ITX computer stiller maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-10-2024
Hoi Jongens,

Een tijd geleden heb ik mijn eerste pc gebouwd en deze loopt als een trein. Alleen het enige waar ik me aan begin te storen is het geluid wat de pc maakt. Ik snap dat tijdens zware games (The Witcher III bv) de pc op volle toeren draait maar zelf als de pc niks doet blijft hij maar draaien op volle toeren.

De fans die erin zitten zijn:
- Standaard fan van de Sharzone C10
- Standaard fan op de processor i3 6100

Nu heb ik gekeken in de BIOS van mijn moederbord (Asrock h110m-itx) en daar kan ik de fans op 3 verschillende standen zetten. Maar die veranderen dan niet wanneer de pc iets zwaars draait of even kalm is.

Hebben jullie enig idee om mijn pc wat stiller te maken? Software matig iets doen? Andere fans kopen?

Hoor graag van jullie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat voor stekkers zitten er aan de fans en welke headers zitten er op het moederbord?
Als je 3pins fans gebruikt op 4pins headers, dan heb je best kans dat de fans inderdaad niet geregeld worden, wat je ook instelt.
Je moet dan 4pins PWM fans hebben om ze te kunnen regelen.

Soms is er ook een optie in de Bios om van PWM naar Voltage gebaseerde control te gaan, maar dat is niet altijd het geval. Ik zou even de handleiding checken, daar staat het vast wel in.

Trouwens, check ook eens wat de temperaturen zijn.
Het kan natuurlijk zomaar dat het apparaat constant te warm loopt en daarom niet terugregelt.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 04-08-2016 12:48 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris1991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-10-2024
Het zijn allemaal 4pins headers en passen dus goed op het moederbord. Ik zal vanmiddag even in de BIOS kijken naar PWM naar Voltage control want dat heb ik vooralsnog niet gezien.

De temperatuur is prima, rond de 60 en 55 graden wanneer ik niks doe. Je zou dan denken dat de fans wel wat lager zouden mogen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Floris1991 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:56:
Het zijn allemaal 4pins headers en passen dus goed op het moederbord. Ik zal vanmiddag even in de BIOS kijken naar PWM naar Voltage control want dat heb ik vooralsnog niet gezien.

De temperatuur is prima, rond de 60 en 55 graden wanneer ik niks doe. Je zou dan denken dat de fans wel wat lager zouden mogen draaien.
voor idle temperaturen vind ik dit nogal flink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Ja, dat is zeker aan de hoge kant voor een dual core.
Mijn i3 6100 met BclK op 102.5 word niet warmer als 55 graden tijdens XTU benchmark.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Op veel moederborden gaan de fans al harder draaien bij die temperaturen, gezien je al ruim over de helft van Tambient naar TjMax zit. (20 naar 90 graden, midden ligt bij 55). Kortom, jouw machine komt gewoon nooit bij een temperatuur waar de fans op hun laagste stand kunnen draaien.

En ja, voor een Skylake i3 zijn die idle temperaturen best wel hoog. Een graadje of 35 idle is meer de norm voor zo'n chip.
Zit je CPU koeler wel goed gemonteerd? Hoeveel ruimte voor airflow is er in die behuizing? Misschien handig om eens een foto te maken van het binnenwerk en deze te posten? Dat maakt het voor ons ook makkelijker om te troubleshooten of het misschien te strak dichtgebouwd is of dat de fans op de verkeerde plaatsen zitten en dergelijke.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1