Microsoft gaat, stapje voor stapje steeds verder met het inperken van aanpas mogelijkheden in Windows 10.
De Anniversary Update bewerkstelligd dat Group Policies mank zijn geworden in Windows 10 Pro, om maar een paar voorbeelden te noemen:
- Automatisch downloaden en installeren van updates: kan niet meer worden aangepast via Group Policies.
- Cortana is niet meer uit te schakelen.
- Disable all apps from Windows Store is niet meer te gebruiken.
- Lock screen is niet meer uit te schakelen.
- Do not show Windows Tips policy is niet meer uit te schakelen.
- Turn off Microsoft consumer experiences policy is niet meer uit te schakelen.
- etc
Hier heb je dus de "Pro" versie voor van Windows.
Ik heb het idee dat MS denkt dat de gebruiker van Windows 10 Pro een larve is die geleidt moet worden in de juiste "Windows ervaring".
Daarbij wordt voorbij gegaan aan het feit dat veel "Pro" of power users helemaal niet willen dat updates maar geïnstalleerd worden.
Vaak wordt de "defer updates" functie dan maar genoemd door vaak zeer goed ingelichtte en goed lezende MS helpdesk medewerker (uitzonderingen daargelaten), om updates dan maar uit te stellen...
MS zegt die zelf over de optie, die het overigens in Windows Update "Defer Updates" noemt, maar op de support pagina "Defer Upgrades":
Steeds meer heb ik de neiging het gebruik van Windows te staken, het is helaas wel zo dat je voor bepaalde programma's vast zit aan MS. Mocht je niet veel tijd kwijt willen zijn aan het zoeken naar alternatieven, danwel oplossingen als WINE of virtualBox gebruiken. Dan zit je nog met het performance verlies bij gebruik van dergelijke oplossingen.
Ik hoop een discussie los te maken, en misschien wel tips te delen voor het omzeilen van deze nieuwe episode in het opdringerige gedrag omtrent Windows 10 updates en upgrades.
De Anniversary Update bewerkstelligd dat Group Policies mank zijn geworden in Windows 10 Pro, om maar een paar voorbeelden te noemen:
- Automatisch downloaden en installeren van updates: kan niet meer worden aangepast via Group Policies.
- Cortana is niet meer uit te schakelen.
- Disable all apps from Windows Store is niet meer te gebruiken.
- Lock screen is niet meer uit te schakelen.
- Do not show Windows Tips policy is niet meer uit te schakelen.
- Turn off Microsoft consumer experiences policy is niet meer uit te schakelen.
- etc
Hier heb je dus de "Pro" versie voor van Windows.

Daarbij wordt voorbij gegaan aan het feit dat veel "Pro" of power users helemaal niet willen dat updates maar geïnstalleerd worden.
Vaak wordt de "defer updates" functie dan maar genoemd door vaak zeer goed ingelichtte en goed lezende MS helpdesk medewerker (uitzonderingen daargelaten), om updates dan maar uit te stellen...
MS zegt die zelf over de optie, die het overigens in Windows Update "Defer Updates" noemt, maar op de support pagina "Defer Upgrades":
Some Windows 10 editions let you defer upgrades to your PC. When you defer upgrades, new Windows features won’t be downloaded or installed for several months. Deferring upgrades doesn’t affect security updates. Note that deferring upgrades will prevent you from getting the latest Windows features as soon as they’re available.

Steeds meer heb ik de neiging het gebruik van Windows te staken, het is helaas wel zo dat je voor bepaalde programma's vast zit aan MS. Mocht je niet veel tijd kwijt willen zijn aan het zoeken naar alternatieven, danwel oplossingen als WINE of virtualBox gebruiken. Dan zit je nog met het performance verlies bij gebruik van dergelijke oplossingen.
Ik hoop een discussie los te maken, en misschien wel tips te delen voor het omzeilen van deze nieuwe episode in het opdringerige gedrag omtrent Windows 10 updates en upgrades.