• Ova
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik heb een systeem in elkaar gezet met lekker veel geheugen en een goede CPU om onze groot formaat printer aan te sturen.
Dit is een printer waar rollen doorheen kunnen lopen om stickers te printen of doeken enzovoort.
Deze printer communiceert via USB met de computer en ±2x per week is er een verbinding probleem, dan krijgt de printer geen gegevens meer en dan breekt de printer de print opdracht af.
Dit is erg leuk, vanmorgen deed hij dat na ±4 meter en er moet nog 10 centimeter geprint worden, 4 meter folie ligt nu in de container dus.
Als ik de computer opstart en er zit iets in een van de USB poorten dan blijft de computer voor de log-in hangen, trek ik alles er uit dan start het systeem wel op.
Ik heb het vermoeden dat er een compatibiliteits probleem is met de OS en het hardware.
Het systeem is Debian Wheezy.

Nu had ik het volgende bedacht, als ik in de BIOS alle USB poorten uitvinkt en een USB PCI kaart in het systeem prikt welke compatibel is met Debian Wheezy, zal dit dan werken?

Ik had al 2 kaarten gevonden op deze site welke misschien wat kunnen zijn:
https://tweakers.net/pric...nal-usb-30/specificaties/

https://tweakers.net/pric...d-channel)/specificaties/

Ik moet alleen nog even uitzoeken of dat deze kaarten ook compatibel zijn met Debian.

Verwijderd

Het moederbord ondersteund alleen maar Windows, maar mocht je verder geen problemen kun je het proberen. Hoe lang duurt zo'n printopdracht? Aangezien je OS wel een printopdracht kan uitvoeren.

• Ova
Aha, daar gaat het natuurlijk al aardig mis.
Met het samenstellen van dit systeem heb ik dus niet goed mijn voorwerk gedaan.
Wellicht is het raadzamer om naar een ander moederbord te gaan kijken welke wel Linux geschikt is.

De duur van de printopdracht is afhankelijk van de kwaliteit welke geprint wordt.
Dit is een foto welke met een hoge kwaliteit moet worden geprint, dan duurt zo'n opdracht ±30 a 45 minuten.

De computer buffer telkens een gedeelte naar de printer en ergens gaat het dan ook mis.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Neem een SuperMicro moederbord, met Cxx chipset, dan zit je goed. De gamer merken hebben ze vast ook wel, maar daar heb ik voor productie weinig goede ervaringen mee. Ik weet niet wat voor software je draait, maar voor het rippen van jobs maar ook met plotters enz. heb ik meestal SuperMIcro, OEM Dell of in oudere situaties nog Asus workstation moederborden met USB2 draaien.

Qua USB kan je het beste eerst even op hardware wiki kijken welke goed door Linux ondersteund worden en dan die kopen. De USB poorten op je moederbord doen het waarschijnlijk prima, maar gaan op hun gat door brakke firmware of door interrupts die niet goed afgehandeld worden.

Verwijderd

Kun je de print niet via printpreview bekijken e.d. en dan opslaan op een USB-stick, en dan die USB-stick in de printer duwen? Levert je tijd op. Misschien heeft het wel te maken met USB 2.0 / 3.0 / 3.1?

/3

• Ova
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:18:
Kun je de print niet via printpreview bekijken e.d. en dan opslaan op een USB-stick, en dan die USB-stick in de printer duwen? Levert je tijd op. Misschien heeft het wel te maken met USB 2.0 / 3.0 / 3.1?

/3
Nee, sorry, dit kan niet op deze manier.
Deze soort output is via de RIP software niet mogelijk, daarbij heeft de printer alleen zo'n vierkante USB ingang (kom even niet zo snel op de naam/type)
Dit is ook geen gewone kantoor printer om papier mee te printen.
Wel bedankt voor het meedenken in een oplossing.
johnkeates schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:40:
Neem een SuperMicro moederbord, met Cxx chipset, dan zit je goed. De gamer merken hebben ze vast ook wel, maar daar heb ik voor productie weinig goede ervaringen mee. Ik weet niet wat voor software je draait, maar voor het rippen van jobs maar ook met plotters enz. heb ik meestal SuperMIcro, OEM Dell of in oudere situaties nog Asus workstation moederborden met USB2 draaien.

