Toon posts:

LG G2 met kuren - update, fabrieksinstellingen, of ...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AngeliqueR
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 19-08-2016
Ik heb al ruim twee jaar een LG G2 in gebruik, waar ik erg tevreden over ben. Ik ben geen al te intensieve gebruiker en speel bijvoorbeeld geen games, en ik moet zeggen dat mijn telefoon nog altijd behoorlijk vlot is. Het was mijn intentie om er nog minstens een jaar mee te doen, maar helaas vertoont de telefoon de laatste tijd wat kuren en ik ben benieuwd of jullie mij advies kunnen geven over wat te doen (en óf er überhaupt iets is wat ik kan doen, of dat het wellicht hardwarematig is).

De klachten
- Een tijdje geleden werd het toetsenbord extreem traag en bleef het na twee letters al hangen; dit heb ik opgelost door over te stappen op SwiftKey.
- De tap-on-functie weigert soms dienst. Dit kan ik tot nu toe steeds oplossen door in de instellingen de functie even uit en dan weer aan te zetten.
- Het scherm weigert regelmatig om te roteren. De rotatiemodus is gewoon geactiveerd, maar het scherm gaat niet in landscapemodus bij draaien. Dit is niet op te lossen door de modus aan en uit te zetten. Scherm kalibreren heb ik al geprobeerd en lost het probleem ook niet op.
- Filmpjes worden afgespeeld zonder geluid en ik kan ook geen Spotify of iets dergelijks afspelen. Dan blijft de app gewoon hangen en gebeurt er niets.
- Sowieso hapert het geluid vaak helemaal. Dan krijg ik geen geluid te horen wanneer ik een sms ontvang of wanneer iemand me probeert te bellen. (alle andere geluidsnotificaties heb ik uit staan, dus ik zou niet weten of ik bij WhatsApp oid wel een geluidje krijg, maar ik denk het niet).
- Wanneer mijn telefoon in zo’n bui is als bovenstaand kan ik meestal ook niet bellen of gebeld worden. Er wordt gewoon geen verbinding gemaakt en als ik via een andere lijn naar mijn telefoon bel, krijg ik rechtstreeks de voicemail.

Al met al een hoop gekkigheidjes, die na opnieuw opstarten weer opgelost zijn – voor zolang het duurt. En dat is helaas steeds korter: nog geen twaalf uur, meestal.

Ik heb geen custom ROM draaien of iets dergelijks. De Android-versie is ook nog steeds 4.2.2, zoals-ie geleverd is – mijn motto met dit soort dingen is ‘if it ain’t broken, don’t fix it’ – en tot nu toe had ik geen reden om wel te updaten naar een nieuwere Android-versie, maar misschien lost het mijn problemen wel op?

Iemand bekend met dit soort problemen? Wat zou ik als relatieve nitwit zelf eraan kunnen doen? Terug naar de fabrieksinstellingen is het eerste dat in mij opkomt, maar zou dat helpen? Of misschien toch de update naar een recentere Android-versie (dat kan gewoon op de site van LG neem ik aan, of zou mijn G2 niet meer ondersteund worden)? Of is dit gewoon een gevalletje hardwarematige ouderdom en moet ik ermee leren leven dat ik mijn telefoon drie keer per dag opnieuw moet opstarten, met allerlei gemiste gesprekken als risico?

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien!

Alle reacties

• Momus
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
De slogan "if it ain't broken, don't fix it" lijkt me niet erg van toepassing op telefoonupdates.
Onder andere oplossingen voor veiligheidsissues zijn onderdeel van de updates...
Ik denk dat je er verstandig aan doet de boel te updaten EN de telefoon volledig opnieuw in te stellen.

• AngeliqueR
Ja, dat is op zich wel zo natuurlijk. Mijn redenen om het niet te doen is dat je vaak hoort dat bepaalde functies juist gaan haperen na een update.

