Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 13:49
Gisteren mijn nieuw Mobo Asus Z-97 PRO gamer aangekregen. Alles uit oud mobo gehaald en lekker rustig en voorzichtig alles in het nieuwe mobo installeren. Alles verliep zonder problemen. Alleen de USB 3.0 van het front panel van de kast wilde er niet zo goed in. Gezien de connector uit 2 rijen bestaat met slechts 1 connectie aan de buitenkant en een gleufverbinding, is het onmogelijk om de connecter er verkeerd in te drukken. Omdat ik wel wat weerstand voelde, stopte ik met doorduwen, de connector zat toen nog niet halverwege de socket. Ik haalde hem eruit en zag dat de enkele pinnen aan de buitenkant reeds geplooid en 1 zelfs al afgebroken was :?

Op zich heb ik die USB 3.0 poorten niet nodig, heb de connector niet terug erop gezet. Heb de PC nog niet opgestart, dat is voor deze avond. Maar ik zit er wel mee verveeld, omdat ik wel voorzichtig ben geweest maar ik weet ook als ik dit terug opstuur dan men de fout bij mij zal leggen, dus dat heeft weinig zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:51

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Overleg eens (telefonisch) met de verkoper, wie weet gebeurt het vaker en willen zij meedenken.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Waren de pinnen mishien al krom ? bedoel vanuit de doos ?
Dan is het toch gewoon DOA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
HStyles schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 08:25:
Waren de pinnen mishien al krom ? bedoel vanuit de doos ?
Dan is het toch gewoon DOA ?
Misschien wel, maar hoe bewijs je dat. Heb niet meteen detail foto's genomen van het moederbord toen ik het uit de doos haalde.

Ga eens overleggen met de verkoper (SIComputers). Ik verwacht er zelf niet veel van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
DJSirMatthew schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:03:
[...]

Misschien wel, maar hoe bewijs je dat. Heb niet meteen detail foto's genomen van het moederbord toen ik het uit de doos haalde.

Ga eens overleggen met de verkoper (SIComputers). Ik verwacht er zelf niet veel van...
Tja kan de verkoper moet bewijzen dat dit klantschade is. ( ik ga er even vanuit dat er al een probleem was met de pinnen vanuit doos. Zoals je zelf al aangeeft kan het aansluiten van dit soort connectors niet eens fout kunnen gaan, tenzij je echt heel lomp bezig bent geweest.

Ik kan mij goedvoorstellen dat mischien het plastic omhulsel van de poort niet goed alligned was met de pinnen en het daardoor niet goed paste en fout is gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
Reactie SIComputers komt neer op :

De moederborden worden voordat ze de fabriek verlaten bij Asus gecontroleerd op eventuele imperfecties, hierdoor kunnen ze niet beschadigd de fabriek verlaten. Wel gaven ze toe dat de usb 3.0 header extreem fragiel is en bij de minste kracht al verbuigt of afbreekt. Maar wanneer pinnen verbuigen of zelfs afbreken, is er sprake van fysieke schade, en vervalt hierdoor de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:45

Zorian

What the fox?

Zo fragiel is die aansluiting toch niet? Ik heb dit bordje ook en die aansluiting is (imo) behoorlijk groot en lomp met vrij dikke pinnen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het hoeft ook niet perse aan de aansluiting van het moederbord te liggen, wat sluit je aan? De USB van de behuizing, een cardreader?

Bij mezelf ben ik van mening dat eentje heel losjes erin geschoven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-08 21:32
DJSirMatthew schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:18:
Reactie SIComputers komt neer op :

Maar wanneer pinnen verbuigen of zelfs afbreken, is er sprake van fysieke schade, en vervalt hierdoor de garantie.
Waarbij ze dan de eerste 6 maanden na aankoop wel moeten kunnen bewijzen dat jij die schade hebt veroorzaakt

Ze kunnen niet zomaar zeggen "het is stuk geen garantie"

Dat Asus het controleert wil niet zeggen dat er niks doorheen komt.

Ik heb zelf een Asus moederbord gehad wat niet werkte, bleek 1 van de pinnen in de socket compleet te ontbreken.

[ Voor 17% gewijzigd door Roel_1983 op 04-08-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij heeft het nu al gezegd dus, misschien kun je nieuwe met wat korting krijgen (coulance).

