Ik heb het alles-in-een pakket van KPN en wil dit nu ook graag in de vrijstaande garage (300 mt) vanaf Experiabox. Is een groene coaxkabel hiervoor geschikt of moet dit anders? Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet regelen.
Vraag
Alle reacties
Kan in principe, maar het vergt wel wat handigheid en apparatuur. Afhankelijk van hoe je het krijgt zul je met vlans aan de gang moeten om op die manier TV en internet 'apart' te houden.linda80 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:00:
Ik heb het alles-in-een pakket van KPN en wil dit nu ook graag in de vrijstaande garage (300 mt) vanaf Experiabox. Is een groene coaxkabel hiervoor geschikt of moet dit anders? Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet regelen.
Met een MOCA setje kun je de coaxkabel gebruiken. Maar 300m is wel een heel eind. Tenzij daar een dikke coaxkabel ligt zal dat wel lastig worden. Ligt er al een kabel of moet er nog wat gelegd worden?
In het laatste geval zou ik absoluut voor een glasvezelkabel gaan. Een netwerkkabel over die lengte lukt niet (max 100m), en een coaxkabel kost een vermogen (koper, en je red het niet met een 'normale' coax). Dan heb ik de benodigde beveiligingen tegen blikseminslag enz nog niet meegenomen.
Met een glasvezelkabel heb je al die problemen niet. Ok, het kost je een paar 100 eur, maar dan ben je in 1x goed klaar.
Ligt er al iets van een kabel of is het een nieuwe situatie? Bij nieuw: leg een lege buis mee (zgn mantelbuis), dan kun je daar zonder problemen een glasvezelkabel doorheen trekken.
Als het een bestaande situatie is kun je ook nog naar wifi kijken. Als de beide lokaties elkaar kunnen zien dan kun je met (bv) een Mikrotik setje (kost je zo'n 120 eur) al een prima verbinding opzetten.
[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 04-08-2016 20:18 ]
De vraag is ook natuurlijk of zo'n MoCa setje wel alle VLAN tags netjes doorzet. Inprincipe is coax niet enorm duur, zal niet meer dan 800 euro zijn voor 300m C6. Ik zet ook in op een straalverbinding echter is er zo te zien erg weinig kennis aanwezig... Misschien eerst wat extra hulp inschakelen (naast dit forum dan)?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Gewoon een lan kabel leggen naar de garage en er een kpn wifi versterker op aansluiten. Daarop de televisie aansluiten en via wifi (of via lan kabel) internetten.
Ik zie niet helemaal waarom er met VLANs moet worden gewerkt. Kan je niet gewoon een lan poort van de Experiabox koppelen met bijvoorbeeld MoCa richting de garage?DJSmiley schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:16:
[...]
Kan in principe, maar het vergt wel wat handigheid en apparatuur. Afhankelijk van hoe je het krijgt zul je met vlans aan de gang moeten om op die manier TV en internet 'apart' te houden.
Als het goed is zetten MoCa's gewoon VLANs netjes door omdat ze gewoon met Ethernetframes werken over de MoCa verbindingJim423 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:28:
De vraag is ook natuurlijk of zo'n MoCa setje wel alle VLAN tags netjes doorzet. Inprincipe is coax niet enorm duur, zal niet meer dan 800 euro zijn voor 300m C6. Ik zet ook in op een straalverbinding echter is er zo te zien erg weinig kennis aanwezig... Misschien eerst wat extra hulp inschakelen (naast dit forum dan)?
Over 300m zou ik geen LAN kabel leggen, tenzij je ergens actieve apparatuur plaatst maar uit de TS maak ik niet op dit kan.ronaldo vivaldi schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:36:
Gewoon een lan kabel leggen naar de garage en er een kpn wifi versterker op aansluiten. Daarop de televisie aansluiten en via wifi (of via lan kabel) internetten.
Ik neem aan dat hij wel stroom heeft in de garage? Hoe wil je anders tv kijken?
Zo'n kabel? en deze versteker?
Zo'n kabel? en deze versteker?
[ Voor 79% gewijzigd door ronaldo vivaldi op 04-08-2016 20:48 ]
Ethernet kabels gaan niet heel goed werken als je ze langer dan 100m maakt. Zelfs 100m zou ik niet eens doen, zodra het meer dan 70 meter is schakel ik over op glas.ronaldo vivaldi schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:41:
Ik neem aan dat hij wel stroom heeft in de garage? Hoe wil je anders tv kijken?
Het is natuurlijk wel een multicast IGMP stream maar misschien met een switch een de andere kant die IGMP snooping doet werkt het. Ik zit niet diep genoeg in die materie om er zeker van te zijn.RobinF schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:39:
[...]