Los daarvan: denk je dat het mijn probleem op zou kunnen lossen? En de juiste volgorde lijkt mij dan: eerst fabrieksinstellingen en vervolgens de update, toch?

• AngeliqueR
Nou, ik heb de fabrieksinstellingen teruggezet in het kader van 'baat het niet dan schaadt het niet' maar dat blijkt dus een fabeltje te zijn :/ ... ik wou dat ik het nooit gedaan had. Sinds de harde reset loopt mijn batterij als een malle leeg door Google Play Services. Gisteren nogmaals harde reset gedaan en daarbij niet de update van Google Play Services toegestaan, vanmorgen leek het even goed te gaan, maar nu gaat het verbruik weer supersnel en verbruikt Google Services (niet Google Play Services) 51% van mijn batterijcapaciteit.

Heb een beetje rondgespeurd op diverse fora en inmiddels heb ik alle synchronisaties uitgezet behalve contacten, Gmail en persoonsgegevens, locatiebepaling op batterijbesparende modus gezet, de Google Kiosk, Music, Books etc. apps niet geüpdatet. Bluetooth, NFC etc. stond sowieso al uit, de helderheid van het scherm staat niet op de automatische stand en ik kan gewoon niets anders verzinnen wat ik verder nog kan doen.

Als ik check of er een nieuwe Android-versie beschikbaar is, zegt de telefoon dat dat niet het geval is en dat ik de meest recente software heb, dus daar kan ik niets aan veranderen lijkt me. Of moet ik daarvoor de telefoon aan de pc hangen? Ik weet eigenlijk niet of ik dat wel durf, want straks ben ik met Lollipop nóg verder van huis dan ik nu al ben.

Iemand nog tips om van dit gehannes af te zijn? Want dit is nóg irritanter dan twee keer per dag de telefoon moeten herstarten... toen haalde de batterij tenminste nog het einde van de dag inclusief herstarten :-(

• androidfreaker
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 14-10 19:35
ik zal de telefoon aan de pc hangen en kijken via lg software op de pc naar de update. wat misschien ook makkelijk is de batterij vervangen dat kan met de lg g2 als ik het niet mis heb kost 15 a 20 euro zo nieuwe batterij. als je kan updaten zou ik dat doen want tot android 4.4 wordt beveiligd oudere versie's niet meer. hierdoor kan de telefoon ook naar de klote gaan.

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-11 16:26
Voor die telefoon is er volgens mij gewoon lollipop. Ik zou werkelijk niet weten waarom je op een oude versie zonder nieuwe features, maar met veiligheidsproblemen zou blijven hangen ;)

• AngeliqueR
Ik ga dat dit weekend maar eens proberen inderdaad. Het was gewoon nooit in me opgekomen om dat ding aan de pc te hangen en op die manier te kijken of er updates zijn. Ik heb dat af en toe gecheckt op de telefoon zelf en toen kreeg ik steeds de melding dat ik up-to-date was, dus tja... Apps update ik trouwens wel braaf via de app store.

Is dat updaten naar Lollipop een beetje te doen voor dummies? Voordeel is wel dat ik alles qua foto's etc. nu iig in de cloud heb staan, dus dat kan ik alvast niet kwijtraken, haha.

@ androidfreaker - de batterij zelf lijkt me het probleem niet, voordat ik terugging naar de fabrieksinstellingen redde ik het er makkelijk anderhalve dag mee, ik gebruik mijn telefoon niet heel intensief.

[Voor 26% gewijzigd door AngeliqueR op 17-08-2016 15:37]

• LopendeVogel
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22-11 16:00
AngeliqueR schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:35:
Ik ga dat dit weekend maar eens proberen inderdaad. Het was gewoon nooit in me opgekomen om dat ding aan de pc te hangen en op die manier te kijken of er updates zijn. Ik heb dat af en toe gecheckt op de telefoon zelf en toen kreeg ik steeds de melding dat ik up-to-date was, dus tja... Apps update ik trouwens wel braaf via de app store.