Wel sneu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
Dus?

Dat hij hierover gebeld of gemaild heeft is geen schuldbekentenis.

Als TS ervan overtuigd is alles te hebben gedaan zoals het hoort en niet teveel kracht heeft gebruikt om de connector er toch in te krijgen kan hij het bord nog steeds aanmelden voor garantie\reparatie.

De bewijslast ligt dan nog steeds bij de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-09 21:10
Ja maar, scheve pinnen op een USB-header, dat zie je toch gelijk als je je nieuwe mobo uit het plastic haalt, en even bewondert?
Kan het echt niet zo zijn dat jij zelf (half) blind de USB-aansluiting er scheef hebt opgedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:33
Roel_1983 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 17:05:
[...]

Waarbij ze dan de eerste 6 maanden na aankoop wel moeten kunnen bewijzen dat jij die schade hebt veroorzaakt

Ze kunnen niet zomaar zeggen "het is stuk geen garantie"

Dat Asus het controleert wil niet zeggen dat er niks doorheen komt.
Ik ben geen advocaat of juridisch onderlegd, maar het lijkt mij voldoende als de winkel in eerste instantie aannemelijk maakt dat de moederborden goed gecontroleerd naar de klant gaan en het daarmee aannemelijk is dat de klant het kapot gemaakt heeft.
Ik heb zelf een Asus moederbord gehad wat niet werkte, bleek 1 van de pinnen in de socket compleet te ontbreken.
Bij een missende pin is het best onaannemelijk dat dat door user-abuse komt.

Zoals jij het verwoord is het in de praktijk onmogelijk om als winkelier te winnen: ik bestel een moederbord, sla het met een hamer compleet kapot en claim garantie, want 'winkel kan niet bewijzen dat ik het kapot gemaakt heb'. Ik vermoed dat - als zo iets ooit bij een rechter zou komen - het toch wel om redelijkheid en waarschijnlijkheid zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zo'n header is te vervangen/repareren, zolang het bord zelf niet stuk is en de controller enz. gewoon werkt. Garantie heb je toch al niet meer, dus dan is een vervangende header ook geen punt meer.

[ Voor 29% gewijzigd door johnkeates op 04-08-2016 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
Ik heb idd het moederbord niet zitten bewonderen en alle headers gaan checken of ze er wel goed uitzagen. Ik begrijp het standpunt van de verkoper ook, het is idd sneu voor mij. Het was de USB 3.0 connectie van de kast (fractal design). Vorig moederbord was een msi z97 gaming, aansluiting zit op praktisch dezelfde plaats. Maar het is redelijk om aan te nemen dat ik die connector erin geramd heb en zo zelf de header heb kapot gemaakt. Hoe dan ook, heb die USB 3.0 poorten niet meteen nodig, dus ga maar zonder verder. Zonde is het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
vanaalten schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:14:

Zoals jij het verwoord is het in de praktijk onmogelijk om als winkelier te winnen: ik bestel een moederbord, sla het met een hamer compleet kapot en claim garantie, want 'winkel kan niet bewijzen dat ik het kapot gemaakt heb'. Ik vermoed dat - als zo iets ooit bij een rechter zou komen - het toch wel om redelijkheid en waarschijnlijkheid zal gaan.
Over redelijkheid gesproken, en dan kom je met die vergelijking...

Het is niet onmogelijk, maar de eerste 6 maanden, tijdens de omkering van bewijslast wel erg moeilijk.

Er komen niet veel van deze zaken voor de rechter omdat dat vaak de moeite niet is, maar hier word een zaak over een smartphone besproken met een "spontaan" gebarsten scherm.

De winkel claimt dat het val of stootschade is, de rechter oordeelt dat dat niet te bewijzen is en stelt de consument dus in het gelijk.

https://webwinkelrecht.nl...wijslast-bij-de-verkoper/

[ Voor 3% gewijzigd door Roel_1983 op 04-08-2016 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Controleer dan dat er geen pinnen zijn die contact met elkaar maken voordat je zonder verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:31

OgWok

U.N.C.L.E.

Kan goed zijn dat de maatvoering van de USB header en stekker niet helemaal ok zijn. Heb dat laatst gemerkt met een voeding waar de SATA powerkabels "zwaar" op de HD of SSD gaan...... extreem opletten dus.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1