Toekomstbestendige game- en fotobewerking PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandervegt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-11-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een toekomstbestendig systeem waarop ik de komende jaren kan fotobewerken (RAW bestanden in Photoshop), maar ook de nieuwste games op hoge resolutie kan gaan spelen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zie het onderstaande systeem. 2000 euro is wel ongeveer het maximum bedrag, maar alles daar onder is altijd meegenomen :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, het gaat om een compleet systeem. Muis, toetsenbord etc is niet nodig. Wel ben ik ook nog op zoek naar een monitor die zowel geschikt is om te gamen, maar ook om foto's te bewerken. Als daar nog iemand een goede optie weet (ik weet dat het twee uitersten zijn), dan houd ik me ook aanbevolen. Eventueel kan ik hier ook nog een ander topic voor starten

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaand systeem heb ik samengesteld. Volgens mij zou dit een snel systeem moeten zijn waarmee ik de komende jaren goed zou moeten zitten

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Videokaart van Nvidia, maar voor het overige niet, zolang het maar kwaliteitsmerken zijn

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke wensen

Ga je overklokken?
Nooit gedaan, maar misschien is dit een moment om daar eens mee te beginnen. Ik wil de mogelijkheid wel graag open houden.

Wat verwacht je van ons?
Onderstaand systeem heb ik samengesteld. Graag jullie check of dit een beetje voldoet of wellicht overkill is. Is de voeding wellicht te zwaar? Heeft een M2 SSD meerwaarde? Dat soort zaken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 348,99€ 348,99
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 183,-€ 183,-
1Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix 8GB€ 479,-€ 479,-
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 93,95€ 93,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 103,95€ 103,95
1be quiet! Dark Rock 3€ 60,-€ 60,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 92,95€ 92,95
1LG GP70NS50 RVS€ 47,95€ 47,95
1Corsair RM650i€ 124,63€ 124,63
1Samsung 950 Pro 512GB€ 322,27€ 322,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.856,69

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 19:13
Je built is op meerdere terreinen toch wel overkill:

Voeding
Voor deze built is een 450w voeding in principe voldoende. Uit de gekozen voeding leid ik af dat je wel voor kwaliteit wil gaan. Daarom raad ik je de corsair rm550x aan (die maken ze helaas niet in 450w versie). Een van de allerbeste voedingen die je op dit moment kunt krijgen.

Cpu
Photoshop heeft relatief weinig baat bij een i7, met een i5 ben je in 95% van de bewerkingen net zo snel.

Overklokken
Zowel voor gaming als voor fotobewerking heeft overklokken weinig nut versus de meerprijs die je er voor betaald. Als je besluit niet over te klokken kun je ook kiezen voor een goedkoper moederbord, goedkoper geheugen en een goedkopere cpu koeler. Overklokken komt met een flinke meerprijs.

M2 ssd
De samsung heeft in synthetische benchmarks fantastische resultaten. In real world benchmarks is hij nauwelijks sneller terwijl hij wel heel veel meer geld kost dan een sata ssd. Dat gezegd hebbende; als je regelmatig panorama's maakt van tientallen foto's aan elkaar gestiched dan kan de samsung wel degelijk voordeel hebben. Zo niet zou ik een sata ssd kiezen, maar wel met een m2 aansluiting; dat scheelt namelijk een voedingskabel en een data kabel in je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandervegt
Philpend schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:30:
Je built is op meerdere terreinen toch wel overkill:

Voeding
Voor deze built is een 450w voeding in principe voldoende. Uit de gekozen voeding leid ik af dat je wel voor kwaliteit wil gaan. Daarom raad ik je de corsair rm550x aan (die maken ze helaas niet in 450w versie). Een van de allerbeste voedingen die je op dit moment kunt krijgen.

Cpu
Photoshop heeft relatief weinig baat bij een i7, met een i5 ben je in 95% van de bewerkingen net zo snel.

Overklokken
Zowel voor gaming als voor fotobewerking heeft overklokken weinig nut versus de meerprijs die je er voor betaald. Als je besluit niet over te klokken kun je ook kiezen voor een goedkoper moederbord, goedkoper geheugen en een goedkopere cpu koeler. Overklokken komt met een flinke meerprijs.

M2 ssd
De samsung heeft in synthetische benchmarks fantastische resultaten. In real world benchmarks is hij nauwelijks sneller terwijl hij wel heel veel meer geld kost dan een sata ssd. Dat gezegd hebbende; als je regelmatig panorama's maakt van tientallen foto's aan elkaar gestiched dan kan de samsung wel degelijk voordeel hebben. Zo niet zou ik een sata ssd kiezen, maar wel met een m2 aansluiting; dat scheelt namelijk een voedingskabel en een data kabel in je pc.
Dank voor de nuttige opmerkingen. Met name de SSD scheelt toch een hoop geld. Is een i7 ook geen betere optie met het oog op de toekomst (m.a.w. is de verwachting dat je met een i7 langer voort kunt als programma's wellicht meer van de CPU gaan vragen?)

