Vraag

• Dennis1109
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-02 19:28
Mijn vraag
Dag Tweakers... Ik ben recentelijk begonnen met een low budget game-pc voor mijn neefje.
Ik had voor weinig een Dell Precision 490 gevonden met een Xeon 5140 (dual core)
Na wat lezen zou het mogelijk zijn om er een quad core op te draaien... Bij sommige revisies iig.
Nu heb ik een x5355 (2,66ghz quad core) gekocht en deze erop geprikt. Er kwam beeld, maar na het laden bios kreeg ik de medling: System halted! Incompatible processor (iets in deze strekking)
Bios batterij eruit gewipt. Tijdje gewacht, en eureka! Boot! Bios ziet de processor voor wat het is, Windows ook. Tijdje laten draaien met de cpu burn in test van Futuremark, en deze gooide heerlijk alle 4 cores op 100% load, en de processor leek dit ook prima te doen.

Je kunt je het ereuka gevoel misschien wel voorstellen... I cheated the bios! Muwahahahahaha.
Nadat ik de pc van het stroom heb gehad, en weer wil aansluiten en booten... Zelfde System halted probleem!

Wie o wie heeft hier een idee over?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dell precision 490 met de laatse bios update. nl: A08
Ging van Xeon 5140 naar een Xeon 5355

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het lijkt een gokje of de 490 de quad core wel of niet pakt. Er schijnen 3 verschillende revisies moederborden te zijn. Het malle vind ik dat hij geboot is met de cpu, en nu niet meer wil :(
...

Alle reacties

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
http://www.dell.com/downl...ts/precn/precn_490_uk.pdf

Boven aan blz 2..

Up to two Dual-Core Intel®Xeon®64-bit processors with up to 1066MHz front side bus and 2MB L2 cache per core, with XD, HT, VT and EIST; All Intel®Xeon®processors support 64-bit computing with Intel EM64T

Wacht, mm ik zie dat er inderdaad meerdere versies van zijn, de een ondersteund wel 2x quadcore, de ander niet.
Welk moederbord type nummer heb je ?

[ Voor 20% gewijzigd door dylan111111 op 04-08-2016 20:55 ]

• Dennis1109
Afbeeldingslocatie: https://i19.photobucket.com/albums/b179/Komijnen/CPU_zps5tx5osqq.png

Afbeeldingslocatie: https://i19.photobucket.com/albums/b179/Komijnen/mobo_zpszt9kiolv.png

Ik wist van te voren dat het een gok was of een quad wel of niet ging werken. Als deze gewoon niet gewerkt had, had ik daar vrede mee. Deze wil alleen wel booten als ik de bios batterij eruit heb gehad... Daar kan ik dan weer niet zo goed tegen :P

ps. er zit een single x5355 op. Zat ook een single x5140 op.
Ps ps: van wikipedia: The Precision 490 shipped with 3 different motherboards: part numbers DT031, F9382, and GU083. All three motherboard revisions are capable of running Dual-Core 5100 Series Xeon processors, but not all support the 5300 series Quad-Core Xeons. Evidence suggests that some GU083 motherboards support Quad-Core.

[ Voor 27% gewijzigd door Dennis1109 op 04-08-2016 21:25 ]

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:26
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad/gedaan, naar lang bezig te zijn geweest heb ik het toen kunnen oplossen met een bios downgrafe naar de eerste release. Alles boven de eerste release werkte niet. Dit had ik met een Dell presicion 690 en twee x5355's. Hier is het ook zo dat bepaalde moederborden wel en niet ondersteund worden met quadcore processor's

Hoi

• Dennis1109
Dat ga ik ook maar eens proberen denk ik... Helaas kan ik niet anders vinden als bios release a07 en a08, volgens mij is 7 niet de eerste...

• Dennis1109
En geprobeerd... De bios gedowngrade naar a01. De bios ziet het als dual, maar vooruit. Boot prima naar windows, alle 4 de cores belastbaar. Daarna uitgezet, stekker uit het stopcontact.
Aangesloten en... Geen beeld... Alleen piepjes. Na het losmaken van bios batterij, boot het ding weer prima.

Iemand nog een idee voordat ik de dual core er weer in zet?
Het lijkt erop dat dit echt niet gaat lukken.

ps. Ook nog geprobeerd om de cpu te verhuizen van socket 0 naar socket 1. Dat gaat niet goed. Bios ziet de cpu als single core, en slaat meteen uit als deze windows moet booten :)

[ Voor 18% gewijzigd door Dennis1109 op 22-08-2016 14:44 ]

Pagina: 1