[W10] 3 finger swipe doet het opeens niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scherpp
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 21:18
Beste Tweakers,

ben sinds kort in het bezit van een Lenovo Thinkpad L460 en ben er helemaal tevreden mee, op één ding na: de touchpad. De eerste twee dagen van gebruik deed alles het perfect, ik had in de instellingen aangevinkt dat drie vingers omlaag vegen -> bureablad en drie vinger omhoog -> app switcher.

Na een paar dagen begon het opeens niet meer te doen wat ik wilde. Hoe vaak ik ook in de instellingen van windows én in die van Synaptics de betreffende functie heb aangevinkt, hij blijft koppig weigeren. Het enige waar ik nu 3 vingers vegen voor kan gebruiken is volgende/vorige, terwijl ik dat niet wil. Veranderen lukt niet, terwijl het gewoon duidelijk in de opties van Synaptics zit, maar het weigert gewoon.

Weet iemand raad met dit rare gedoe?

Bij voorbaat dank, Scherpp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, welke Windows hebben we het over? 98? 10? XP? ;)
Heb je ook al gelet op de driver versie van je touchpad? In geval je Windows 10 gebruikt, kan het gebeuren dat Windows op de achtergrond de driver bijwerkt. Er zijn hier genoeg mensen geweest die de driver van de fabrikant vervangen hebben zien worden voor een niet werkende of beperkt functionerende versie van WU.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:32
al geprobeerd om inderdaad gewoon even de touchpad driver van de lenovo site opnieuw te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:57
Ik had toevallig laatst hetzelfde, laatste versie van de synaptics tool installeren heeft het verholpen bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scherpp
Het gaat om windows 10 en de laatste stuurprogramma's heb ik een aantal maal opnieuw geinstalleerd, zonder succes. die stuurprogramma's heb ik van de website van Lenovo geplukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:46
scherpp schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:16:
Het gaat om windows 10 en de laatste stuurprogramma's heb ik een aantal maal opnieuw geinstalleerd, zonder succes. die stuurprogramma's heb ik van de website van Lenovo geplukt.
Misschien hier iets aan?

http://www.synaptics.com/resources

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scherpp
@ Clavis: Dank, hier had ik nog niet gekeken! Meteen checken.

update: hoewel op de website van Synaptics waar Clavis naar heeft gelinkt de indruk wordt gewekt dat deze de laatste stuurprogramma's bevatten (v19.0.19.1), staat windows mij niet toe deze te installeren omdat het aangeeft dat de meest recente stuurprogramma's reeds zijn geinstalleerd (v19.0.17.30). Ook handmatig installeren lukt niet, ondanks dat de installatieprocedure succesvol lijkt te zijn afgerond blijft gewoon versie 19.0.17.30 staan.

[ Voor 78% gewijzigd door scherpp op 04-08-2016 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
scherpp schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:56:
@ Clavis: Dank, hier had ik nog niet gekeken! Meteen checken.

update: hoewel op de website van Synaptics waar Clavis naar heeft gelinkt de indruk wordt gewekt dat deze de laatste stuurprogramma's bevatten (v19.0.19.1), staat windows mij niet toe deze te installeren omdat het aangeeft dat de meest recente stuurprogramma's reeds zijn geinstalleerd (v19.0.17.30). Ook handmatig installeren lukt niet, ondanks dat de installatieprocedure succesvol lijkt te zijn afgerond blijft gewoon versie 19.0.17.30 staan.
Als je daar Device Manager gaat, kun je ook alle drivers verwijderen.
Rechts klikken op touchpad -> Uninstall drivers.
Daarna kun je de setup opnieuw draaien. Misschien helpt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scherpp
Ook geprobeerd, nadat de drivers worden verwijderd en de computer opnieuw is opgestart, lijkt het alsof de nieuwste drivers automatisch weer worden geinstalleerd. Na het opnieuw opstarten vraagt het namelijk direct om weer een herstart en het lukt me op dat moment niet om de gedownlwode drivers handmatig te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet ook de driver verwijderen, NIET herstarten en de installer uitvoeren. Beste is natuurlijk om nog even een externe muis te hebben, want je touchpad doet het namelijk niet. ;) Of je moet handig zijn met het toetsenbord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
scherpp schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:40:
Ook geprobeerd, nadat de drivers worden verwijderd en de computer opnieuw is opgestart, lijkt het alsof de nieuwste drivers automatisch weer worden geinstalleerd. Na het opnieuw opstarten vraagt het namelijk direct om weer een herstart en het lukt me op dat moment niet om de gedownlwode drivers handmatig te installeren.
Je kan ook eventueel het apparaat verwijderen en opnieuw laten zoeken bij apparaat beheer.
Misschien internet even verbreken, zodat Wupdate niets kan binnenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Clavis schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:22:
[...]

Je kan ook eventueel het apparaat verwijderen en opnieuw laten zoeken bij apparaat beheer.
Misschien internet even verbreken, zodat Wupdate niets kan binnenhalen.
Dat gaat niet werken. Vroeger was het al een ramp, ik denk niet dat het nu anders is, maar Windows heeft de drivers altijd op een tweede plek staan om in te kijken voor als er een apparaat een driver nodig heeft. Het is de reden dat er tooltjes zoals Driver Sweeper bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scherpp
Aangezien mijn technische kennis niet dermate groot is, denk ik dat ik het maar hierbij laat zitten dan. Maar dit wil ik wel even kwijt: anno 2016, met windows 10, is het toch wel schandalig dat men niet eens de touchpad instellingen kan aanpassen naar eigen smaak, terwijl die opties in de software van Synaptics zitten. Of het nu aan Microsoft ligt (wat ik denk dat het is) of aan Synaptics, dit soort dingen zijn toch vaak wat mensen doen kiezen voor bijv. een macbook die wel doet wat je vraagt het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het probleem is dat Microsoft met Windows 10 nu erg hard door drijft met drivers uit hun eigen stal. Dit betekent dat de programmatuur zoals van Synaptics niet meer kunnen werken met de driver.

Pagina: 1