDMI 2.0 helaas. Nvidia 960 was de eerste met HDMI 2.0 en h265 support en komt het dichtste bij je wensen.

Ik stuur mijn 4k scherm nog altijd aan met een Haswell NUC op 2160p @ 25/30 hz. Geen probleem ook aangezien er geen 2160p 60 hz content is momenteel.

• Snowwie
Dan vraag ik me toch af wat voor type videokaart er in de Shield ligt. Deze onboard kaart kan wel alles doen, zonder grote koelblokken, fans en een heleboel ruimte.

Mijn YouTube Channel

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:41
Snowwie schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 02:15:
Dan vraag ik me toch af wat voor type videokaart er in de Shield ligt. Deze onboard kaart kan wel alles doen, zonder grote koelblokken, fans en een heleboel ruimte.
De tegra x1 in de shield hoeft alleen maar data te deëncoden en door te sturen, een film is immers al gemaakt. Een gpu voor spelletjes moet zelf het beeldmateriaal maken. Dit kost uiteraard een hoop meer rekenkracht.

Ik zou kijken wat de rx460 doet kwa prijs voor je htpc. Deze zou perfect moeten zijn voor je.

• Snowwie
Ik hou em in de gaten. :)

Jammer eigenlijk dat zulke type videokaarten (dus kaarten enkel voor video decoding) niet echt beschikbaar zijn voor het publiek.

Mijn YouTube Channel

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 12:52
De Nvidia Tegra X1 (de chip uit de Shield ATV) is natuurlijk niet alleen een grafische kaart maar een SoC. Er zitten ook een aantal CPU cores in.

De grafische kaart die er in aanwezig is, die is te vergelijken met 1/3 van de GTX 950. De software die er voor zit is echter iets gerichter op het weergeven van beelden. Maar de GTX 950 heeft ook gewoon HDMI 2.0.

Dit is dus inderdaad waar je op uitkomt. De prijs van de 950 is dan inderdaad rond de 150 euro, ook niet heel gek als je bedenkt dat daar nog veel meer hardware omheen zit dan alleen de chip zelf, bij de Shield is alle hardware gedeeld met de rest van het systeem en vergeet ook niet dat de Shield met een zeer kleine marge voor Nvidia wordt verkocht.
Pagina: 1