Toon posts:

GPU aan het eind van z'n leven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

Ik heb de laatste tijd vaak crashes tijdens het gamen en vermoed dat dit met de videokaart (zie componenten onderaan) te maken heeft. Echter ben ik geen expert dus vraag ik hier even om hulp.

Reden dat ik denk dat mijn huidige GPU aan het eind van z'n leven is:
- Zo nu en dan krijg ik een rood scherm (Red Screens) en zit de pc volledig vast.
- De pc crashed eigenlijk alleen tijdens het gamen (zwaardere spellen. Age of empires doet het gewoon)
- Bij het warme weer van de afgelopen weken crashte de pc veel vaker en sneller tijdens het gamen
- Bij het gebruik van zwaardere programma's zoals photoshop en premiere pro zijn er geen crashes
- Voeding is vorige zomer vervangen naar een bekender merk en hoger volgtage (seasonic 600W) ivm met eerder crashes (niet enkel bij gamen)
- Ram is getest met Memtest gedurende een middag en deel van de avond zonder fouten (dacht eerst dat het hier aan lag)
- Ik heb tijden lang verschillende driver versies van AMD geprobeerd, welke alleen maar zorgde dat games sneller crashten. Degene die windows 10 zelf aandraagt is voor mij het meest stabiel gebleken.

Specifiek: Bij battlefield 3 en 4 zijn duidelijk 'artifacts' te zien in de killcam en scorelijst. Deze games speel ik het meest, dus merk ik hier wat specifiekere dingen. Ook heb ik deze 'artifacts' al ongeveer een half jaar:
- In de killcam wordt het oranje mannetje geblokt met wel en niet oranje blokjes (van ongeveer 3-5mm op t scherm). De blokjes blijven ook niet binnen de contour van het mannetje maar steken er duidelijk buiten. Vroeger was het mannetje binnen de contour gewoon egaal oranje en niet geblokt.
- In de scorelijst van zowel battlefield 3 als 4 komen ook dezelfde blokjes op random plekken tevoorschijn.

Reden dat het niet aan de GPU ligt:
- Ik heb gestresstest met furrmark voor ongeveer een uur
- - Niet heel erg lang, echter was dit tijdens het warme weer, waarbij de games al binnen 10 minuten crashten.
- Temperatuur van de GPU blijft rond de 65 zitten als ik deze check in speccy, maar ook tijdens de FurMark stresstest (GPU load varieert veel [40-90%], fanspeed blijft strak op 49% staan)

Ik hoop dat iemand met verstand hiervan iets met deze informatie kan en mij kan helpen :)

Alvast bedankt!

Componenten:
MB: ASROCK Z77M
CPU: IC i5 3570K OC @ 4.2 (Custom luchtgekoeld [weet de koeler niet precies uit m'n hoofd, maar heeft redelijk grote heatsink])
RAM: 8GB @ 1600Mhz
GPU: AMD Radeon HD 7950 (Sapphire)
Schijven: 120GB SSD Crucial M4 en HDD Seagate 2TB
Draaiende laatste versie windows 10 64bit

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:41
Als het alleen gebeurt bij spelletjes dan moet het haast wel de gpu zijn.
Het kan dat de gpu bij spellen wel crasht en bij stresstest niet. Is je gpu overgeklokt? Zo ja, doe dan de power limit opvoeren met msi afterburner. Ietsje overklok eraf halen en undervolten is ook altijd lekker.
Artefacts komen vaak wel door of te hoge clock of te lage powerlimit of combinatie. Ik zou zeggen, probeer dit eens.

Anders is het tijd voor een rx 480 of 470 he :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Chaos op 04-08-2016 19:03 ]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:48
Of een deels defecte vram op je gpu lijkt het op, zet eens je vram 200Mhz omlaag in msi afterburner.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties!
Cpt.Chaos schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:01:
Als het alleen gebeurt bij spelletjes dan moet het haast wel de gpu zijn.
Het kan dat de gpu bij spellen wel crasht en bij stresstest niet. Is je gpu overgeklokt? Zo ja, doe dan de power limit opvoeren met msi afterburner. Ietsje overklok eraf halen en undervolten is ook altijd lekker.
Artefacts komen vaak wel door of te hoge clock of te lage powerlimit of combinatie. Ik zou zeggen, probeer dit eens.

