[CentOS/Fedora] Multi GPU/display

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 09:26
Ik heb een pc met daarin 2 AMD GPU's:
  1. AMD Radeon HD 7870
  2. AMD Radeon HD 7750
Op de HD 7870 zijn 6 schermen aangesloten via Display Port
op de HD 7750 zijn 3 schermen aangesloten via Display Port

Het probleem
Beide GPU's willen niet tegelijkertijd werken in X11. Ik kan of alle schermen op de 7870, of alle schermen op de 7750 werkend krijgen onder X11.
De schermen aangesloten op de 'niet' werkende GPU blijven zwart en als ik de cursor er naar toe verplaats, dan veranderd deze in een kruisje.

het systeem draait CentOS 7.2 met Gnome 3.14.4 als desktop environment.
De AMD driver is: fglrx 15.30.3.
Ik heb als alternatief al Fedora 23 getest, zonder resultaat. Ook switchen naar KDE leverde geen resultaat op, waardoor ik het idee krijg dat het probleem bij X11 lijkt te liggen.
Ook de meest recente proprietary drivers van AMD zelf (12/18/2015) bied geen oplossing.

Voorheen draaide er CentOS 6.4 op het systeem en toen werkte alles correct. Helaas weet ik niet meer welke versie van de AMD driver ik toen gebruikte. Ik herinner me wel dat het me toen veel moeite heeft gekost om het allemaal werkend te krijgen.

code:
1
2
3
lspci | grep VGA
01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Pitcairn XT [Radeon HD 7870 GHz Edition]
02:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Cape Verde PRO [Radeon HD 7750/8740 / R7 250E]

Met de onderstaande xorg.conf krijg ik enkel beeld op de 3 schermen aangesloten op de HD7750. Echter als ik de BusID's
omwissel; dus eerste device sectie BusID "PCI:1:0:0" en de tweede device sectie BusID "PCI:2:0:0", dan krijg ik enkel beeld
op 6 schermen van de HD7870.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
Section "ServerLayout"
        Identifier     "aticonfig Layout"
        Screen      0  "aticonfig-Screen[0]-0" 0 0
        Screen      1  "aticonfig-Screen[1]-0" RightOf "aticonfig-Screen[0]-0"
EndSection

Section "Module"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier   "aticonfig-Monitor[0]-0"
        Option      "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
        Option      "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
        Option      "DPMS" "true"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier   "aticonfig-Monitor[1]-0"
        Option      "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
        Option      "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
        Option      "DPMS" "true"
EndSection

Section "Device"
        Identifier  "aticonfig-Device[0]-0"
        Driver      "fglrx"
        BusID       "PCI:2:0:0"
EndSection

Section "Device"
        Identifier  "aticonfig-Device[1]-0"
        Driver      "fglrx"
        BusID       "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Screen"
        Identifier "aticonfig-Screen[0]-0"
        Device     "aticonfig-Device[0]-0"
        Monitor    "aticonfig-Monitor[0]-0"
        DefaultDepth     24
        SubSection "Display"
                Viewport   0 0
                Depth     24
        EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
        Identifier "aticonfig-Screen[1]-0"
        Device     "aticonfig-Device[1]-0"
        Monitor    "aticonfig-Monitor[1]-0"
        DefaultDepth     24
        SubSection "Display"
                Viewport   0 0
                Depth     24
        EndSubSection
EndSection

xorg.conf is gegenereerd mbv:

code:
1
aticonfig -f --adapter=all --initial

Helaas bied Google weinig hulp, ik vind er enkel posts/guides over integrated/dedicated- graphics cards in laptops of over coin mining met meerdere GPU's. En niks over problemen met meerdere GPU's, meerdere diplays, AMD en X11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt dus wel beeld in zekere zin, omdat je muisaanwijzer er op te zien is, maar het is niet functioneel voor je desktop omgeving? Weet je zeker dat je met de fglrx driver werkte op CentOS 6, en niet de open source driver? Heb je die ook getest?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 09:26
Ja ik heb 'beeld' op alle 9 schermen, maar 3 of 6 schermen blijven zwart en zijn onbruikbaar: ik kan er geen applicaties op draaien/starten.

Ik heb zowel proprietary driver als de open source driver getest allen met hetzelfde resultaat.

Ik heb inmiddels achterhaald dat ik op CentOS 6.4 de proprietary driver van AMD gebruikte, om precies te zijn: AMD Catalyst 14.1 beta v1.3. Ik ben nu aan het zoeken of ik deze versie nog ergens kan vinden op de backups of anders als download.

Ik kom er net echter ook achter dat eisen van AMD zijn een xorg up to 1.15 en CentOS 7.2 draait xorg 1.17. Ik ga dus ook maar even CentOS 7.0 met xorg 1.15 testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Houd er ook rekening mee dat de AMD driver niet alleen op xorg versie let, maar ook op de kernel. En het kan zowel een beperking/bug zijn in Xorg, maar ook in de desktop omgeving, ongeacht of het nou KDE of Gnome is. Ze maken uiteindelijk gebruik van dezelfde libraries, namelijk xrandr extenties.

Omdat je wel beeld hebt, lijkt het erop dat de 'andere' schermen worden gezien als een aparte X display. Je zal het ergens in je xorg.conf moeten zoeken denk ik. Kijk eens in /var/log/Xorg.0.log en Xorg.1.log. Die laatste bestaat normaal niet, als alles als 1 display wordt gezien. Heb je dat bestand wel, dan weet je waar je verder moet kijken.

Commandline FTW | Tweakt met mate