Is dat updaten naar Lollipop een beetje te doen voor dummies? Voordeel is wel dat ik alles qua foto's etc. nu iig in de cloud heb staan, dus dat kan ik alvast niet kwijtraken, haha.

@ androidfreaker - de batterij zelf lijkt me het probleem niet, voordat ik terugging naar de fabrieksinstellingen redde ik het er makkelijk anderhalve dag mee, ik gebruik mijn telefoon niet heel intensief.
Gister was er nog nieuws op nu.nl van een meisje die even liet zien hoe je je ''oude'' android telefoon toch sneller kan laten lopen.
Zelf heb ik het niet gezien, maar ik denk dat zij in het ontwikkelaarsmenu een aantal functies uitzet. Zoals ik bij de S5 van mijn vrouw gedaan heb; zodra je een app sluit door naar je home menu te gaan, dan sluit die de app ook echt af. Hij blijft dan niet op de achtergrond half meedraaien. Dit is iets wat je als het goed is bij elk toestel kan toepassen wanneer je het ontwikkelaars menu in gaat.

Fabrieksinstellingen zoals jij gedaan hebt zou er juist voor moeten zorgen dat alles weer op een rijtje staat en het wél beter loopt allemaal.

Via de PC kan zelfs een kind een telefoon doen update, je moet alleen de LG software installeren (via hun website uiteraard), opstarten en je telefoon aansluiten. Alles wijst vanzelf.

Daarbij zal je veel wijzer worden door google.nl te gebruiken, daar lees je veel meer met alle mogelijke oplossingen. Het een ander laten uitzoeken is natuurlijk makkelijker voor jou, maar het zal je niet meer helpen. Ik denk zelfs dat je met google.nl veel verder komt (wij, tweakers, denken veelal moeilijker dan nodig :D )

• AngeliqueR
Google is my friend, geen zorgen :-) ik was alleen even benieuwd of jullie voor wat betreft de battery drain nog oplossingen hadden die ik niet al had gevonden op de diverse fora. Overigens hoeft mijn telefoon niet sneller te worden hoor, ik ben tevreden met de snelheid die hij nu heeft (en voorheen ook had), alleen dat ik steeds niet bereikbaar was en dat het geluid het vaak na een tijdje niet meer deed vond ik vervelend.

Mij was inderdaad ook altijd verteld dat fabrieksinstellingen echt nóóit kwaad kan en altijd alleen maar voordelen heeft... tja.

Ik ga die update gewoon proberen. Moet zelfs mij lukken. Hopelijk helpt 't!

[Voor 11% gewijzigd door AngeliqueR op 17-08-2016 16:00]

• sander.mol
  • Laatst online: 29-11 08:41
AngeliqueR schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:04:
Nou, ik heb de fabrieksinstellingen teruggezet in het kader van 'baat het niet dan schaadt het niet' maar dat blijkt dus een fabeltje te zijn :/ ... ik wou dat ik het nooit gedaan had. Sinds de harde reset loopt mijn batterij als een malle leeg door Google Play Services. Gisteren nogmaals harde reset gedaan en daarbij niet de update van Google Play Services toegestaan, vanmorgen leek het even goed te gaan, maar nu gaat het verbruik weer supersnel en verbruikt Google Services (niet Google Play Services) 51% van mijn batterijcapaciteit.
Los van de batterydrain, zijn de eerste klachten wel opgelost? Dan is er hardwarematig niets aan de hand. Aangezien je eerder geen last had van een drain hoef je je daar ook niet te druk om te maken.

Toen mijn G2 nog heel was zwoer ik bij Cyanogenmod 13. Die is ondertussen erg volwassen, zonder echte problemen en een fijne accuduur. De G2 is makkelijk toestel om mee te rommelen, maar als cm er eenmaal op staat hoef je er eigenlijk niets meer aan te doen (Behalve eenmalig de Google Apps).

• Bob
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 30-11 06:51
LopendeVogel schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:46:
[...]

