Meet- en regelsysteem van insulinepomp en continumeter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb diabetes type 1 en heb dat verder goed onder controle. De huidige situatie is dat ik hiervoor een MyLife Omnipod insulinepomp en een Freestyle Libre continumeter gebruik.

Voor de niet-diabeten even een korte uitleg met hoe dat in zijn werking gaat. Door mijn diabetes maakt mijn lichaam zelf geen insuline meer aan. Hierdoor hoopt het suiker in je bloed op en kan het niet verbrand worden in je cellen. Door handmatig insuline in te spuiten zorg je er weer voor dat die suiker opgenomen/verbrand kan worden en je lichaam weer werkt zoals het moet werken.

Nu moet je dit continu bijregelen natuurlijk, maar 's nachts is dat niet zo handig. Dan moet je voor het slapen op goed geluk je suikerwaarde corrigeren en in de ochtend kijken of die waarde weer genoeg is gedaald. Hier ben ik namelijk wat voorzichtig in omdat je 's nachts niet actief te lage suikerwaardes voelt en er dus pas wakker van wordt als hij erg laag is wat nogal vervelend/gevaarlijk is.

Nu heb ik het idee om die 2 systemen te gaan combineren, daar is nog niks van op de markt dus er zijn geen kant-en-klare oplossingen. De continumeter is gewoon met een NFC reader uit te lezen, de insulinepomp wordt via een versleuteld signaal aangestuurd waardoor je deze alleen via de bijbehorende afstandbediening een opdracht kan geven. Dat houdt in dat ik een behuizing moet printen met een aantal servo's er in die op de knopjes van de afstandbediening kunnen drukken.

Nu zou ik het als volgt willen uitvoeren:
NFC Reader - Wireless Transmitter - Arduino - Servo's

Waarbij de NFC Reader met de ene wireless transmitter in een klein kastje bovenop mijn continumeter zit als ik slaap en de rest in een apart kastje komt dat bijvoorbeeld naast mijn bed hangt.

Ik ben alleen niet zo'n grote held met het programmeren van de arduino, al heb ik wel al een arduino nano liggen. Ook weet ik niet hoe ik die NFC Reader direct aan een wireless transmitter kan gaan koppelen. Ik keek naar die 433mhz dingetjes maar die lijken alleen maar arduino's onderling te kunnen verbinden.

Heeft iemand hier goede ideeën voor? Kan iemand mij op weg helpen? Dit is niet bedoeld als een verkapte ik-laat-alles-door-anderen-doen post maar als post om mij een beetje in de goede richting te kunnen helpen waarmee ik dan zelf aan de slag kan gaan. Want ik zie de bomen door het bos niet meer.

*Ik ken de risico's die hieraan zitten als het fout gaat en wil dan ook een alarm inbouwen die afgaat als mijn suiker te laag wordt. Ook zal ik het systeem uiteraard goed van tevoren testen voordat het in gebruik gaat. Hier hoeft dan ook niemand zich druk over te maken, dat zal ik wel doen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou je sterk aanraden om iemand er bij te zoeken die fysiek kan meehelpen met je project.
Het is een erg intressant idee, maar om zonder kennis van zaken gaan er fouten in komen die flinke problemen kunnen veroorzaken.
Zou sterk afraden om apparatuur/software te gebruiken die je niet volledig kent.

Wat punten om over na te denken:
- Hoe bouw ik dat alarm, en vooral hoe zorg je ervoor dat dat alarm niet afhankelijk is van dezelfde (eigen) code die een fout maakt die het probleem veroorzaakt.
- Wat ga je aan veiligheid doen wat ervoor zorgt dat meer dan een 'veilige' dosis onmogelijk is (en niet alleen door software).
- Hoe ga je controleren dat je software kan zien of de data die je applicatie heeft correct is.
- Modelbouw servo's zijn erg onbetrouwbaar op exacte locatie en erg onhandig qua montage, daar zijn beter oplossingen voor als bijv optocouplers over de schakelaars.

