Lokaal toegang tot een VM (met GUI) op Ubuntu Server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco_vdP
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:43
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem waarvan ik niet eens zeker weet of wat ik aan het proberen ben de juiste oplossing is, maar proberen is waar het om draait.

Ik zal even proberen duidelijk te maken wat ik nu heb draaien, zodat ik daar in mijn vraag verder op kan borduren.

Het gaat om een Ubuntu Server 16.04 die draait als host voor wat virtuele machines. Dit is vooral omdat ik een aantal dingen stabiel wil kunnen laten draaien, maar ook gewoon wat wil kunnen rommelen zonder risico.

Om mijn VMs te beheren gebruik ik Kimchi (Kimchi) wat erg fijn werkt. Ik kan een ISO selecteren en installeren wat ik wil en ik kan vanuit de browser via noVNC toegang krijgen tot een virtuele machine.

Dan nu mijn vraag. Ik wil graag mijn server ook als desktop kunnen gebruiken (vooral voor het streamen van games via Steam), maar daar wil ik dus een VM voor gebruiken die op de server draait (geen idee of de performance goed genoeg gaat zijn, maar dat wil ik wel graag proberen). Het aanmaken van een VM met SteamOS was geen probleem, maar het weergeven van die VM op het display wat aan mijn server hangt werd wat lastiger. Ik heb hiervoor Tightvnc geïnstalleerd en geprobeerd te verbinden, maar ik kreeg de error "can't open display".

Zelf heb ik het vermoeden dat het komt doordat Ubuntu Server standaard niet komt met een GUI en dat het dus ook niet direct overweg kan met het weergeven van een VM. Ik was echter wat huiverig om direct een desktop environment te installeren, aangezien de vorige keer de netwerk manager mee kwam waardoor de netwerk bridge naar de VMs niet meer werkte.

Mijn vraag aan jullie dus, moet ik inderdaad aan de slag met een volledige GUI op mijn server voordat ik de VM weer kan geven, of is er een makkelijkere oplossing die ik over het hoofd zie?

Ik hoop dat mijn verhaal enigszins duidelijk is, sowieso bedankt voor de moeite om het helemaal te lezen :)

Beste antwoord (via Jacco_vdP op 04-08-2016 21:27)

Verwijderd

Je hebt inderdaad een X server nodig om TightVNC te gebruiken. Je hoeft niet per se een hele desktop environment te installeren, alleen een window manager is ook al voldoende. Installeer eens X.org, Openbox en xterm met:

code:
1
sudo apt-get install xorg openbox xterm

Daarna kan je `startx` uitvoeren om naar Openbox te gaan. Klik dan ergens met rechtermuisknop en klik dan op Terminal, dat opent xterm. Draai dan dat TightVNC commando in dat xterm venster.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2016 19:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt inderdaad een X server nodig om TightVNC te gebruiken. Je hoeft niet per se een hele desktop environment te installeren, alleen een window manager is ook al voldoende. Installeer eens X.org, Openbox en xterm met:

code:
1
sudo apt-get install xorg openbox xterm

Daarna kan je `startx` uitvoeren om naar Openbox te gaan. Klik dan ergens met rechtermuisknop en klik dan op Terminal, dat opent xterm. Draai dan dat TightVNC commando in dat xterm venster.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2016 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco_vdP
Bedankt, dat is inderdaad de oplossing die ik zocht! Zal nu waarschijnlijk weer even rommelen worden met resoluties en dergelijke, maar daar kom ik vast wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
Dus ... jij wilt een linux vm gebruiken als steam host ?

Ik heb zelf een paar maanden geleden enkele dingen geprobeerd
met steam streamen. De beste setup was een fysieke Windows host die automatisch
de destkop en steam start. Wanneer iemand RDP-ed in die Windows
host moet je hem alsnog herstarten want dan draait er geen lokale sessie
meer.

De 'stream' draait fysiek op de host en op de client. Grappig, want je ziet dus de actie
op beide :D. Ik vermoed dat je een OpenGL scherm moet kunnen opzetten. Iets wat wel is
onmogelijk kan zijn met VM's en gangbare Remote Desktop (RDP|VNC|FreeNX) protocols.

Maar alvast veel success. Ik hoop dat het lukt want ik ben hier ook heel geinteresseerd
naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco_vdP
Het idee was juist om het niet als host te doen, maar juist voor het receiven bij de TV. Reden hiervoor is dat ik geen zin heb om extra hardware aan te schaffen om mijn games naar de TV te streamen terwijl ik al een server heb staan. Maar zoals ik al aangaf, het is een kwestie van proberen, heb zelf ook mijn twijfels of het gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik snap nog steeds niet wat je precies probeert te doen.
Is je TV aangesloten op je server?
Probeer je games in een VM te draaien?
Als je het over "streamen" hebt, bedoel je dan via VNC of via het in Steam ingebouwde systeem?
Is er ook nog een PC in het spel?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco_vdP
Steam in-house streaming van een PC naar een VM op m'n server, omdat daar de TV aan hangt. Betwijfel ten zeerste of het ook maar een beetje fatsoenlijk gaat werken, maar ik wilde het graag proberen. Het probleem waar ik tegenaan liep met het lokaal benaderen van een VM is inmiddels opgelost met dank aan de reactie van wb9688 hierboven.
Pagina: 1