Anders is het tijd voor een rx 480 of 470 he :)
Ik heb een aantal jaar geleden wel eens met afterburner gespeeld zonder er teveel vanaf te weten (niet al te slim natuurlijk), maar heb dit uiteindelijk gereset en er verder nooit meer aangezeten. Ook kon er via catalyst overclocked worden, maar die optie was bij mij altijd grijs. Is het mogelijk dat misschien het OC in die tijd toch nog effect heeft nu?
dylan111111 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:04:
Of een deels defecte vram op je gpu lijkt het op, zet eens je vram 200Mhz omlaag in msi afterburner.
Als ik m op 200Mhz zet, wat gebeurt er dan precies? Als t aan de vram ligt, zou ik dan op 200Mhz wel gewoon moeten kunnen gamen zonder crashes? 200 lijkt me vrij laag aangezien deze nu op 1250 staat volgens afterburner.

• Cpt.Chaos
Hij bedoelde ook -200, dus naar 1050. Als het weg is met underclocken dan wordt het tijd voor een nieuwe. Is het er niet mee weg, dan nogsteeds.

Verwijderd

Topicstarter
Cpt.Chaos schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:46:
Hij bedoelde ook -200, dus naar 1050. Als het weg is met underclocken dan wordt het tijd voor een nieuwe. Is het er niet mee weg, dan nogsteeds.
Ik heb m op 1050 gezet, maar helaas deed dat niet zoveel... Tijd voor een nieuwe denk ;(

In ieder geval hartelijk dank voor jullie hulp heren!

• shier50
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-03-2021
Ik geloof dat je twee pci-e slots hebt op dat moederbord? Heb je al eens geprobeerd de tweede te gebruiken? Het kan zijn dat dit het probleem niet is, maar bij mij was het een hele lijdensweg en het bleek uiteindelijk de PCI-e slot te zijn die een langzame dood aan het sterven was... Als het alsnog je GPU is dan is het zo, maar als het achteraf blijkt dat het je moederbord slot was en je voor niks een nieuwe kaart hebt gekocht dan ga je je toch even voor het hoofd slaan :)

lange versie: Ik heb een asrock z77 pro4 (toevallig ook met een HD7950) en heb ongeveer een jaar geleden last gekregen van artifacts op bepaalde plekken in sommige games, som had hij het wel soms niet, ik heb dan een tijd lang mijn R9 280X uit mijn andere pc gebruikt ter vervanging en die had er geen last van dus ik dacht het ligt aan die HD7950. Maar omdat het toch ongemakkelijk was telkens de kaarten te wisselen tussen PC's de 7950 maar terug gebruikt. Nu na meer dan een jaar begon mijn pc te freezen, black screens te krijgen in games... Dus ik dacht, die kaart is eindelijk helemaal dood, dus terug de 280x ter vervanging, maar na twee weken begon die ook raar te doen en na een tijd gewoon niets meer. Wat blijkt: PCI-e slot was heel langzaam aan het sterven. In de tweede PCI-e slot werken beide kaarten perfect. Als ik erop terugkijk denk ik: hoe idioot dat ik nooit eerder die tweede slot geprobeerd had...

[ Voor 7% gewijzigd door shier50 op 04-08-2016 20:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
shier50 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:58:
Ik geloof dat je twee pci-e slots hebt op dat moederbord? Heb je al eens geprobeerd de tweede te gebruiken? Het kan zijn dat dit het probleem niet is, maar bij mij was het een hele lijdensweg en het bleek uiteindelijk de PCI-e slot te zijn die een langzame dood aan het sterven was... Als het alsnog je GPU is dan is het zo, maar als het achteraf blijkt dat het je moederbord slot was en je voor niks een nieuwe kaart hebt gekocht dan ga je je toch even voor het hoofd slaan :)

lange versie: Ik heb een asrock z77 pro4 (toevallig ook met een HD7950) en heb ongeveer een jaar geleden last gekregen van artifacts op bepaalde plekken in sommige games, som had hij het wel soms niet, ik heb dan een tijd lang mijn R9 280X uit mijn andere pc gebruikt ter vervanging en die had er geen last van dus ik dacht het ligt aan die HD7950. Maar omdat het toch ongemakkelijk was telkens de kaarten te wisselen tussen PC's de 7950 maar terug gebruikt. Nu na meer dan een jaar begon mijn pc te freezen, black screens te krijgen in games... Dus ik dacht, die kaart is eindelijk helemaal dood, dus terug de 280x ter vervanging, maar na twee weken begon die ook raar te doen en na een tijd gewoon niets meer. Wat blijkt: PCI-e slot was heel langzaam aan het sterven. In de tweede PCI-e slot werken beide kaarten perfect. Als ik erop terugkijk denk ik: hoe idioot dat ik nooit eerder die tweede slot geprobeerd had...
Dank u voor uw reactie!

