Baardmans:
Je hebt nog niet verteld WAAROM ik geen vlees zou moeten willen eten. Dat ik zonder kan, ja ach. Vlees is lekker, punt uit. Dus eet ik het.
Ik ben het levende bewijs dat je ook zonder groenten en fruit kan leven, maar dat betekent nog niet dat ik het nodig vind om dat aan andere mensen op te dringen. Ik vind groenten gewoon niet lekker en als ik de keus heb, eet ik het dus niet.
Die bioindustrie en het lijden van slachtvee is niet van toepassing als je biologisch vlees koopt (wat ik zou doen als er een biologische slager in het winkelcentrum hier zou zitten). Ik ben me er best wel van bewust dat ik jaarlijks pakweg een half rund, een varken en een dozijn kippen opeet, maar dat boeit me niet.
offtopic:
[lang cynisch verhaal]
Nog even over dat mensen in vrede willen leven: dat is simpelweg niet waar. We hebben alleen tegenwoordig geen zin in de troep eromheen dus gaan we maar met andermans' oorlogen bemoeien en daarvan verslag doen op tv. De bloedlust bestaat nog steeds, het is alleen in een andere vorm gegoten.
Oorlog is wat onze beschaving tot zijn huidge vorm heeft gebracht. Zonder de koude oorlog (de race naar de maan om precies te zijn) zouden nooit de financieen voor de microchip (de verre voorganger van de processor die in je computer zit) op tafel gekomen zijn (we hebben het hier over miljarden dollars, in de 60'er jaren). Dat is een van de (betere van de) talrijke voorbeelden.
Oorlog is mens' grootste drijfveer. De reden dat het feit beschaving bij de mens zo uit de hand gelopen is, is omdat a) we het vermogen hadden tot het gebruiken van instrumenten (opposable thumbs) en b) we in staat zijn geleerde kunde en kunst over te dragen aan een volgende generatie (taal).
Dit is in de laatste 100.000 jaar of zo in een stroomversnelling gekomen waardoor we nu instrumenten hebben om miljoenen te doden maar dat we steeds sneller moeten leren. Uiteindelijk zal wel niemand het meer bij kunnen houden, en zal het door een fout hopeloos de soep in lopen waardoor het hele mensenlijke ras uit zal sterven (en waarschijnlijk 99% van alle diersoorten mee zal nemen).
Maar ja dat is wel vaker gebeurd. Eind era van de aap-achtigen, de reptielen (en nog wat soorten) hebben we al gehad... hierna zijn bijvoorbeeld de insectachtigen (kakkerlakken)aan de beurt.
[/lang cynisch verhaal]