De optie om te overklokken wil ik graag open houden, omdat ik het wel eens wil proberen (puur ook uit interesse).

Voorlopig heb ik het systeem als volgt aangepast (kwam ook nog ander geheugen tegen wat zowel een iets gunstigere prijs als een betere TL had).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 348,99€ 348,99
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 183,-€ 183,-
1Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix 8GB€ 479,-€ 479,-
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 93,95€ 93,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 103,95€ 103,95
1be quiet! Dark Rock 3€ 60,-€ 60,-
1Kingston HyperX Savage HX426C13SB2K2/16€ 90,30€ 90,30
1LG GP70NS50 RVS€ 45,83€ 45,83
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 154,22€ 154,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.655,19

Qua monitor voor dit systeem zit ik te denken aan
https://tweakers.net/pric...g-swift-pg279q-zwart.html
Iemand ervaringen met foto's bewerken op dit scherm? Het is een IPS scherm, dus zou i.p. geschikter moeten zijn dan een TN scherm, maar nog altijd een scherm dat in de markt wordt gezet als een 'gaming' scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat betreft de monitor is het denk ik wel goed de eisen op een rijtje te zetten. Het kan een duur onderdeel zijn dat eventueel wel een of twee computer-updates mee kan gaan, maar grote prijsverschillen zijn mogelijk, terwijl dan niet aan alle mogelijk gewenste eisen kan worden tegemoetgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
vandervegt schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:21:
[...]
Is een i7 ook geen betere optie met het oog op de toekomst (m.a.w. is de verwachting dat je met een i7 langer voort kunt als programma's wellicht meer van de CPU gaan vragen?)
Veel mensen willen een toekomstbestendige pc, eigenlijk willen we dat allemaal. Echter, de techniek staat niet stil, en ook jouw eisen veranderen. Wat komt, weten we niet.

Een veel voorkomende strategie is, om dan maar meer geld uit te geven: een zwaardere cpu, een zwaardere voeding, meer geheugen etc. In veel gevallen voegt het niet veel toe aan de levensduur.

Vergelijk het met een auto. Er is een standaardmodel met 40 liter tank, maar jij wil liever die auto met 80 liter tank. Zo dat die meer toekomstbestendig is?

Het is dus zaak om van het geld dat je nu hebt, een zo goed mogelijke computer samen te stellen die de taken van nu goed aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 13:32
Wat je nu hebt samengesteld is een mooi systeem, dat goed zal presteren in Photoshop.

Qua monitor zou ik kijken naar Dell Ultrapsharp, inderdaad IPS voor een betere kleurweergave bv U2715H / 2717D.
Maar een monitor is zeer persoonlijk, dat zal veel inlezen worden in de verschillende topics hier op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandervegt
Dank allemaal. Qua systeem ga ik er zo wel uitkomen. Monitoren heb ik al veel over gelezen, maar het probleem is dat ik eigenlijk te veel wil. Ik wil een monitor waar ik de resolutie die ik uit die videokaart kan toveren optimaal op kan tonen (dus bij voorkeur met G-sync). Maar omdat ik ook foto's wil kunnen bewerken wil ik eigenlijk ook eentje die behoorlijk kleurecht is (waar een hoop van de gaming monitoren toch vaak een beetje falen). Aan de andere kant kun je je natuurlijk ook afvragen hoeveel last je uiteindelijk hebt van iets kleurafwijking. Ik twijfel rustig door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 13:32
vandervegt schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:12:
Dank allemaal. Qua systeem ga ik er zo wel uitkomen. Monitoren heb ik al veel over gelezen, maar het probleem is dat ik eigenlijk te veel wil. Ik wil een monitor waar ik de resolutie die ik uit die videokaart kan toveren optimaal op kan tonen (dus bij voorkeur met G-sync). Maar omdat ik ook foto's wil kunnen bewerken wil ik eigenlijk ook eentje die behoorlijk kleurecht is (waar een hoop van de gaming monitoren toch vaak een beetje falen). Aan de andere kant kun je je natuurlijk ook afvragen hoeveel last je uiteindelijk hebt van iets kleurafwijking. Ik twijfel rustig door...
Uit mijn eigen ervaring kan ik gerust zeggen dat ik nooit meer een TN scherm wil hebben. Ik werd gek van de kleurafwijkingen bij het bewerken / bekijken / afprinten van foto's waardoor ik nooit zeker van de kleur was.

[ Voor 24% gewijzigd door ennekke op 05-08-2016 16:29 ]

Pagina: 1