Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thinkcenter herkent HDD niet, mogelijk controllerprobleem?

Pagina: 1
Acties:

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ik heb recentelijk een oude thinkcenter (Small Form Factor) gehad. Hier heb ik een Core 2 Duo ingezet omdat celerons objectief prut zijn ;). Oude eigenaar zei dat ie niet wou opstarten. Na een "No system disk or disk error" gekregen te hebben besloot ik Debian te installeren. Het opstarten naar de setup duurde 2-3x zolang als ik gewenst ben. Uiteindelijk verscheen de ingebouwde HDD niet (ook niet in het BIOS) dus ik besloot even in het BIOS te duiken om de controllermodus op Legacy te zetten. Dit deed niks. Daarna probeerde ik een andere werkende (maar met een heel slechte SMART score) HDD aan te sluiten, ook niks. Misschien lag het probleem aan de voeding die het niet aankon dus ik pakte er een Be Quiet 500watt voeding bij, ik voerde het Jumper truucje uit (groene draad aan ground), de fan begon te draaien en ik sloot de HDD aan. Niks. Ik luisterde wat dichter en hoorde de HDD draaien en de kop heen en weer gaan (geen click of death ofzo, leek me gewoon OK) en nog steeds herkende Debian noch het BIOS de HDD. Het lijkt me gewoon dat de sata apparaten power krijgen, want de CD rom drive draait tijdens bootup en stopt daarna ermee.
Wat mij ook opvalt is dat zonder SATA apparaten de POST veel korter duurt (3 seconden, was ~20-30 seconden).

Enig idee wat mijn opties zijn?