Ik heb een M moederbord, dus deze is redelijk klein en eigenlijk voor laptops (heeft men mij doen geloven). Ik weet dus niet uit mijn hoofd of ik 2 PCI-e slots heb (ik heb ook maar 2 RAM gleuven).
Komend weekend heb ik weinig tijd, dus ik ga het volgende week nog even checken.
Bedankt voor de suggestie iig!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Je hebt het niet over je voeding, is er een mogelijkheid dat je jouw systeem kan testen met een andere voeding. De symptomen wijzen die kant op volgens mij.
Dus hoe oud is je voeding ? Want het kan zijn dat hij te weinig power kan geven door slijtage.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Verwijderd

Topicstarter
Tjm De Groot schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 23:55:
Je hebt het niet over je voeding, is er een mogelijkheid dat je jouw systeem kan testen met een andere voeding. De symptomen wijzen die kant op volgens mij.
Dus hoe oud is je voeding ? Want het kan zijn dat hij te weinig power kan geven door slijtage.
Een van de redenen dat ik de GPU vermoed:
- Voeding is vorige zomer vervangen naar een bekender merk en hoger volgtage (seasonic 600W) ivm met eerder crashes (niet enkel bij gamen)

:)

Verwijderd

[b]Greacus schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 18:06:

(GPU load varieert veel [40-90%], fanspeed blijft strak op 49% staan)
Lijkt me niet in orde

Verwijderd

Topicstarter
Kunt u uitleggen wat hier precies niet goed aan is? :)

Verwijderd

De snelheid van de ventilator dient omhoog te gaan naarmate de temperatuur oploopt. En dat ie niet veel heter wordt als 65 oC onder volle belasting met die rotatiesnelheid.

• Cpt.Chaos
De snelheid van de ventilator is onafhankelijk van de belasting. De ventilator wordt puur geregeld op de temperatuur van de gpu, en dit NA een temperatuurwisseling. Dus als de kaart in ene op 100% belasting draait zal de fan niet sneller gaan draaien. Pas als de temperatuur oploopt zal het toerental toenemen.
De kaart heeft gewoon een zeer goede koeler erop zitten als met 49% fanspeed de temperatuur op 65 blijft.

http://imgur.com/lJeANF9

edit: dan maar zo, plaatje doet niet!!
edit 2: dit is de mijne, niet van TS, om aan didjas te laten zien dat de fanspeed niet raar is.

[ Voor 14% gewijzigd door Cpt.Chaos op 05-08-2016 14:07 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik zie ook dat je het core-voltage lager hebt staand dan normaal. Zet die weer eens op 0 of iets erboven, zou zo maar kunnen zijn dat dat het euvel is.

Verwijderd

Topicstarter
shier50 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:58:

Ik heb vandaag hiervoor getest. Ik heb inderdaad een tweede PCI-E slot, maar gebruik hiervan resulteert in hetzelfde helaas. :(

Verder wilde ik nog laten weten dat Dragon Age II en Age of Empires zelden crashen, en daarmee vroeg ik me af of het dan toch wel aan de GPU lag :/

• shier50
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-03-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:39:
[...]

Ik heb vandaag hiervoor getest. Ik heb inderdaad een tweede PCI-E slot, maar gebruik hiervan resulteert in hetzelfde helaas. :(

Verder wilde ik nog laten weten dat Dragon Age II en Age of Empires zelden crashen, en daarmee vroeg ik me af of het dan toch wel aan de GPU lag :/
Heb je geen andere pc waar je deze gpu in kan testen? Of eventueel bij een vriend of familie?

Verwijderd

Topicstarter
shier50 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:41:
[...]

Heb je geen andere pc waar je deze gpu in kan testen? Of eventueel bij een vriend of familie?
Dank voor uw reactie!

Ik heb alleen een ver verouderde PC staan... Hierop kan ik alleen de aller lichtste games draaien, en daar heb ik sowieso al het minst problemen mee :S

Bij lichtere spellen heb ik overigens vernomen dat deze 9/10 keer crashen als ik alt + tab naar een andere applicatie. Daarnaast heeft het inlogscherm van windows er een blok met zwart witte streepjes bijgekregen...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2016 22:02 ]

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 02:52
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:53:
[...]

Dank voor uw reactie!

Ik heb alleen een ver verouderde PC staan... Hierop kan ik alleen de aller lichtste games draaien, en daar heb ik sowieso al het minst problemen mee :S

Bij lichtere spellen heb ik overigens vernomen dat deze 9/10 keer crashen als ik alt + tab naar een andere applicatie. Daarnaast heeft het inlogscherm van windows er een blok met zwart witte streepjes bijgekregen...
Als je hem in de oude PC doet, kan je hem stressen met Furmark, dat is een GPU stresser, volgesmij maakt de rest van de pc dan niet zoveel uit
Oke nevermind dat snap je al 8)7 Ik moet wat langzamer lezen

[ Voor 5% gewijzigd door thomas1907 op 10-08-2016 00:13 ]

Pagina: 1