Ik heb een topicnotitie toegevoegd, zodat hopelijk men alert blijft op dergelijk dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 00:08:
Ik zou je sterk aanraden om iemand er bij te zoeken die fysiek kan meehelpen met je project.
Het is een erg intressant idee, maar om zonder kennis van zaken gaan er fouten in komen die flinke problemen kunnen veroorzaken.
Zou sterk afraden om apparatuur/software te gebruiken die je niet volledig kent.

Wat punten om over na te denken:
- Hoe bouw ik dat alarm, en vooral hoe zorg je ervoor dat dat alarm niet afhankelijk is van dezelfde (eigen) code die een fout maakt die het probleem veroorzaakt.
- Wat ga je aan veiligheid doen wat ervoor zorgt dat meer dan een 'veilige' dosis onmogelijk is (en niet alleen door software).
- Hoe ga je controleren dat je software kan zien of de data die je applicatie heeft correct is.
- Modelbouw servo's zijn erg onbetrouwbaar op exacte locatie en erg onhandig qua montage, daar zijn beter oplossingen voor als bijv optocouplers over de schakelaars.

Ik heb een topicnotitie toegevoegd, zodat hopelijk men alert blijft op dergelijk dingen.
Bedankt voor je tips! In de afstandbediening zelf zit gelukkig een optie om de maximale dosis te limiteren, welke dan ook gebruikt zal worden. Het is een soort van afstandsbediening/computer combinatie.

Verder kun je natuurlijk de onzindata wegfilteren door bijvoorbeeld de waardes boven de 18 als onzin te zien (als die zo hoog is corrigeer ik zelf wel, dan laat ik het niet over aan een standaard computertje) en een ook nog eens in de software op de arduino zelf een dosislimiet in te stellen. De afstandsbediening zelf open ik (liever) niet. Vandaar de keuze voor modelbouwservo's. Of kan ik misschien beter met solenoids gaan werken?

Om er voor te zorgen dat de waardes die van de sensor zelf af komen betrouwbaar te krijgen/houden zal ik sowieso een developer van een van de apps waarmee je de waardes met je telefoon kan scannen contact opnemen.

Het gaat er hier om om mijn gezondheid te verbeteren, niet om een (potentieel) gevaarlijk systeem te bouwen ;) Maar ik zou graag wat tips/hints ontvangen zodat ik mij zelf ook beter in de materie kan verdiepen. Want op het moment zie ik door de bomen het bos niet meer en wil ik juist voorkomen dat ik met omslachtige/onbetrouwbare techniek ga werken. Bedankt voor je bezorgdheid in ieder geval :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 14:57
Wat leesvoer: http://www.nightscout.info
En vooral deze is waar jij naar op zoek bent: https://openaps.org Waar ze meter+pomp combineren dmv bijvoorbeeld een Raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Hipska schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 00:22:
Wat leesvoer: http://www.nightscout.info
En vooral deze is waar jij naar op zoek bent: https://openaps.org Waar ze meter+pomp combineren dmv bijvoorbeeld een Raspberry Pi.
Bedankt voor de links, een raspberry pi is ook een goede oplossing, dan kun je er misschien ook wel een wat uitgebreidere applicatie voor bouwen welke misschien wel grafieken en dergelijke maakt zodat je in één oogopslag ziet wat je software doet.

Verder ondersteunen deze projecten helaas alleen maar losse insulinepompen welke vaak ook al wat ouder zijn, de insulinepomp die ik gebruikt heeft een ingebouwde naald welke je dus gewoon op je huid plakt ipv dat je hem via een buisje apart in je broekzak stopt ofzo. Maar ik ga ze wel even verder doorkijken, er zullen vast wel zat tips tussen zitten waarmee ik verder kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Je zit met twee grote uitdagingen: het betrouwbaar uitlezen van de sensor en het bedienen van de insulinepomp.

Op een of andere manier zul je het communicatieprotocol van de sensor moeten zien te implementeren, dat vergt enige kennis van NFC en de implementatie daarvan binnen de Arduino-omgeving. Wellicht komt er nog wat sniffing en reverse-engineering bij kijken.

De ontvangen insulinewaarde moet worden geïnterpreteerd om actie te kunnen ondernemen, vervolgens moet de pomp op een betrouwbare manier worden geactiveerd (het liefst met feedback zodat je programma weet dat de wijziging ook echt is doorgevoerd).

Daarnaast zul je een tweede systeem moeten maken (liefst met een totaal andere microcontroller) om het eerste systeem te controleren.

Als je weinig kennis hebt met het programmeren van microcontrollers is dit geen aanrader als beginnersproject ;)

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Even iets over het controle systeem:
Wat als ik nu alles via een Raspberry Pi laat gaan, dat zou een stuk meer mogelijkheden geven. Daar zou ik een webcam aan kunnen koppelen welke de display afleest en controleert of het juiste getal in de display staat. Vervolgens geeft de afstandsbediening ook 2 piepjes af zodra de opdracht om insuline te doseren succesvol door de pomp wordt uitgevoerd, hier kan misschien ook wel iets mee gedaan worden.

Het is inderdaad een groot en gewaagd project om zo mee te starten, maar omdat ik dit systeem toch al een hele lange tijd zou willen hebben fungeert het toch als een stok achter de deur om al die lange tutorials te lezen en een aantal mensen om mij heen in te schakelen die kunnen programmeren en het mij dus ook kunnen helpen. Ik zie dat op de Raspberry Pi veel gedaan wordt met Python, zou dat een geschikte taal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er bestaan van dat soort systemen (is mij pas uitgelegd), sensor gecombineerd met pomp. Even snel zoeken geeft deze http://www.medtronicdiabe...abetes-system-with-enlite en er zijn ook losse sensoren, zoals de Libre.

Mij lijkt het ook leuk iets in elkaar te knutselen, maar je leven hangt er wel vanaf. 's Nachts (automatisch) teveel insuline toedienen is gewoon gevaarlijk. Ik denk dat je goed moet snappen hoe de lichamelijke processen zijn, en hoe de insuline die beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Ik heb de volgende onderdelen nu bij elkaar gezocht als basis om uit te werken. Het idee is dus om 2 kastjes te hebben.

Een klein kastje die bovenop de continumeter gaat met:
- een NFC reader, deze NFC reader kan veel verschillende chips lezen:
Link
- Een wireless transmitter, zelf zag ik dat je daar veel 433mhz modellen van hebt, maar ik weet nog niet precies welke ik moet hebben.

En het andere kastje waar ook de afstandsbediening in gaat met:
- Een Raspberry Pi 3 Model B
- Een aantal solenoids om de knoppen in te drukken zoals deze:
Link
- 4 SSR's om de solenoids te kunnen schakelen
- Een webcam welke de hoeveelheid ingestelde insuline controleert die op de display van de afstandsbediening wordt weergegeven.

Nu zou ik ivm de wireless transmitter de 4 pins aansluiting van de NFC reader willen gebruiken. Ik begreep dat dat de I2C bus aansluiting is? Weet iemand hier misschien iets meer over te vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 07:47
Mijn vader is ook diabetes type 1 patiënt en heeft sinds kort ook zo een Freestyle Libre reader, waardoor ik nieuwsgierig werd naar de ontwikkelingen hierrond. Hij heeft geen automatische insulinespuit, maar desondanks zou het nog steeds heel interessant zijn om die reader uit te kunnen lezen om een alarm te kunnen geven naar hem en eventueel zelfs naar mij.

Heeft de topicstarter ondertussen al wat bij elkaar kunnen knutselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 18:32
Ik ben bezig met een vergelijkbaar systeem. Kort gezegd is mijn einddoel: Freestyle Libre => (openAps) => Medtronic pomp.

openaps gebruikt tegenwoordig een Intel Edison omdat dat ding lekker klein is EN omdat er een explorer board voor bestaat die een 915 MHz radio aan boord heeft voor Medtronic pompen.
Je kunt ook de Carelink stick gebruiken maar die heeft een legendarisch slecht bereik.

Ik ben zelf van plan om het te gaan doen met een simpele NFC lezer, een ESP32 en AndroidAps en (toch) een carelink stick. Ik wil het zaakje gaan inbouwen in een (goedkope) schouder brace bedoeld voor revalidatie.

Ik denk dat ik alle (?) benodigde electronica al verzameld heb. Een intel edison is dan wel mooi en handig, maar dan ben je toch weer 100 euro verder :-/ overstappen kan altijd nog als deze el cheapo oplossing niet werkt of te ingewikkeld blijkt. Nu aan de knutsel, en hopen dat er iets aan de praat komt.

Ik snap dat dit topic al wat ouder is, maar T1D is iets van de lange termijn ;) Zijn jullie toevallig in de buurt van Nijmegen? Ik zou wel een keer met jullie een knutseldag willen plannen, er is genoeg uit te zoeken en te doen voordat er een prototype is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmiewimie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2022
Zelf ben ik ook recent aangesloten op de libre freestyle. Ook ik ben een knutselaar die opzoek is naar een mogelijkheid tot combineren van de libre freestyle met de medtronic pomp. In eerste instantie ben ik nog altijd op zoek naar hoe het proces van het uitlezen van deze nfc chip precies te werk gaat. Ik lees bijvoorbeeld op verschillende plaatsen op het internet dat de chip gebruikt maakt van een hoge iso standaard. Deze zou dan niet uit te lezen zijn met een simpele nfc reader (correct me if i'm wrong ofcourse)?

Zijn er al mensen die succesvol de chip hebben kunnen aflezen? Zo ja, welke tooltjes hebben jullie gebruik van gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomBoom_64
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07 22:58
Mag ik even meeliften?

Geweldig idee, ik begrijp je problematiek volledig! Maar zie ook de grote risico's gezien leven bepalende karakter van deze aandoening ...

Ik ben mantelzorger voor een 84 jarige baas die voorheen continue meet & pomp apparatuur had van firma Abbottt. Deze is echter uit de handel genomen waardoor hij nu weer handmatig moet prikken & spuiten. Drama!

Vorige week kreeg hij te horen dat hij Freestyle Libre mag gebruiken voor het meten! Geweldig voor hem. Nu wil hij wel graag het aantal apparaten beperken wat hij moet rondsjouwen. Graag zou hij een eea combineren met een telefoon ipv van de leverbare reader van Abbott. Gezien zijn verminderde zicht probeer ik uit te zoeken of hij een apple tablet kan gebruiken, aangezien die een groter scherm heeft wat m.i. het gebruikersgemak kan vergroten (en dan kan hij tevens facetimen met zijn zoon in Australië)

Heeft iemand hier ervaring mee of kan mij in de juiste richting wijzen? Ik zie her en der dat Apple een eigen NFC implementatie heeft en niet alle iphones/ipads deze 'standaard' NFC ondersteunt. Het duizelt mij! Het moet eenvoudig & super betrouwbaar zijn.

Bij voorbaat dank en veel succes met je top project _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dearn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 20:11
BoomBoom_64 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:27:
Mag ik even meeliften?

Geweldig idee, ik begrijp je problematiek volledig! Maar zie ook de grote risico's gezien leven bepalende karakter van deze aandoening ...

Ik ben mantelzorger voor een 84 jarige baas die voorheen continue meet & pomp apparatuur had van firma Abbottt. Deze is echter uit de handel genomen waardoor hij nu weer handmatig moet prikken & spuiten. Drama!

Vorige week kreeg hij te horen dat hij Freestyle Libre mag gebruiken voor het meten! Geweldig voor hem. Nu wil hij wel graag het aantal apparaten beperken wat hij moet rondsjouwen. Graag zou hij een eea combineren met een telefoon ipv van de leverbare reader van Abbott. Gezien zijn verminderde zicht probeer ik uit te zoeken of hij een apple tablet kan gebruiken, aangezien die een groter scherm heeft wat m.i. het gebruikersgemak kan vergroten (en dan kan hij tevens facetimen met zijn zoon in Australië)

Heeft iemand hier ervaring mee of kan mij in de juiste richting wijzen? Ik zie her en der dat Apple een eigen NFC implementatie heeft en niet alle iphones/ipads deze 'standaard' NFC ondersteunt. Het duizelt mij! Het moet eenvoudig & super betrouwbaar zijn.

Bij voorbaat dank en veel succes met je top project _/-\o_
Dit kan, met de LibreLink app. :)
Pagina: 1