Qua USB kan je het beste eerst even op hardware wiki kijken welke goed door Linux ondersteund worden en dan die kopen. De USB poorten op je moederbord doen het waarschijnlijk prima, maar gaan op hun gat door brakke firmware of door interrupts die niet goed afgehandeld worden.
Ik ben gelijk gaan kijken naar Supermicro, ik had nog nooit van dit merk gehoord.
Ze zitten in Den Bosch en ik ben ook maar zo brutaal geweest om te bellen.
Die meneer had het over een C236 chipset met een LGA1151 socket.
Alleen mijn i7 CPU kan daar niet op en ik zou dan een Xeon Skylake moeten kopen, als dat mijn probleem oplost is dat dan maar zo dacht ik.

Via pricewatch heb ik het volgende moederbord gevonden:
https://tweakers.net/pric...cro-x11sae/specificaties/

en op de site van Supermicro staat meer technische info:
https://www.supermicro.nl...Xeon/C236_C232/X11SAE.cfm

Ik zag dat de i7 CPU wel wordt ondersteunt, dus dat komt mooi uit.
8 USB 2.0 poorten zijn er beschikbaar, de 3.0 en 3.1 zet ik wel in de BIOS uit (als dit kan)
Is dit een moederbord waar ik wat mee kan?
De meneer van Supermicro zij dat de Asus Z170 ook een goeie chipset is en als het daar niet mee werkt is er ook een kans dat het met de C236 chipset ook mis kan gaan.
Maar als ik je reactie leest heb je er wel ervaring mee met printers en plotters, wat betreft het game, dit is niet nodig, wij gamen niet en zeker niet met dit systeem.
Dit systeem is puur voor onze printers mee aan te sturen en onze snijplotter.
Onze RIP software is Caldera en die leveren Debian Wheezy mee, deze Debian versie is van 2013, volgens Supermicro kan dit ook een probleem zijn van verouderde software.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ah ja, Caldera, dat draait hier (zit bij klant) ook. Niet de nieuwste (9.10 o.i.d.), maar werkt prima. In dit geval op een iets oudere chipset, dat zou ik ook in jouw geval aanraden om dat je het onderliggende OS niet zomaar kan upgraden om dat Caldera (GrandRip+) daar niet blij van wordt. Ik zou je aanraden om voor een X10 of X9 series moederbord te gaan, dat werkt gegarandeerd. De X11 werkt bij een andere klant ook wel, maar daar draait dan weer Caldera 10.

Ik denk eigenlijk dat de firmware van SuperMicro net wat beter uitgewerkt is en daarom geen rommel maakt met de USB controllers. Waarschijnlijk zit je nu met IRQ problematiek. Je zou eigenlijk even de output van dmesg moeten posten (op pastebin ofzo) en hier linken, dan kunnen we het waarschijnlijk wel snel vinden.

Wheezy kan je trouwens met een backported kernel wel goed Caldera laten draaien, dat werkt zelfs met Caldera 9 prima, en dan heb je een stuk betere support qua hardware.

Dus stappen die ik je zou aanraden:

- Kijk naar het daadwerkelijke problem
- Als het oude kernel is: haal een backported kernel op
- Als het firmware is: ander moederbord

• Ova
Wij draaien hier wel met de laatste versie 10.2 met alle updates, wij hebben dan niet de GrandRip+ maar VisualRip+.
De fout die wij wel eens op de printer krijgen (niet altijd) is error 201
http://www.mimakieurope.c...201-command-is-displayed/
Deze fout heeft ook betrekking op de USB, hier wordt vanuit gegaan dat de kabel niet goed is of te lang.
Dit is allemaal goed nagekeken, getest met andere kabels en kortere kabels.
Nog een beetje rond gekeken voor de Supermicro moederbord en dat ziet er allemaal goed uit, geen rare poespas met betrekking op gaming enzovoort.
Ik heb net iemand gesproken van de leverancier van onze printer, die gaf aan dat hun niet heel erg thuis zijn in Linux en Caldera, maar dat het IRQ wel een dingetje is waar wel vaker tegen aan wordt gelopen.

Via Pastebin heb ik even een dmesg output geplaatst met betrekking op de USB
http://pastebin.com/MKL7NQbr

Een ander moederbord is inderdaad een van de stappen, het waarschijnlijke daadwerkelijk probleem is al aardig naar boven aan het borrelen.
Dit was toch een probleem waar ik een tijd tegen aan liep te hikken.

Wat betreft het "backported kernel", dat is redelijk nieuw voor mijn, hier ga ik even op Googelen en mijzelf in verdiepen.
Pagina: 1