Gister was er nog nieuws op nu.nl van een meisje die even liet zien hoe je je ''oude'' android telefoon toch sneller kan laten lopen.
Zelf heb ik het niet gezien, maar ik denk dat zij in het ontwikkelaarsmenu een aantal functies uitzet. Zoals ik bij de S5 van mijn vrouw gedaan heb; zodra je een app sluit door naar je home menu te gaan, dan sluit die de app ook echt af. Hij blijft dan niet op de achtergrond half meedraaien. Dit is iets wat je als het goed is bij elk toestel kan toepassen wanneer je het ontwikkelaars menu in gaat.
Dat is een oplossing die enkel voor slecht geschreven apps nodig is. Een app die nog in het geheugen zit doet normaal niets, behalve klaar staan om weer te runnen wanneer jij er zelf om vraagt. In dat geval verspil je dus nog meer batterij door de app af te sluiten, want dan moet die terug opstarten wanneer je de app weer nodig hebt.

Denk nu zelf even, als 'kill all the apps' de magische battery saver method was, dan zou dit toch standaard zo gebeuren in Android?

• LopendeVogel
  • Laatst online: 22-11 16:00
Bob schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:21:
[...]

Dat is een oplossing die enkel voor slecht geschreven apps nodig is. Een app die nog in het geheugen zit doet normaal niets, behalve klaar staan om weer te runnen wanneer jij er zelf om vraagt. In dat geval verspil je dus nog meer batterij door de app af te sluiten, want dan moet die terug opstarten wanneer je de app weer nodig hebt.

Denk nu zelf even, als 'kill all the apps' de magische battery saver method was, dan zou dit toch standaard zo gebeuren in Android?
Waar ik het over heb, is standaard van android. Het komt het gebruiksgemak niet ten goede, want het opnieuw opstarten duurt langer.
Je os kan er wel sneller van gaan lopen.. Apps als bijv WhatsApp of de browser die je regelmatig gebruikt, die starten sowieso snel op, of die nou volledig afgesloten zijn, of toch nog stiekem mee draait.

• AngeliqueR
sander.mol schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:19:
[...]

Los van de batterydrain, zijn de eerste klachten wel opgelost? Dan is er hardwarematig niets aan de hand. Aangezien je eerder geen last had van een drain hoef je je daar ook niet te druk om te maken.

Toen mijn G2 nog heel was zwoer ik bij Cyanogenmod 13. Die is ondertussen erg volwassen, zonder echte problemen en een fijne accuduur. De G2 is makkelijk toestel om mee te rommelen, maar als cm er eenmaal op staat hoef je er eigenlijk niets meer aan te doen (Behalve eenmalig de Google Apps).
Dat weet ik eigenlijk nog niet zo goed, want ik heb 'm de afgelopen dagen natuurlijk vaak aan en uit gezet met die twee harde resets. Maar hij staat nu zo'n 22 uur aan en ik heb nog geluid én ik ben nog bereikbaar, dus je zou bijna denken van wel, al hield hij het soms sowieso wel wat langer uit.

Ik denk dat Cyanogenmod voor mij wat hoog gegrepen is, maar laten we hopen dat de 'gewone' update al wat helpt.

• Bob
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 30-11 06:51
LopendeVogel schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:24:
[...]

Waar ik het over heb, is standaard van android. Het komt het gebruiksgemak niet ten goede, want het opnieuw opstarten duurt langer.
Je os kan er wel sneller van gaan lopen.. Apps als bijv WhatsApp of de browser die je regelmatig gebruikt, die starten sowieso snel op, of die nou volledig afgesloten zijn, of toch nog stiekem mee draait.
Wat is er juist standaard in Android? Dat de browser sowieso snel opstart, afgesloten of niet, klopt alleszins niet. Net getest op mijn Nexus 5x, chrome weer openen zonder af te sluiten is supersnel, weer openen na killen is duidelijk trager. Op mijn G2 is dit verschil nog veel duidelijker.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee