Wat te doen met deze 3 systemen en prestaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willymichiels
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-03 14:56
Hoi,
Ik heb hieromtrent al vaker vragen gesteld, en wil nu graag weten WAT mijn beste opties zijn.
Probleem 1: werkpc is te langzaam, vooral met veel programma's open.
Specs:
Asrock z77 extreme4
i5 3570K ivy bridge @ 4,5Ghz
16GB ram (te klein vermoed ik)
Daarin 6 schijven, bluray en 1 poort voor de CM II advanced 'hot swap poort (ideaal)
Intel sata controller staat op raid
ASmedia op ahci (zit bluray op en tweede poort 'leeg' ivm de sata aansluiting bovenop de kast, ideaal om dus af en toe een schifjje op te prikken
Op de intel controller zitten:
4x seagate dm-00x 4tb schijven raid 5
crucial m500 480gb ssd (windows ziet deze echter als hdd door de bios instelling die wel MOET ivm de raid)
1x wd green 4tb schijf los
MSI gtx 970 4G Gaming, 2x 1080p monitor (1x dvi, 1x hdmi)
ook via DP een samsung u28hd 4k monitor.
Intel PCI mt/1000 dual gigabit kaart (serieus sneller dan de onboard 1gbit aansluiting en minder load)

VOEDING MISSCHIEN TE LICHT????: corsair tx650W, kan dit ook prestatieverlies geven?

Mogelijke opties voor upgrade zijn de 4x4gb reepjes vervangen voor 4x8gb ddr3 (echter gezien de nieuwe ddr4 een domme optie lijkt me)
SSD bijplaatsen, van 128gb samsung 830 PRO, verlies ik dus wel die bovenste sata poort, ik heb echter nog een pci x1 sata kaartje liggen. aansluitingen opzich geen probleem

MAAR ik heb nog 2 systemen, beide overkill, helaas socket 1150 ipv de 1155 van de main pc.
Wordt alleen simpel werk op verricht.
1e:
Asrock h97 anniversary bord, met intel core i5 s 1150 4460 (non-K)
nu even 16gb ram, heb al wat rond lopen wisselen.
Crucial MX100 256gb ssd
1x bluray op sata, 1x 500gb schijfje
gtx650 videokaart, puur om te voorkomen dat de gpu geheugen wegvreet.
CM g450M voeding

EN:
MP systeem met ruk MB, de MS 7848 socket 1150
core i7 4790 (non-K)
NU 4gg, kan hier 8gb van maken, slechts 2 slots.
bluray, grotere koeler dan stock intel.
foxconn kutvoeding

Wat heb ik nodig: SNELSTE config voor workstation, uit al deze opties, de beste mogelijkheid om als server te gebruiken (dedicated magento dev server, en zelfs live server eventueel, mocht onze vps moeilijkheden geven. Evt kan hier virtualisatie op gebruikt worden als kvm.

Mijn idee, is om sowieso de i5 op het mp bordje te zetten, de i7 op het asrock bordje. Want de langzaamste condig wordt enkel voor simpel kantoorgebruik gebruikt.

Dus dat die mp met 4gb en i5 de simpele kutpc wordt is vrij duidelijk. WEL wil ik de 2tb schijf eruit trekken en deze voor een 500gb schijf vervangen (want ik wil nog een nas bouwen, puur als backup server, die dus op gerichte tijden aangaat om backups binnen te trekken. Mag niet veelkosten, geen streaming onzin etc.

Mijn vraag is dus:

Ten eerste, is de i5 3570k config of de non-K i7 sneller als workstation?

Welke is best als server te gebruiken?

Heeft het zin de 128gb schijf in te zetten voor, 1: caching raid 5 volume, 2 windows paging file, 3: alle windows temp files zodat de main ssd minder belast wordt?

Ofwel, wordt de i7 de werkpc of de i5 3570k overgeklokt (af en toe gamen)

Of zou ik dan toch maar gewoon een compleet nieuwe config maken, terwijl ik vind dat de techniek niet echt vooruit gegaan is... en dus VEEL heb wat weinig uitvoert?

Oja, een hardware raid controller, ipv de onboard intel in de eerste PC. Gaat dat schelen?

Ik hoor graag van jullie!!!!!!!

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 12:36

yni

Ik zou inderdaad als ik jou was je workstation maken van de i7 met het ASrock bord. 16 Gb geheugen lijkt met prima, kan je eventueel vrij goedkoop uitbreiden door grotere modules te kopen in het vraag en aanbod hier.

Van een Raid 5 setup zou ik niet je main disk maken maar je opslag, een WD green schijf is ook geen main drive. Je beste optie om alles echt sneller te maken is inderdaad een SSD. Deze zijn in vraag en aanbod ook zo te vinden voor een leuke prijs. Ik heb persoonlijk een advertentie staan voor een 256 GB Samsung 850 Pro, razendsnelle SSD met goede garantie van samsung

Tot slot vermeld je niet welke windows je draait en hoe lang deze geinstalleerd staat, vaak doet een nieuwe installatie van windows ook wonderen.

Tot slot vraag ik me af of je deze vraag wel in het goede topic stelt...Er wordt weinig overclockt nog getweakt.

succes ermee!

[ Voor 8% gewijzigd door yni op 11-08-2016 00:39 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09 07:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Beetje moeilijk om de belangrijke informatie eruit te vissen op deze manier, probeer eens een pricewatch lijst van componenten zodat het makkelijker leest :)

Daarnaast ligt het echt helemaal aan wat jij als werkomgeving gebruikt. Is dat Office of is dat een of ander zwaar multithreaded workload? In het laatste geval ben je beter af met de i7 omdat deze simpelweg meer cores tegen het werk kan aangooien. Stel je programma gebruikt maar 4 cores, dan kun je beter de i5 gebruiken en deze zo ver mogelijk overclocken.

Wat sowieso niet nodig is, is een zwaardere voeding. 650W is al overkill voor die setup, het lijkt het echt zwaar sterk dat je hele systeem onder volledige belasting staat (dus alle schijven 100%, GPU/CPU enz.). Zelfs dan lijkt het me sterk dat je tegen de maximumcapaciteit van de voeding aanloopt.

Of je meer ram nodig hebt, is opnieuw niet te zeggen omdat we niet weten of je nu tegen de limiet aanloopt. Heb je 45 tabs op Chrome openstaan en probeer je tegelijk een video te renderen en een foto met 275 lagen te exporteren kun je inderdaad wel eens tegen die 16GB aanlopen.

Edit: bij het nog eens lezen van je bericht klaart de mist zeker niet op. Het is me op dit moment gewoon een beetje onduidelijk wat je wilt bereiken. Gebruik je maar 1 PC? Dan is het misschien een idee op alles wat je niet gebruikt te verkopen en daar eventueel van te bouwen wat je nodig hebt als server/wat dan ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Kuusj op 11-08-2016 00:56 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74