Ik zie niet helemaal waarom er met VLANs moet worden gewerkt. Kan je niet gewoon een lan poort van de Experiabox koppelen met bijvoorbeeld MoCa richting de garage?
De ethernet frames worden ''vanilla'' gemoduleerd en gedemoduleerd aan de andere kant? Dan zal het wel goed zijn, reden ik heb een keer een oud MoCa setje gehad die zelf een uniek IP uitgaf (dus niet via de DHCP server van de router) maar dat was wel een echt first generation ding met MoCa1.1.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Vlans hoeft niet perse, maar ligt een beetje aan de modem. Tegenwoordig zijn er routers waar 'gewoon' je settopbox in je normale netwerk kan. Dan heb je geen vlans nodig. Maar als je een aparte poort (apart vlan op je glas/dsl) hebt waarop de TV settopbox MOET, dan zul je toch zelf wat moeten doen met slimme apparatuur.RobinF schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:39:
[...]
Ik zie niet helemaal waarom er met VLANs moet worden gewerkt. Kan je niet gewoon een lan poort van de Experiabox koppelen met bijvoorbeeld MoCa richting de garage?
[...]
Als het goed is zetten MoCa's gewoon VLANs netjes door omdat ze gewoon met Ethernetframes werken over de MoCa verbinding
Vlans doorzetten over moca is niet het punt, alleen moet je ze ergens ook uit elkaar halen -> managed switch wat dus de kosten weer wat opdrijft.
Als TS eerst even aangeeft WAT er wel en niet is (kabels, buis, helemaal niets?) en wat het budget is, dan is er wat zinnigers te zeggen.
Glas kan prima als er een lege buis ligt, terwijl het heel anders is als de garage 300m verderop aan de andere kant vd berg staat....
Dingen als netwerkkabels, wifi versterkers enz... dat is of een oplossing waarop niemand garantie kan geven voor de stabiliteit, of het op termijn enorme kosten (1x blikseminslag of alleen al een spanningspiek)
Moca / coax (met de juiste beschermingen), glas of een wifi p2p verbinding zijn imho de enige oplossingen die stabiel en toekomstzeker zijn
Is het dan niet handiger om daar via digitenne tv te kijken en telefoon dmv dect vanuit huis te doen? En dan Internet over een draadloze point to point.
Of powerline adapter proberen.
Of powerline adapter proberen.
Je kan er ook voor kiezen om een digitenne kastje te nemen voor 4 euro extra.
Dan heb je wel alleen de basiszenders tot je beschikking.
Dan heb je wel alleen de basiszenders tot je beschikking.
Glasvezel is niet bepaald goedkoop voor een particulier. Voor die afstanden heb je geen betaalbare kabels waar de connectoren al aan zitten. Dus moet je zelf 300/350 meter kabel kopen, aan beide kanten een connector laten lassen, aan beide kanten een switch zetten die met glasvezel overweg kan (dus met een SFP module).
Dan ben je makkelijk meer dan 1000 euro verder. Tenzij je toevallig iemand kent die een glasvezellasser is en dat voor je wil doen.
* Voor de glaskabel moet je rekenen op 1 tot 1,50 euro per meter.
* Dan de buis om het in te leggen (want grondkabel is helemaal niet te betalen voor een particulier). PVC 25mm voldoet op zich wel als je het niet te ondiep ingraaft. Maar kost ook zo weer 1,50 per meter.
* 2 switches van minimaal 100 euro per stuk
* 2 SFP modules om glas om te zetten naar ethernetsignaal, 20 euro per stuk.
* Glasvezellasser ca 100 euro (zou alleen niet weten of de mij bekende bedrijven dat ook voor particulieren doen, maar dat valt vast wel te regelen),
MAAR: toegegeven: andere kabels zijn eigenlijk niet te doen. UTP kabel is max 100 meter. MoCa adapters om een coaxkabel (de groene) te gebruiken gaan ook tot max 100 meter. Daarnaast is een groene niet geschikt om direct connectoren aan te zetten die in de Moca kunnen. Dus moet je daar weer wat tussen doen. Als er nog niks ligt: Glasvezel of als het goedkoper moet een straalverbindingssetje.
Dan ben je makkelijk meer dan 1000 euro verder. Tenzij je toevallig iemand kent die een glasvezellasser is en dat voor je wil doen.
* Voor de glaskabel moet je rekenen op 1 tot 1,50 euro per meter.
* Dan de buis om het in te leggen (want grondkabel is helemaal niet te betalen voor een particulier). PVC 25mm voldoet op zich wel als je het niet te ondiep ingraaft. Maar kost ook zo weer 1,50 per meter.
* 2 switches van minimaal 100 euro per stuk
* 2 SFP modules om glas om te zetten naar ethernetsignaal, 20 euro per stuk.
* Glasvezellasser ca 100 euro (zou alleen niet weten of de mij bekende bedrijven dat ook voor particulieren doen, maar dat valt vast wel te regelen),
MAAR: toegegeven: andere kabels zijn eigenlijk niet te doen. UTP kabel is max 100 meter. MoCa adapters om een coaxkabel (de groene) te gebruiken gaan ook tot max 100 meter. Daarnaast is een groene niet geschikt om direct connectoren aan te zetten die in de Moca kunnen. Dus moet je daar weer wat tussen doen. Als er nog niks ligt: Glasvezel of als het goedkoper moet een straalverbindingssetje.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Glas kan wel goedkoper door de kabels prefab te bestellen. Ook op die lengtes kun je ze gewoon kant en klaar bestellen. Fabrieks (bulk)kabels gaan idd vaak tot 50m, maar op maat kun je gewoon langere lengtes bestellen.
,
Met een beetje buis kun je dat wel erdoorheen trekken. Ik zou het wel in stukken doen, in 1x 300m wordt lastiger. Maar als je halverwege ergens een sok hebt en de kabel trekt, dan de andere helft en dan pas de sok dichtmaakt dan kan het prima.
Een mantelbuis van 40mm koop je voor zo'n 30 eur (50m). Dat is dan <200 eur aan buis.
Een 300m single mode duplex kabel kost je zo'n 125 eur. Daarmee kun je, in theorie, ook gewoon de hele glasvezelaansluiting verlengen (indien aanwezig - en als je niet de kennis hebt niet aan beginnen).
Een 1Gbit SFP kost je 7 eur. Een domme mediaconverter kost je 25 eur. Van dat setje heb je er natuurlijk 2 nodig.
Voor 200+125+14+50 = 375 heb je alle benodigde materialen. 't kost je alleen nog tijd en moeite, en wat materiaal om het netjes af te werken. Maar dan heb je tenminste een toekomstgerichte oplossing die niet gevoelig is voor bliksem enz.
Coax is duurder. Als TS even wat meer info geeft (en uberhaupt reageerd)....
t is nu nieteens bekend of er al coax ligt.
300m coax: Je moet dan al naar C3 ivm de lengte. Coax = koper = duur. C3 al helemaal.
Ik gok iets van 6 eur/meter
Dan heb ik het nog niet over de dikte van die kabel (lastiger te verwerken, zeker binnenshuis) en benodigde connectoren / verloopkabels). Enige voordeel: t kan meteen in de grond zonder buis. Maar ja, alleen al aan kabel ben je dan 1800 eur kwijt... Met connectoren en moca set ben je >2000 eur kwijt.
En dan kun je een keertje 400Mbit halen (moca) en blijf je gevoelig voor blikseminslag/inductie.
Voor 1/4 van dat bedrag heb je glas in een buis liggen..... met hogere snelheden en ongevoelig voor bliksem/inductie.
,
Met een beetje buis kun je dat wel erdoorheen trekken. Ik zou het wel in stukken doen, in 1x 300m wordt lastiger. Maar als je halverwege ergens een sok hebt en de kabel trekt, dan de andere helft en dan pas de sok dichtmaakt dan kan het prima.
Een mantelbuis van 40mm koop je voor zo'n 30 eur (50m). Dat is dan <200 eur aan buis.
Een 300m single mode duplex kabel kost je zo'n 125 eur. Daarmee kun je, in theorie, ook gewoon de hele glasvezelaansluiting verlengen (indien aanwezig - en als je niet de kennis hebt niet aan beginnen).
Een 1Gbit SFP kost je 7 eur. Een domme mediaconverter kost je 25 eur. Van dat setje heb je er natuurlijk 2 nodig.
Voor 200+125+14+50 = 375 heb je alle benodigde materialen. 't kost je alleen nog tijd en moeite, en wat materiaal om het netjes af te werken. Maar dan heb je tenminste een toekomstgerichte oplossing die niet gevoelig is voor bliksem enz.
Coax is duurder. Als TS even wat meer info geeft (en uberhaupt reageerd)....
t is nu nieteens bekend of er al coax ligt.
300m coax: Je moet dan al naar C3 ivm de lengte. Coax = koper = duur. C3 al helemaal.
Ik gok iets van 6 eur/meter
Dan heb ik het nog niet over de dikte van die kabel (lastiger te verwerken, zeker binnenshuis) en benodigde connectoren / verloopkabels). Enige voordeel: t kan meteen in de grond zonder buis. Maar ja, alleen al aan kabel ben je dan 1800 eur kwijt... Met connectoren en moca set ben je >2000 eur kwijt.
En dan kun je een keertje 400Mbit halen (moca) en blijf je gevoelig voor blikseminslag/inductie.
Voor 1/4 van dat bedrag heb je glas in een buis liggen..... met hogere snelheden en ongevoelig voor bliksem/inductie.
Pagina: 1